9. 5. 2024
Pohonná jednotka prodejů
Přemýšleli jste někdy nad tím, co je palivem vašeho úspěchu? V
době nekonečného pohybu a náročného tempa života lidé neustále
hledají efektivní způsoby, jak získat potřebnou energii. Na
čerpacích stanicích v České republice se to projevuje především ve
stále rostoucí oblibě energetických nápojů.
Objemy i ceny rostou
Energetické nápoje se staly nedílnou součástí každodenní rutiny
pro mnoho lidí, kteří hledají rychlý způsob, jak získat potřebnou
energii a vitalitu. I proto prodeje energetických nápojů na
čerpacích stanicích neustále rostou a posledních dvanáct měsíců
nebylo výjimkou. Podle zjištěných údajů společnosti NIQ dosáhla
celková hodnota prodejů energetických drinků na českých čerpacích
stanicích téměř 1,5 miliardy Kč, což představuje oproti předchozímu
období významný nárůst o 16,1 %. Na celkové hodnotě prodejů
nealkoholický nápojů se energetické drinky podílejí více než jednou
třetinou, jak je také patrné z přiloženého grafu.
Analyzujeme-li tyto údaje detailněji, zjistíme, že vyšší prodeje
nebyly přímo způsobeny nárůstem cen, které se meziročně zvýšily
pouze o 1,6 % (průměrná cena za litr energetického nápoje
dosahovala 104 Kč). Došlo ovšem k nárůstu prodaného množství. V
objemových jednotkách tato kategorie zaznamenala nárůst o 14,6 %.
Co se týče počtu prodaných kusů, zaznamenali jsme nárůst o 12,2
%.
Uvedená data jsou za celý sledovaný trh čerpacích stanic.
Jako nárůst prodejů se rozumí zvýšení jejich hodnoty vyjádřené v
peněžních jednotkách.
Řidiči preferují větší balení
Podíváme-li se na preference spotřebitelů v rámci velikostí
balení, tak polovinu celkové hodnoty prodejů tvořily balení o
velikosti 0,5 litru. Následovaly velikosti do 0,25 litru, které
tvořily necelou třetinu tržeb. Z toho je patrné, že řidiči pro své
cesty preferují spíše větší velikost balení.
Asi 60 % prodaných energetických nápojů bylo bez příchutě, což
ukazuje, že zákazníci preferují klasický chuťový profil. Jednotlivé
příchutě, které se vyskytovaly, měly vždy podíly pod 6 %, což
naznačuje, že přestože jsou alternativní příchutě k dispozici, jsou
méně oblíbené než originální varianta.
Je zřejmé, že trh s energetickými nápoji na čerpacích stanicích
zažívá stále významný růst. Zákazníci nejenže si ponechávají svou
oblibu pro tento typ nápoje, ale také jsou ochotni platit více za
jednotku. Je to výzva pro výrobce, aby nejen udrželi kvalitu svých
výrobků, ale také aby reagovali na změnu preferencí zákazníků a
nabídli inovativní produkty, které osloví širší spektrum
spotřebitelů. S pokračujícím růstem a dynamikou tohoto trhu je
důležité sledovat trendy a přizpůsobovat se, aby čerpací stanice
nadále zůstávaly konkurenceschopné a atraktivní pro zákazníky.
Autor: Lukáš Lyčka, Zdroj: Petrolmagazín č. 2