6. 11. 2024
Ľuboš Dinka dovrší letos v říjnu druhý rok na pozici
generálního ředitele společnosti MOL Česká republika. Co se mu za
tu dobu ve funkci podařilo vykonat, jaké překážky během té doby
musel překonávat a co společnost pod jeho vedením čeká
v nejbližším období, nám prozradil v exkluzivním
rozhovoru pro Petrol magazín.
Stále ještě působíte jako obchodní ředitel Slovnaftu
nebo se již plně soustředíte na rozvoj českého
zastoupení?
V současné době se plně soustředím na rozvoj českého zastoupení
společnosti MOL. Své předchozí zkušenosti ze Slovnaftu proto
považuji za velmi cenné. Naším společným cílem se Slovnaftem pak
zůstává zajistit dostatečné množství pohonných hmot pro ČR tak, aby
se komplikace spojené s tržními, regulačními a geopolitickými
faktory nijak nedotkly koncových zákazníků.
Co se vám za rok v Praze podařilo a kde jsou dnes
největší rezervy firmy?
Do Prahy jsem vstupoval s vizí, že chci, aby byl MOL nadále
transparentní a otevřený a aby svou expertízou mohl podporovat a
přispívat do odborných diskuzích na regionální, státní
i mezinárodní úrovni, což se i nadále daří. Rovněž chceme
upevnit naši tržní pozici a nadále být aktivním členem České
asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.
Za největší úspěch uplynulého roku považuji zajištění dostatku
pohonných hmot pro české zákazníky. Místní výrobní kapacity
rafinérií nedokáží pokrýt tuzemskou spotřebu a Česko je tak ve
výrobě paliv dlouhodobě nesoběstačné. Na konci roku navíc končí
výjimka na dovoz produktů z ruské ropy do Česka. Situaci má
částečně vyřešit zvýšení kapacity ropovodu TAL. Ani tento krok ale
plně nepokryje potřeby českého trhu. Klíčové pro stabilitu trhu
bude jeho zprovoznění a dodržení časového harmonogramu.
Tuzemskou poptávku bude i nadále nutné doplňovat dovozem paliv i
ze Slovenska, kde aktuálně probíhá velká technologická transformace
rafinérie Slovnaftu, tak aby v následujících letech mohla
zpracovávat ještě větší objem neruské ropy. Největší výzvou
následujícího roku bude tedy vyjednat nové dohody o využívání
ropovodu Adria, kterým ze Slovenska putuje ropa do České republiky
a zajistit co možná nejmenší dopady komplikované situace na české
spotřebitele. Nebude to přitom výzva pouze pro nás, ale i pro naše
politiky.
Zářijové povodně na Moravě nešetřily ani čerpací
stanice. Jaké "ztráty" má síť MOL?
Povodně se bohužel dotkly i několika našich static, a to zejména
v nejvíce zasažených oblastech, tedy v Ostravě a na Moravě.
Několik našich stanic bylo dočasně mimo provoz, nejčastěji kvůli
výpadkům elektřiny. Z hlediska materiálních škod byly postiženy
zejména technologie a vybavení na stanicích, jedna čerpací
stanice v Ostravě byla zcela zatopena a bude nutné ji
kompletně zrekonstruovat. Hlavně díky velkému nasazení našich
nájemců a zaměstnanců se však podařilo udržet naprostou
většinu stanic v provozu a zajistit tak stálý přísun paliv
všem, kteří je v těchto těžkých dnech potřebovali. Bohužel
byly při povodních také těžce poškozeny nebo úplně zničeny domovy
celkem šestnácti našich spolupracovníků. Pro tyto kolegy jsme
zorganizovali finanční pomoc na překlenutí těch nejhorších začátků
s likvidací škod. Rovněž jsme se zapojili do pomoci tam, kde
to bylo a je nejvíce potřeba. Zajistili jsme například sedm tun
dezinfekce pro nejvíce postižená severomoravská města, mimo jiné do
Široké Nivy, Karlovic nebo Vrbny pod Pradědem.
Letos i loni jste otevřeli nové čerpací stanice na nově
vybudovaných úsecích dálnic. A další kilometry dálnic přibývají…
Můžeme se také těšit na další čerpací stanice MOL?
Ano, rozhodně. Naším cílem je neustále rozšiřovat síť čerpacích
stanic. S výstavbou dalších kilometrů dálnic přirozeně sledujeme a
identifikujeme lokality, které by mohly být pro naše zákazníky v
budoucnu klíčové. V minulém roce se takto podařilo otevřít dvě
čerpací stanice na nové odbočce u Chotýčan. Aktuálně otevíráme dvě
nové čerpací stanice u Oseku nad Bečvou a na úseku D1 mezi Přerovem
a Ostravou. Zároveň se snažíme služby neustále posouvat kupředu,
nově otevřené čerpací stanice tak disponují fotovoltaickými panely
či nabíječkami na elektromobily.
Na D3 i D1 jsou čerpací stanice v novém a podle mého
názoru povedeném barevném schématu. Budou se postupně přebarvovat i
ostatní čerpací stanice MOL?
Děkujeme za milou zpětnou vazbu. Ano, naším cílem do budoucna je
postupně sjednotit vizuální identitu napříč celou sítí MOL. Stanice
na D3 a D1 jsou tedy vůbec prvními vlaštovkami této proměny. V
následujících letech bude čerpacích stanic postupně přibývat
i napříč celou republikou.
Mateřská firma nyní investovala do výroby vodíku
v maďarské rafinérii, ale v síti MOL se toto alternativní
palivo zatím neobjevilo. V současné době však od něj dává ruce
pryč i konkurence. Jak vidíte budoucnost vodíku v dopravě
vy?
Vodík vnímáme jako velmi perspektivní palivo s velkým
potenciálem, zejména v dlouhodobém horizontu. Významnou roli může
hrát například v segmentu nákladní dopravy a dalších oblastech, kde
dnes elektřina nebo jiné alternativy nejsou vždy optimálním
řešením. Součástí naší dlouhodobé strategie je připravit se na
tento přechod, abychom byli schopni vodíkovou infrastrukturu
nabídnout, až na to bude trh připraven.
I když dnes vodík v síti MOL zatím nenabízíme, naše mateřská
společnost již delší dobu investuje do jeho výzkumu a vývoje. V
minulém měsíci zahájila skupina MOL provoz maďarského závodu na
výrobu zeleného vodíku s kapacitou 10 megawattů. Závod sníží
emise oxidu uhličitého v rafinérii Duna o 25 000 tun, což je
srovnatelné například s množstvím emisí, které za rok vyprodukuje
5400 automobilů se spalovacím motorem. Tento krok je v souladu
s naší dlouhodobou strategií Shape Tomorrow, jejímž cílem je zvýšit
udržitelnost, konkurenceschopnost a soběstačnost celého
regionu.
Chystáte se v síti MOL zavádět třeba HVO? Existuje
v bratislavském Slovnaftu nějaká divize, která se zabývá
vývojem alternativních paliv? A má už nějaké výsledky?
Z alternativních paliv v sítí MOL aktuálně nabízíme
LNG, CNG a také dobíjecí stanice Plugee. Stejně jako v případě
zeleného vodíku implementaci HVO zvažujeme v závislosti
na dostupnosti surovin a poptávce na trhu. Aktuálně pracují
kolegové v rámci výzkumu a vývoje na pilotních testech
technologií, které nám umožní v rámci koprocesingu zpracovat
surovinu na výrobu HVO a i SAF (Sustainability Avation Fuel).
Zároveň jde o velkou výzvu, protože přechod od fosilních paliv na
všechny udržitelné alternativy musí být samozřejmě postupný a dobře
naplánovaný. Naším cílem je zajistit po celou dobu této
transformace energetickou bezpečnost pro celý středoevropský
region. Společnost MOL v této oblasti postupuje dle letos
aktualizované strategie Shape Tomorrow, která počítá s postupnou
inteligentní transformací. Do roku 2030 vynaloží skupina MOL na
zvýšení podílu udržitelných paliv v našem portfoliu více než
miliardu dolarů.
Nedávno nastaly problémy při přepravě ruské ropy přes
Ukrajinu od dodavatele Lukoil, rafinerie MOL a Slovnaft jsou však
na ruské ropě závislé. Hledají se nové zdroje třeba od Jadranu nebo
se budete i do budoucna spoléhat na Rusko?
Situace kolem dodávek ropy je složitá a velmi dynamická, a to
zejména pod vlivem geopolitických událostí. Naše rafinerie, včetně
MOLu a Slovnaftu, se dlouhodobě spoléhají na dodávky ruské ropy
prostřednictvím ropovodu Družba. Tato dlouhodobá orientace na
dodávky ropy z Ruska je dána historickým nastavením výroby paliv ve
střední Evropě.
Klíčem k zajištění energetické bezpečnosti České republiky je
však diverzifikace, právě proto jsme v posledních měsících
intenzivně pracovali na zajištění alternativní cesty dodávek ropy.
Jadranský ropovod Adria je rozhodně jednou z nich. Snažíme se o
dlouhodobé smlouvy při jednání s chorvatskou společností Janaf na
využívání tranzitu přes ropovod Adria. Jednání jsou stále
v běhu, zatím se nám nedaří zajistit výsledek, ale věříme, že
jsme již blízko.
Snažíme se v této době nezajišťovat dodávky jen
z jednoho zdroje, proto vnímáme důležité nejen z hlediska
strategického zajištění energetické bezpečnosti České republiky,
aby byla zachována diverzita. Jakékoli budoucí výpadky provozu, ať
již způsobené běžnou údržbou či mimořádnými událostmi, totiž mohou
znamenat zásadní výpadek surovin pro české rafinerie. Abychom mohli
reagovat na měnící se podmínky na globálním trhu, rozšiřujeme
možnosti získávání ropy z jiných regionů, nyní zejména pod tlakem
blížícího se konce výjimky na dovoz ruských ropných produktů.
V souvislosti s tím zároveň aktuálně probíhá technologická
přestavba, která zajistí zpracování neruské ropy pro český trh.
Rafinerie Slovnaft aktuálně zajišťuje zhruba polovinu nafty pro
Moravu a celkem 15-20 % veškeré tuzemské spotřeby. Transformace
rafinérie by měla být hotova do roku 2027 a celková investice se
vyšplhá na 200 milionů dolarů.
Jak se rozvíjí podnikání mateřské firmy v rámci
středoevropského prostoru. Vím, že se například otevírají čerpací
stanice MOL v Polsku. Chystá se firma expandovat i dál do
západní Evropy?
MOL Group se nadále intenzivně zaměřuje na rozvoj svého
podnikání v regionu střední a východní Evropy, kde máme již
nyní silnou přítomnost. Otevírání nových čerpacích stanic
v Polsku je důležitou součástí naší expanzní strategie,
protože polský trh má pro nás velký potenciál. Další expanze do
západní Evropy není v plánu.
V jakém stavu je aktuálně síť MOL? Je třeba některé
ČS modernizovat, máte v plánu rozšířit občerstvení Fresh
Corner na všechny ČS?
Síť čerpacích stanic MOL v České republice je v neustálém
procesu modernizace. Pravidelně investujeme do obnovy a vylepšování
našich stanic, aby co nejlépe odpovídaly potřebám současných
zákazníků. V oblasti maloobchodního trhu, navíc vykazujeme
přední výsledky ze zemí, kde MOL Group působí. Čerpací stanice pro
Čechy mnohdy neznamenají pouze nutnou zastávku k načerpání
pohonných hmot. Čeští zákazníci jsou na čerpacích stanicích zvyklí
nakupovat, zastavit se na kávu či občerstvení a odpočinout si a
nabrat síly na další cesty.
Naše nabídka občerstvení Fresh Corner se dlouhodobě těší
mimořádné oblibě. V minulém roce jsme představili na příklad novou
příchuť kávy a aktuálně pracujeme na dalších novinkách. S nadsázkou
rádi říkáme, že kromě čerpacích stanic provozujeme i největší síť
kaváren v republice. Zároveň v poslední době nejsou čerpací
stanice jen kavárny a servisní stanice vozidel, ale i místa pomoci
při problémech na silnici nebo v krizových situacích, kdy je
potřeba poskytnout první pomoc ať už technického rázu nebo dokonce
v ohrožení života řidičů či spolujezdců. Již několik takových
situací se na našich stanicích událo a mohu rád doplnit, že dopadly
dobře.
Na čerpacích stanicích se stále ve větší míře využívají
nejrůznější mobilní aplikace pro platby u stojanu nebo v
mycích linkách, existují chytré výdejní stojany s možností
objednání jídla v bistru. Máte v plánu něco podobného
instalovat také v síti MOL?
Digitalizace v dnešní době rozhodně posouvá zákaznické služby
kupředu. Našim zákazníkům nabízíme mobilní aplikaci MOL Move, která
všem členům našeho věrnostního programu umožňuje jednoduše z každé
transakce získávat body, které mohou následně přetavit
v zajímavé slevy či odměny. Program nabízí čtyři věrnostní
úrovně, kterých mohou uživatelé dosáhnout nasbíráním potřebného
počtu bodů. Body lze získat nejen za tankování paliva, ale
také za nákup servisních služeb nebo třeba kávy či občerstvení v
síti Fresh Corner. V rámci věrnostního programu jsme také letos
spustili novou funkcionalitu přeshraničního sběru bodů. Zákazníci
tak nyní mohou sbírat body i během svých cest a dovolených napříč
Evropou.
Přišel jste do Prahy v době vysoké inflace, která
drtila českou ekonomiku dva roky. Podle některých expertů lidé
v Česku zchudli a spotřeba výrazně klesla. Doplatily na to i
prodeje pohonných hmot, museli jste třeba přijmout nějaká úsporná
opatření, například optimalizovat počet čerpacích stanic,
zpomalovat harmonogram rekonstrukcí apod.? Snížil se třeba objem
prodeje prémiových paliv?
Ekonomická situace, včetně vysoké inflace, samozřejmě ovlivnila
chování spotřebitelů i celé odvětví. Lidé byli nuceni přehodnotit
své výdaje, což se projevilo i ve spotřebě pohonných hmot. I přes
drobné poklesy v některých segmentech však celková poptávka po
palivech zůstala relativně stabilní. Co se týče optimalizace
nákladů, nevyhnuli jsme se určitému přehodnocení plánů, ale naší
prioritou bylo zachovat kvalitu a rozsah našich služeb pro
zákazníky. Nadále investujeme do inovací, vývoje a testování
prémiových paliv i udržitelné strategie.
Jak vás "drtí" Green Deal, máte nějaké predikce, co
způsobí v retailu pohonných hmot připravované emisní
povolenky, které by měly vstoupit v platnost v roce
2027?
Green Deal je ambiciózní plán, který bezpochyby přináší řadu
výzev pro téměř všechna odvětví. My v MOL Česká republika se na
tuto situaci připravujeme dlouhodobě a vnímáme, že přechod k
udržitelnějším řešením je nevyhnutelný. Stěžejní v tomto ohledu
však je, aby legislativa vytvářela předvídatelné a stabilní
prostředí, které podpoří investice do těchto nových technologií.
Cílem naší strategie Shape Tomorrow je zajistit bezpečnost dodávek
energie a také umožnit plynulou ekologickou transformaci.
Očekáváte, že Evropský parlament po přehodnocení Zákazu
spalovacích motorů toto nesmyslné rozhodnutí zruší?
To uvidíme. Chápeme, že toto rozhodnutí vyvolává diskuze. A to
jak v průmyslových sektorech, které jsou na spalovacích
motorech závislé, tak i mezi běžnými řidiči. Naší prioritou je za
všech okolností zajistit energetickou bezpečnost České republiky.
Uvědomujeme si při tom, že trh s mobilitou prochází zásadní
transformací, na kterou reagujeme v souladu s naší
dlouhodobou vizí. Vnímáme, že nova administrativa v Bruselu
naznačuje aktivity k přehodnocení nereálných cílů s dopadem na
hospodářství EU, právě s ohledem na konkurenceschopnost vůči USA a
Číně.
Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: Petrol magazín č. 5