10. 11. 2023

Na pumpu nejen pro pohonné hmoty
OMV není se svým konceptem Viva Billa první, kdo se snaží
provozovat obchody s potravinami na čerpacích stanicích. Už
v roce 2014 otevřely podobné minimarkety řetězce Shell (Billa)
a Lukoil (Žabka). Zatímco ruský prodejce z trhu zmizel a jeho
pumpy převzal maďarský MOL, obchody Billa se na čerpacích stanicích
Shell ujaly a dnes jich najdete v žlutočervené síti celkem
70.
Proč se velcí potravináři zaměřují na malý formát prodejen u
čerpacích stanic? Retailingový trh České republiky je typický
popularitou velkých obchodních formátů. Jenže zákazníci postupně
mění svůj životní styl a s tím také nákupní chování. To
se pochopitelně promítá do vzniku dalších obchodních konceptů
většinou menších rozměrů. Narůstají tendence realizovat pravidelně
spíše menší nákupy v místě bydliště či po cestě z práce.
Popularitu si tak získávají menší prodejny s přesně cíleným
zbožím.
Integrování minimarketů do čerpacích stanic se hojně praktikuje
ve Velké Británii, kde provozuje minimarkety na svých čerpacích
stanicích například Esso (Tesco), BP (Mark&Spencer Food), Shell
(Spar), v Německu zase Aral (Rewe), Shel nebo Jet (oba Spar) a
také v Rakousku. Zkušenosti jsou veskrze pozitivní, neboť tento
trend má rostoucí tendenci a počet takových čerpacích stanic roste.
Důležitým kritériem je umístění prodejny tzv. po cestě. To zajistí,
že nákup proběhne rychle a efektivně. Minimarkety jsou pro
obchodní potravinářské řetězce zajímavé také z hlediska marže.
Na rozdíl od hypermarketů totiž nemusí lákat zákazníky na slevové
akce, ale sází na dlouhou otevírací dobu, přičemž počítají
s tím, že zákazník chápe nutnost si připlatit.
V zahraničí na konceptu minimarketů pro prodejny u
čerpacích stanic pracují všechny velké řetězce a řada z nich
je ve spolupráci s petrolejářskými společnostmi už několik let
v provozu. Příkladem je například koncept prodejen Billa
express na rakouských čerpacích stanicích Jet provozovaných
společnosti Conoco-Phillips. Aktivní v tomto směru jsou také
společnosti Spar, Edeka a Coop.
Snaha rozšířit svoji prodejní síť prostřednictvím umístění
minimarketů na čerpací stanice je pro potravinářské řetězce logická
a skýtá hned celou řadu výhod. Čerpací stanice na rozdíl od
prodejen potravin mají v mnoha případech neomezenou provozní
dobu. Ve velkých městech jedou často nonstop, v menších
lokalitách a na vesnicích pak mají ve srovnání s
obchody výrazně delší provozní dobou. Výhodnost minimarketu
provozovaného v rámci čerpací stanice se pak násobí v zemích,
kde je provozní doba klasických prodejen státem regulována nebo je
zakázán prodej o sobotách, nedělích a svátcích a také je zakázáno
mít otevřeno nepřetržitě přes noc.
Další výhodou realizace minimarketu na čerpací stanici je
především vstup na zavedené obchodní místo s vybudovanou
stálou klientelou a také snadná dostupnost prodejny pro
motorizované zákazníky. Nezanedbatelnou výhodou je i zkušený a
konsolidovaný personál, který je schopen po krátkém tréninku u
potravinářského prodejce zavedení a prodej nového sortimentu bez
větších problémů zvládnout.
Další výhodou je skutečnost, že provozovatel sítě čerpacích
stanic získá zkušeného a velmi profesionálního partnera se silným
jménem, který zaručuje určitou kvalitu. Spojenectvím s velkým
řetězcem s fungující vlastní logistikou odpadá provozovateli
čerpací stanice poměrně velká porce starostí.
Velkou předností je také vysoká úroveň znalostí o prodejnosti
všech artiklů, což umožňuje ideálně formovat skladbu nabídky pro
minimarket, která je samozřejmě ve srovnání se supermarketem,
popřípadě hypermarketem omezená. Díky centralizované obchodní
politice potravinářského řetězce jsou další výhodou nízké nákupní
ceny, které otevírají prostor pro optimalizaci prodejních marží.
Ani provozovatelé největších sítí čerpacích stanic vzhledem
k daleko menšímu celkovému obratu nemohou dosáhnout úrovně
vstupních cen v daném segmentu suchého zboží. Výsledkem
spojení čerpací stanice a minimarketu je nakonec zvýšení počtu
zákazníků.
Plnohodnotné a přitom efektivní zavedení minimarketu vyvolá
potřebu provést nutné úpravy stávající prodejny. Koncept
miniprodejen se všeobecně podobá běžnému standardu prodejen na
čerpacích stanicích, a tak není potřeba provádět nákladné
rekonstrukce. Zásadní odlišností jsou zejména výšky regálových
gondol a rozšíření chladicích skříní a regálů.
Šířka sortimentu minimarketů na čerpacích stanicích přesahuje
tisícovku nejprodávanějších prodejních položek a měla by uspokojit
požadavky téměř každého, kdo potřebuje udělat běžný nákup či rychle
doplnit chybějící zásoby v domácnosti. Stávající sortiment
zboží na čerpacích stanicích to samozřejmě výrazně rozšiřuje a
obohacuje hlavně o čerstvé potraviny, jako je mléko a mléčné
výrobky, jogurty, sýry, balené masné produkty, uzeniny, pečivo i
ovoce a zelenina. Kromě toho jsou zde k dostání i další
potraviny, jako je například mouka, sůl, rýže, těstoviny, oleje a
další nezbytnosti pro přípravu teplého jídla v domácnosti.
V nabídce lze také najít jak české, tak světové značky zboží
anebo i zboží privátní značky. To ukazuje řetězec Billa na pumpách
Shell a naváže na to jistě i v rámci konceptu Viva Billa na
OMV. Vedle čerstvých potravin zahrnuje typický sortiment
minimarketů i položky, které čerpací stanice standardně nabízejí.
Jsou top třeba cukrovinky, vína, slané pochoutky, nealkoholické
nápoje a pivo. Nechybí ani základní drogerie, kosmetika či krmivo
pro zvířata nebo běžný sortiment autodoplňků pro řidiče.
Původní skladba sortimentu čerpací stanice se nutně zužuje ve
prospěch potravin, což je dáno i kapacitou chladicích boxů. Další
regálová kapacita v čerpací stanici pro nabídku
potravinářského sortimentu jde zpravidla na úkor zúžení nabídky
kategorie automotive, hračky a dárkové zboží. Součástí prodejny je
také malé bistro, jehož základem je prodej. Gastroúsek by pak měl
ideálně zahrnovat minipekárnu, ve které se dopéká pečivo ze
zmražených polotovarů. K tomu je dobré nabídnout třeba hotdog
nebo panini.
Při pohledu za hranice se zavádění minimarketů na čerpací
stanice jeví jako trend. Za předpokladu správné volby příslušné
lokality to ostatně přináší prospěch jak petrolejářům, tak
potravinářům. Proto se dá do blízké budoucnosti očekávat masivnější
nástup minimarketů i na výrazně saturovaný český trh čerpacích
stanic.
Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: Petrolmagazín č. 5