Tabák u našich pump už Němcům tolik nevoní

Cigarety

Tabák u našich pump už Němcům tolik nevoní

Přestože stále patří cigarety a obecně všechny tabákové výrobky mezi nejžádanější suché zboží na pumpách, odbyt rapidně klesá. Ani ne tak ve vnitrozemí, kde čerpadláři registrují spíš přesun zákazníků k levnějším variantám a alternativním výrobkům, ale zájem opadl hlavně v západním pohraničí, zejména u německých hranic. Kuřivo si k nákupu paliv pořizují Němci u českých pohraničních pump stále méně.

Rozdíly se mažou

Klesající zájem o cigarety má na svědomí především stále menší rozdíl mezi českou a německou cenou. Česko v posledních letech zvyšuje u tabáku spotřební daň rychleji a častěji než stále ještě dražší Německo. Cenová výhoda se tak vyznavačům cigaretového kouře ze sousední země vytrvale zmenšuje.

Své o tom ví i síti 33 stanic F1 gas respektive One1, které s výjimkou dvou provozoven leží přímo u německých hranic a od svého vzniku těží právě z nákupní turistiky Němců. "Zájem o cigarety ze strany německých zákazníků neustále klesá. A to meziročně zhruba o 20 procent. Předpokládáme, že tito zákazníci nakupují především v asijských marketech, kde se dostanou k cenově výhodnějšímu zboží, které často pochází z šedé ekonomiky. Tím stát přichází o značnou část příjmů," komentuje situaci spolumajitel sítě Libor Hammer.

Potvrzuje také, že cigarety zatím ještě dál patří k nejžádanějšímu zboží na hraničních přechodech, ale to se už nedá říci o dřívějším podobném hitu nákupní turistiky - alkoholu. "Prodej alkoholu je bohužel díky vysokému zdanění (spotřební daň a DPH) dnes již prodejní položkou zcela minimální. Stejně jako nealkoholické nápoje, které jsou také dražší kvůli vyšším daním v Česku," dodává Hammer.

Ceny skoro jako v Německu

"Cena cigaret v Česku se už blíží cenám u našich západních sousedů. Proto takzvané "tabákové turistiky" u nás ubývá a ta se částečně přesouvá do Polska, kde jsou cigarety a ostatní tabákové výrobky zhruba o třetinu levnější než v Česku," přidává se Lada Gadas, tisková mluvčí koncernu Orlen Unipetrol, pod který spadá u nás síť 438 stanic Orlen (Benzina), z toho část v blízkosti německých hranic.

V Orlenu, stejně jako u dalších sítí, potvrzují rostoucí trend alternativních výrobků, především zahřívaného tabáku, elektronických cigaret a nikotinových sáčků, které se ve velkém šíří po všech trafikách a čerpací stanice u tohoto trendu nemohou chybět. "V souvislosti se zvyšováním spotřební daně a nárůstem koncové ceny cigaret vnímáme dva trendy: Zákazníci přecházejí od dražších značek k levnějším a roste zájem o alternativní výrobky pro kuřáky, které jsou obecně levnější," dodává mluvčí Unipetrolu.

U 303 pump značky MOL hrají v rámci shopu tabákové a nikotinové výrobky prim. "Prodejní ceny tabákových výrobků jsou v naší zemi již srovnatelné se západními sousedy, takže v tomto ohledu tabáková turistika určitě polevuje. V případě tankování jsme stále cenově výhodnější než například v Německu nebo Rakousku," připomíná mluvčí MOL Česká republika Tomáš Trč.

Poznatky z praxe nedávno podpořila statistickým výzkumem společnost NIQ, která je přední světovou autoritou v oblasti vyhodnocování nákupního chování spotřebitelů. Tradiční cigarety jsou podle průzkumu NIQ stále nejpopulárnějším produktem, jen na čerpacích stanicích se jich během posledních 12 měsíců končících dubnem 2024 prodalo za více než 14,7 miliard korun. Je to ovšem meziroční pokles o 1,4 procenta. Přitom cena cigaret letos vzrostla o více než 7 procent.

Podle Lukáše Lyčky, konzultanta ve společnosti NIQ, je pokles prodeje způsoben řadou faktorů, včetně zvýšené informovanosti o zdravotních rizicích kouření, ale také velkým nástupem alternativních tabákových výrobků. Největší nárůst prodejů na pumpách se odehrává u elektronických cigaret, zejména těch jednorázových.

Stát přichází o miliardy

Zajímavý pohled na prodej tabákových výrobků na čerpacích stanicích poskytují i samy tabákové firmy. "Prodej na čerpacích stanicích představuje zhruba čtvrtinu všech prodejů tabákových výrobků. Je to tedy velmi významný prodejní kanál," připomíná například mluvčí společnosti Japan International Tobacco Jiří Sochor. Ve srovnání s dobou před deseti lety jsou však prodeje českých cigaret v pohraničí spotřebitelům z Německa a z Rakouska nižší zcela zásadně.

Pokles ovšem začal až v roce 2020 spolu se zásadním zvýšením sazby spotřební daně na cigarety. Ta je určující pro prodejní cenu, protože se na ní podílí zhruba z 80 procent. "Prodeje v pohraničí se nikdy nevrátily na úroveň před covidovými omezeními, ani meziročně nestoupaly s mírnějšími omezeními po roce 2020. To potvrzuje, že důvodem poklesu je rychlé zvýšení daně a tedy ceny, ne covidová omezení," uvedl Sochor.

Historicky se na hranicích spotřebitelům ze zahraničí prodávalo přes čtvrt miliardy krabiček cigaret, vloni to bylo zhruba 80 milionů krabiček. Nákupy německých spotřebitelů na české straně hranice se zásadně ztenčily. Sochor to ilustruje i dalšími čísly. "Pokud chcete coby německý spotřebitel ušetřit a koupíte v Německu velké ekonomické balení, budete mít dvacet cigaret, tedy jednu krabičku, dražší ve srovnání s Českem jen asi o 15 korun. Motivace dojet na české hranice (a tedy utratit peníze za pohonné hmoty) je tedy významně nižší, než bývala. Tyto nákupy německých a rakouských spotřebitelů přitom tvořily třetinu celého trhu a přinášely tak českému rozpočtu ročně na dvacet miliard korun," vyčíslil mluvčí společnosti Japan International Tobacco.

Autor: Miroslav Petr, Zdroj: Petrolmagazín č. 3

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/03 Téma číslaUNITI
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek