11. 7. 2024
Opravdu čistí vznětové motory?
Povinné přimíchávání biosložek do pohonných hmot, benzínu i
nafty, už od svého zavedení v roce 2007 vzbuzuje řadu různých
diskusí mezi laickou i odbornou veřejností. Ani kontroverzních
informací není málo. Ať už směrem ke snižování emisí s cílem
snižování uhlíkové stopy, přetřásání ekonomické (ne) výhodnosti
nebo jejich přímému vlivu na spalovací motory u automobilů a
dalších strojů. A právě újma na "srdci" každého vozu vadí mnoha
řidičům na biopalivech asi nejvíce. Škodí skutečně veškeré
biosložky přimíchávané do motorové nafty, dieselovým/vznětovým
motorům nebo to může být i jinak?
Odpověď hledal český výrobce vyšší generace biopaliv liberecký
Temperatior, ve výzkumných laboratořích Centra vozidel udržitelné
mobility (CVUM, patří pod ČVUT), kde po dobu zhruba dvou let
testoval motorovou naftu právě s příměsí biopaliva vyšší
generace označovanou v souladu s evropskou legislativou
jako TME (Tallow Methyl Ester). Tu ve svém výrobním závodě
v Liberci vyrábí z odpadních živočišných tuků (kafilátu),
které by jako výstupní produkt z jatek neměly jinak už žádné
uplatnění. Výsledky zkoušek nejednoho motoristu překvapí, možná i
zaskočí.
Opakované testování potvrdilo čistící účinky této biosložky při
jejím poměrném přimíchání do nafty v dieselových motorech aut.
Navíc se ještě prokázala i úspora paliva, která při jejím využití
činila tři až pět procent. "Výstupy z mnoha prováděných testů
jsou jednoznačné. Biosložka TME od společnosti Temperatior čistí
vznětové motory v průběhu běžného provozu. Čisticí účinek lze
pozorovat a experimentálně kvantifikovat už při přidání více než 1
procenta tohoto biopaliva do motorové nafty. Takto vytvořené palivo
zajistí postupné snižování usazenin ve spalovacím prostoru, přičemž
během spalovacího procesu nebyly pozorovány negativní vlivy na
ostatní sledované parametry motoru," vysvětluje technický ředitel
CVUM Vojtěch Klír.
Prokázání čistícího účinku
Zkouškami potvrzené čistící účinky biopaliva TME tak vyvrací
všeobecné motoristické povědomí, že veškeré biosložky vznětové
motory aut doslova zaneřádí. Nyní platí, jak které. Problémy asi
budou nadále přetrvávat u první generace biopaliv, označovaných
jako RME (Rapeseed Methyl Ester u nás známé i jako MEŘO) vyráběných
většinou z vypěstovaných plodin (řepky olejné). U nich mimo to
ještě při delším skladování po cca 6 měsících dochází k degradaci
parametrů.
TME, při jehož produkci v Liberci se zpracovávají zmiňované
odpadní živočišné tuky, má prokazatelně na vznětové motory aut
pozitivní vliv. Zjednodušeně řečeno: Motory, v nichž se
pohonné hmoty testovaly a které byly předtím v provozu dlouhá
léta, čemuž odpovídal i jejich stav, prošly během zkoušek paliva
s příměsí libereckého TME možná trochu neočekávaně očistnou
kúrou. TME oproti RME také vykazují stabilní parametry při
skladování (až po dobu několik let).
Producent českého TME přimíchaného do nafty při zkouškách
v CVUM - společnost Temperatior, není ve výrobě biopaliv
žádným nováčkem. Na trhu působí už více než 10 let. Veškerou svoji
produkci z výrobního závodu v Liberci exportuje do zemí
EU. Jeho roční výroba TME je na úrovni 55 tisíc tun.
K nejvýznamnějším zákazníkům v současnosti patří např.
Vitol/Varo, Eni, Total, Shell, Petroineos, Alpha Trading, a další.
V Česku se zatím v širším měřítku jeho biopalivo
přimícháváním do motorové nafty neuplatnilo.
Vývoj optimálního biopaliva z odpadních živočišných produktů
trval v Temperatioru několik let a podíleli se na něm
odborníci z VŠCHT Praha. V Liberci vyvinuté a odzkoušené
TME se může buď přimíchávat do motorové nafty, nebo i používat
samostatně. Jeho hlavními výhodami jsou nižší emise CO2
oproti běžným palivům, a tedy výrazně nižší uhlíková stopa. Po
technické stránce pak má výše zmíněný pozitivní vliv na běh
vznětových motorů díky své čistící schopnosti.
TME plní normy pro motorovou naftu
Laboratorní zkoušky prováděné testovací a certifikační
společností SGS Czech Republic také potvrdily, že směs motorové
nafty s povolenou příměsí biosložky TME z produkce
Temperatioru splňují závaznou normu pro motorovou naftu EN 590 pro
letní, zimní i přechodné období.
Autor: Michal Fišer, Zdroj: Petrolmagazín č. 3