12. 11. 2024
Produkce biometanu zůstává zatím pod očekáváním státu. Ten
přitom bezemisní plyn potřebuje pro naplnění cílů snížení zplodin v
dopravě. S dotacemi ale česká vláda dlouho otálela. Vypláceny
jsou až od letoška, do konce příštího roku bude vyplaceno 60
miliard korun. Jaká bude podpora biometanu od roku 2026 zatím není
jasné.
Aby bylo možné naplnit ambiciózní cíle, čítající do roku 2030
desítky biometanových stanic, bude stanovení podpory pro další roky
naprosto klíčové. Vyhlíží ho zejména starší bioplynové stanice,
kterým bude končit provozní podpora - přechodem na biometan by na
ni opět získaly nárok. Do konce roku 2027 jich bude více než 170.
Aby měly nárok na podporu i nadále, budou muset svůj provoz
modernizovat, s čímž se pojí finanční náklady. Druhou možností je
přechod na výrobu biometanu. Investiční náklady jsou v tomto
případě nižší, nicméně brzdou je již zmíněná nejasná podpora od
roku 2026.
Evropská komise už loni na podzim schválila Česku program
provozní podpory pro výrobu biometanu do konce roku 2025 v hodnotě
2,4 miliardy eur (60 miliard korun). Výrobci tak mají možnost od
letoška čerpat dotaci po dobu 20 let formou zeleného bonusu, tedy
dotačního příspěvku k referenční ceně klasického plynu. Pro letošní
rok Energetický regulační úřad (ERÚ) stanovil bonus až na 973 korun
za megawatthodinu.
Očekávalo se, že díky podpoře by se mohlo vyrobit až 337 milionů
kubíků biometanu. Jenže na notifikaci z Bruselu se čekalo dlouho,
výstavba "biometanek" se vleče a na požadovanou produkci se v
termínu nejspíš nepodaří dostat. Šedesátimiliardový dotační rámec
se tak nejspíš nevyčerpá. "Rámec podpory je krátký, projekty se
nestihnou připravit, a jelikož se neví, jak bude podpora vypadat
poté, tak je to pro investory rizikové," vysvětluje vedoucí
bioplynové sekce sdružení CZ Biom Adam Moravec.
Od roku 2019 bylo v Česku uvedeno do provozu 10 biometanových
stanic. Všechny vznikly z existujících bioplynových stanic, kterých
je v tuzemsku přes 500. Ambiciózní cíle hovoří o desítkách
biometanových stanic a produkci až 2 miliard kubíků plynu do roku
2030, což představuje necelých 30 % celkové spotřeby zemního plynu
v Česku za rok 2023.
Bonus zelený nebo aukční?
Ve sněmovně do druhého čtení směřuje novela o obnovitelných
zdrojích s pořadovým číslem III. Do úpravy, která měla řešit hlavně
velkokapacitní baterie, se tak nakonec nejspíš dostane záchrana
nerentabilních uhelných zdrojů či zavedení podpory pro plynové
elektrárny. O podobu bojují i výrobci biometanu. V rámci lex OZE
III se rozjela debata o podobě podpory od roku 2026. Ta by podle
představ ministerstva neměla mít formu zeleného, ale aukčního
bonusu. Výrobci by tedy o výši podpory mezi sebou soutěžili v
dražbách. Dotace pro ty, kteří vyrábí nejlevněji. To může snížit
náklady a zavést více tržních prvků.
Zároveň však hrozí, že aukce rozvoj biometanu zpomalí. Experti
by chtěli zachovat současný model s tím a aukcí připravit jen
největší projekty. "Je to pomalý, nepružný způsob podpory.
Investoři se musí hodně připravit, aby do aukce mohli jít,
investovat dopředu peníze a pak se přihlásit s nejistotou, jestli
uspějí, nebo ne," říká Moravec. "Biometan je téma, které je pro
plynaře důležité. Jsme přesvědčeni, že bez podpory se výroba
biometanu v Česku nerozjede. Nebo se rozjede jako exportní byznys
pro plnění emisních cílů jiných států," říká generální ředitel ČPS
Josef Kotrba.
Někteří aktéři na trhu vidí blížící se ukončení podpory pro
bioplynové stanice jako příležitost pro výrobu biometanu. "Bude
důležité, jak stát uchopí podporu po roce 2025. Pokud se vše
podaří, může biometan v následujících čtyřech letech rychle růst.
Výsledkem mohou být do roku 2030 vyšší desítky fungujících
biometanových stanic," řekla Monika Zitterbartová ze společnosti
Hutira. "Existuje ale poměrně značné riziko, že se biometanové
projekty v tak krátkém časovém horizontu nestihnou připravit a
peníze z programu se nevyčerpají," doplnil jednatel společnosti
MJEnergie Pavel Urubek. S ohledem na dodací termíny technologií,
dobu uvádění do provozu či vyřízení licencí zároveň řada subjektů
nemá jistotu, že vše do konce příštího roku stihne.
Potenciál zemědělských bioplynek
Největší potenciál tkví v aktuálně fungujících zemědělských
bioplynových stanicích. V Česku je jich téměř 400. Zemědělské
odpady tvoří tři čtvrtiny dostupných surovin, ze kterých je možné
vyrábět biometan. "Zemědělství je největším zdrojem organických
odpadních materiálů. Kdybychom tyto materiály nechali ladem, budou
zdrojem emisí skleníkových plynů. Takto je možné z nich vyrobit
biometanu," říká Martin Schwarz ze sdružení CZ Biom.
Na zbylou čtvrtinu připadají kromě odpadů z domácností kaly z
čistíren odpadních vod. "Velký potenciál pro výrobu biometanu je
v přeměně bioplynových stanic na čistírnách odpadních vod.
Současné kogenerační jednotky si bioplynové stanice ponechají k
produkci elektřiny a tepla pro vlastní provoz, případně k
poskytování flexibility operátorovi trhu s elektřinou, ale většinu
své produkce bioplynu využijí k produkci biometanu," říká Petr
Novotný z Institutu cirkulární ekonomiky.
Uplatnění biometanu v dopravě
Pro Česko je podpora důležitá i proto, aby si biometan udrželo
"doma". Počítá se totiž, že ve formě bioCNG přispěje k naplnění
cíle poklesu emisí v dopravě. Zplodiny snižují všechny evropské
země a o biometan je proto zájem. Producenti tak mohou prodat
biometan do zahraničí, kde jsou lepší ceny. Výměnou za dotační
podporu však musí záruky původu uplatnit v Česku.
Jde o certifikáty zaručující "zelenost" jedné megawatthodiny
energie. Operátor trhu OTE je už několik let vydává na elektřinu a
teplo, od letoška jimi začal potvrzovat i původ biometanu. Z dat
OTE vyplývá, že letos vydal už 22 767 záruk na biometan a 8746 jich
bylo uplatněno. To znamená, že se v Česku také spotřebovaly, a stát
si je tak může započítat do emisních cílů. Hrubým přepočtem to
odpovídá 0,8 milionu kubíků, tedy pouhému zlomku toho, kolik chce
ve svých strategiích dosáhnout. Česko se prostřednictvím EU
směrnice o OZE zavázala k naplňování klimatických cílů, jako je
snížení emisí skleníkových plynů v dopravě o 14,5 % nebo dosažení
podílu obnovitelných zdrojů energie ve výši 29 % do roku 2030.
Jenže podle Tomáše Voltra z firmy EFG je zelený biometan v
dopravě v porovnání s fosilní variantou "nejméně jednou tak drahý".
Někteří spotřebitelé však stejně ve snaze zvýšit ESG rating žádají
bezemisní palivo, byť za vyšší cenu. Pozice biometanu se zlepší, až
budou diesel a benzin v dopravě zatíženy emisními povolenkami.
"Rozvoj biometanu vyžaduje značné investice. Za situace, kdy
stát změnil podmínky poskytování podpory, jsou tak bioplynové
stanice uvedené do provozu v roce 2013 nefinancovatelné, protože
jejich provozování nevytváří dostatečný příjem," napsal předseda
Asociace soukromých zemědělců (ASZ) Jaroslav Šebek v dopise
adresovaném šéfovi hospodářského výboru sněmovny Ivanu Adamcovi
(ODS). Právě ten je zpravodajem zmíněné novely lex OZE III. Šebek
doufá, že v rámci debat nad lex OZE III se najde řešení, které
bioplynkám zajistí podporu pro další provoz i přestavbu na
biometan.
Zatím o český biometan na domácím trhu zájem není. "My prodáváme
veškerou produkci do zahraničí," říká Tomáš Voltr. "Naším typickým
zákazníkem jsou zahraniční dopravní firmy, mohou to ale být i
dodavatelé pohonných hmot nebo automobilový průmysl," říká
Voltr.
Na bioLNG jezdí kamiony Lidlu
První vlaštovkou ve využívání biometanu je řetězec Lidl. Jako
první v Česku začal při dopravě zboží využívat zkapalněný biometan
(bioLNG). Ve srovnání s naftou má kamion na bioLNG o 95 % nižší
emisní stopu. Tahače tankují v síti LNG plnicích stanic
v Česku, kterou provozuje skupina GasNet. Ta jako jediná u nás
tento obnovitelný plyn pro nákladní dopravu nabízí. Pro obchodníky
s rychloobrátkovým zbožím, jejichž byznys stojí na efektivní
logistice, je přechod na bioLNG rychlý a snadný způsob, jak
okamžitě začít snižovat emisní stopu své nákladní silniční dopravy
a dostát závazkům společenské odpovědnosti a ESG, které hrají
významnou roli ve světě byznysu.
"Zkapalněný biometan výrazně snižuje emisní zátěž plynoucí z
těžby a výroby klasických fosilních paliv. Přispívá i k tomu, že je
bezprostřední okolí, kudy náklad projíždí, daleko méně postiženo
dopady plynoucími z této dopravy. Jen v letošním roce budeme mít v
provozu minimálně 10 tahačů využívajících zkapalněný biometan,
aktuálně jich máme ve flotile již 7. Naplňujeme tím naše zásady
nasazovat do našeho každodenního provozu technologie, které
přispějí ke zlepšení životního prostředí v Česku, a to nejen v
okolí našich prodejen," říká mluvčí společnosti Lidl Česká
republika Eliška Froschová Stehlíková.
Motor na LNG vypouští oproti dieselu o 70 % méně oxidů dusíku a
je o 9 dB tišší. Navíc se při spalování LNG neuvolňují pevné
částice. "Jsme rádi, že našim prvním zákazníkem, který přechází na
obnovitelný zkapalněný biometan, je právě společnost Lidl. Snižuje
tím svoje přímé i nepřímé emise. Zájem o bioLNG roste a brzy se
připojí i další velcí hráči," říká Filip Dostál, vedoucí Business
Developmentu v GasNetu. BioLNG se vyrábí ze zbytků potravin,
zemědělského odpadu nebo dokonce z kalu odpadní vody. Zkapalněný
biometan je možné získat prakticky z jakéhokoliv biologicky
rozložitelného odpadu. GasNet ho začal nabízet na konci loňského
roku.
Motivace pro přechod na nízkoemisní LNG nebo pokročilejší bioLNG
má i své ekonomické opodstatnění. Od roku 2027 se budou nově týkat
emisní povolenky i silniční dopravy. Nákupy povolenek promítnou do
svých konečných cen prodejci paliv. V praxi tak bude rozšíření
znamenat, že si dopravci, a tím i jejich zákazníci připlatí za
každý litr fosilního paliva. Již nyní se s náklady na emise
dopravci setkávají při tankování paliva v Německu.
Řešením je právě větší využití zkapalněného zemního plynu a
zejména zkapalněného biometanu (bioLNG). U emisních povolenek se
počítá se startovací cenou 45 eur za tunu CO2. Při této
ceně vychází navýšení nákladů u dieselu zhruba na 1,10 Kč/km. U
bioLNG je to pouze 0,30 Kč/km. Unikátní palivo natankují tahače
Lidlu na šesti plničkách GasNetu.
Český plynárenský svaz (ČPS) a Sdružení dopravních podniků ČR
(SDP ČR) uzavřely Memorandum o spolupráci v oblasti rozvoje plynové
mobility v rámci veřejné autobusové dopravy v České republice.
Vyzývají instituce, aby byla rozšířena finanční podpora pro
autobusy na biometan. "Využití biometanu je alternativa vhodná k
provozování autobusové dopravy a jedná se o způsob, jak
dekarbonizovat příměstskou a meziměstskou hromadnou dopravu v
regionech," říká předseda Rady Českého plynárenského svazu Martin
Slabý. "Dopravní podniky v České republice již mají také
dlouholetou pozitivní zkušenost s využitím plynových autobusů na
CNG, stejně jako vybudovanou infrastrukturu pro jejich plnění.
Zároveň se v případě bioCNG jedná o obnovitelné palivo, které je
Česká republika schopna potenciálně sama produkovat v dostatečném
množství a kvalitě při využití vlastních zdrojů," vysvětluje
předseda SDP ČR Tomáš Pelikán.
Autor: Alena Adámková, Zdroj: Petrol magazín č. 5