4. 3. 2024
Ekologie versus technika
Benzin, který obsahuje až deset procent bioetanolu, tankují od
Nového roku čeští řidiči. Jednička na českém trhu, Orlen Unipetrol,
dodává od ledna 2024 na český trh benzin s označením E10 místo
současného E5. Přidává se k němu i maďarský MOL. Na co
by si řidiči měli dát pozor?
V současné době je důvodem přídavku biopaliv požadavek EU na
úsporu emisí CO2, který musí prodejci a distributoři
paliv plnit. Limit je podle zákona o ochraně ovzduší na hranici 6
%. Současně byla zavedena povinnost přidávat biopaliva z
nepotravinářských surovin, tzv. pokročilá biopaliva v množství 0,22
% energetického obsahu. Tento požadavek se od roku 2025 zvýší na
1,07 %. Podle současného vývoje evropské legislativy lze
předpokládat, že povinnost úspory emisí CO2 se zvýší do
roku 2030 až na 14,5 %. Z toho vyplyne nutnost přidávat do
pohonných hmot větší objem biopaliv a současně pracovat
s biopalivy, které mají větší úsporu CO2. Zvažuje
se, že automobilové benziny by mohly obsahovat kyslíkaté látky v
množství nad 3,7 %, tzv. E10+, což by při vyšším oktanovém čísle
mělo umožnit efektivnější spalování, nižší spotřebu paliva a emise
CO2. U nafty současný limit zůstane zachován, i když
jsou snahy o zvýšení podílu FAME až na 8 až 10 %, případně zavedení
paliva B20/B30. Tato paliva však musí mít schválení od výrobců
automobilů, což není aktuálně reálné.
Motorová nafta
Prodávaná motorová nafta musí splňovat požadavky evropské normy
ČSN EN 590. Kromě standardní motorové nafty se prodávají i prémiové
aditivované nafty se zlepšenými užitnými vlastnostmi. Jedná se
zejména o detergentní vlastnosti snižující úsady v palivovém
systému, spalovací vlastnosti vyjádřené vyšším cetanovým číslem a
nízkoteplotní vlastnosti v zimním období. Všechny zlepšené
vlastnosti přispívají ke snížení emisí při spalování a ke snížení
spotřeby paliva. Zlepšené spalovací vlastnosti souvisí nejen s
přídavkem aditiv, ale i s přídavkem biopaliv, který se využívá díky
povinnosti snižovat emise CO2. Přídavek biopaliv je
podobný jako u automobilových benzinů a je tu i stejný trend
postupného přechodu k biopalivům nepotravinářského charakteru,
která umožňují vyšší úsporu emisí CO2.
Biopaliva se přidávají do motorové nafty ve dvou formách. První
možností je podle Vladimíra Třebického, specialisty inspekční a
certifikační firmy SGS Czech Republic, přídavek ve formě
metylesterů mastných kyselin (FAME neboli fatty acid methylesters
podle ČSN EN 14214). Maximální obsah FAME je limitován na 7 %
objemových. Metylestery mastných kyselin, jako kyslíkaté látky,
mají větší vnímavost ke vzdušné vlhkosti, a proto je potřeba při
manipulaci a skladování motorové nafty věnovat této skutečnosti
pozornost, podotýká Třebický. Pro přídavek do motorové nafty je u
FAME stanoven limit obsahu vody max. 0,05 % hmotnostních, ale v
praxi je obvyklá hodnota obsahu vody výrazně nižší. V případě
přídavku FAME do motorové nafty musí FAME obsahovat stanovené
množství antioxidační přísady pro zajištění potřebné oxidační
stability.
"Při běžném způsobu provozování vozidla nepředstavuje biopalivo
problém. Při zamezení přístupu vzdušné vlhkosti a světla a při
teplotě 10-20 °C je možné skladovat naftu dlouhodobě, ale pokud
není možné uvedené podmínky zaručit, je doporučeno výše uvedenou
normou ČSN 65 6500 skladovat motorovou naftu s obsahem biosložky
nejvýše tři měsíce," říká Třebický.
Jinak také doporučuje provádět kontrolu stavu palivového filtru,
čistoty palivového systému a nádrže vozidla. Vlastnosti se liší v
průběhu roku podle teplot, proto se doporučuje pro dlouhodobé
skladování použít naftu pro arktické klima, která biosložku
neobsahuje. Standardní nafta určená pro zimní období by neměla být
skladována při teplotách pod bodem zákalu paliva (asi -8 °C). Při
delší předpokládané odstávce se také doporučuje netankovat plnou
nádrž. "Do vozidla odstaveného na zimu se nesmí tankovat motorová
nafta letní kvality. Zároveň se doporučuje netankovat plnou nádrž v
případě malé spotřeby v důsledku nízkého počtu ujetých kilometrů,
aby nezůstala v nádrži letní pohonná hmota," varuje Třebický.
Nadějné HVO
Druhou možností přídavku biosložek je tzv. parafinická nafta
(ČSN EN 15940) vyráběná z bio-suroviny. Ta je známá pod názvem HVO
(hydrotreated vegetable oils - hydrogenované rostlinné oleje).
Tento produkt se vyrábí hydrogenací a následnou isomerací suroviny.
Získá se produkt s vysokým obsahem parafinů a isoparafinů s
vynikajícími spalovacími a také nízkoteplotními vlastnostmi. V
současné době není přídavek HVO nijak daňově zvýhodněn, a proto je
limitem jeho cena.
Přídavek HVO zlepšuje podle Třebického užitné vlastnosti fosilní
motorové nafty prakticky ve všech ukazatelích. Výrazně zlepšuje
cetanové číslo, které vyjadřuje spalovací vlastnosti motorové
nafty. Např. 20% objemový přídavek zvýší cetanové číslo motorové
nafty až o 10 jednotek. Parafinická nafta neobsahuje aromáty a
polyaromáty, a proto její přídavek do motorové nafty snižuje
výrazně jejich obsah. Aromatické a polyaromatické látky negativně
ovlivňují emise při spalování, zejména obsah nespálených uhlovodíků
a pevných částic. HVO prakticky neobsahuje síru. Příznivě působí i
na nízkoteplotní vlastnosti, což usnadňuje startovatelnost v zimním
období a zlepšuje výkonnost motoru. HVO se přidává jednak přímo a
jednak ve formě společného zpracování fosilních složek a biosložek
pro motorovou naftu. Kapacita výroby v Evropě se stále postupně
zvyšuje, ale širšímu využití v ČR zatím brání nedostatečná výrobní
kapacita a současně vyšší cena.
Podle Třebického lze však předpokládat, že se ve větší míře
využije HVO v kvalitě podle ČSN EN 15940. Její přídavek do motorové
nafty není technickou normou pro motorovou naftu ČSN EN 590
limitován a jediným technickým omezením pro motorové nafty pro
mírné klima je dodržení požadavku na minimální hodnotu hustoty. "V
současnosti je platná novelizovaná norma pro motorovou naftu ČSN EN
590 z roku 2022, která rozšiřuje spodní limit pro rozsah hustoty
při 15 °C motorové nafty pro přechodné a zimní období až na hodnotu
815 kg/m3. To umožňuje přídavek parafinické nafty (HVO)
v objemu až cca 30 %, v závislosti na výchozí hustotě motorové
nafty. Přídavek parafinické motorové nafty kvalitu motorové nafty
zlepšuje, protože má lepší vlastnosti než motorová nafta, jedná se
o uhlovodíky s výborným cetanovým číslem, nižším obsahem síry a
nízkým obsahem aromátů," vysvětluje Třebický.
"Kvalita prodávané motorové nafty je velmi dobrá i ve srovnání s
kvalitou v ostatních evropských zemích, podíl nevyhovujících vzorků
zjišťovaných v rámci monitoringu kvality podle platné legislativy
je velmi nízký a pohybuje se pod úrovní 1 %," uzavírá Třebický. Na
trhu v ČR je kvalita paliv dlouhodobě sledována systémem odběrů
vzorků ČOI podle vyhlášky MPO 516/2020 Sb. a nezávisle v rámci
programu "Pečeť kvality", který zajišťuje právě firma SGS Czech
Republic.
Automobilové benziny
Automobilový benzin označený jako BA 95 super se prodává ve
standardní kvalitě nebo jako prémiové palivo s obsahem aditiv
zlepšujících zejména detergentní vlastnosti. Tento benzin se
prodává od letošního roku ve formě "E10", to je s obsahem kyslíku
do 3,7 % hmotnostních. Benzin BA 95 může obsahovat biosložku ve
formě přídavku etanolu do 10 % objemových anebo obsahuje biosložku
ve formě ETBE, případně může být i bez obsahu kyslíkatých látek.
Podle uvedené normy by mohl obsahovat i jiné kyslíkaté látky, např.
metanol nebo naopak vyšší alkoholy. Tyto typy kyslíkatých látek se
však v praxi nepoužívají. Celkový obsah kyslíku má limit vždy 3,7 %
hmotnostních. Podle Ivana Indráčka z Unie nezávislých
petrolejářů může palivo s vyšším obsahem biosložky nepatrně zvýšit
i spotřebu, protože poklesne jeho výhřevnost o cca 1,8 %.
V ČR se předpokládá, že benziny BA 98, prodávané i jako
prémiové, budou obsahovat buď pouze ETBE, nebo etanol v koncentraci
odpovídající úrovni E5, to je do 5 % objemových. "Kyslíkaté
biosložky, kromě snižování emisí CO2 a emisí při
spalování, mají příznivý vliv na zvýšení oktanového čísla. Etanol
kromě zvýšení oktanového čísla má do cca 5 % objemových vliv na
zvýšení tlaku par. Nad tuto hranici opět vliv na zvýšení tlaku par
klesá. Přídavek ETBE, vzhledem ke svému chemickému charakteru, nemá
vliv na zvýšení tlaku par a ani nezvyšuje vnímavost benzinu k vodě.
