Jenom káva nestačí...

Red bully

Jenom káva nestačí…

Energetické drinky jsou po kávě druhou nejprodávanější položkou na čerpacích stanicích. Stejně jako lahodný černý teplý nápoj dokážou potlačit únavu, povzbudit centrální nervovou soustavu, srdeční činnost i další fyziologické pochody v těle.

Základem je kofein

Spotřebitelské testy tvrdí, že základní složky energetických nápojů nejsou příliš rozdílné. Základem povzbuzující složky je zde především kofein. Jeho obsah je všude obdobný a pohybuje se od 60 do 80 miligramů na 250 ml nápoje. Vedle kofeinu je zde ještě cukr nebo jiné sladidlo. Pokud si zákazník koupí plechovku nápoje s označením "light" nebo "sugar free", ošidí se o cukernou složku, která spolu s kofeinem pozvedne hladinu krevního cukru a nabudí organismus k vyššímu výkonu. Přitom se uvolní hormon adrenalin, zrychlí se krevní oběh a také se více okysličí mozek a svaly. Ale pozor, ve chvíli, kdy kýžený "oživující" efekt ustane, dostaví se naopak útlum a ospalost.

Podle zdravotníků je přijatelná denní dávka kofeinu okolo 400 mg, což odpovídá asi pěti espressům respektive 2-3 plechovkám energetických nápojů s objemem 250 ml. Pokud jedinec tuto dávku překoná, může to u něj způsobovat podrážděnost, třes nebo nespavost. Pravidelně vysoké dávky kofeinu však vyvolávají toleranci a návyk. Konzument pak při standardní dávce kofeinu nepociťuje odpovídající účinek a potřebuje k povzbuzení dávky daleko vyšší. To samozřejmě organismu nepřispívá.

Guarana a ty další

Složení energetických nápojů je však daleko rozmanitější. Mohou ještě obsahovat taurin, glukuronolakton, guarana, vitaminy skupiny B a hořčík. Guarana rovněž odstraňuje únavu a pocit vyčerpanosti. Ostatně jedná se o další zdroj kofeinu a dalších alkaloidů. Její předností je, že nezatěžuje zažívací trakt jako káva a její povzbuzující účinek je trvalejšího charakteru. Jen tak mimochodem, používá se také jako účinné afrodisiakum. Taurin zase patří mezi aminokyseliny, které si naše tělo dokáže samo vyrobit. V jeho názvu je ukryt býk, neboť jej poprvé izolovali z býčí žluče. Taurin zlepšuje soustředění a má antioxidační účinky. Spolu s glukuronolaktonem působí přímo na mozek a podporuje látkovou přeměnu v těle.

V jednotlivých nápojích umocňují efektivitu energetických drinků i jiné látky, jsou to například inositol, ženšen, karnitin nebo synefrin. Poslední jmenovaná látka z kmene alkaloidů má výrazné stimulační účinky podobné efedrinu. Jeho použití však není považováno za doping. Tuto látku obsahuje například Explomax energy drink. Synefrin pomáhá také při odbourávání tuků a podobně působí i aminokyselina karnitin. Inositol je zase rozhodující pro aktivaci energie ve svalech. Další, stále oblíbenější jsou funkční nápoje (např. Alcohol Killer), které rychleji odbourávají alkohol, což potvrdily klinické studie proti placebu měřením z dechu, moči a z krve. Oceňována je vysoká antioxidační aktivita, čímž se chrání játra před působením volných radikálů. V každém energy drinku je zpravidla obsažen oxid uhličitý, kyselina citrónová nebo citráty. Tyto látky působí jako konzervanty a chuťově vyrovnávají vysoký obsah cukru, aby byl nápoj chutnější. Všechny zmíněné látky dělají jednotlivé drinky výjimečnými a marketingově přitažlivějšími.

Znáte z TV reklamy…

A kdo energetické drinky nejčastěji kupuje? Obsluha čerpacích stanic dobře vědí, že jde především o mladé lidi s čerstvým řidičským oprávněním a jejich partnery. Teprve za nimi jsou unavení řidiči na dlouhých trasách nebo další totálně vyčerpaní cestovatelé. Existuje i hodně konzumentů, kteří tím řeší stresovou situaci, když musí jet doslova na doraz. Při rozhodování o nákupu té které značky pak rozhoduje znalost TV reklamy nebo sponzorství sportovců. Ostatně, také provozovatelé pump nacházejí shodu při typování nejprodávanějších a nejoblíbenějších energetických nápojů na čerpacích stanicích a jejich centrály je samy rády používají ve vlastních marketingových akcích. Například energetický nápoj Verva je úspěšným zástupcem privátní značky u Orlenu, to samé platí i pro Shell, který prodává své energetické nápoje pod označením V-Power.

Energetické nápoje "frčí" i v letošním složitém roce, kdy se například na tradiční kávě nezdržuje na pumpě tolik lidí, ale rádi si vezmou "plechovku, která jim dává křídla" do auta. Úspěšnost e-drinků jen podtrhují údaje společnosti NIQ. Podle jejich výzkumu patří k nejprodávanějším položkám s meziročním růstem téměř patnácti procent jak v objemu, tak v tržbách.

Škála energetických, izotonických, iontových nápojů různých značek a v různých cenových relacích po celém světě je nepřeberně široká. Je na každém majiteli a provozovateli čerpací stanice, pro jaké zboží se rozhodne. Dnes není velký prostor pro experimentování, a tak by měl sázet na jistoty, obrátkovost a hlavně požadavky svých zákazníků.

Autor: -red-, Zdroj: Petrolmagazín č. 2

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/03 Téma číslaUNITI
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek