Pohonná jednotka prodejů

Energy drinky

Pohonná jednotka prodejů

Přemýšleli jste někdy nad tím, co je palivem vašeho úspěchu? V době nekonečného pohybu a náročného tempa života lidé neustále hledají efektivní způsoby, jak získat potřebnou energii. Na čerpacích stanicích v České republice se to projevuje především ve stále rostoucí oblibě energetických nápojů.

Objemy i ceny rostou

Energetické nápoje se staly nedílnou součástí každodenní rutiny pro mnoho lidí, kteří hledají rychlý způsob, jak získat potřebnou energii a vitalitu. I proto prodeje energetických nápojů na čerpacích stanicích neustále rostou a posledních dvanáct měsíců nebylo výjimkou. Podle zjištěných údajů společnosti NIQ dosáhla celková hodnota prodejů energetických drinků na českých čerpacích stanicích téměř 1,5 miliardy Kč, což představuje oproti předchozímu období významný nárůst o 16,1 %. Na celkové hodnotě prodejů nealkoholický nápojů se energetické drinky podílejí více než jednou třetinou, jak je také patrné z přiloženého grafu.

Analyzujeme-li tyto údaje detailněji, zjistíme, že vyšší prodeje nebyly přímo způsobeny nárůstem cen, které se meziročně zvýšily pouze o 1,6 % (průměrná cena za litr energetického nápoje dosahovala 104 Kč). Došlo ovšem k nárůstu prodaného množství. V objemových jednotkách tato kategorie zaznamenala nárůst o 14,6 %. Co se týče počtu prodaných kusů, zaznamenali jsme nárůst o 12,2 %.

Energetické nápoje - graf

Uvedená data jsou za celý sledovaný trh čerpacích stanic. Jako nárůst prodejů se rozumí zvýšení jejich hodnoty vyjádřené v peněžních jednotkách.

Řidiči preferují větší balení

Podíváme-li se na preference spotřebitelů v rámci velikostí balení, tak polovinu celkové hodnoty prodejů tvořily balení o velikosti 0,5 litru. Následovaly velikosti do 0,25 litru, které tvořily necelou třetinu tržeb. Z toho je patrné, že řidiči pro své cesty preferují spíše větší velikost balení.

Asi 60 % prodaných energetických nápojů bylo bez příchutě, což ukazuje, že zákazníci preferují klasický chuťový profil. Jednotlivé příchutě, které se vyskytovaly, měly vždy podíly pod 6 %, což naznačuje, že přestože jsou alternativní příchutě k dispozici, jsou méně oblíbené než originální varianta.

Je zřejmé, že trh s energetickými nápoji na čerpacích stanicích zažívá stále významný růst. Zákazníci nejenže si ponechávají svou oblibu pro tento typ nápoje, ale také jsou ochotni platit více za jednotku. Je to výzva pro výrobce, aby nejen udrželi kvalitu svých výrobků, ale také aby reagovali na změnu preferencí zákazníků a nabídli inovativní produkty, které osloví širší spektrum spotřebitelů. S pokračujícím růstem a dynamikou tohoto trhu je důležité sledovat trendy a přizpůsobovat se, aby čerpací stanice nadále zůstávaly konkurenceschopné a atraktivní pro zákazníky.

Autor: Lukáš Lyčka, Zdroj: Petrolmagazín č. 2

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/03 Téma číslaUNITI
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek