6. 5. 2024
Dochází nám konečně trpělivost?
Evropský průmysl mrzačený aktivistickou zelenou politikou EU
brzy nebude schopen unést obrovskou zátěž zelených investic, které
vyvolávají převážně ideologické argumenty. Narůstající neklid
zástupců evropského průmyslu vedl v únoru tohoto roku k
setkání více než 70 zástupců velkých průmyslových skupin
v Antverpách. Vznikla z toho publikace nazvaná Antverpská
deklarace žádající vytvořit v následujícím volebním období
Evropskou průmyslovou dohodu (European Industrial Deal). Ta by se
měla zaměřit na kroky, které jsou potřebné pro podporu průmyslu
v EU.
Kdo seje vítr…
"Přechod ke klimatické neutralitě s sebou přinese významné
příležitosti, jako je potenciál pro hospodářský růst, nové obchodní
modely a trhy, nová pracovní místa a technologický rozvoj," říká
jedna z tezí Evropské rady z prosince 2019. Že se tato jásavá
naivní prognóza pomalu, ale jistě začíná drolit, musí být dnes už
jasné snad každému uvažujícímu občanovi EU.
Ovšem jiným citátem - "Kdo seje vítr, sklízí bouři" ze Starého
zákona - lze snad nejlépe charakterizovat nadcházející starosti
bruselských úředníků, ale i valné většiny vrcholných politiků zemí
sdružených v EU, o Evropské komisi ani nemluvě. Starší z nás si
jistě pamatují i stejnojmenný oscarový film, kde obhájce ztvárněný
legendárním Spencerem Tracy bojuje proti bigotní většině při
obhajobě přirozeného pokroku a vývoje lidské civilizace.
Jako první závan bouře zažila Evropa na přelomu roku masívní
protesty zemědělců, kterým z dopadů politiky EU už došla
trpělivost. V podobné pozici je nyní evropský průmysl, jehož
představitelé čelí zideologizované zelené politice EU, která
pomalu, ale jistě likviduje evropskou energetiku, průmysl a dopravu
a v důsledku může zcela rozložit celou společnost.
Nezbývá tedy, než si položit otázku: Nastává bouře? Nebo bychom
si měli zvyknout na to, že se z Evropy stává skanzen a
technologicky a posléze i ekonomicky budeme předběhnuti zbytkem
světa?
Nejen Green Deal, ale i ESG
Strůjci klimatického náboženství žijí v přesvědčení, že
svět je údajně na cestě ke klimatické katastrofě. Přes všeobecně
známou skutečnost, že energetika, průmysl a doprava v EU se podílí
na světových emisích skleníkových plynů zcela nevýznamným zlomkem,
má EU v plánu na "záchranu" světového klimatu utratit jen do
roku do roku 2030 přibližně 230 miliard eur ročně.
Kde ovšem vzít tyto astronomické prostředky? Členské státy,
stejně jako EU téměř všechno financují na dluh. Kde tedy vzít
alespoň část těchto prostředků a omezit tak zadlužování? Částečnou
odpovědí je navyšování cen emisních povolenek pro energetiku a
průmysl. V blízké době dokonce hrozící emisní povolenky pro
zemědělství, dopravu a domácnosti. Takže tenhle nesmyslně postavený
"boj" zaplatíme z podstatné části všichni.
To ovšem není pro politiky a úředníku v EU zdaleka
dostačující! Už v prvotním dokumentu Green Dealu se hovořilo o
"zapojení průmyslu a soukromého kapitálu" investicemi do zelené
transformace. Tak vznikla směrnice ESG, platná pro velké korporace
od letošního roku.
Povinné plnění směrnice ESG (tj. Environmental, social and
corporate governance) je typickým příkladem plíživého prosazování
záměrů EU přímo do fungování soukromých firem a společností.
Aktivisté ESG ovšem do směrnice prosadili kromě povinných
klimatických opatření i povinnosti k plnění sociálních
parametrů jako například, etické zásady nebo rasová a genderová
rovnost. Stylizovali se tak do jakýchsi zprostředkovatelů morálky
požadujících celospolečenskou reformu ve jménu vyššího dobra. Každé
z výše uvedených slov představuje jeden pilíř ESG politiky.
Nebo také jednu složku dat, podle které se posuzuje rizikovost
firmy a tato data jsou předmětem povinného ESG reportingu.
ESG tedy v podstatě slouží k posuzování nefinanční
výkonnosti firem. Data ESG reportingu jsou kritéria, dle kterých se
posuzují společensky a ekologicky odpovědné firmy a investoři. EU
tedy přestává prosazovat čistě tržní a ekonomické parametry
podnikání, tvorby zisku a odpovědnost správných hospodářů, což jsou
všechno tradiční parametry, vedoucí k prosperitě a rozvoji
ekonomiky.
Jediný "rozvoj" zaznamenávají, jako v podobných případech
v minulosti, různé konzultační firmy, nabízející metodiku a
reporting ESG v očekávání velkého byznysu. Tyto firmy ovšem do
ekonomiky a pro celou společnost ve skutečnosti neprodukují
nic.
Jak udržet průmysl v Evropě
Hlavním poselstvím deklarace, která je adresována vedení
Evropské komise, je orientovat pozornost EU znovu na evropský
průmysl. A nejen to, signatáři požadují postavení priorit
evropského průmyslu na stejnou úroveň, jakou mají
v současnosti klimatické cíle EU.
Zcela jasně je ostatně hlavní cíl deklarace uveden hned
v jejím úvodu: "Aby byl do roku 2050 splněn záměr klimatické
neutrality, bude se muset evropská výroba elektřiny znásobit a
průmyslové investice budou muset být šestkrát vyšší než v
předchozím desetiletí. Tento obrovský problém přichází právě v
době, kdy velké společnosti i malé a střední podniky čelí
nejvážnější hospodářské recesi za posledních deset let. Poptávka
klesá, výrobní náklady se zvyšují a investice se přesouvají do
jiných regionů mimo EU. Výrobní kapacity se zavírají, výroba je buď
omezena nebo zcela zastavena a lidé propouštěni. Evropa proto
naléhavě potřebuje změnu tohoto trendu.
Otevřená strategická autonomie pro konkurenceschopnou a odolnou
EU je zásadní pro přežití Evropy ve stále se měnícím geopolitickém
prostředí. Toho lze dosáhnout pouze tehdy, když i energeticky
náročná průmyslová odvětví zůstanou v Evropě. Bez cílené průmyslové
politiky hrozí, že se Evropa stane závislou dokonce i na dovozu
základního zboží a chemikálií. Evropa si ovšem tuto situaci nemůže
dovolit."
Hlavní požadavky Antverpské deklarace
(zkráceno)
Zařadit Průmyslovou dohodu do nového evropského
strategického programu na roky 2024-2029
Požadujeme komplexní akční plán pro zvýšení konkurenceschopnosti
jako strategickou prioritu a vytvoření podmínek pro silnější
průmysl v Evropě. Žádáme o vypracování souhrnného návrhu k přijetí
nápravných opatření ke všem relevantním stávajícím nařízením EU, a
to jako první právní předpis, který bude předložen v příštím
institucionálním cyklu EU.
Zahrnout kapitolu o silném veřejném financování do fondu
zavádění čistých technologií
Požadujme zjednodušit rámec státní podpory při respektování
pravidel jednotného trhu. To by mělo umožnit veřejné zbavení se
rizik soukromých investic do čistých technologií prostřednictvím
podpory CAPEX i OPEX, se zárukami na zajištění zachování a
vytvoření kvality pracovních míst v Evropě a navrhnout
konkurenceschopnou a udržitelnou daňovou úroveň v celé Evropě.
Vytvořit z Evropy globálně konkurenceschopného
poskytovatele energie
Náklady na energii v Evropě jsou příliš vysoké na to, aby Evropa
mohla konkurovat, přičemž tyto náklady nejsou ovlivněny pouze
cenami komodit, ale zejména regulačními poplatky. Potřebujeme
skutečnou energetickou strategii EU s konkrétními opatřeními, která
umožní přeshraniční sdílení elektrické energie, rozšiřování sítě
pro vodík a další obnovitelná a nízkouhlíková paliva a dále
partnerství se zeměmi bohatými na zdroje.
Zaměřit se na infrastrukturu, kterou Evropa
potřebuje
Zaměřit se na nástroje obnovy a odolnosti s cílem co nejdříve
integrovat a vybudovat prvotřídní energetickou, digitální a
recyklační infrastrukturu EU. Z těchto důležitých projektů vytvořit
společný evropský zájem. Omezit přeshraniční dopravu mimo EU a
naopak rozvíjet transevropské sítě uvnitř EU. Odstranit povolovací
překážky pro projekty průmyslového charakteru. Průmysl si vyžádá
značný počet kvalifikovaných pracovníků, kterých je v současnosti
nedostatek. K rychlému získání takto kvalifikovaných
pracovníků budou nutné cílené vzdělávací programy v oblasti
technických oborů.
Zvýšit bezpečnost EU v oblasti surovin
Rozšiřování domácí těžby, udržitelné zpracovatelské a recyklační
kapacity pro klíčové suroviny v kombinaci s novými globálními
partnerstvími. Dohody o volném obchodu nebo jiné typy dohod by měly
zajistit životně důležité dodávky pro průmysl, umožnit přístup na
nové trhy a zvýšit vývoz. EU by se měla zabývat všemi politickými
nástroji proti nekalé hospodářské soutěži, aby zajistila skutečně
rovné podmínky pro průmysl EU na domácím i mezinárodním trhu,
včetně ochrany proti uhlíkovým emisím.
Pákový efekt, prosazování, oživení a zlepšení jednotného
trhu
Pro přechod integrovaných hodnotových řetězců, včetně opatření k
řešení zvýšené roztříštěnosti způsobené vnitrostátní implementací
evropských právních předpisů. Vytvořit jednotný trh pro odpad a
recyklované materiály a také skutečný evropský trh s energií.
Zlepšit prosazování stávajících opatření zaměřených na dovoz zboží
ze zemí mimo EU.
Inteligentnější inovační rámec
Podpora vysoce kvalitní vědy, technologických inovací a politik
spolupráce, které upřednostňují otevřenost a pragmatické výsledky a
zároveň zahrnují inovativní přístupy. Podporovat digitalizaci jako
nezbytný předpoklad pro moderní výzkum a pro zvýšení jeho
efektivity. Chránit práva duševního vlastnictví, abychom Evropě
přinesli konkurenční výhodu. Zaměřme se na přechod od slovních
deklarací ke skutečným inovacím, a to především směrem ke komerčně
a prakticky využitelným technologiím.
Nový duch tvorby právních předpisů
Legislativa by měla vytvářet pro podniky pobídky tak, aby
investovaly do čistých technologií. Nikoli ovšem tak, aby byly cíle
politiky zelené dohody prosazovány pouze normativami a podrobnými
prováděcími předpisy a zákazy. Respektujme skutečnou průmyslovou
realitu. Používejme robustní a reálná data a vědecké důkazy pro
kvalifikovanou tvorbu nových politik. Posuzujme komplexní dopad
každé nové legislativy kvalifikovanými dopadovými studiemi.
Zajistit, aby struktura orgánů EU umožňovala dosahovat
výsledků
Musí být jmenován kvalifikovaný první místopředseda Evropské
Komise, který bude odpovědný za realizaci této Evropské Průmyslové
Dohody. Místopředseda bude dále odpovědný za zajištění hladké
integrace příslušné legislativy, za sladění s agendou příští
Evropské komise, která bude muset dohlížet na klíčové okruhy
Průmyslové Dohody.
Signatáři Antverpské deklarace
K několika desítkám zakládajících signatářů se během necelých
dvou měsíců připojilo téměř tisíc společností a asociací převážně
z energetického, chemického a ocelářského průmyslu. Nechybí
ani podpisy zástupců všech evropských petrolejářů včetně asociace
FuelsEurope. Automobilový průmysl zde zastupuje vlivná Asociace
evropských výrobců automobilů (ACEA). K datu uzávěrky tohoto
článku podpořilo Antverpskou deklaraci 698 firem, 254 asociací a
několik desítek významných osobností.
Celý text Deklarace je k dispozici na
www.antwerp-declaration.eu
Autor: Miroslav Stříbrský, Zdroj: Petrolmagazín č. 2