17. 5. 2024
Jenom káva nestačí…
Energetické drinky jsou po kávě druhou nejprodávanější položkou
na čerpacích stanicích. Stejně jako lahodný černý teplý nápoj
dokážou potlačit únavu, povzbudit centrální nervovou soustavu,
srdeční činnost i další fyziologické pochody v těle.
Základem je kofein
Spotřebitelské testy tvrdí, že základní složky energetických
nápojů nejsou příliš rozdílné. Základem povzbuzující složky je zde
především kofein. Jeho obsah je všude obdobný a pohybuje se od 60
do 80 miligramů na 250 ml nápoje. Vedle kofeinu je zde ještě cukr
nebo jiné sladidlo. Pokud si zákazník koupí plechovku nápoje
s označením "light" nebo "sugar free", ošidí se o cukernou
složku, která spolu s kofeinem pozvedne hladinu krevního cukru
a nabudí organismus k vyššímu výkonu. Přitom se uvolní hormon
adrenalin, zrychlí se krevní oběh a také se více okysličí mozek a
svaly. Ale pozor, ve chvíli, kdy kýžený "oživující" efekt ustane,
dostaví se naopak útlum a ospalost.
Podle zdravotníků je přijatelná denní dávka kofeinu okolo 400
mg, což odpovídá asi pěti espressům respektive 2-3 plechovkám
energetických nápojů s objemem 250 ml. Pokud jedinec tuto dávku
překoná, může to u něj způsobovat podrážděnost, třes nebo
nespavost. Pravidelně vysoké dávky kofeinu však vyvolávají
toleranci a návyk. Konzument pak při standardní dávce kofeinu
nepociťuje odpovídající účinek a potřebuje k povzbuzení dávky
daleko vyšší. To samozřejmě organismu nepřispívá.
Guarana a ty další
Složení energetických nápojů je však daleko rozmanitější. Mohou
ještě obsahovat taurin, glukuronolakton, guarana, vitaminy skupiny
B a hořčík. Guarana rovněž odstraňuje únavu a pocit vyčerpanosti.
Ostatně jedná se o další zdroj kofeinu a dalších alkaloidů. Její
předností je, že nezatěžuje zažívací trakt jako káva a její
povzbuzující účinek je trvalejšího charakteru. Jen tak mimochodem,
používá se také jako účinné afrodisiakum. Taurin zase patří mezi
aminokyseliny, které si naše tělo dokáže samo vyrobit. V jeho
názvu je ukryt býk, neboť jej poprvé izolovali z býčí žluče. Taurin
zlepšuje soustředění a má antioxidační účinky. Spolu s
glukuronolaktonem působí přímo na mozek a podporuje látkovou
přeměnu v těle.
V jednotlivých nápojích umocňují efektivitu energetických drinků
i jiné látky, jsou to například inositol, ženšen, karnitin nebo
synefrin. Poslední jmenovaná látka z kmene alkaloidů má výrazné
stimulační účinky podobné efedrinu. Jeho použití však není
považováno za doping. Tuto látku obsahuje například Explomax energy
drink. Synefrin pomáhá také při odbourávání tuků a podobně působí i
aminokyselina karnitin. Inositol je zase rozhodující pro aktivaci
energie ve svalech. Další, stále oblíbenější jsou funkční nápoje
(např. Alcohol Killer), které rychleji odbourávají alkohol, což
potvrdily klinické studie proti placebu měřením z dechu, moči a z
krve. Oceňována je vysoká antioxidační aktivita, čímž se chrání
játra před působením volných radikálů. V každém energy drinku je
zpravidla obsažen oxid uhličitý, kyselina citrónová nebo citráty.
Tyto látky působí jako konzervanty a chuťově vyrovnávají vysoký
obsah cukru, aby byl nápoj chutnější. Všechny zmíněné látky dělají
jednotlivé drinky výjimečnými a marketingově přitažlivějšími.
Znáte z TV reklamy…
A kdo energetické drinky nejčastěji kupuje? Obsluha čerpacích
stanic dobře vědí, že jde především o mladé lidi s čerstvým
řidičským oprávněním a jejich partnery. Teprve za nimi jsou unavení
řidiči na dlouhých trasách nebo další totálně vyčerpaní
cestovatelé. Existuje i hodně konzumentů, kteří tím řeší stresovou
situaci, když musí jet doslova na doraz. Při rozhodování o nákupu
té které značky pak rozhoduje znalost TV reklamy nebo sponzorství
sportovců. Ostatně, také provozovatelé pump nacházejí shodu při
typování nejprodávanějších a nejoblíbenějších energetických nápojů
na čerpacích stanicích a jejich centrály je samy rády používají ve
vlastních marketingových akcích. Například energetický nápoj Verva
je úspěšným zástupcem privátní značky u Orlenu, to samé platí i pro
Shell, který prodává své energetické nápoje pod označením
V-Power.
Energetické nápoje "frčí" i v letošním složitém roce, kdy
se například na tradiční kávě nezdržuje na pumpě tolik lidí, ale
rádi si vezmou "plechovku, která jim dává křídla" do auta.
Úspěšnost e-drinků jen podtrhují údaje společnosti NIQ. Podle
jejich výzkumu patří k nejprodávanějším položkám
s meziročním růstem téměř patnácti procent jak v objemu,
tak v tržbách.
Škála energetických, izotonických, iontových nápojů různých
značek a v různých cenových relacích po celém světě je nepřeberně
široká. Je na každém majiteli a provozovateli čerpací stanice, pro
jaké zboží se rozhodne. Dnes není velký prostor pro
experimentování, a tak by měl sázet na jistoty, obrátkovost a
hlavně požadavky svých zákazníků.
Autor: -red-, Zdroj: Petrolmagazín č. 2