12. 1. 2024
Čemu škodí, čemu prospívá
S rozhodnutím majitele českých rafinerií o zavedení výroby
benzinu E10 od nového roku se samozřejmě rozpoutala debata o tom,
které automobily toto palivo nebudou moci tankovat. Rozpoutal se
okolo toho kolotoč fám přiživovaný také mnohými médii. Pojďme se
tedy podívat na to, kterým modelům osobních automobilů by E10 mohlo
ublížit.
Majitelé a uživatelé automobilů v Česku většinou vnímají
biosložku v pohonných hmotách jako něco negativního a chtějí,
aby jí bylo v palivech co nejméně. Mají pravdu v tom, když
říkají, že bioethanol přidávaný do benzinu má nižší výhřevnost a
váže vodu. Zároveň ale zvyšuje oktanové číslo a vylepšuje čistící
schopnosti.
Praktické zkoušky navíc ukázaly, že benziny s lihem
zanechávají na sání méně úsad než benziny bez lihu. Přesto mnozí
tvrdí opak. V dlouhodobém horizontu tak čistý benzin bez
biosložky není pro moderní zážehový motor s přímým
vstřikováním paliva výhodou. Je to vlastně naopak.
Většina automobilů se zážehovými motory, která byla vyrobena po
roce 2000, je s palivem E10 oficiálně kompatibilní a všechny
moderní pohonné jednotky byly pro toto palivo optimalizovány.
Najdou se samozřejmě některé výjimky.
Benzin E10 není vhodný například pro modely audi
s nezávislým topením, které se vyráběly v letech
2001-2008, a také pro některé modely Audi s motory FSI
s přímým vstřikováním paliva první generace z let
2003-2006. To samé platí i pro některé seaty a volkswageny
s motory FSI, Škoda Auto tyto motory v té době
k dispozici neměla. Co se týče škodovek, problém mohou mít
majitelé modelů Škoda Felicia s motorem 1.3 OHV (40 a 50 kW),
která se vyráběla v letech 1994-2001. A platí to samozřejmě
pro tuto pohonnou jednotku v modelech Favorit. Řešení se
v tomto případě nabízí v podobě výměny těsnění ve
vstřikovacím ústrojí, což je oprava v řádu stokorun. Bohužel,
originální náhradní díly už výrobce nevyrábí, takže bude možná pro
někoho problém je sehnat.
Dále by si měli dát pozor majitelé některých italských
automobilů Fiat. Konkrétně se jedná o moely Bravo/Brava/Marea,
Barchetta, Multipla, Stilo či Palio s motory 1.6 16V a 1.8
16V. Do seznamu nepoužitelných motorizací patří i Ford Mondeo 1.8
SCI (2003-2007), který umožňoval v rámci úspornosti spalování
velmi chudé směsi, nebo motory Mercedes-Benz s první generací
přímého vstřikování, konkrétně se jedná o modely C200 CGI (W203)
nebo CLK200 CGI z let 2002-2005. To samé platí i pro motory
GDI od Mitsubihi do roku 2007 (Carisma a Pajero), pro zážehový
motor 2,2 litru s přímým vstřikováním (Z22YH), které měly pod
kapotou Opely Vectra, Signum a Zafira, nebo pro motory
s přímým vstřikováním, které vyráběl Renault v letech
2000-2002 (Megane, Laguna, Avantime, VelSatis, Espace). Benzin E10
není rovněž vhodný pro motory Toyoty Avensis s objemem 2,0 a
2,4 litru z let 2000-2008.
Pokud máte starší automobil z uvedeného seznamu a nechcete
jiný, který by s palivem E10 neměl problém, můžete tankovat
palivo kategorie BA98 super plus. Velké řetězce tento benzin
prodávají jako stooktanový a motoristé si jej cení právě pro nulový
obsah ethylalkoholu.
Prémiové benziny Super Plus 98 se do Česka dovážely
ze zahraničních rafinerií s vlastní recepturou aditiv. Situace
se změnila až v roce 2021, kdy začala kralupská rafinerie pro
síť Benzina produkovat benzin Verva 100. Zvýšení oktanů se zde
dosáhlo přidáním až 20 procent Etyl-Terc-Butyl-Éter neboli
ETBE.
Tato látka se sice z lihu vyrábí, a lze ji proto považovat
za biosložku, ale chemické vlastnosti má zcela jiné. Mimo jiné
neleptá některé materiálu na bázi kaučuku a neváže vodu. I proto je
bez problémů dlouhodobě skladovatelná, a tento benzin je i vhodný
motory, které během zimy odpočívají v garáži. To znamená třeba
veteráni, motocykly nebo travní sekačky.
Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: Petrolmagazín 6/2023