15. 5. 2024
Tam kde natankujete HVO100
Eurowag otevřel u Jihlavy v rámci frančízové spolupráce
s firmou Nikey novou samoobslužnou čerpací stanici pro
kamiony. Vedle standardní nafty a kapaliny AdBlue zde řidiči
kamionů mohou natankovat také HVO100. Tato pohonná hmota pro
vznětové motory se vyrábí čistě z obnovitelných zdrojů a může proto
snížit emise CO2 až o 90 %. Bez problémů ji lze natankovat do
většiny dieselových vozidel bez jakéhokoli zásahu a neprojeví se to
ani na spotřebě.
Personalizované čerpání
Nová čerpací stanice Jihlava Truck Park se nachází kousek od
dálnice D1 u sjezdu na Havlíčkův Brod (Exit 112) v katastru
obce Červený Kříž. Společnost Nikey aktuálně provozuje
řetězec 13 mycích center a 18 čerpacích stanic, které se
specializují na nákladní a autobusovou dopravu po celé České
republice. Dopravcům nabízí na svých čerpacích stanicích mimo jiné
možnost personalizovaného systému čerpání paliv. Tato služba
umožňuje čerpat paliva a doplňkové produkty za konkurence schopných
tržních podmínek s použitím elektronického čipu a elektronické
zákaznické karty, které jsou jištěny PIN kódem nebo je použita
kombinace více způsobů zabezpečení případného možného zneužití
nepovoleného tankování.
Platba je prováděna bezhotovostně fakturou vystavenou
jednou týdně. Společně s fakturou zákazník obdrží také přehled
tankování pro každé vozidlo s uvedením data, času, místa a množství
natankovaného produktu. Smluvní zákazníci mohou v síti čerpacích
stanic Nikey tankovat non stop v jakoukoliv dobu a podle
odčerpaného množství lze dohodnout i slevu na ceně pohonných
hmot.
Poprvé také HVO100
Od svého otevření je čerpací stanice Nikey u Červeného Kříže
také součástí akceptační sítě Eurowag, jež v současné době
čítá 177 stanic v Evropské unii. U nich můžete také natankovat
palivo s názvem HVO100. Jedná se o hydrogenačně upravený
rostlinný olej (Hydrotreated vegetable oil) vyrobený
hydrokrakováním nebo hydrogenací rostlinného oleje. Hydrokrakování
rozkládá velké molekuly na menší pomocí vodíku, zatímco hydrogenace
přidává vodík k molekulám. Tyto metody lze použít k vytvoření
náhražek benzínu, nafty, propanu, petroleje a
dalších chemických surovin.
Výroba HVO100 je samozřejmě dražší než výroba klasické nafty.
Legislativa v mnoha evropských zemích i na úrovni EU navíc toto
obnovitelné palivo nijak nepodporuje. V Česku i na Slovensku
podléhá stejné spotřební dani jako fosilní nafta a podle slov
ministra dopravy Martina Kupky se o nějakých daňových úlevách zatím
neuvažuje. Litr HVO100 je tak obecně o 15 až 30 % dražší ve
srovnání s klasickou naftou.
Proč používat HVO
Tak proč by měli dopravci toto palivo tankovat do svých kamionů
a zvyšovat si tak provozní náklady? Protože je ekologičtější. Ve
srovnání s klasickou naftou snižuje emise CO2 až o
90 %, emise pevných částic a uhlovodíků o 30 %, emise oxidu
uhelnatého o 24 % a produkuje o 9 % méně oxidů dusíku. Zatímco
celková uhlíková náročnost motorové nafty podle hodnotícího
kritéria Well-to-Wheels je 92,1 g CO2/MJ, kapalina HVO dosahuje
hodnot pouze 7-11 g CO2/MJ (podle Eucar a Concacwe). HVO100 tak má
potenciál být jednou z nejsnazších cest ke snížení veškerých
škodlivých látek vznikajících při spalování v motoru.
Dopravcům to výrazně usnadní snižování emisí a představuje to
významnou konkurenční výhodu v oblasti ESG (environmental, social
and governance). Stále více společností působících v Evropské unii
totiž musí podávat zprávy o nefinančních parametrech, kterými
zatěžují životní prostředí. A mezi nimi figuruje také používaný
druh dopravy. "Vzhledem k všeobecnému tlaku na snižování emisí
v celém dodavatelském řetězci a rostoucímu důrazu na ESG je pro
dopravce zásadní, aby byli schopni splnit požadavky svých zákazníků
na lepší udržitelnost a nižší uhlíkovou stopu," vysvětluje
Dávid Halász, vedoucí oddělení alternativních paliv společnosti
Eurowag.
Kam to lze natankovat
Většina moderních nákladních vozidel plnicích emisní normu Euro
6 může bez problémů tankovat HVO100, což garantují přímo výrobci.
Pokud u víčka palivové nádrže najdete nápis XTL, můžete být
v klidu, i když se doporučuje ověřit vhodnost užití u
lokálního dealera. HVO100 například dovoluje tankovat do svých
automobilů se vznětovými motory také koncern Volkswagen.
Obnovitelná nafta neboli HVO je někdy zaměňována s bionaftou
neboli FAME (methylester mastných kyselin). Jenže HVO má spíše
podobné chemické složení jako fosilní nafta, což umožňuje používat
jej ve všech vznětových motorech až do 100 % koncentrace nebo ji
míchat v libovolném poměru s fosilní naftou. Bionafta má naopak
odlišné složení a nemůže tak fungovat jako náhrada za fosilní
naftu. Naopak už podíl FAME vyšším než 7 procent vyžaduje její
použití úpravu motoru.
Nejen pro velké dopravce
O tankování HVO100 má zájem například společnost DB Schenker a
několik dalších známých společností, které zajišťují logistiku pro
významné společnosti. Nejrozšířenější je tento typ biopaliva
v zemích Beneluxu a Skandinávie. Do budoucna Eurowag plánuje
možnosti tankování HVO100 dále rozšiřovat a nabízet je ve všech
svých evropských truck parcích, kterých je nyní okolo třicítky.
Právě schopnost okamžitě začít snižovat emise - kromě toho, že
HVO100 snižuje emise CO2, má oproti naftě zanedbatelný
vliv na emise tuhých znečišťujících látek a oxidů dusíku - je
největší výhodou paliva, které Eurowag na své první čerpací stanici
v ČR nabízí. HVO100 je palivo, které je pro dopravce mnohem snazší
snížit emise. Odpadá tak nákladná investice do nových vozových
parků. "Stále více dopravců a jejich zákazníků hledá způsoby, jak
snížit emise z komerční silniční dopravy. Naše nově otevřená
čerpací stanice pro nákladní vozidla nabízí okamžité a vysoce
efektivní řešení. HVO100 je palivo, které je provozně plně
srovnatelné s fosilní naftou, a to díky jedinečnému chemickému
procesu, který jej výrazně odlišuje od tradiční bionafty. Věříme,
že po překonání počátečních zavádějících stereotypů si rychle najde
cestu k dekarbonizaci provozu mnoha dopravních
společností," myslí si generální ředitel společnosti Eurowag
Martin Vohánka.
Není to otázkoujedné technologie
"Každý den je v Evropě registrováno přibližně tisíc nových
dieselových nákladních vozidel, což cestu k dekarbonizaci nijak
neusnadňuje. Ale s HVO100 může být i nákladní vozidlo se vznětovým
motorem téměř uhlíkově neutrální. Obnovitelná nafta tak umožňuje
sektoru komerční silniční dopravy rychle a nákladově efektivně
snižovat emise CO2," doplňuje slova generálního ředitele
Eurowag Matthias Maedge, který je ve společnosti
viceprezidentem pro dekarbonizaci komerční silniční dopravy.
Eurowag se dlouhodobě zabývá snižováním emisí z komerční
silniční dopravy (CRT) a patří mezi lídry v této oblasti v Evropě.
V loňském roce společnost otevřela dvě nové LNG stanice v České
republice, rozšířila nabídku bioLNG pro zákazníky a nadále se
zaměřuje na elektromobilitu. "Naším cílem je nabídnout našim
zákazníkům kompletní portfolio služeb v oblasti čisté logistiky.
Domníváme se, že dekarbonizace dopravy není otázkou jediné
technologie. Cesta k dosažení klimatu vyžaduje různá řešení, od
plynných a kapalných biopaliv až po elektrické baterie a vodík, v
závislosti na konkrétní situaci a potřebách
zákazníků," vysvětluje Maedge.
Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: Petrolmagazín č. 2