Opravdu čistí vznětové motory?

Temperatior - test bionafty

Opravdu čistí vznětové motory?

Povinné přimíchávání biosložek do pohonných hmot, benzínu i nafty, už od svého zavedení v roce 2007 vzbuzuje řadu různých diskusí mezi laickou i odbornou veřejností. Ani kontroverzních informací není málo. Ať už směrem ke snižování emisí s cílem snižování uhlíkové stopy, přetřásání ekonomické (ne) výhodnosti nebo jejich přímému vlivu na spalovací motory u automobilů a dalších strojů. A právě újma na "srdci" každého vozu vadí mnoha řidičům na biopalivech asi nejvíce. Škodí skutečně veškeré biosložky přimíchávané do motorové nafty, dieselovým/vznětovým motorům nebo to může být i jinak?

Odpověď hledal český výrobce vyšší generace biopaliv liberecký Temperatior, ve výzkumných laboratořích Centra vozidel udržitelné mobility (CVUM, patří pod ČVUT), kde po dobu zhruba dvou let testoval motorovou naftu právě s příměsí biopaliva vyšší generace označovanou v souladu s evropskou legislativou jako TME (Tallow Methyl Ester). Tu ve svém výrobním závodě v Liberci vyrábí z odpadních živočišných tuků (kafilátu), které by jako výstupní produkt z jatek neměly jinak už žádné uplatnění. Výsledky zkoušek nejednoho motoristu překvapí, možná i zaskočí.     

Opakované testování potvrdilo čistící účinky této biosložky při jejím poměrném přimíchání do nafty v dieselových motorech aut. Navíc se ještě prokázala i úspora paliva, která při jejím využití činila tři až pět procent. "Výstupy z mnoha prováděných testů jsou jednoznačné. Biosložka TME od společnosti Temperatior čistí vznětové motory v průběhu běžného provozu. Čisticí účinek lze pozorovat a experimentálně kvantifikovat už při přidání více než 1 procenta tohoto biopaliva do motorové nafty. Takto vytvořené palivo zajistí postupné snižování usazenin ve spalovacím prostoru, přičemž během spalovacího procesu nebyly pozorovány negativní vlivy na ostatní sledované parametry motoru," vysvětluje technický ředitel CVUM Vojtěch Klír.  

Prokázání čistícího účinku

Zkouškami potvrzené čistící účinky biopaliva TME tak vyvrací všeobecné motoristické povědomí, že veškeré biosložky vznětové motory aut doslova zaneřádí. Nyní platí, jak které. Problémy asi budou nadále přetrvávat u první generace biopaliv, označovaných jako RME (Rapeseed Methyl Ester u nás známé i jako MEŘO) vyráběných většinou z vypěstovaných plodin (řepky olejné). U nich mimo to ještě při delším skladování po cca 6 měsících dochází k degradaci parametrů.

TME, při jehož produkci v Liberci se zpracovávají zmiňované odpadní živočišné tuky, má prokazatelně na vznětové motory aut pozitivní vliv. Zjednodušeně řečeno: Motory, v nichž se pohonné hmoty testovaly a které byly předtím v provozu dlouhá léta, čemuž odpovídal i jejich stav, prošly během zkoušek paliva s příměsí libereckého TME možná trochu neočekávaně očistnou kúrou. TME oproti RME také vykazují stabilní parametry při skladování (až po dobu několik let).      

Producent českého TME přimíchaného do nafty při zkouškách v CVUM - společnost Temperatior, není ve výrobě biopaliv žádným nováčkem. Na trhu působí už více než 10 let. Veškerou svoji produkci z výrobního závodu v Liberci exportuje do zemí EU. Jeho roční výroba TME je na úrovni 55 tisíc tun. K nejvýznamnějším zákazníkům v současnosti patří např. Vitol/Varo, Eni, Total, Shell, Petroineos, Alpha Trading, a další. V Česku se zatím v širším měřítku jeho biopalivo přimícháváním do motorové nafty neuplatnilo.  

Vývoj optimálního biopaliva z odpadních živočišných produktů trval v Temperatioru několik let a podíleli se na něm odborníci z VŠCHT Praha. V Liberci vyvinuté a odzkoušené TME se může buď přimíchávat do motorové nafty, nebo i používat samostatně. Jeho hlavními výhodami jsou nižší emise CO2 oproti běžným palivům, a tedy výrazně nižší uhlíková stopa. Po technické stránce pak má výše zmíněný pozitivní vliv na běh vznětových motorů díky své čistící schopnosti.  

TME plní normy pro motorovou naftu

Laboratorní zkoušky prováděné testovací a certifikační společností SGS Czech Republic také potvrdily, že směs motorové nafty s povolenou příměsí biosložky TME z produkce Temperatioru splňují závaznou normu pro motorovou naftu EN 590 pro letní, zimní i přechodné období.

Autor: Michal Fišer, Zdroj: Petrolmagazín č. 3

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/06 Téma číslaKonference Petrol summit 2024
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek