16. 7. 2024
Tabák u našich pump už Němcům tolik nevoní
Přestože stále patří cigarety a obecně všechny tabákové výrobky
mezi nejžádanější suché zboží na pumpách, odbyt rapidně klesá. Ani
ne tak ve vnitrozemí, kde čerpadláři registrují spíš přesun
zákazníků k levnějším variantám a alternativním výrobkům, ale zájem
opadl hlavně v západním pohraničí, zejména u německých hranic.
Kuřivo si k nákupu paliv pořizují Němci u českých pohraničních pump
stále méně.
Rozdíly se mažou
Klesající zájem o cigarety má na svědomí především stále menší
rozdíl mezi českou a německou cenou. Česko v posledních letech
zvyšuje u tabáku spotřební daň rychleji a častěji než stále ještě
dražší Německo. Cenová výhoda se tak vyznavačům cigaretového kouře
ze sousední země vytrvale zmenšuje.
Své o tom ví i síti 33 stanic F1 gas respektive One1, které
s výjimkou dvou provozoven leží přímo u německých hranic a od
svého vzniku těží právě z nákupní turistiky Němců. "Zájem o
cigarety ze strany německých zákazníků neustále klesá. A to
meziročně zhruba o 20 procent. Předpokládáme, že tito zákazníci
nakupují především v asijských marketech, kde se dostanou k cenově
výhodnějšímu zboží, které často pochází z šedé ekonomiky. Tím stát
přichází o značnou část příjmů," komentuje situaci spolumajitel
sítě Libor Hammer.
Potvrzuje také, že cigarety zatím ještě dál patří k
nejžádanějšímu zboží na hraničních přechodech, ale to se už nedá
říci o dřívějším podobném hitu nákupní turistiky - alkoholu.
"Prodej alkoholu je bohužel díky vysokému zdanění (spotřební daň a
DPH) dnes již prodejní položkou zcela minimální. Stejně jako
nealkoholické nápoje, které jsou také dražší kvůli vyšším daním v
Česku," dodává Hammer.
Ceny skoro jako v Německu
"Cena cigaret v Česku se už blíží cenám u našich západních
sousedů. Proto takzvané "tabákové turistiky" u nás ubývá a ta se
částečně přesouvá do Polska, kde jsou cigarety a ostatní tabákové
výrobky zhruba o třetinu levnější než v Česku," přidává se Lada
Gadas, tisková mluvčí koncernu Orlen Unipetrol, pod který spadá u
nás síť 438 stanic Orlen (Benzina), z toho část v blízkosti
německých hranic.
V Orlenu, stejně jako u dalších sítí, potvrzují rostoucí trend
alternativních výrobků, především zahřívaného tabáku,
elektronických cigaret a nikotinových sáčků, které se ve velkém
šíří po všech trafikách a čerpací stanice u tohoto trendu nemohou
chybět. "V souvislosti se zvyšováním spotřební daně a nárůstem
koncové ceny cigaret vnímáme dva trendy: Zákazníci přecházejí od
dražších značek k levnějším a roste zájem o alternativní výrobky
pro kuřáky, které jsou obecně levnější," dodává mluvčí
Unipetrolu.
U 303 pump značky MOL hrají v rámci shopu tabákové a nikotinové
výrobky prim. "Prodejní ceny tabákových výrobků jsou v naší zemi
již srovnatelné se západními sousedy, takže v tomto ohledu tabáková
turistika určitě polevuje. V případě tankování jsme stále cenově
výhodnější než například v Německu nebo Rakousku," připomíná mluvčí
MOL Česká republika Tomáš Trč.
Poznatky z praxe nedávno podpořila statistickým výzkumem
společnost NIQ, která je přední světovou autoritou v oblasti
vyhodnocování nákupního chování spotřebitelů. Tradiční cigarety
jsou podle průzkumu NIQ stále nejpopulárnějším produktem, jen na
čerpacích stanicích se jich během posledních 12 měsíců končících
dubnem 2024 prodalo za více než 14,7 miliard korun. Je to ovšem
meziroční pokles o 1,4 procenta. Přitom cena cigaret letos vzrostla
o více než 7 procent.
Podle Lukáše Lyčky, konzultanta ve společnosti NIQ, je pokles
prodeje způsoben řadou faktorů, včetně zvýšené informovanosti o
zdravotních rizicích kouření, ale také velkým nástupem
alternativních tabákových výrobků. Největší nárůst prodejů na
pumpách se odehrává u elektronických cigaret, zejména těch
jednorázových.
Stát přichází o miliardy
Zajímavý pohled na prodej tabákových výrobků na čerpacích
stanicích poskytují i samy tabákové firmy. "Prodej na čerpacích
stanicích představuje zhruba čtvrtinu všech prodejů tabákových
výrobků. Je to tedy velmi významný prodejní kanál," připomíná
například mluvčí společnosti Japan International Tobacco Jiří
Sochor. Ve srovnání s dobou před deseti lety jsou však prodeje
českých cigaret v pohraničí spotřebitelům z Německa a
z Rakouska nižší zcela zásadně.
Pokles ovšem začal až v roce 2020 spolu se zásadním
zvýšením sazby spotřební daně na cigarety. Ta je určující pro
prodejní cenu, protože se na ní podílí zhruba z 80 procent.
"Prodeje v pohraničí se nikdy nevrátily na úroveň před covidovými
omezeními, ani meziročně nestoupaly s mírnějšími omezeními po roce
2020. To potvrzuje, že důvodem poklesu je rychlé zvýšení daně a
tedy ceny, ne covidová omezení," uvedl Sochor.
Historicky se na hranicích spotřebitelům ze zahraničí prodávalo
přes čtvrt miliardy krabiček cigaret, vloni to bylo zhruba 80
milionů krabiček. Nákupy německých spotřebitelů na české straně
hranice se zásadně ztenčily. Sochor to ilustruje i dalšími čísly.
"Pokud chcete coby německý spotřebitel ušetřit a koupíte v Německu
velké ekonomické balení, budete mít dvacet cigaret, tedy jednu
krabičku, dražší ve srovnání s Českem jen asi o 15 korun.
Motivace dojet na české hranice (a tedy utratit peníze za pohonné
hmoty) je tedy významně nižší, než bývala. Tyto nákupy německých a
rakouských spotřebitelů přitom tvořily třetinu celého trhu a
přinášely tak českému rozpočtu ročně na dvacet miliard korun,"
vyčíslil mluvčí společnosti Japan International Tobacco.
Autor: Miroslav Petr, Zdroj: Petrolmagazín č. 3