Naším cílem je neustále rozšiřovat síť čerpacích stanic, říká generální ředitel MOL ČR Ľuboš Dinka

MOL Dinka Luboš 2


Ľuboš Dinka dovrší letos v říjnu druhý rok na pozici generálního ředitele společnosti MOL Česká republika. Co se mu za tu dobu ve funkci podařilo vykonat, jaké překážky během té doby musel překonávat a co společnost pod jeho vedením čeká v nejbližším období, nám prozradil v exkluzivním rozhovoru pro Petrol magazín.

Stále ještě působíte jako obchodní ředitel Slovnaftu nebo se již plně soustředíte na rozvoj českého zastoupení?

V současné době se plně soustředím na rozvoj českého zastoupení společnosti MOL. Své předchozí zkušenosti ze Slovnaftu proto považuji za velmi cenné. Naším společným cílem se Slovnaftem pak zůstává zajistit dostatečné množství pohonných hmot pro ČR tak, aby se komplikace spojené s tržními, regulačními a geopolitickými faktory nijak nedotkly koncových zákazníků.

Co se vám za rok v Praze podařilo a kde jsou dnes největší rezervy firmy?

Do Prahy jsem vstupoval s vizí, že chci, aby byl MOL nadále transparentní a otevřený a aby svou expertízou mohl podporovat a přispívat do odborných diskuzích na regionální, státní i mezinárodní úrovni, což se i nadále daří. Rovněž chceme upevnit naši tržní pozici a nadále být aktivním členem České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.

Za největší úspěch uplynulého roku považuji zajištění dostatku pohonných hmot pro české zákazníky. Místní výrobní kapacity rafinérií nedokáží pokrýt tuzemskou spotřebu a Česko je tak ve výrobě paliv dlouhodobě nesoběstačné. Na konci roku navíc končí výjimka na dovoz produktů z ruské ropy do Česka. Situaci má částečně vyřešit zvýšení kapacity ropovodu TAL. Ani tento krok ale plně nepokryje potřeby českého trhu. Klíčové pro stabilitu trhu bude jeho zprovoznění a dodržení časového harmonogramu.

Tuzemskou poptávku bude i nadále nutné doplňovat dovozem paliv i ze Slovenska, kde aktuálně probíhá velká technologická transformace rafinérie Slovnaftu, tak aby v následujících letech mohla zpracovávat ještě větší objem neruské ropy. Největší výzvou následujícího roku bude tedy vyjednat nové dohody o využívání ropovodu Adria, kterým ze Slovenska putuje ropa do České republiky a zajistit co možná nejmenší dopady komplikované situace na české spotřebitele. Nebude to přitom výzva pouze pro nás, ale i pro naše politiky.

Zářijové povodně na Moravě nešetřily ani čerpací stanice. Jaké "ztráty" má síť MOL?

Povodně se bohužel dotkly i několika našich static, a to zejména v nejvíce zasažených oblastech, tedy v Ostravě a na Moravě. Několik našich stanic bylo dočasně mimo provoz, nejčastěji kvůli výpadkům elektřiny. Z hlediska materiálních škod byly postiženy zejména technologie a vybavení na stanicích, jedna čerpací stanice v Ostravě byla zcela zatopena a bude nutné ji kompletně zrekonstruovat. Hlavně díky velkému nasazení našich nájemců a zaměstnanců se však podařilo udržet naprostou většinu stanic v provozu a zajistit tak stálý přísun paliv všem, kteří je v těchto těžkých dnech potřebovali. Bohužel byly při povodních také těžce poškozeny nebo úplně zničeny domovy celkem šestnácti našich spolupracovníků. Pro tyto kolegy jsme zorganizovali finanční pomoc na překlenutí těch nejhorších začátků s likvidací škod. Rovněž jsme se zapojili do pomoci tam, kde to bylo a je nejvíce potřeba. Zajistili jsme například sedm tun dezinfekce pro nejvíce postižená severomoravská města, mimo jiné do Široké Nivy, Karlovic nebo Vrbny pod Pradědem.

Letos i loni jste otevřeli nové čerpací stanice na nově vybudovaných úsecích dálnic. A další kilometry dálnic přibývají… Můžeme se také těšit na další čerpací stanice MOL?

Ano, rozhodně. Naším cílem je neustále rozšiřovat síť čerpacích stanic. S výstavbou dalších kilometrů dálnic přirozeně sledujeme a identifikujeme lokality, které by mohly být pro naše zákazníky v budoucnu klíčové. V minulém roce se takto podařilo otevřít dvě čerpací stanice na nové odbočce u Chotýčan. Aktuálně otevíráme dvě nové čerpací stanice u Oseku nad Bečvou a na úseku D1 mezi Přerovem a Ostravou. Zároveň se snažíme služby neustále posouvat kupředu, nově otevřené čerpací stanice tak disponují fotovoltaickými panely či nabíječkami na elektromobily.

Na D3 i D1 jsou čerpací stanice v novém a podle mého názoru povedeném barevném schématu. Budou se postupně přebarvovat i ostatní čerpací stanice MOL?

Děkujeme za milou zpětnou vazbu. Ano, naším cílem do budoucna je postupně sjednotit vizuální identitu napříč celou sítí MOL. Stanice na D3 a D1 jsou tedy vůbec prvními vlaštovkami této proměny. V následujících letech bude čerpacích stanic postupně přibývat i napříč celou republikou.

Mateřská firma nyní investovala do výroby vodíku v maďarské rafinérii, ale v síti MOL se toto alternativní palivo zatím neobjevilo. V současné době však od něj dává ruce pryč i konkurence. Jak vidíte budoucnost vodíku v dopravě vy?

Vodík vnímáme jako velmi perspektivní palivo s velkým potenciálem, zejména v dlouhodobém horizontu. Významnou roli může hrát například v segmentu nákladní dopravy a dalších oblastech, kde dnes elektřina nebo jiné alternativy nejsou vždy optimálním řešením. Součástí naší dlouhodobé strategie je připravit se na tento přechod, abychom byli schopni vodíkovou infrastrukturu nabídnout, až na to bude trh připraven.

I když dnes vodík v síti MOL zatím nenabízíme, naše mateřská společnost již delší dobu investuje do jeho výzkumu a vývoje. V minulém měsíci zahájila skupina MOL provoz maďarského závodu na výrobu zeleného vodíku s kapacitou 10 megawattů. Závod sníží emise oxidu uhličitého v rafinérii Duna o 25 000 tun, což je srovnatelné například s množstvím emisí, které za rok vyprodukuje 5400 automobilů se spalovacím motorem. Tento krok je v souladu s naší dlouhodobou strategií Shape Tomorrow, jejímž cílem je zvýšit udržitelnost, konkurenceschopnost a soběstačnost celého regionu.

Chystáte se v síti MOL zavádět třeba HVO? Existuje v bratislavském Slovnaftu nějaká divize, která se zabývá vývojem alternativních paliv? A má už nějaké výsledky?

Z alternativních paliv v sítí MOL aktuálně nabízíme LNG, CNG a také dobíjecí stanice Plugee. Stejně jako v případě zeleného vodíku implementaci HVO zvažujeme v závislosti na dostupnosti surovin a poptávce na trhu. Aktuálně pracují kolegové v rámci výzkumu a vývoje na pilotních testech technologií, které nám umožní v rámci koprocesingu zpracovat surovinu na výrobu HVO a i SAF (Sustainability Avation Fuel). Zároveň jde o velkou výzvu, protože přechod od fosilních paliv na všechny udržitelné alternativy musí být samozřejmě postupný a dobře naplánovaný. Naším cílem je zajistit po celou dobu této transformace energetickou bezpečnost pro celý středoevropský region. Společnost MOL v této oblasti postupuje dle letos aktualizované strategie Shape Tomorrow, která počítá s postupnou inteligentní transformací. Do roku 2030 vynaloží skupina MOL na zvýšení podílu udržitelných paliv v našem portfoliu více než miliardu dolarů.

Nedávno nastaly problémy při přepravě ruské ropy přes Ukrajinu od dodavatele Lukoil, rafinerie MOL a Slovnaft jsou však na ruské ropě závislé. Hledají se nové zdroje třeba od Jadranu nebo se budete i do budoucna spoléhat na Rusko?

Situace kolem dodávek ropy je složitá a velmi dynamická, a to zejména pod vlivem geopolitických událostí. Naše rafinerie, včetně MOLu a Slovnaftu, se dlouhodobě spoléhají na dodávky ruské ropy prostřednictvím ropovodu Družba. Tato dlouhodobá orientace na dodávky ropy z Ruska je dána historickým nastavením výroby paliv ve střední Evropě.

Klíčem k zajištění energetické bezpečnosti České republiky je však diverzifikace, právě proto jsme v posledních měsících intenzivně pracovali na zajištění alternativní cesty dodávek ropy. Jadranský ropovod Adria je rozhodně jednou z nich. Snažíme se o dlouhodobé smlouvy při jednání s chorvatskou společností Janaf na využívání tranzitu přes ropovod Adria. Jednání jsou stále v běhu, zatím se nám nedaří zajistit výsledek, ale věříme, že jsme již blízko. 

Snažíme se v této době nezajišťovat dodávky jen z jednoho zdroje, proto vnímáme důležité nejen z hlediska strategického zajištění energetické bezpečnosti České republiky, aby byla zachována diverzita. Jakékoli budoucí výpadky provozu, ať již způsobené běžnou údržbou či mimořádnými událostmi, totiž mohou znamenat zásadní výpadek surovin pro české rafinerie. Abychom mohli reagovat na měnící se podmínky na globálním trhu, rozšiřujeme možnosti získávání ropy z jiných regionů, nyní zejména pod tlakem blížícího se konce výjimky na dovoz ruských ropných produktů. V souvislosti s tím zároveň aktuálně probíhá technologická přestavba, která zajistí zpracování neruské ropy pro český trh. Rafinerie Slovnaft aktuálně zajišťuje zhruba polovinu nafty pro Moravu a celkem 15-20 % veškeré tuzemské spotřeby. Transformace rafinérie by měla být hotova do roku 2027 a celková investice se vyšplhá na 200 milionů dolarů.

Jak se rozvíjí podnikání mateřské firmy v rámci středoevropského prostoru. Vím, že se například otevírají čerpací stanice MOL v Polsku. Chystá se firma expandovat i dál do západní Evropy?

MOL Group se nadále intenzivně zaměřuje na rozvoj svého podnikání v regionu střední a východní Evropy, kde máme již nyní silnou přítomnost. Otevírání nových čerpacích stanic v Polsku je důležitou součástí naší expanzní strategie, protože polský trh má pro nás velký potenciál. Další expanze do západní Evropy není v plánu.

V jakém stavu je aktuálně síť MOL? Je třeba některé ČS modernizovat, máte v plánu rozšířit občerstvení Fresh Corner na všechny ČS?

Síť čerpacích stanic MOL v České republice je v neustálém procesu modernizace. Pravidelně investujeme do obnovy a vylepšování našich stanic, aby co nejlépe odpovídaly potřebám současných zákazníků. V oblasti maloobchodního trhu, navíc vykazujeme přední výsledky ze zemí, kde MOL Group působí. Čerpací stanice pro Čechy mnohdy neznamenají pouze nutnou zastávku k načerpání pohonných hmot. Čeští zákazníci jsou na čerpacích stanicích zvyklí nakupovat, zastavit se na kávu či občerstvení a odpočinout si a nabrat síly na další cesty.

Naše nabídka občerstvení Fresh Corner se dlouhodobě těší mimořádné oblibě. V minulém roce jsme představili na příklad novou příchuť kávy a aktuálně pracujeme na dalších novinkách. S nadsázkou rádi říkáme, že kromě čerpacích stanic provozujeme i největší síť kaváren v republice. Zároveň v poslední době nejsou čerpací stanice jen kavárny a servisní stanice vozidel, ale i místa pomoci při problémech na silnici nebo v krizových situacích, kdy je potřeba poskytnout první pomoc ať už technického rázu nebo dokonce v ohrožení života řidičů či spolujezdců. Již několik takových situací se na našich stanicích událo a mohu rád doplnit, že dopadly dobře.

Na čerpacích stanicích se stále ve větší míře využívají nejrůznější mobilní aplikace pro platby u stojanu nebo v mycích linkách, existují chytré výdejní stojany s možností objednání jídla v bistru. Máte v plánu něco podobného instalovat také v síti MOL?

Digitalizace v dnešní době rozhodně posouvá zákaznické služby kupředu. Našim zákazníkům nabízíme mobilní aplikaci MOL Move, která všem členům našeho věrnostního programu umožňuje jednoduše z každé transakce získávat body, které mohou následně přetavit v zajímavé slevy či odměny. Program nabízí čtyři věrnostní úrovně, kterých mohou uživatelé dosáhnout nasbíráním potřebného počtu bodů. Body lze získat nejen za tankování paliva, ale také za nákup servisních služeb nebo třeba kávy či občerstvení v síti Fresh Corner. V rámci věrnostního programu jsme také letos spustili novou funkcionalitu přeshraničního sběru bodů. Zákazníci tak nyní mohou sbírat body i během svých cest a dovolených napříč Evropou.

Přišel jste do Prahy v době vysoké inflace, která drtila českou ekonomiku dva roky. Podle některých expertů lidé v Česku zchudli a spotřeba výrazně klesla. Doplatily na to i prodeje pohonných hmot, museli jste třeba přijmout nějaká úsporná opatření, například optimalizovat počet čerpacích stanic, zpomalovat harmonogram rekonstrukcí apod.? Snížil se třeba objem prodeje prémiových paliv?

Ekonomická situace, včetně vysoké inflace, samozřejmě ovlivnila chování spotřebitelů i celé odvětví. Lidé byli nuceni přehodnotit své výdaje, což se projevilo i ve spotřebě pohonných hmot. I přes drobné poklesy v některých segmentech však celková poptávka po palivech zůstala relativně stabilní. Co se týče optimalizace nákladů, nevyhnuli jsme se určitému přehodnocení plánů, ale naší prioritou bylo zachovat kvalitu a rozsah našich služeb pro zákazníky. Nadále investujeme do inovací, vývoje a testování prémiových paliv i udržitelné strategie.

Jak vás "drtí" Green Deal, máte nějaké predikce, co způsobí v retailu pohonných hmot připravované emisní povolenky, které by měly vstoupit v platnost v roce 2027?

Green Deal je ambiciózní plán, který bezpochyby přináší řadu výzev pro téměř všechna odvětví. My v MOL Česká republika se na tuto situaci připravujeme dlouhodobě a vnímáme, že přechod k udržitelnějším řešením je nevyhnutelný. Stěžejní v tomto ohledu však je, aby legislativa vytvářela předvídatelné a stabilní prostředí, které podpoří investice do těchto nových technologií. Cílem naší strategie Shape Tomorrow je zajistit bezpečnost dodávek energie a také umožnit plynulou ekologickou transformaci.

Očekáváte, že Evropský parlament po přehodnocení Zákazu spalovacích motorů toto nesmyslné rozhodnutí zruší?

To uvidíme. Chápeme, že toto rozhodnutí vyvolává diskuze. A to jak v průmyslových sektorech, které jsou na spalovacích motorech závislé, tak i mezi běžnými řidiči. Naší prioritou je za všech okolností zajistit energetickou bezpečnost České republiky. Uvědomujeme si při tom, že trh s mobilitou prochází zásadní transformací, na kterou reagujeme v souladu s naší dlouhodobou vizí. Vnímáme, že nova administrativa v Bruselu naznačuje aktivity k přehodnocení nereálných cílů s dopadem na hospodářství EU, právě s ohledem na konkurenceschopnost vůči USA a Číně.

Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: Petrol magazín č. 5

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/06 Téma číslaKonference Petrol summit 2024
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek