2. 7. 2024
UNITI Expo 2024
Významný evropský veletrh čerpacích stanic, průmyslu pohonných
hmot a mycí techniky se už počtvrté konal na moderním výstaviště ve
Stuttgartu. Během tří dnů si expozice 470 vystavovatelů ze 37 zemí
na ploše více než 40 tisíců metrů čtverečních prohlédlo okolo 18
tisíc návštěvníků ze 110 zemí, což je z hlediska minulých
ročníků nový rekord.
Má to smysl
Odborní návštěvníci si mohli prohlédnout poslední trendy a
inovace ve svém oboru a využívali tuto příležitost k navazování
kontaktů. Letos veletrh hostil rekordní počet vystavovatelů, což
ještě upevnilo jeho status největšího veletrhu svého druhu
v Evropě a možná i na světě. Nejrůznější zasedání napříč fóry,
Future Mobility Lounge a tradiční úterní párty UNITI expo, stejně
jako nespočet setkání v jednotlivých expozicích, poskytly
ideální platformu pro získání cenných poznatků a zároveň podpořily
mezinárodní spolupráci.
Kromě výstavy UNITI expo opět integrovalo tři různá tematická
fóra přímo do výstavních hal. Konkrétně se jednalo o International
Forum, Carwash Forum a UNITI expo Forum. Zajímavé přednášky
přinesly všem účastníkům příležitost získat zajímavé a inovativní
poznatky o nejnovějších trendech a problémech v oboru.
Nadšeni byli nejen návštěvníci, ale i vystavovatelé "Myslím si,
že je to absolutně nejlepší fórum pro náš průmysl, kde se můžeme
sejít a vést rozhovory o tom, jak posunout náš průmysl
k lepšímu," řekl například marketingový ředitel evropského
zastoupení Gilbarco Veeder-Root Om Shankar. A Philipp Pauly
z Lekkerlandu k tomu dodal: "Na světě neexistuje místo,
kde by se sešlo tolik odborných znalostí čerpacích stanic jako zde
na veletrhu UNITI."
Široký záběr
V hale 1 mohli účastníci objevovat novinky v oborech Shop a
gastro nebo Trh, ropa, produkty. Nechyběli zde žádní velcí hráči na
německém, potažmo evropském trhu jako jsou společnosti Lekkerland,
Shell, Eni, Avia, Total Energies nebo domácí Aral. Nechyběl ani PKN
Orlen, který má v Německu síť čerpacích stanic Orlen a Star.
Letošním trendem se staly bezobslužné obchody nebo bistra a
nejrůznější netradičně kombinované automaty na potraviny i nápoje,
které do Stuttgartu přivezlo hned několik firem a na které už
můžete narazit na mnoha místech v Německu nebo Rakousku.
Gastronomickým centrem veletrhu byl opět Genussgarten Foodcourt,
kde mohli návštěvníci veletrhu ochutnávat celou řadu kulinářských
konceptů, které by mohly najít uplatnění na čerpacích stanicích a
zároveň si na chvíli odpočinout od vyčerpávajícího procházení
jednotlivými expozicemi. V souvislosti s občerstvením a
gastro provozy na čerpacích stanicích se pak uskutečnila i řada
atraktivních přednášek a prezentací.
Velké oblibě se těšil i nový salonek Future Mobility Lounge
v mezipatře haly 1. Na ploše 1000 m² výstavní plochy zde
prezentovali firmy své know-how v oblasti vodíku, nabíjení, LPG,
LNG, CNG, biopaliv a e-paliv. V salonku Future Mobility Lounge se
pak konaly zajímavé diskuze a prezentace úspěšných případových
studií.
Také v segmentu "Mytí a péče o automobily" se představilo
obrovské množství firem, které zaplnily části největší haly 1 i
haly 5. Velcí domácí výrobci a jejich konkurence zejména
z Itálie a Španělska zde představili poslední novinky v rámci
mycích portálů a tunelů, platebních systémů, vysavačů, kartáčů a
udržitelné mycí chemie. A k tomu další firmy představily
příslušenství a doplňkové díly a zboží jako jsou kartáče nebo
platební terminály.
Mezinárodní úspěch
Stále většího významu v posledních letech nabývá oblast
řízení provozu čerpacích stanic, logistiky, výdejních stojanů,
nabíjecích stanic a nejrůznějších platebních systémů v mnoha
případech integrovaných do výdejních a plnících zařízení. Ve
Stuttgartu tyto expozice zaplnily halu 5. Návštěvníci mohli vidět
inovativní řešení pro nádrže, logistiku pohonných hmot, platby a
správu stanic. Vším se prolínalo téma udržitelnosti a
digitalizace.
"Deset let a pokračujeme v lámání rekordů! Na veletrhu se sešlo
470 vystavovatelů, aby představili své inovace a spojili se s
nejlepšími talenty v oboru. Nejdůležitější hráči zde byli proto,
aby posouvali průmysl kupředu. Doufáme, že se za dva roky opět
uvidíme," řekl po skončení veletrhu nadšený generální ředitel
společnosti com-a-tec GmbH a spoluorganizátor veletrhu UNITI Ben
Boroewitsch.
A my dodejme, že už nyní se můžeme těšit na další ročník UNITI
Expo 2026, který se bude konat 19.-21. května 2026 opět na
výstavišti ve Stuttgartu.
Česká stopa
Kromě společností Unicode Systems a Tatsuno Europe měly ve
Stuttgartu své tradiční expozice také společnosti ETK a Adast. Pro
tradičního českého výrobce výdejních stojanů z Adamova
představuje tato akce nejen obchodní příležitosti, ale zároveň je i
zdrojem inspirace, protože zde najdete většinu předních světových
firem, které ovládají trh s výdejními technologiemi.
V hale 5 se v kompaktní expozici představila nová řada
výdejních stojanů řady Ineo 1000 na LPG, HVO nebo na kapalinu do
ostřikovačů, firma také prezentovala výdejní technologií pro
bioCNG, na čemž v současné době spolupracuje s několika
firmami v České republice.
Jablonecká firma ETK se orientuje na vložkování nádrží na
pohonné hmoty, kompletní servis nádrží a s tím
souvisejících zařízení, jako jsou potrubní rozvody, indikátory
netěsnosti a výdejní stojany. S tím samozřejmě souvisejí také
pravidelné revize, čištění, defektoskopie nebo tlakové zkoušky.
Firma má dnes více zakázek mimo ČR, a tak je třeba, aby byla vidět
i na veletrhu v Německu.
Unicode Systems
Společnost Unicode Systems má od letošního roku novou firemní
grafickou identitu, a také její stánek v hale 5 na letošním
UNITI se lišil od těch z předchozích let. Byl také výrazně
větší, protože nabídka třebíčské IT firmy se rozrůstá s tím,
jak se zvyšují potřeby a nároky provozovatelů čerpacích stanic
v oblasti bezkontaktních plateb a bezobslužných metod prodeje.
Prezentací řady novinek společnost Unicode Systems názorně ukázala,
že svými produkty dokáže pružně reagovat na požadavky a potřeby
zákazníků.
UNITI je vedle prezentace produktů také místem setkávání,
obchodních schůzek a dohadovaní zajímavých transakcí. Ani u
společnosti Unicode Systems tomu nebylo jinak. Za zmínku stojí
určitě setkání zakladatele, majitele a jednatele firmy Miroslava
Stříbrského s Jacquie Davies, šéfkou britské společnosti Hytek
Ltd, což vyústilo v dohodu o distribuci a servisní podpoře
produktů firmy Unicode Systems do Velké Británie. "Jsme nadšení, že
můžeme představit naše řešení zákazníkům v další, již
jedenácté zemi Evropy", řekl po podpisu smlouvy Miroslav
Stříbrský.
Víc než pokladní systém
Ale pojďme se už podívat jaké novinky a zajímavé produkty
společnost Unicode Systems přivezla do Stuttgartu. Pokladní systém
Euroshop 3 je optimálním řešením pro čerpací stanice - Pokladna,
Back Office a jeho centrální webová aplikace Web Office
optimalizovaná na řízení sítě čerpacích stanic přes internet nabízí
širokou řadu funkčních modulů, které umožňují najít optimální
způsob provozu jak pro malé čerpací stanice, tak pro střední i
velké řetězce.
Systémem EuroShop 3 lze ovládat a kontrolovat nejen prodej
pohonných hmot nebo zboží na shopu a jídla v bistru, ale i další
škálu služeb, které svým zákazníkům poskytují čerpací stanice. Jeho
součástí může být třeba správa nabíjecích stanic pro elektromobily,
výdejních stojanů pro kapalinu do ostřikovačů, cenových totemů nebo
mycích linek. Podporuje i věrnostní systémy (slevové a předplacené
karty) a umožňuje sledování a motivaci chování obsluhy. ´
Jako velmi perspektivní se jeví systém EuroShop 3 pro
samoobslužné pokladny, vyvinutý na platformě hardware Diebold
Nixdorf. Tyto pokladny se začínají ujímat nejen
v supermarketech, ale stále více i na čerpacích stanicích, kde
zrychlují odbavení zákazníků a šetří práci obsluze. Několik desítek
samoobslužných pokladen se systémem EuroShop 3 je v provozu
v síti OMV Rakousko, další se průběžně instalují.
Boom tankovacích automatů nejen pro pohonné
hmoty
Největší plochu expozice zabírala stále se rozšiřující řada
tankovacích automatů CardManager, které splňují veškeré předpoklady
na sílící trend samoobslužného provozu čerpacích stanic. A platí to
nejen pro dobu, kdy je čerpací stanice (v noci) zavřená. Zákazníci
kvitují rozšiřující se alternativy placení, což je v tomto
případě bezhotovostní platba u stojanu. Ta výrazně urychluje
odbavení zákazníků a může tak významně zvýšit obrat čerpací
stanice.
I když provozovatelé čerpacích stanic obvykle tvrdí, že
zákazník, který zaplatí u stojanů neutratí peníze za další služby,
opak se ukazuje být pravdou. Automobil stojící u stojanu totiž
blokuje další zákazníky, a tak se slušný řidič v shopu naopak
nezdrží, aby mohl uvolnit místo u refýže dalším vozidlům. Pokud ale
bude mít zaplaceno přímo u stojanu, zaparkuje stranou a
v klidu může utrácet peníze za další služby v shopu. Ruce
to uvolní i obsluze, která se může věnovat něčemu jinému (bistro,
úklid, doplňování zboží).
V rámci expozice Unicode Systems byla na veletrhu
prezentována ucelená řada automatů od jednoduché verze Mini přes
samostatně stojící (také s certifikací ATEX pro explozívní
prostředí) až po vestavné automaty do hlav výdejních stojanů.
Vestavné tankovací automaty ve verzi Built-in nabízí firma Unicode
Systems nově pro všechny evropské výdejní stojany značek Wayne
Dresser, Adast, Tatsuno, Tokheim a Gilbarco.
Všechny modely CardManager akceptují bankovní, flotilové,
tankovací i věrnostní karty, čipy, poukázky a některé samostatně
stojící modely i hotovost v několika měnách. Pokročilá
komunikace s výdejními technologiemi umožňuje ovládání
výdejních stojanů se standardními pohonnými hmotami, kapalinou
AdBlue, kapalinou do ostřikovačů, a plnicích stanic na CNG, LNG
nebo vodík. Novinkou byly CardManagery, které umí zprostředkovat
platby u mycích linek a boxů.
Objednávkový panel přímo na refýži
Samostatným produktem v řadě platebních automatů jsou
modely CardManager Wet&Dry, které jsou určené pro velké čerpací
a nabíjecí stanice, které disponují gastro provozy. Zařízení
kombinuje klasický tankautomat s velkým dotykovým displejem o
uhlopříčce 32 palců a rozšiřuje tak klasický bezobslužný prodej
pohonných hmot s objednávkovým systémem pro bistra a
restaurace. Jeho konstrukce je určená k montáži do prostoru na
ostrůvek v bezprostřední blízkosti výdejního stojanu, Zařízení
je opět plně integrováno do systému EuroShop 3 jako interaktivní
samoobslužná pokladna a umožňuje zákazníkům nákup nabízeného
sortimentu pokrmů a nápojů vytvořením objednávky, která se následně
zpracuje a připraví v zázemí provozovny. Systém eliminuje
fronty u pokladny, umožňuje i přímou platbu kartou a tisk daňového
dokladu.
Nabíjecí stanice, dostupné každému
zákazníkovi
Stranou nezůstaly ani aplikace pro nabíjecí stanice. Až na malé
výjimky nebylo možné platit za nabíjení běžnými platebními
prostředky. Unikátní výhodou řešení Unicode Systems je možnost
akceptace bankovních a flotilových karet "náhodnému" zákazníkovi, a
to bez mnohdy složité předchozí registrace u poskytovatele
elektrické energie. Verze automatu CardManager EV komunikují
se všemi běžnými typy nabíjecích stojanů, od menších nabíječek na
střídavý proud až po 300 kW hyperchargery například z produkce
Alpitronic.. Další výhodou CardManager EV je ovládání hned několika
nabíjecích míst z jednoho zařízení nebo tisk standardního
daňového dokladu, který je v mnoha zemích stále ještě povinný.
Součástí řešení je i on-line komunikace s poskytovateli
cloudových služeb pro management nabíjecích stanic, jako například
Chargepoint. V současné době je systémem CardManager EV
doposud vybaveno několik stovek nabíjecích stanic OMV, Petrom a
Billa pod společným brandem OMV eMotion ve čtyřech zemích
Evropy.
Eurodata
Stejně jako v minulých letech byla na UNITI Expo opět zastoupena
skupina Eurodata s širokým portfoliem služeb a nástrojů pro sítě
čerpacích stanic.
Hlavními tématy prezentace byla expanze Eurodata Francie na
africký trh a také aktivity Eurodata Rakousko v České republice.
Rovněž nové nástroje pro obchodní plánování a task management
přilákaly na stánek řadu návštěvníků, protože tyto dvě novinky
výrazně usnadňují každodenní provoz na čerpacích stanicích.
V mnoha osobních diskuzích mohli zástupci společnosti Eurodata
poukázat na konkrétní výhody, které lze použitím nových funkcí
získat. Návštěvníky veletrhu zaujala také přednáška Zeljka
Katavice, který hovořil o turboefektu moderního task managementu v
digitalizaci čerpacích stanic. Z pohledu společnosti Eurodata je
digitalizace tématem č. 1 naší doby. Ing Markus Huemer, jednatel
společnosti Eurodata Rakousko, k tomu dodává: "Zejména v době, kdy
se naši klienti mění od dodavatelů fosilních paliv k energetickým
společnostem s nižší spotřebou CO2, jsou řešení business
inteligence od společnosti Eurodata velmi žádaná."
Task Management
Neboli česky řízení úkolů je manažerská aktivita, jejímž
předmětem je správné zadávání, koordinace a kontrola úkolů. Formou
zadávání úkolů manažeři řídí práci a činnosti pracovníků, která
většinou nevyplývá z rutinních povinností, ale má nějaké konkrétní
cíle a termíny. Řízení úkolů je tedy jedním ze základních kamenů
řízení práce.
Tatsuno Europe
Japonská společnost Tatsuno měla svoje tradiční místo
v hale číslo 5 a prezentovala zde především produkty české
pobočky Tatsuno Europe z Blanska. Ta je nástupcem původní
společnosti Benč vyrábějící výdejní stojany od roku 1993. Tatsuno
nedávno postavilo v Blansku nový výrobní závod, současně
s tím je zde i centrála a obchodní oddělení pro evropský,
africký a americký trh.
Do Stuttgartu Tatsuno přivezlo nové výdejní stojany řady Shark
(Junior, Economy, Island), které doplňují osvědčenou řadu Ocean.
Tatsuno samozřejmě vyrábí své stojany na všechny možné alternativy,
tzn. pro AdBlue, CNG nebo LPG a nechybí ani ucelená nabídka stojanů
na kapalinu do ostřikovačů (Ocean Smart a Ocean Tower WSE). Tatsuno
dokáže vyrobit výdejní stojany samostatné, ale i kombinované podle
požadavků zákazníka. Je možné sestavit stojan v libovolných
kombinacích standardních paliv, jako je benzin, nafta s výdejními
moduly pro LPG, CNG nebo AdBlue. Pro AdBlue nabízí Tatsuno i
výdejní nádobu pro veřejné i neveřejné výdejní stanice o objemu
3000 a 6000 litrů.
Všechny výdejní stojany na plynná a tekutá paliva včetně novinky
na LNG ve stuttgartské expozici pocházely z Blanska, jediným
japonským produktem ze závodu v Yokohamě byl vodíkový plnící
stojan Luminous H2, který dokáže plnit pod tlakem 350
barů se 1,5x zvýšeným průtokem plynu. U vozidel vybavených dvěma
plnicími otvory se tak zvyšuje plnění až třikrát oproti standardním
stojanům.
Úplnou výstavní novinkou byly kompresor a vysavač se značkou
Tatsuno, což jsou produkty nového segmentu, kde by chtěli být
konkurencí zavedeným značkám, jež se orientují na mycí technologie.
"Vystavujeme zde úplně první vyrobené kusy. Uvidíme, jaký o ně bude
zájem," vysvětluje Petr Krejčíř, obchodní ředitel Tatsuno
Europe.
Dover Fueling Solutions
Tradičně velkou výstavní plochu měla společnost Dover Fueling
Solutions (DFS), která nabízí veškeré technologie, služby a řešení
v maloobchodu s pohonnými hmotami. Z hlediska výdejních
technologií jsou jejími hlavními značkami Wayne a Tokheim. Oba
dříve velcí konkurenti se už podruhé představili ve Stuttgartu ve
společné expozici a představili některé novinky v rámci
modelových řad Helix a Quantium.
S nově uspořádanými komponenty
Expozicí nás provázel ředitel společnosti GIA Česká republika
Martin Rybář společně s manažerem DFS Erikem Stoitsem, který
nám hned na úvod prozradil, že u všech výdejních stojanů obou
značek proběhla celkem zásadní inovace. "Změnili jsme uspořádání
jednotlivých komponentů, abychom celkově snížili těžiště. Tím se
výrazně podařilo omezit vibrace. Nově také používáme zubové místo
lamelového čerpadla, které je v podstatě bezporuchové, a
změnilo se i zavěšení hadice, kterou nyní natáhnete až na čtyři
metry," říká Erik Stoits a dodává, že stojany mají i nový velmi
přesný pístový měřič omezující případné manipulace s ním, nové
počítadlo a možnost připojení na dálkovou správu. Všechny stojany
je navíc možné dodávat s velkých multifunkčním displejem nebo
platebním terminálem.
Některé stojany lze konfigurovat pro dávkování až pěti druhů
paliva na každé straně včetně tankování kamionů. Varianta Wayne
Helix 6000 II Dávkovač aditiv zase umožňuje prodejcům, kteří nemají
dostatek nádrží, rozšířit nabídku prodávaných produktů o
aditivované prémiové pohonné hmoty. "U nás už to testují
v Čepru u dvou čerpacích stanic EuroOil," dodává Martin Rybář.
Kromě konvenčních výdejních stojanů na klasické PHM vystavoval
Dover také výdejní stojany Wayne Helix 6000 II a Wayne Century 3 na
AdBlue, CNG nebo LPG. Tokheim pak ukázal na podobném technologickém
základu jako Wayne vylepšené modely Quantium ML a Quantium FS,
které se vyznačují dlouhou životností a nízkými provozními náklady.
I tyto stojany jsou pochopitelně k dispozici jak pro
konvenční, tak pro plynná paliva stejně jako pro kapalinu AdBlue a
kapalinu do ostřikovačů.
Novinky pro alternativní energie
Podle Erika Stoitse dává další vývoj výdejních stojanů pro
klasická paliva smysl, protože tady s námi budou ještě dlouho.
"Elektromobilita má své místo, ale jen v určitých segmentech
trhu. Poslední vývoj na automobilovém trhu nám dává za pravdu."
Nicméně, také společnost Dover klade velký důraz na udržitelnost a
investice proto míří i do široké řady produktů a řešení, která
podporují alternativní paliva včetně zkapalněného zemního plynu
(LNG), vodíku (H2), zkapalněného ropného plynu (LPG) nebo
stlačeného zemního plynu (CNG) a elektřiny. Společně s tím
mají i konvenční výdejní stojany nižší dopad na životní
prostředí.
Příkladem toho, že Dover klade velký důraz na udržitelnost, byl
nový plnící stojan na vodík s možností dvojitého plnění
v libovolné kombinaci tlaků H35 a H70 pro plnění osobních i
nákladních automobilů s integrovaným výměníkem tepla. Další
novinkou byl plnící stojan na LNG od společnosti Liqal, který
umožňuje automatické řízení odvzdušňování, chlazení a plnění pro
autonomní provoz. Stojan Liqal LNG obsahuje i patentovanou dokovací
šachtu pro vyhřívané trysky, což zajišťuje dlouhou životnost hadice
a omezuje riziko netěsností. Vedle plnícího stojanu firma Liqal
vystavovala celý systém pro bezpečné a bezproblémové skladování LNG
bez potřeby aktivního řízení skladovacího tlaku a eliminace
spotřeby kapalného dusíku.
Jak platit za elektřinu
Dodejme ještě, že návštěvníci expozice si mohli prohlédnout i
inovativní pokladní systém pro čerpací stanice Prizma, který
zefektivňuje provoz a bezproblémové transakce nejrůznějších druhů,
dokáže kalkulovat všechna alternativní paliva a umožňuje vzdálený
přístup s plnou funkcionalitou. S pokladním systémem
Prizma pak komunikuje otevřená cloudová platforma DX Power, která
umožňuje v rámci jednoho platebního terminálu integraci až 15
nabíjecích bodů, aby provozovateli poskytla lepší kontrolu nad jeho
službami a zákazníkům flexibilní možnosti plateb. DX Power využívá
ekosystém Prizma a umožňuje, aby nabíječky pro elektromobily byly
zahrnuty do všech transakcí. Zákazník s elektromobilem tak
může za dobitou energii platit jak hotovostí, tak bankovními nebo
tankovacími kartami.
Gilbarco Veeder-Root
Na UNITI samozřejmě nemohla chybět ani nadnárodní společnost
Gilbarco Veeder-Root. Vedle výdejních stojanů pro tekutá a plynná
paliva se zde představila i infrastruktura pro elektromobilitu,
vodík nebo HVO a software pro správu čerpacích stanic. Novinkou
byla prezentace firmy Invenco, která je loňskou akvizicí
společnosti Vontier Corporation, pod níž Gilbarco Veeder-Root
patří. Jednotlivé exponáty nám představil a okomentoval Zdeněk Šaur
ze společnosti Your System divize Octo-Technology, která je
výhradním dovozcem produktů Gilbarco Veeder-Root na český trh.
Nová platební řešení
Jedním z trendů letošního UNITI v případě výdejních
technologií byla integrace platebních terminálů přímo do výdejních,
plnících nebo nabíjecích stojanů. Bylo to zřejmé na první pohled i
v expozici společnosti Gilbarco Veeder Root. "Trend
bezobslužnosti je zcela jasný, trh se mění rychle a dramaticky,
není firma, která by si tohle neuvědomovala." Komentoval expozici
Zdeněk Šaur.
Širokou škálu řešení plateb u čerpacích stanic podporující
jakýkoli typ moderního samoobslužného provozu na čerpací stanici
s různými způsoby platebních řešení, nyní rozšiřují produkty
společnosti Invenco, která od letošního roku funguje jako součást
společnosti Gilbarco Veeder-Root v rámci platformy Mobility
Technologies, aby pomohla rozšířit softwarová řešení jednotlivých
pracovních postupů.
Na stánku taky byly k vidění nejrůznější alternativy
tankautomatů Flex Pay integrované do výdejních stojanů nebo
samostatně stojící pro veřejný i vnitropodnikový výdej. S nimi
pak firma Invenco by GVR nabízí speciální software, který umožňuje
správu zařízení a komplexní zapojení do jedné nebo více čerpacích
stanic.
Konkrétně jde o software Insite360, což je cloudová platforma
IoT, která s použitím analytických nástrojů maximalizuje data
shromážděná řídící jednotkou Forecourt Controller DOMS PSS 5000.
Toto zařízení novinkou není, bylo již nainstalováno na více než 100
000 místech ve 120 zemích světa. DOMS by měl poskytovat ropným
provozovatelům čerpacích stanic bezproblémový přístup k zařízení
nejrůznějších značek a jejich plnou konektivitu v rámci
sítě.
"V České republice zatím používáme starší verze. Český trh je
v tomto ohledu náročný, co se týká platebních řešení, musíte
mít podporu bank a získat ji je poměrně složité. Nástup firmy
Invenco na český trh bude trvat delší dobu," říká Zdeněk Šaur a
dodává, že firma Octo Technology jako divize IT společnosti Your
Systém využívá hardware dodavatele a do něj implementuje svůj
vlastní software.
Elektromobilita
I když zásadním produktem společnosti Gilbarco jsou stále
výdejní stojany pro pohonné hmoty, což demonstroval především
modulární stojan SK-700 II v nejrůznějších podobách včetně
variant na alternativní paliva jako je HVO nebo vodík, stranou
nezůstává ani elektromobilita. Poptávka po elektromobilní
infrastruktuře zatím roste a Gilbarco proto ve Stuttgartu
prezentovalo svůj nový ekosystém pro elektromobilitu s názvem
Konect.
Jedná se o systém nabíjecí infrastruktury pro elektromobily na
klíč, který zároveň umožňuje bezproblémovou integraci se
stávajícími nabídkami tankování, plateb a služeb. Systém Konect by
měl jednoduchou obsluhou usnadnit život řidičům a provozovatelům
nabíjecích stanic umožnit, aby se mohli více soustředit na jiné
činnosti. "Tohle řešení je komplexní z hlediska managementu a
software pro správu dobíjecích stanic, obsahuje i platební řešení
z hlediska efektivity, servisu a flotilových parků," říká
Zdeněk Šaur.
Středobodem "elektromobilní" expozice Gilbarco byla nabíjecí
stanice Konect s výkonem 600 kW, která se může pochlubit
nejrychlejšími a nejúčinnějšími možnostmi nabíjení na současném
trhu. Poskytuje výkon až 400 kW na konektor. To umožňuje současné
nabíjení až čtyř vozidel, které během 5 minut dobijí energii na
dalších 160 km. Distribuovaný systém rychlého nabíjení zjednodušuje
údržbu díky modulárnímu designu a zaujme uživatele odolnou
32palcovou LCD obrazovkou podporující interakci i reklamu. Vhodná
je pro vnitřní i venkovní použití a pro evropský trh je
k dispozici se zástrčkou CCS2.
Christ Wash Systems
Společnost Christ opět zaplnila svými produkty v hale 1
plochu 450 m2, a zároveň byla poprvé i jedním
z partnerů veletrhu. Novinky i osvědčené produkty oslovily
zákazníky jednotným designem, který je pro značku Christ
charakteristický a nedílně patří k produktům pro mytí a péči o
automobil stejně jako kvalitní materiály a špičkové
technologie.
S jedním unikátním exponátem společnosti z německého
Memmingenu se návštěvníci mohli "potkat" už při vstupu, kde stála
historická portálová myčka Christ Auto-Jet31 z roku 1966.
V rámci samotné expozice pak návštěvníci našli ucelenou řadu
produktů s jednotným designovým jazykem, za který Christ
obdržel v roce 2001 prestižní cenu RedDot (mycí portál Vega).
Jednotný designový jazyk nemají však pouze mycí portály nebo
tunely, ale rovněž příslušenství, jaké představují vysavače, pračky
koberců, parfémovače nebo ovládací panely.
Tunel šetří čas i peníze
Prakticky celou expozicí Christu procházel dvacetimetrový mycí
tunel Evo Star, který u zákazníků nachází stále větší oblibu hlavně
kvůli bezkonkurenční rychlosti mytí. Pokud myčka stojí na
frekventovaném místě, je tunel zárukou rychlé návratnosti o něco
vyšší investice. Výhodou je i jeho modulární koncepce, což
umožňuje, aby si zákazník sestavil celé zařízení podle svých
potřeb, respektive podle potřeb svých zákazníků. Pokud má například
problém s obsluhou linky, může využít vysokotlaké systémy pro
předmytí vozidel, zajímavostí mycího tunelu je také dvoustopý pás
(pro levá i práva kola), který v některých případech eliminuje
zkratová jednání nezkušených zákazníků.
Mycí portály pro každého
Z hlediska klasických portálových linek je třeba vypíchnout
modely Cadis Blade a Alpha Blade Slim Wash Vega. V prvním
případě se jedná o zařízení, které je vhodné jak pro čerpací
stanice, tak mycí centra, pokud hledáte spolehlivé, trvanlivé a
cenově dostupné řešení. Oproti konkurenci je už v základu
širší (min. 2,55 m), což přesně kopíruje trendy vývoje nových
automobilů, protože i kartáče na kola mají větší průměr 55 cm,
takže zvládají i extrémně velké a designově komplikované ráfky
dnešních SUV.
Druhý případ je z opačného konce nabídky společnosti
Christ. Vysoký výkon této linky splňuje nejnáročnější požadavky
profesionálů, které využijí třeba prodejci automobilů, ale také
čerpací stanice a mycí centra. Modulární princip přitom umožňuje
přesně přizpůsobit její výkon i schopnosti přesně definovaným
potřebám. Ve výbavě této linky najdete mimo jiné kartáče
naklápějící se v úhlu až 25° MaxiFlex+, oscilační trysky pro
předmytí vozidel, efektové osvětlení portálu i vodicích lišt nebo
jemné textilní kartáče pro sušení a leštění. Díky použití
nejkvalitnějších materiálů je vzhled i funkčnost zachována i
v těch nejnáročnějších podmínkách, jaké dokáže atmosféra
mycích center zejména v zimě připravit. Atraktivní design a
velmi komunikativní prostředí této myčky také sdělují zákazníkovi,
že musí očekávat i kvalitní výsledek mytí. To umožňuje
provozovatelům požadovat vyšší ceny za služby, aniž by to
vylučovalo předpoklad, že se zákazník už nevrátí. Alpha je prostě
efektivní i efektní myčkou, která dokáže svého majitele dobře
reprezentovat.
Pro lepší ovládací komfort
Vedle kvality mytí dnes zákazníci kladou důraz i na ovládací
komfort. V expozici Christu jsme našli zařízení Touch Start, které
firma dodává společně s terminálem Christ Shop. To umožňuje
nastavit provozovatelům uživatelsky přívětivé rozhraní, které si
dokáží přesně přizpůsobit svým potřebám a propojit systém s
nejrůznějšími platebními bránami. A díky připojení Christ Cloud lze
služby mycího centra prodávat odkudkoliv. Další inteligentní
technologie pak provozovatele samy upozorní třeba na nedostatek
mycí chemie nebo případnou závadu.
Udržitelnost
Jako výrobce mycích zařízení má firma Christ i zodpovědnost za
udržitelné chování k vodním zdrojům. Dokazuje to nejen ucelená
řada mycí ekologické chemie XPress, ale také systémy recyklace vody
Fontis a Bioclear. V první případě se jedná o filtrační
zařízení, které dokáže vrátit do mycího procesu až 90 procent
použité vody, ve druhém případě se jedná s bioreaktor, který
účinně odbourává znečišťující látky (včetně minerálních olejů) a
díky nepřetržité recirkulaci a provzdušňování zabraňuje
nepříjemnému zápachu.
WashTec
Domácí WashTec má na UNITI vždy velkolepou expozici a ani letos
tomu nebylo jinak. V hale 1 německá společnost vystavovala
hned několik novinek v oblasti strojního mytí automobilů,
celou expozicí se pak neslo heslo "Sustainable. Digital.
Successful. Join the future of car wash with WashTec!" neboli
"Udržitelně, digitálně a úspěšně. Připojte se k budoucnosti
mytí s WashTecem."
Právě udržitelnost a digitalizace představují klíčové faktory
pro úspěšné podnikání v oblasti mycích technologií a zajištění
ziskovosti. Společnost WashTec patří v tomto ohledu mezi lídry
nejen evropského trhu. I na letošním stánku WashTec představil
průlomová řešení, s nimiž mohou provozovatelé mycích center
optimálně využít potenciál digitálních technologií pro lukrativní
podnikání. Návštěvníci se tak mohli přímo na stánku dozvědět o
nejnovějších inovacích a nechat si poradit, jak lze úspěšně
aplikovat digitalizaci ve svém mycím centru.
"Digitalizace a propojení našich mycích linek umožňuje, aby si
provozovatel i koncový uživatel dokázali nastavit určité
funkcionality, které by jim ulehčily práci a zlepšily kvalitu
služby jak z hlediska ovládacího komfortu, tak výsledného
mytí," vysvětlil nám na stánku ve Stuttgartu Lubomír Molnár
z českého zastoupení firmy WashTec.
Ze zajímavých exponátů nelze nezmínit unikátní portálovou myčku
SmartCare, která dokáže naplno využívat výhod digitalizace a
vzdáleného přístupu jak od provozovatele, tak servisní firmy.
Portál SmartCare má k dispozici také umělou inteligenci
k nastavení optimální kvality mytí, která zvládne sama podle
požadavků provozovatele provést určitě změny v parametrech
mycí linky. "Třeba v době zvýšeného výskytu pylu
v ovzduší se nastaví delší a důkladnější mytí, více chemie, a
naopak třeba kratší sušení," vysvětluje Lubomír Molnár.
Další zajímavou novinkou bylo modulární ruční mytí JetWash
Modular, kterému stačí minimální prostor pro umístění mycí
technologie v rámci samoobslužných mycích boxů. K vidění byl
také nový CarWash Assistant, který s řízenými mycími programy v
samoobslužných boxech zajišťuje snadnou uživatelskou navigaci při
mycím procesu, což samozřejmě vede k větší spokojenosti
zákazníků.
Velkou kapitolou z hlediska udržitelnosti jsou ČOV a
především mycí chemie, která má u společnosti WashTec značku Auwa.
Filozofie Green Car Care již dlouho prokazuje, že ochrana životního
prostředí a perfektní mycí výkon nejsou v podání produktů
společnosti WashTec protiklady. Na stánku se návštěvníci mohli
seznámit s inovativním sortimentem, s nímž lze nyní díky vyspělým
technologiím mýt vozidla výhradně ekologickými čisticími prostředky
na bázi obnovitelných surovin, aniž by bylo nutné slevit z
čisticího výkonu. Vlajkovou lodí současné nabídky produktů Auwa je
první plně udržitelná prémiová řada TecsLine.
Ve spojení s moderními mycími systémy a systémy rekuperace vody
mohou provozovatelé ušetřit až 90 procent čerstvé vody na mycí
cyklus a výrazně snížit emise CO2, aby uspokojili
rostoucí požadavky zákazníků na udržitelnost. Ostatně,
provozovatelé, kteří splní potřebná kritéria, mohli také přímo na
veletržním stánku získat certifikát "Sustainable Car Wash 2024". Ti
ostatní si zde mohli nechat poradit, jak si nechat certifikovat své
mycí centrum a splnit tak všechna požadovaná kritéria.
Nenápadnou ale o to funkčnější novinkou byl také zbrusu nový
plnohodnotný vysavač, který chce WashTec nabízet jak provozovatelům
mycích center tak čerpacích stanic.
Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: Petrolmagazín č. 3