30. 10. 2023

Chceme nabídnout trhu kompletní mix fosilních i
alternativních paliv
Naším dlouhodobým cílem je i rozšiřování sítě čerpacích stanic
EuroOil. Jen v letošním roce jsme otevřeli pět nových stanic,
především v okolí Kolína a ve středních Čechách. Postupně měníme i
vizuální vzhled našich čerpacích stanic. Do konce roku bude zhruba
na čtyřiceti stanicích zcela nový totem, máme vymyšlenou úplně
novou vizuální identitu pro místa s nonstop provozem, modernizujeme
některé technologie, říká v rozhovoru pro Petrol magazín generální
ředitel společnosti Čepro Jan Duspěva.
Jaká je situace v zásobování České republiky pohonnými
hmotami?
Aktuálně je situace v zásobování České republiky pohonnými
hmotami stabilní. Čepro v posledních měsících velmi aktivně
pracuje na rozšíření portfolia dodavatelů. Nyní odebíráme nejvíce
hmoty z Německa a Polska, původ nafty je různorodý -
Skandinávie, Blízký Východ, začali jsme dovážet naftu i
z USA.
Hrozí nedostatek nafty v souvislosti s blížícím se
zákazem dovozu produktů z ruské ropy? Odkud ji Čepro bude
dovážet?
Společnost Čepro již od počátku roku 2023 pro své obchodní účely
nakupuje striktně neruské produkty - motorovou naftu i benzin.
Produkty od skupin napojených na produktovodní systém, jako je MOL
nebo PKN Orlen, pak přebíráme na základě logistických smluv a dle
legislativních výjimek, které se vztahují na zpracování ruské ropy.
Jak jsem již zmiňoval, orientujeme se na trhy Německa, Polska,
dovážíme také z Rakouska a dalších zemí. V posledních
letech navyšujeme dovoz látek po železnici, a tak jsme schopni
zajistit stabilitu našeho trhu.
Plánuje se výstavba produktovodu Čepra z
Polska?
Potřebujeme dobudovat produktovod do našeho skladu
v Sedlnicích, to je současná priorita. Nicméně tento plán leží
na stole již dlouhá léta. V tuto chvíli jsme schopni vše
zabezpečit železniční dopravou. Pokud uvidíme ekonomický smysl,
možná, že někdy v budoucnu napojení do Polska vznikne.
Jak se ČEPRO připravuje na blížící se zákaz prodeje
automobilů se spalovacím motorem? - na které alternativní pohonné
hmoty či alternativní činnosti se zaměřuje?
Dlouhodobě pracujeme na tom, abychom byli schopni nabídnout trhu
adekvátní mix fosilních i alternativních paliv. Sledujeme vývoj v
automobilovém průmyslu a vytváříme podmínky pro rozvoj poptávky po
alternativních pohonných hmotách. Zaměřujeme se na investice do
infrastruktury pro elektromobilitu, kdy máme již na více než 50
čerpacích stanicích EuroOil dobíjecí stanice. Intenzivně se
věnujeme i výstavbě fotovoltaických zdrojů v areálech našich
skladů, stále prověřujeme potenciál BIOLNG jako přechodového paliva
pro těžkou nákladní dopravu. Letos na jaře jsme navíc rozběhli
vodíkovou plnicí stanici pro zájemce z komerční i akademické
sféry.
Které hlavní investice ČEPRO připravuje? Co má přinést
investice do výstavby nových nádrží na PHM v
Hněvicích?
Šest nových skladovacích nádrží na automobilový benzin a naftu
vyroste do roku 2027 v našem největším skladu
v Hněvicích. To je aktuálně největší investice, které se
věnujeme. Hněvice jsou napojené na obě české rafinerie
produktovodem a zároveň mají největší železniční vlečku, je to
klíčový bod naší infrastruktury. S modernizací budeme moci
postupně nahrazovat naše starší zařízení po republice. Co je ale
důležité, vznikne zde prostor pro 60 milionů litrů pohonných hmot,
což pokryje dvoudenní spotřebu celé ČR. Řešíme produktovodní
propojení skladu Sedlnice a letiště Mošnov. Intenzivně pracujeme na
automatizaci řízení skladů. Ke skladu Potěhy, který funguje jako
bezobslužný, připojíme letos i stanici Litvínov a připravujeme
duální režim fungování skladů Bělčice a Hájek. V automatizaci
a digitalizaci našich procesů vidíme cestu k prodloužení
životnosti produktovodního a skladovacího systému v období
nástupu alternativních paliv.
Jaká je cena výstavby nádrží? Promítne se tento náklad
nějakým způsobem do zisku společnosti v příštích
letech?
Cena za výstavbu nádrží je 900 mil. Kč. Jedná se o investiční
akci, která je připravená již několik let, proto neočekávám, že by
měla nějaký vliv na hospodářský výsledek v příštích letech.
Nicméně vývoj trhu a naše reakce na něj naznačují, že ČEPRO
v příštích letech nedosáhne tak markantního a rekordního zisku
jako v uplynulém období. I my musíme korigovat svá očekávání a
po několika velice úspěšných letech být připraveni na střídmější,
ale stále stabilní vývoj.
Mluví se o akvizici sítě čerpacích stanic Robin Oil a
Prim. Co si od toho slibujete?
Naším dlouhodobým cílem je rozšiřování sítě čerpacích stanic
EuroOil. Jen v letošním roce jsme otevřeli pět nových stanic,
především v okolí Kolína a ve středních Čechách. Nebráníme se
ani výstavbě na zelené louce. Nicméně ke spekulacím trhu se
vyjadřovat nebudeme.
Připravuje se rebranding sítě EuroOil? V čem bude
spočívat?
Jsme v procesu obnovy naší infrastruktury. Nenazýval bych
to rebranding, ale postupně měníme vzhled čerpacích stanic EuroOil.
Do konce roku bude zhruba na čtyřiceti stanicích zcela nový totem,
máme vymyšlenou úplně novou vizuální identitu pro místa
s nonstop provozem, modernizujeme některé technologie. Věřím,
že tyto změny přinesou našim zákazníkům větší komfort a lepší
zážitek z návštěvy.
Přimíchávání biosložek do paliv už není povinné. Přesto
je Čepro loni přimíchávalo do biopaliv v rekordním množství? Proč?
Je to kvůli legislativě na snižování emisí
CO2?
Rozhodnutí vlády vítáme, trh v ČR se tímto legislativním krokem
srovnal např. s trhem v SRN a dalších evropských zemích. Tím, že
skončila zákonná povinnost přimíchávání biopaliv do pohonných hmot,
zůstala pro dodavatele paliv jen povinnost úspory CO2.
Rozhodnutí, kterým nástrojem budete plnit úspory CO2, je
výsledkem obchodního rozhodnutí, v našem případě je rozhodujícím
kritériem cena. Vybíráme tedy vždy tu ekonomicky nejvýhodnější
formu naplnění cílů úspory CO2.
Změna legislativy otevřela cestu pro rozšíření dalších možností
řešení úspor CO2 - především úspory CO2 z
těžby, úspory na základě certifikátů úspory CO2 z CNG a
LPG využitých v dopravě. Konkrétním výsledkem je snížení využívání
biopaliv v systému Čepro a s tím spojená úspora nákladů. Absolutní
nárůst využití biosložek byl dán rekordním objemem PHL, která byla
ze systému v roce 2022 uvolněna. Pokud by nedošlo ke změně
legislativy, objem biosložek by byl z důvodu navýšení výdeje
pohonných hmot ještě větší.
Vidíte perspektivu v syntetických palivech? Připravujete
se nějak i na tuto alternativu?
Syntetická paliva mohou být budoucností kapalných paliv v
dopravě, především pro oblast letecké dopravy. Čepro
v syntetických palivech vidí jednoznačně dobrou příležitost
pro využití svých technologií i znalostí.
Je možné dosáhnout uhlíkové neutrality bez dopadů na
ropné a petrochemické firmy a životy lidí?
Dosáhnout uhlíkové neutrality je výzvou pro celý energetický
sektor. Ropné a petrochemické firmy budou hrát důležitou roli při
transformaci k udržitelnějším technologiím a palivům. Mají
potřebnou infrastrukturu, jsou ochotné investovat do výzkumu a
vývoje, přitom dokážou rychle reagovat na potřeby trhu. Zároveň
musíme investovat také do pracovních sil, nových pracovních pozic a
nových odvětví, abychom minimalizovali případné negativní dopady do
odvětví.
Co očekáváte od konference Vize 2050? Přinese podle vás
nějaké konkrétní návrhy řešení?
Konference VIZE 2050 je skvělou platformou k diskuzi o
budoucnosti energetiky a mobility. Očekáváme, že přinese konkrétní
návrhy a inspiraci pro udržitelnější a efektivnější energetický
sektor a dopravu. Upřímně se na setkání těším.
Autor: Alena Adámková, Zdroj: Petrolmagazín č. 5/2023