Automobilový benzin vodu nerozpouští, vnímavost benzinu k vodě se
zvyšuje přídavkem etanolu do automobilového benzinu. Proto je
potřeba při skladování a distribuci automobilového benzinu věnovat
velkou pozornost možnému kontaktu benzinu se vzdušnou vlhkostí,"
varuje Vladimír Třebický. Pro dlouhodobé skladování benzinu, např.
v kanystrech, se proto doporučuje použít benzin bez obsahu
etanolu, např. vysokooktanový benzin obsahující jen ETBE.
Co způsobuje problémy
Při běžném provozu a průběžném doplňování paliva nehrozí podle
něj žádné problémy. Při zamezení přístupu vzdušné vlhkosti a světla
a při stálé teplotě 10-20 °C je možné skladovat automobilový benzin
dlouhodobě. Pokud nelze uvedené podmínky zaručit, je doporučeno
skladovat automobilový benzin s obsahem etanolu nejdéle tři měsíce.
Doporučuje se věnovat velkou pozornost přítomnosti volné vody v
palivové soustavě, provádět pravidelnou kontrolu čistoty palivového
systému a nádrže vozidla v odborných servisech.
"Při dlouhodobějším skladování benzinu nebo odstavení vozidla na
delší dobu je třeba se ujistit, že nedošlo k oddělení lihovodné
fáze a tím k možné ztrátě oktanové úrovně. Při tankování
automobilového benzinu při delší plánované odstávce vozidla se
doporučuje natankovat plnou nádrž, aby se minimalizoval kontakt
paliva se vzdušnou vlhkostí a předešlo se tak možným problémům s
usazováním vody," doporučuje Třebický.
Na riziko absorbce vzdušné vlhkosti u benzinu E10 a z toho
vyplývající provozní problémy upozorňuje i mluvčí SDA Petr Horák.
"U novějších vozidel používaných v každodenním provozu se žádné
negativní vlastnosti neprojevují," tvrdí. A zmiňuje i další
důležitý aspekt, na který distributoři musí dávat pozor.
"Automobilový benzin je palivo velmi citlivé na znečištění, pokud
se do něj dostane i malé množství nafty ze sdílených systémů při
distribuci paliv. Pak může být tento benzin pro motory
nebezpečný." Podobně je potřeba se vyvarovat kontaminace
nafty benzinem.
Pro vozidla s datem výroby před rokem 2005 se doporučuje ověřit
kompatibilitu s benzinem E10 na webu www.e10info.eu. Pokud není
vozidlo s benzinem E10 kompatibilní, je možné použít benzin BA 98,
který zůstává v kvalitě E5. Důvodem nekompatibility jsou většinou
materiálové problémy, konkrétně pryžové a zinkové díly, vůči kterým
je líh agresivní. Pro majitele takových vozů platí to, že by raději
měli navštívit servis a ohrožené součástky nechat vyměnit. Běžně
jde o levné díly, jako jsou hadice nebo těsnicí kroužky.
Alternativou je benzin s vyšším oktanovým číslem, který místo lihu
obsahuje ETBE.
Automobilový benzin s oktanovým číslem 95 a s vyšším obsahem
kyslíku, který se s označením E10 začal letos v Česku
prodávat, najdete také u výdejních stojanů v sousedních
zemích. Např. na Slovensku je v této kvalitě i benzin BA 98 super
plus. V tomto případě se pro dosažení vyššího obsahu kyslíku
používá kombinace přídavku etanolu a ETBE, obsah etanolu dosahuje
úrovně cca 8 % V/V a obsah ETBE cca 3 % V/V. Podobné hodnoty lze
předpokládat i v ČR.
"Podle dostupných informací ze Slovenska nepřináší vyšší objem
etanolu v benzinu, při dodržování výše uvedených pravidel pro
manipulaci a skladování automobilového benzinu nehrozí žádné
provozní problémy," říká Třebický a dodává, že při zachování
doporučených pravidel by přechod na distribuci E10 neměl pro
vozidla, která jsou s ním kompatibilní, znamenat žádné závažné
problémy. "Podle dlouhodobých zkušeností je kvalita prodávaných
automobilových benzinů velmi dobrá i ve srovnání s výsledky kontrol
v rámci evropských států. Podíl nevyhovujících vzorků se pohybuje
na úrovni procenta. Podstatný podíl nevyhovujících vzorků tvoří
vzorky s vyšším tlakem par zjišťované v období přechodu ze zimní na
letní kvalitu, což však nemá významný vliv na užitné vlastnosti
používaného benzinu."
Autor: Alena Adámková, Zdroj: Petrolmagazín č. 1