Od nového roku plošně

E10 - Tankování

Od nového roku plošně

Společnost Orlen Unipetrol přejde od 1. ledna 2024 v Česku u automobilového benzinu s oktanovým číslem 95 na označení E10. K jedinému výrobci a největšímu dodavateli pohonných hmot na český trh se v tomto ohledu přidají i další firmy a řidiči automobilů se zážehovými motory už v případě benzinu kategorie BA 95 Super nebudou mít zřejmě žádnou další alternativu.

O zavedení benzinu ve specifikaci E10 se u nás diskutuje více než deset let. Až teď se ale výrobci a dodavatelé paliv odhodlali k radikálnímu kroku a začnou Natural 95 s deseti místo dosavadními pěti procenty biosložky plošně dodávat prakticky do všech sítí.

Tankování benzinu s vyšším podílem bioethanolu se tak nevyhne v podstatě nikdo, jehož automobil má pod kapotou zážehový motor a tankuje nejprodávanější a nejlevnější benzin kategorie BA 95 Super. Víceoktanových benzinů BA98 Super Plus se změna podle dosavadních informací týkat nebude, i když i v této kategorii už řidiči od roku 2021 tankují u čerpacích stanic Orlen Benzina benzin Verva 100, který má rovněž označení E10, ale místo bioethanolu využívá dražší sloučeninu ETBE. V prodejích nafty se nic nemění. Značení B7 na výdejních stojanech a víčkách nádrží automobilů zůstává, podíl biosložky do sedmi procent se určitě zvyšovat nebude.

"Do roku 2050 chceme být emisně neutrální a do roku 2030 snížit emise oxidu uhličitého o 25 procent. Přechod na výrobu a distribuci benzínu v kvalitě E10 je na této cestě významným krokem a český trh se tímto opatřením posune vpřed směrem k čistší mobilitě. Pro naše rafinérie nejde o významnou technologickou změnu, protože benzin v této kvalitě již řadu let dodáváme do Německa, Maďarska či na Slovensko," uvedl Tomasz Wiatrak, generální ředitel skupiny Orlen Unipetrol.

Palivo E10 je směs, která je směsí klasického benzinu a ethanolu s podílem maximálně 10 procent. Ten může být nahrazen i sloučeninou ethyl terc-butyl-ether (ETBE), která se z ethanolu vyrábí. Jelikož je bioethanol získáván z obnovitelných zdrojů, snižuje emise CO2 a pomáhá tak chránit životní prostředí.

Většina automobilů se zážehovými motory vyrobených po roce 2000 je s palivem E10 oficiálně kompatibilní a všechna moderní benzinová vozidla byla pro toto palivo optimalizována. V souvislosti s tímto opatřením dojde od nového roku na čerpacích stanicích u stojanů vydávajících 95oktanový benzin ke změně mezinárodního označení z dosavadního E5 na nové E10.

Benzin E10 se v Evropě postupně zavádí již od roku 2009 a v současné době je dostupný v 17 zemích Evropské unie (Belgie, Bulharsko, Dánsko, Estonsko, Finsko, Francie, Irsko, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Maďarsko, Německo, Nizozemsko, Rakousko, Rumunsko, Slovensko a Švédsko). A prodává se také ve Velké Británii. Podobně jako v Česku je benzin E10 nepovinný už jen třeba ve Slovinsku, Itálii či Chorvatsku.

Bude benzin dražší?

"Půjde o plošné zavedení," potvrdil v Lidových novinách Martin Pavlíček, mluvčí společnosti MOL, která provozuje druhou nejpočetnější síť čerpacích stanic v Česku. Na otázku, zda bude benzin s větším obsahem lihu dražší než s obsahem současných pěti procent v Naturalu 95, dodavatelé neodpověděli s odkazem, že kalkulace teprve probíhají. Bioethanol je totiž výrobně dražší než benzin, na druhou stranu se na něj nevztahuje tak vysoká spotřební daň.

"Zvyšování podílu biosložky je důsledkem záměru zvýšit podíl obnovitelných zdrojů energie a snížit emise skleníkových plynů v dopravě, což je v souladu se směrnicemi Evropské unie. Jedná se o dlouhodobou snahu o snížení zátěže životního prostředí spojené s dopravou," dodává Pavlíček.

Benzinu E10 se nevyhne ani státní distributor a dodavatel paliv společnost Čepro, která paliva od rafinérií Unipetrolu či koncernu MOL nakupuje. Čepro typem benzinu s vyšším obsahem biosložky nahradí veškeré palivo prodávané na všech svých pumpách EuroOil i ve svém velkoobchodu.

Změna podle Čepra souvisí s přechodem klíčových dodavatelů na výrobu benzinu v kvalitě E10. "Rafinérie napojené na produktovodní systém společnosti Čepro plošně přechází na výrobu automobilového benzinu E10. Tato změna se přirozeně v čase projeví ve skladbě skladovaných a vydávaných automobilových benzinů," řekl generální ředitel Čepra Jan Duspěva.

Některé starší vozy mohou mít problém

Je tedy prakticky jisté, že Natural 95 s dvojnásobným obsahem lihu vytlačí u drtivé většiny pump nynější natural v kvalitě E5, tedy s obsahem lihu do pěti procent. Jen málokterá čerpací stanice má totiž k dispozici navíc jednu volnou nádrž, kterou by mohla dál nechat plnit současným benzinem E5.

Většina vozů, které dnes jezdí po českých silnicích, by neměla mít s palivem E10 problém. Ujišťovala o tom už před let i mladoboleslavská Škoda Auto. "Všechny současné modely Škoda s benzinovým motorem mohou tankovat palivo E10. Škoda Auto tak podporuje celosvětovou snahu o snižování dopadu automobilového průmyslu na životní prostředí. Používání pohonných hmot s příměsí etanolu je v souladu s cílem snižování emisí CO2," uvedla automobilka.

Konkrétně to znamená, že všechny benzinové motory MPI, FSI, TSI a TFSI používané ve vozech značky Škoda jsou schopny provozu s benzinem s desetiprocentním podílem etanolu (palivo E10) podle německé normy DIN51626-1 pro Německo a evropské normy EN228 (pro E10) pro všechny státy EU.

"Výjimku tvoří motory Škoda 1,3l-OHV o výkonu 40 a 50 kW v modelech Felicia vyráběného do roku 2001. Pro použití paliva E10 je nutno vyměnit některé díly vstřikovacího ústrojí," upozornil mluvčí automobilky Evžen Krauskopf.

Je jasné, že problém mohou mít také majitelé veteránů, kteří už dnes musí dodávat do natankovaného paliva určitě množství olova. Ale v případě těchto automobilů, které nejezdí každý den, je zde alternativa v podobě vysokooktanových benzinů, které bioethanol neobsahují vůbec.

Expert České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Václav Loula potvrdil, že uvádět na trh standardní benzinové palivo E 10 i v oktanové hladině 95 je v souladu i s českou normou a schváleno také sdružením evropských výrobců automobilů ACEA.

"Benzin E10 patří jednoznačně mezi schválená paliva výrobců automobilů a musí splnit i stanovené parametry dle uvedené normy ČSN EN 228. Z pohledu ekologie i provozních parametrů sem patří obsah kyslíku, složení kyslíkatých látek, obsah bioetanolu, ETBE a podobně," uvedl Loula. 

I podle něj je nasazení benzinu E10 ekonomicky a ekologicky nejrozumnější řešení pro plnění cílů snižování emisí a zvyšování podílu obnovitelných zdrojů v dopravě.

Autor: Miroslav Petr, Zdroj: Petrolmagazín č.6/2023

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/2 Téma číslaKaminová doprava
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek