Fúze s Robin Oil proběhla v rekordním čase

ČEPRO Duspěva 2


Čepro letos čelí útokům ze strany médií a některých odborníků, kteří negativně hodnotí nákup sítě čerpacích stanic Robin Oil. Generální ředitel Jan Duspěva však tuto akvizici hájí a v našem rozhovoru mimo jiné popisuje, jak se podařilo stanice Robin Oil integrovat do sítě Eurooil, jaké jsou s maloobchodním prodejem pohonných hmot v Čepru dlouhodobé plány a co to přinese zákazníkům.

Čepro letos úspěšně integrovalo síť čerpacích stanic Robin Oil do sítě Eurooil. Jak probíhal celý proces akvizice a co vás k tomu vedlo?

Nákup sítě Robin Oil byl pro nás strategickým krokem k rozšíření naších obchodních aktivit. Maloobchodní prodej v oblasti pohonných hmot je pro nás klíčová obchodní aktivita, jejíž směřování a vývoj je naší aktivitou plnohodnotně ovlivnitelná, a která se v posledních letech velmi dobře rozvíjí. Na rozdíl od jiných našich činností, jako jsou například logistické služby nebo služby pro stát, které závisí na externích faktorech, máme v maloobchodě možnost aktivně ovlivňovat směr vývoje. Robin Oil jsme dlouhodobě znali jako našeho zákazníka, a když se naskytla příležitost k jeho akvizici, začali jsme jednat. Jsme rádi, že si bývalý majitel nakonec i přes zájem dalších konkurentů na trhu vybral nás. Po více než roce vyjednávání jsme v únoru letošního roku celý obchod uzavřeli.

Jaké klíčové kroky následovaly po uzavření akvizice

Rozhodli jsme se pro rychlou a věřím, že i efektivní integraci. Věděli jsme, že nás čeká složitý právní, ekonomický i technický proces, ale přes řadu rizik, jsme se rozhodli jsme se pro rychlou fúzi obou společností, abychom mohli dosáhnout maximálního synergetického efektu. Kladli jsme důraz na rychlost integrace, v prvních měsících po podpisu jsme kompletně převedli řízení logistiky a závozů pohonných hmot na čerpací stanice Robin Oil do centrálního systému Čepro. Vlastní autocisternová doprava byla plně začleněna do jednoho systému v následujících měsících.

V červenci jsme spustili pilotní projekt nasazení řídicího systému Čepra na pěti čerpacích stanicích Robin Oil, a během srpna jsme úspěšně implementovali tento systém na všech ostatních 70 stanicích. To je skutečně rekordní rychlost, která pokud vím, nemá v takovém rozsahu na trhu konkurenci - denně jsme nasazovali systém na 3 až 4 stanice, což je mimořádný výkon našich týmů.

Opravdu pozoruhodný výsledek. Co pro zákazníky znamenají tyto změny?

Pro naše zákazníky to přináší především sjednocení a zlepšení nabídky. Na stanicích Robin Oil nyní nabízíme řadu prémiových paliv Optimal. Veškerá nafta je v celé síti bez biosložky, což je pro mnoho zákazníků atraktivní. Kromě toho jsme sjednotili nabídku fleetových karet, takže všechny výhody karet Eurooil a Srdcovka nyní platí i na stanicích Robin Oil. To je velká výhoda především pro naše firemní zákazníky, kteří díky rozšíření počtu akceptačních míst mohou efektivněji využívat naše služby. Očekáváme, že tento fakt přiláká nové zákazníky, zejména ty, které jsme dosud nemohli uspokojit z hlediska geografického pokrytí.

Fúze dvou firem s odlišnou firemní kulturou určitě představovala výzvu. Jak se vám podařilo vyřešit personální otázky?

To je pravda, spojení státem vlastněné akciové společnosti Čepro a soukromé firmy Robin Oil bylo v personální rovině skutečně zajímavou výzvou. Přesto se nám podařilo udržet více než 90 % vlastních zaměstnanců Robin Oil, kteří se stali našimi plnohodnotnými kolegy. Velmi nás také těší, že jsme udrželi valnou většinu nájemců čerpacích stanic. Díky dobré komunikaci a vzájemnému porozumění se obě strany dokázaly propojit a naladit na stejnou vlnu. Samozřejmě to bylo o ochotě ke kompromisu a respektu k odlišným firemním kulturám, ale jsem přesvědčen, že toto spojení přináší pozitivní efekty pro všechny zúčastněné. Chtěl bych na tomto místě všem kolegům i partnerům velice poděkovat. Pozitivní efekt celého projektu, je především díky jejich nasazení a práci.

Můžete nám přiblížit další plány ve vašem maloobchodu?

Momentálně zvažujeme rebranding obou sítí. Chceme najít jednotnou značku, která bude reprezentovat dvě velmi odlišné části - na jedné straně máme menší regionální čerpací stanice, které se zaměřují na efektivní prodej pohonných hmot, a na straně druhé větší stanice s výraznějším gastronomickým a doplňkovým sortimentem. Chceme vytvořit silnou značku, která bude přitažlivá pro široké spektrum zákazníků. V plánu máme také modernizaci obchodů na všech stanicích a rozšiřování nabídky - například u Robin Oil plánujeme rozšířit prodej AdBlue a alternativních energií, zatímco na Eurooil stanicích chceme více rozvinout doplňkový sortiment a gastro program.

 Jak vidíte budoucí vývoj na českém trhu s pohonnými hmotami?

Myslím, že český trh je již do značné míry konsolidovaný a v nejbližší době neočekávám velké změny v počtu hráčů. Myslím, že další trendy se budou odvíjet v rozvoji prodeje alternativních energií a souvisejících inovacích. Jsem rád, že i přes tuto konsolidaci trhu se nám podařilo obhájit třetí pozici v rámci největších sítí čerpacích stanic v České republice. Poslední roky zaznamenáváme posilování tržní pozice na trhu pohonných hmot. Očekáváme, že i celkové hospodářské výsledky za tento rok budou velmi pozitivní a opět budeme sahat velmi vysoko.

Zdroj: Petrol magazín č. 5

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/06 Téma číslaKonference Petrol summit 2024
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek