4. 9. 2023

Stát by neměl podporovat vývoj syntetických paliv pro
osobní dopravu
Mám za to, že cestou k dostupné, udržitelné osobní mobilitě je
další vývoj bateriových elektromobilů. Nikoliv ale e-paliva, která
jsou energeticky velmi málo efektivní a tím navíc i nákladná. I
proto za nimi stojí zájem prémiových (zejména německých) značek,
říká v rozhovoru pro Petrol magazín europoslanec Luděk
Niedermayer (TOP09).
Věříte, že svět prožívá zásadní klimatickou změnu a že
je z větší části způsobena člověkem?
Neřekl bych, že tomu věřím. Jsem o tom naprosto přesvědčen. Je
to závěr dlouhodobých studií tisíců vědců podložený obrovským
množstvím dat. Osobně bych proto vědu a víru nezaměňoval. Změna
klimatu už dávno není otázka názoru, její odmítání je "alternativní
pravda" podobná tomu, když Rusko tvrdilo, že jeho zbraně a vojáci
před lety nesestřelili malajský letoun nad Ukrajinou. Navíc se
bohužel ukazuje, že očekávání dopadů bylo doposud na optimistické
straně a situace je vážnější.
Jaký postoj zaujímáte ke Green Dealu a balíčku Fit for
55? Je unie vizionář, anebo si pod sebou podřezává větev, zatímco
země jako Čína či Indie na podobné aktivity zvysoka kašlou? Má
tato snaha pak nějaký smysl? Anebo nás v "zelených" aktivitách
naopak předbíhají USA, ale i Čína, a Evropa by měla v tomto
směru naopak zrychlit?
To je skutečně hodně dost obsáhlých otázek najednou. Evropskou
unii možná není potřeba nazývat "vizionářem", ale reaguje
v rámci možností náročné shody všech sedmadvaceti členských
států dle mého soudu opravdu promyšleně a efektivně. A je věrná
závazkům, které země v rámci procesu pod vedením OSN
přijaly.
U nás je často řeč o Číně a Indii. Ale i tyto země mají
nastavené cíle ve snižování emisí i dalších environmentálních
politikách. Nejsou z hlediska času tak ambiciózní jako ty
evropské (Čína směřuje k uhlíkové neutralitě až 10 let po EU),
ale vzhledem k tomu, jak masivně tyto země investují do
čistých technologií, které jsou ekonomicky efektivní, možná se
nakonec budeme i divit, jak rychlý tam bude pokrok. I když u nás se
spíše mluví o tom, že tyto země i dnes stále částečně rozvíjí
fosilní zdroje. Myslím, že to bude dočasné, ale jako signál to
samozřejmě dobré není.
Vlastně největší rozdíl v přístupu EU a jiných zemí je, že
díky tomu, že Unie se skládá ze silně suverénních zemí, cíle jsou,
proto aby jich bylo dosaženo, poměrně podrobné a preskriptivní. Na
stranu druhou myslím, že jsou postaveny fakt dobře.
Ještě bych připomněl, že změna klimatu není žádná abstraktní
věc, a to i přes to, že CO2 "nesmrdí". Hrajeme o to, zda
budou, či nebudou mít naše děti a další generace možnost kvalitního
prožití života na té jediné planetě, kterou máme. Pro mě je proto
tohle téma otázkou odpovědnosti, a tu cítím velmi silně.
Souhlasíte se zákazem výroby spalovacích motorů v EU po
roce 2035?
Ano. Země EU se na tom, o kolik Evropa emise sníží, dohodly.
Neviděl jsem žádný reálný plán, který by k tomu vedl, aniž by
došlo k zásadnímu snížení emisí z osobní dopravy. Navíc,
fosilní paliva v dopravě jsou nejen velmi neefektivní cestou
k zajištění přepravy - spalováky mají nízkou účinnost -, ale
navíc máme technologie, které je mohou relativně snadno
nahradit.
Myslíte, že petrolejářský průmysl zachrání fakt,
že bude i po roce 2035 dál možné nově registrovat vozy se
spalovacími motory, ale jen pokud budou tankovat uhlíkově neutrální
paliva, tzv. syntetická paliva neboli e-paliva?
E-paliva nepředstavují, a takřka s jistotou nebudou
představovat cestu k dostupné masivní osobní mobilitě. Jsou
málo efektivní a budou velmi drahá. I proto za nimi stojí zájem
prémiových (zejména německých) značek.
Problémem by bylo i to, že velké použití e-paliva v osobní
dopravě by navýšilo poptávku po něm, a zkomplikovalo (a zdražilo)
by to dekarbonizaci tam, kde nebude mít jeho využití dobrou
alternativu (třeba v letecké dopravě). Nesmíme zapomenout, že
v některých oblastech těžkého průmyslu bude potřeba čistého
vodíku (z něhož se e-paliva vyrábí) opravdu velká, zdražovat jej
kvůli tomu, abychom udrželi při životě spalovací auta, se mi zdá
jako špatné řešení.
Budou moci vozy na syntetická paliva konkurovat
elektromobilům? Měla by EU výrobu elektromobilů zrychlit, aby mohla
konkurovat například Asii či vozům Tesla?
K zajištění celkově neutrální emisní bilance bude muset být
velmi pečlivě sledován celý řetězec výroby či distribuce.
Zatímco u elektřinou poháněných aut lze nulové provozní emise
poměrně snadno zajistit a celkově je sníží postupně růst podílu
čisté elektřiny, u e-paliv je to složitější.
Z hlediska automobilového průmyslu myslím, že
v některých segmentech již počáteční ztrátu začínáme viditelně
dohánět. Ale stále platí, že náskok Tesly není malý. Je ale
zřejmé, že unijní výrobci zcela jasně na bateriové elektromobily
(BEV) vsadili, snad jim jejich zkušenosti a výzkum a vývoj pomohou
rychle silnou pozici obhájit.
Který pohon automobilů vám připadá nejperspektivnější?
Klasický, elektrický, vodíkový, syntetická paliva? Nebo vidíte
ještě nějakou další možnost? Měla by se jejich výroba a vývoj
rozvíjet paralelně?
Elektrický je jak bateriový, tak (obvykle) vodíkový. Myslím, že
ten bateriový nabídne nejlepší poměr ceny, nákladů a užitku.
Využití vodíku na silnici bych spíše čekal u nákladní či dálkové
osobní dopravy autobusy. A někde i u vlaků.
Zatím jsou syntetická paliva minimálně dvakrát tak drahá
ve srovnání s klasickými. Myslíte si, že postupně zlevní, nebo jde
opět o slepou uličku, jakou byla třeba biopaliva?
Pro představu, když jsem se jen velmi zhruba podíval na data,
vyšlo mi, že pokud by byl v Evropě prodán jeden milion
nových aut na umělý benzin či naftu za rok (něco méně než každé
desáté auto), v horizontu 15 let bychom, proti využití BEV,
potřebovali tolik čisté elektřiny navíc, kolik odpovídá v průměru
roční produkci třinácti jaderných elektráren velikosti
Temelína.
Otázka technologické neutrality je samozřejmě relevantní, ale
stejně tak zvážení dopadů využití různých technologií na dosažení
našich cílů v oblasti dekarbonizace. Proto mám za to, že
cestou k dostupné, udržitelné osobní mobilitě je další vývoj
bateriových elektromobilů. Nikoliv ale e-paliva, která jsou
energeticky velmi málo efektivní, a tím navíc i nákladná.
Můžete uvést některé perspektivní projekty na výrobu
syntetických paliv?
Zatím se rozvíjí spíše malé, v podstatě demonstrativní
projekty (Porsche a Chile). Věřím, že rychleji se v zemích,
kde jsou výborné podmínky pro výrobu čisté elektřiny, rozvine
masová výroba vodíku a jeho derivátů. A ty pomohou urychlit
dekarbonizaci tím, že zrychlí konec fosilních paliv.
Jak vidíte budoucnost rafinérií ropy a petrochemického
průmyslu? Zanikne, nebo se přeorientuje na e-fuels, případně na
něco jiného?
K odpovědi na tuto otázku se necítím kompetentní. Ale jako
daný vidím rychlý rozvoj vodíkové ekonomiky.
Měl by náš stát podporovat vývoj a výrobu syntetických
paliv?
Z toho, co uvádím, je jasné, že pro osobní dopravu nikoliv. Byl
bych ale rád, kdybychom pomohli čistou mobilitu dostat tam, kde
není bateriový pohon dostatečně efektivní.
Je nějaká země, kde by se mohla EU, potažmo Česká
republika inspirovat?
V dekarbonizaci osobní mobility má před námi náskok prakticky
každá země na západ od nás. Ale jistě máme možnost se dostat blíže
těm nejprogresivnějším ve vodíkové ekonomice. Myslím, že velký a
rychlý rozvoj proběhne v Německu. Největší dluh máme ale
samozřejmě v energetice, a změna je příliš pomalá.
Souhlasíte s názorem, že emise CO2 lze
ušetřit i tak, že budeme více používat veřejnou dopravu na úkor té
automobilové a budeme preferovat ekologičtější způsoby dopravy -
vlak, vodíkové autobusy, případně omezíme cestování?
Samozřejmě. Myslím, že postupné a přirozené omezování spotřeby
energií je cesta ve všech ohledech života. U dopravy platí, že
nejúspornější je, když k ní nemusí dojít. A cesta efektivní
hromadnou dopravou bude vždy pro klima lepší než ta, která probíhá
i tím nejčistším elektromobilem.
Ale takových oblastí je víc. Stačí se podívat na problematiku
třeba tzv. rychlé módy nebo plýtvání jídlem. To jsou jevy spojené
převážně se západním stylem života a myslím, že čím dál tím víc
lidí si uvědomuje, jaký dopad má jejich chování na planetu a na
životy lidí v ostatních částech světa.
Na cestách po Evropě vidím, že mnoho západních metropolí už se
vydalo cestou omezení osobní automobilové dopravy alespoň
v centrech. A lidem se tam, podle toho, co vidím, lépe žije.
Samozřejmě, že roli
Měli bychom omezit i leteckou dopravu? Je podle vás
nutné třeba létat na dovolenou přes polovinu zeměkoule, nebo by se
měly podporovat udržitelné způsoby cestování?
Letecká doprava je z hlediska emisí velmi problematická,
nicméně je třeba vidět i takřka nutnost jejího využití
v dnešním světě. Moderní letadla jsou navíc překvapivě
efektivní. Sám jezdím svým bateriovým elektroautem na zasedání
Evropského parlamentu do Štrasburku, do Bruselu už ale létám.
Vlakové spojení je katastrofální a autem to je daleko. Samozřejmě
je ale zcela správné do ceny letenek náklad "na emise" zahrnout,
což se bohužel plně neděje.
Příznivcem častého létání přes půl světa na dovolenou sám nikdy
nebudu, jsem ale dalek někoho moralizovat. Toto je otázka změny
přístupu a chování jednotlivců. A v neposlední řadě také
informovanosti, možná vzdělání. Pevně doufám, že si většina lidí
začne brzy uvědomovat závažnost problémů spojených
s dosavadním způsobem života naší společnosti. Naše kroky dnes
zásadně ovlivní, v jakém světě budou žít naše děti.
Čeká svět nevyhnutelně klimatická katastrofa a s ní
spojené přesuny lidí z neobyvatelných oblastí, boj o vodu a zdroje
atd.?
Kdybych si tohle myslel, nevím, jak bych hledal motivaci dělat
to, co dělám. Není pochyb, že velmi nepříjemné jevy, které se
změnou klimatu souvisí, nás neminou a již dnes se ve světě
projevují. Proto není řešení jen snížení emisí, ale též
přizpůsobení se změnám (což bohatší země zvládnou lépe než
chudší).
Emise musíme ale rychle snižovat. Osobně věřím
v technologický pokrok a v netušené možnosti lidského
génia. Již nyní máme k dispozici obrovské množství
technologií, které umožní emise dramaticky snížit.
Když jsem se nedávno díval na spotřebu naší domácnosti na provoz
domu a autodopravu, s překvapením jsem zjistil, že úpravy
našeho domu, úspornější chování a výměna spalovací aut za bateriová
snížily naši spotřebu energie o zhruba 60 %. A šlo o zcela
běžně dostupné technologie. Navíc, většina úspor si i bez dotací na
sebe poměrně rychle vydělá.
Takže, nejen že věřím, ale i sám vidím, že to jde. A proto
doufám, že lidstvo si s touto náročnou výzvou poradí dříve,
než katastrofické scénáře, které zmiňujete, nastanou. Musí. Vše
ostatní by bylo obrovské selhání a projev neskutečné
nezodpovědnosti.
OTÁZKA: Dá se s tím ještě něco dělat, nebo bychom měli
místo toho zvolit strategii přizpůsobování se?
Podle mě je třeba kombinace obojího. Věřím, že stále můžeme
udělat hodně, přestože je za pět minut dvanáct. Většina změn se už
dá ale pouze zmírňovat a přizpůsobit se některým z nich bude
nevyhnutelné.
Autor: Alena Adámková, Zdroj: Petrolmagazín č. 4