11. 3. 2024
Všechny cesty vedou na pumpu…
Provoz na evropských silnicích a dálnicích, Česko nevyjímaje,
zásadním způsobem zahušťují kamiony. Mezi nimi ale existuje jedna
speciální a možná i trochu privilegovaná skupina - cisternové
soupravy, které zajišťují přepravu pohonných hmot. Bez nich by byly
čerpací stanice na suchu stejně jako automobily a provoz by
utichnul. Pojďme se podívat, co všechno přeprava pohonných hmot
obnáší, jaká přináší rizika a co kvůli tomu musí zajišťovat a
splňovat distributoři pohonných hmot a jejich zaměstnanci - řidiči
cisteren.
Distribuce pohonných hmot z rafinerií do skladů a ze skladů na
čerpací stanice je specifická činnost petrolejářského průmyslu.
Stejně jako při práci v rafinerii nebo při správě skladů
pohonných hmot je třeba dodržovat přísná bezpečnostní opatření, při
přepravě však do celého procesu vstupuje stěží ovlivnitelný a
nevyzpytatelný faktor v podobě veřejných komunikací. Přitom
samozřejmě nelze nevzpomenout neutěšenou situaci na českých
silnicích, která se odvíjí od poddimenzované dálniční sítě a
absence městských okruhů. Zvláště řidiči kamionů se u nás
v neustálých kolonách musí obrnit trpělivostí, vyvarovat se
riskantních manévrů i nebezpečné jízdy v rámci dodržení
plánovaných termínů. Minimálně dvakrát umocněné tohle všechno platí
pro řidiče cisteren, kteří převáží pohonné hmoty.
Bezpečnost až na prvním místě
Jak probíhá pravidelná zavážka pohonných hmot na čerpací
stanici? Úplně na začátku dostane dispečer přepravní firmy
informaci o dodávce, kterou následně předá vybranému řidiči a
zároveň ji vyexpeduje do systému ve velínu terminálu. V něm se
spárují informace přes identifikační čísla kamionu a systém určí,
na které lávce se bude kamion plnit. Řidič do ní vjede, zabezpečí
cisternu podle pokynů a následně provádí nakládku jednotlivých
produktů.
Na terminálu se samozřejmě dbá v první řadě na bezpečnost.
Při nakládce zboží musí být řidič úplně sám a zároveň musí použít
všechny předepsané ochranné pomůcky (oděv, boty, helma, brýle). Po
ukončení nakládky opustí cisterna terminál a podle předem stanovené
trasy vyráží řidič na místo stáčení. V tomto konkrétním
případě míří na čerpací stanici MOL, která stojí u pražské
severojižní magistrály na výjezdu na Brno těsně před "exitem"
Chodov.
Řidič musí při příjezdu zabezpečit vozidlo, nechat blikat
výstražná světla a postavit za kamion kužely. Následně jde na shop
nahlásit závoz. Obsluha musí řidiči potvrdit správnost místa
určení, převzít dovezené dokumenty (DL, atest) a zahájit proces
stáčení v pokladním systému, přičemž se zjistí volný objem
v nádržích. Pak jde s řidičem k vozidlu a
překontroluje mechanické plomby na stáčecí šachtě, zda nebyly
porušeny. Pokud je všechno v pořádku, začne řidič provádět
stáčení.
Bezpečnostní opatření musí řidič samozřejmě dodržovat i při
stáčení na pumpě. Zde je kolem stáčecí šachty ochranná zóna 1,5 m.
Největší problém z hlediska bezpečnosti dodávky představuje
zpětné jímání par. Při tankování automobilu má pistole průměr 2,5
cm, při stáčení má hadice průměr 8,5 cm. U některých čerpacích
stanic je proto nutné znepřístupnit při stáčení některé stojany,
aby byla zajištěna ochranná zóna. Tuto činnost provádí obsluha
čerpací stanice.
Řidič je jinak zodpovědný za vykládku sám, což může být někdy
krizovým momentem. Pokud totiž provede chybné stočení zboží do
nádrže čerpací stanice, je to nevratné a vznikne velký problém.
Pečlivost provedení každého kroku a neustálá zpětná kontrola jsou
proto namístě. Řidič nejprve připojí tenčí rekuperační hadice
k jímání zpětných par a teprve potom připojí silnější hadice
pro stáčení produktů. Začíná se naftou - černou hadicí - a pak se
teprve připojí benzín červenou hadicí. Podle dodacího listu
následně ještě jednou zkontroluje, zda je vše připojeno správně, a
začíná stáčet od páté komory dopředu. Cisterna během stáčení
samočinně vyrovnává vodorovnou polohu, aby bylo zabezpečeno
korektní měření. Zatímco dříve se "na nějaký ten rozdíl nehledělo",
dnes se hlídá každý litr.
Neustále pod dohledem
Po celou dobu stáčení je řidič povinen sledovat stáčení, nesmí
se od ovládacích prvků a stáčecího místa vzdálit a musí být
připraven okamžitě ukončit stáčení v případě jakékoli nestandardní
události. Pokud řidič z jakéhokoli důvodu opustí místo stáčení,
musí předtím přerušit stáčení uzavřením příslušných ventilů a
zabezpečit vozidlo nebo zajistit jeho dozor.
Řidič stáčí zpravidla vždy celý obsah komory, včetně produktu v
armaturách a stáčecí hadici. O případném technologicky
nestočitelném zbytku musí informovat nadřízeného. Dělení komory
produktu mezi více stáčecích míst se standardně nedoporučuje. Pokud
je však nutno jej z provozních důvodů použít, je třeba pro tyto
případy stanovit individuální pracovní postupy, které budou
reflektovat rizika takovým dělením vzniklá.
Po ukončení stáčení produktu vyprázdní řidič armatury i hadice
do nádrží odběratele. Odpojí produktovou hadici nejprve na straně u
vozidla, pak zvednutím odpojeného konce zajistí úplné vyprázdnění
produktu z hadice do nádrže odběratele zboží. Pokud přes veškerou
péči dojde k úniku produktu, jsou řidič a přejímající povinni
minimalizovat škody použitím všech dostupných prostředků (sorbentů
z výbavy vozidla, pomocí prostředků na místě dodávky i provizorních
z okolí). Řidič odpovídá za čistotu stáčecí šachty po stočení a je
povinen vyčistit místo stáčení, stáčecí šachtu, popř. její okolí od
úkapů, které vznikly při jeho manipulaci s hadicemi autocisterny,
nebo netěsností při stáčení, pokud jeho prostředky a schopnosti na
tento úkon stačí.
Řidič vyplní stáčecí lístek všemi potřebnými údaji k
identifikaci stáčení, které se netisknou automaticky tiskárnou ze
systému vozidla, vloží stáčecí lístek do tiskárny cisterny a
vytiskne na něj údaje o stočené dodávce. K dispozici by měl
mít přitom výtisk z pokladního systému čerpací stanice, který
však následně musí obsluze vrátit. Ta poté zprovozní vyřazené
výdejní stojany a podepíše "Protokol o dodávce pohonných hmot na
čerpací stanici".
Mladý vozový park
Cisterna, která přivezla pohonné hmoty na čerpací stanici MOL
patří společnosti Klacska, která u nás přepravuje pohonné hmoty již
od roku 1996 jako dceřiná společnost rakouské firmy Paul Klacska
Vídeň. Mezi její zákazníky patří například čerpací stanice OMV, MOL
a Shell. Firma má k dispozici celkem 62 cisternových souprav, které
využívají tahače značek Mercedes, MAN nebo Volvo a cisternové
přívěsy Schwarzmüller a Willig s využitelným objemem 38 až 44
tisíc litrů.
Protože bezpečnost hraje v případě přepravy pohonných hmot
zásadní úlohu, hodně se hlídá i stáří a opotřebení tahače nebo
návěsu. U společností Shell a MOL nesmí stáří cisternových návěsů
přesáhnout hranici 12 let, u společnosti Petrotrans, která je
součástí skupiny Orlen Unipetrol a zásobuje PHM především čerpací
stanice Orlen, obnovují cisternové návěsy po deseti letech a tahače
dokonce po třech letech, kdy mají najeto okolo 650 tisíc
kilometrů.
Flotila autocisteren Petrotransu obsluhuje veškeré tuzemské
silniční terminály pohonných hmot a také příhraniční terminály v
Německu, Rakousku a na Slovensku. Kromě řetězců čerpacích stanic
nejvýznamnějších subjektů na trhu, z nichž na prvním místě je
samozřejmě síť Orlen, zaváží také mnoho dalších řetezců, státních
podniků nebo významných privátních zákazníků.Soupravy najezdí okolo
devíti milionů kilometrů ročně a přepraví přitom řádově asi 1,5
miliardy litrů PHM.
Petrotrans samozřejmě používá nejmodernější techniku, která je
pro daný účel k dispozici. Konkrétně se jedná o tahače značky Volvo
a návěsy Willig. V portfoliu jsou i soupravy sólo vozidel (Volvo s
nástavbou Schwarzmüller) nebo s cisternovými přívěsy
(Schwarzmüller). Přibližně čtyřicítka autocisteren Petrotrans má
celkovou kapacitu téměř 2 miliony litrů.
Vozový park Petrotransu splňuje nejpřísnější kritéria
z hlediska bezpečnosti provozu a technologicky vyhovuje
náročným požadavkům zákazníků, včetně nejmodernějšího systému
měření a zabezpečení SPD (Sealed Parcel Delivery) a on-line dohledu
nad přepravovaným zbožím. Všechny tahače jsou také vybaveny
bezpečnostním paketem řidiče včetně airbagů, což u ostatních
dopravců není tak úplně běžné. Ve výbavě také nechybí přesné
elektronické měření s teplotní kompenzací neboli přepočtem na objem
při referenční teplotě 15° C.
Cisterny mají pět samostatných komor bez propojení, každá komora
má své nezávislé elektronické měření. Online lze kontrolovat
hladiny produktů v jednotlivých komorách. Díky GPS monitoringu
dispečeři ve velíně vidí, kde cisterna je, díky systému SPD pak
vědí, co se s ní děje. Zda například nejsou otevřené dveře
plnění nebo stáčení nebo v jakém stavu jsou ventily
v technologii cisterny. Všechny komory a technologie jsou
samozřejmě bezezbytkové, takže není možná kontaminace předchozím
přepravovaným produktem. Technologie disponuje čidly, která hlídají
zbytkové množství produktu.
Stěžejní činností společnosti Petrotrans je kontinuální
zásobování řetězců čerpacích stanic na základě vlastního
dispečinku, který je "srdcem" celé firmy.Dispečeři nonstop sledují
stavy zásob jednotlivých produktů i jejich obrátku a vyhodnocují
termín následující dodávky, který sami následně naplánují i řídí.
Přitom samozřejmě bedlivě sledují parametry stanovené zákazníkem
včetně ekonomické výhodnosti. Na základě toho pak třeba přesměrují
nakládku na terminál podle aktuálních cen. Také se snaží o
maximální vytěžování souprav či optimální trasování. Stejně jako
dispečink funguje také distribuce 24 hodin denně, sedm dní
v týdnu. Dříve měly čerpací stanice nadstandardní objemy
tanků, ale čím jsou modernější, tím jsou tanky menší. Provozovatel
tam totiž nechce mít mrtvé zásoby, takže obrátkovost je dnes velice
rychlá. Existují dokonce stanice, které jsou zásobovány každý den.
Většinou se zásobuje jedním kamionem jedna čerpací stanice, ale
běžnou praxí je i to, že jedním kamionem lze provést zásobování i
pro dvě menší čerpací stanice.
Řidič, ten tvrdý chleba má…
Vysoké požadavky kladou všechny distribuční společnosti i na své
zaměstnance. Jak jste zaregistrovali v předchozích odstavcích,
řidič nemá na starosti pouze volant kamionu, ale zodpovědný je i za
přesun každého produktu, který veze, od terminálu až po skladovací
tanky čerpací stanice.
Práce je to nejen náročná ale hlavně zodpovědná. I proto každý
řidič prochází sérií školení, jak ze zákona povinných, tak těch,
které má každá firma nastavena podle vlastních zkušeností a potřeb.
Součástí školení je i důkladné nastudování a pravidelné testování
znalostí manuálu pro obsluhu cisternové soupravy a postupu stáčení
PHM a preventivních opatření.
Nároky na řidiče jsou v případě distribuce pohonných hmot
mnohem vyšší, než je běžné u ostatních přepravců. Základem všeho je
požadavek na řidičskou praxi, zatímco určitá věková hranice
stanovena není. Řidič i tak absolvuje několik školení včetně tzv.
defenzivní jízdy. Specialisté oddělení HSE pak sledují a analyzují,
jakým stylem řidič jezdí, jestli je za jízdy připoutaný, jak
dodržuje rychlost a jak dodržuje nastavená bezpečnostní pravidla
během celého procesu přepravy. U Petrotransu třeba posílají řidiče
na speciální školení kvůli tomu, aby byla zajištěna bezpečnost
provozu na té nejvyšší možné úrovni. Zpětnou vazbu pak mají od
pojišťoven, které hodnotí škodní průběh firmy jako excelentní.
Jedním z důvodů bezproblémového průběhu většiny závozů je
fakt, že je provoz jednotlivých cisternových souprav sledován do
nejmenších detailů.
K minimální nehodovosti společnosti Petrotrans přispívá i
celý systém řízení zásob. Závoz je plánovaný s dostatečným
předstihem tak, aby se řidič nedostal do časové tísně a z toho
pramenícího stresu. Není totiž důležité dojet za každou cenu na
čas. Bezpečnost je vždy na prvním místě za všech okolností. Pokud
je třeba hlášena kalamita, klidně se závoz stopne, stáčení PHM pak
není umožněno i v případě, že se blíží bouřka a hrozí
atmosférické výboje. Hlavním podkladem pro řádnou realizaci dodávky
paliv je plnicí/stáčecí příkaz, ze kterého řidič čerpá informace
pro plnění, přepravu a stáčení. Měsíčně řidiči Petrotransu provedou
více jak deset tisíc vykládek, ke smíchání dojde ve velmi
výjimečných případech - v řádu jednotek ročně tj. méně něž
v 0,05 ‰ případů.
Pro tyto situace jsou samozřejmě nastaveny systémy kontrolních
mechanismů a opatření. Okamžitě dochází k zastavení prodeje
PHM na čerpací stanici, provede se odčerpání PHM, komplexní servis
a čištění technologie a nádrží. Odčerpané palivo se odváží
k ekologické likvidaci, což představuje opětovné zpracování
v rafinérii. Na čerpací stanici je následně proveden závoz
nového paliva, které je před zařazením do prodeje laboratorně
testováno, zda vyhovuje jakostním normám.
Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: Petrolmagazín č. 1