30. 12. 2024
Právně závazné technické normy pro jednotlivá motorová paliva ve
smyslu označování podle ČSN EN 16942
Bude v naftě deset procent biosložky?
Kvalita motorových paliv, zejména těch, která označujeme jako
klasická, tedy motorových benzinů a motorových naft, je dána
evropskou legislativou označovanou jako FQD (z anglického názvu
Fuel Quality Directive), která je v současné době součástí
směrnice RED III (Renewable Energy Directive), Směrnice Evropského
parlamentu a rady (EU) 2023/2413, která se zabývá podporou
obnovitelných zdrojů energie.
Environmentální parametry paliv
Část týkající se kvality paliv specifikuje pro motorové benziny
osmnáct a pro motorové nafty šest tzv. environmentálních parametrů
(tabulka 1 a 2), které zahrnují u motorových benzinů
charakteristiky ovlivňující kvalitu spalování jako jsou oktanová
čísla, dále pak parametry destilační křivky, případně těkavosti,
limity uhlovodíkového složení, limity pro obsah kyslíku
a jednotlivých kyslíkatých složek a dále limit pro obsah síry
a limit pro obsah olova, který je u současných bezolovnatých
benzinů na stopové úrovni. U motorových naft jsou specifikovány
cetanové číslo ovlivňující spalování, hustota, konec destilační
křivky a obsah polutantů, kam patří zdravotně nebezpečné
polyaromatické uhlovodíky a také síra.
Směrnice pro kvalitu paliv po aktualizaci v roce 2023
otevírá možnost navýšení podílu biosložky v klasické motorové
naftě. Posledním environmentálním ukazatelem pro motorovou naftu
(tabulka 2) je limit pro maximální obsah FAME (methylestery
mastných kyselin). Tento maximální obsah se v aktuálně platné
směrnici zvýšil z původní hodnoty 7,0 % objemových na aktuální
hodnotu 10,0 % objemových, a to přes nesouhlasné stanovisko
Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA). Znamená to, že
teoreticky je možné již nyní z pohledu kvality paliva dodávat
na trh klasické motorové nafty s obsahem biosložky ve formě
FAME do 10 % objemu, které jsou označovány ve shodě s normou
ČSN EN 16942 symbolem B10. Teoreticky proto, že na druhé straně
trhu, tedy u výrobců automobilů z pohledu spalovacích motorů
není v současné době dostatečná poptávka, protože chybí
schválení motorové nafty ve smyslu specifikace B10 pro dostatečné
spektrum pohonných agregátů.
Důležitost technických norem
Environmentální parametry v evropské směrnici o kvalitě paliv
jsou transponovány do národní legislativy prostřednictvím vyhlášky
č. 516/2020 Sb. (o kvalitě a jakosti paliv), která je prováděcí
vyhláškou k zákonu č. 311/2006 Sb. (zákon o pohonných
hmotách). Jednotlivé druhy paliv jsou podle zmíněné vyhlášky
definovány na základě kódů celní kombinované nomenklatury. Jejich
označování určuje právně závazná norma ČSN EN 16942, která se stala
závaznou v souladu se směrnicí 2014/94/EU (o infrastruktuře
alternativních paliv - AFID) a následně příslušným nařízením
Evropského parlamentu a Rady 2023/1804 (AFIR). V současné době
disponujeme v legislativě teoreticky 13 různými palivy
(označeními), z nichž ne všechna jsou aktuálně dostupná na
trhu České republiky. Pokud jde o technické specifikace, ty
jsou ve vyhlášce jednoznačně a přímo určeny prostřednictvím odkazů
na příslušné technické normy, které jsou tímto právně závazné a
jednoznačně určují požadované technické parametry jednotlivých
druhů motorových paliv, a to jednotně v celé Evropě.
Bezproblémové zavedení benzínu E10
Zavedení motorového benzinu E10 bylo na počátku roku 2024
nejzásadnější změnou na trhu paliv v České republice
v posledních letech.Naše země tak aktuálně patří k 19
evropským zemím, kde je standardem pro motorový benzin specifikace
E10.K této změně došlo přirozeným tržním způsobem, nikoliv na
základě legislativní regulace. Je třeba zdůraznit, že plošný
přechod na motorové benziny specifikace E10, tedy s maximálním
obsahem kyslíku 3,7 % hmotnostních, resp. s maximálním obsahem
bioethanolu 10,0 % objemových, proběhl bez jakýchkoli významných
problémů. Pokud se vyskytuje pohonný agregát, který vyžaduje
motorový benzin s nižším obsahem biothanolu, je řešení
v rámci trhu České republiky velmi jednoduché, a to použití
tuzemských prémiových benzinů s oktanovým číslem výzkumnou
metodou 98 a vyšším. Důvodem je skutečnost, že prémiové benziny
v ČR obsahují kyslíkatou složku v tzv. etherech, jako je
především ETBE, a obsah bioethanolu je v nich na minimálních
hodnotách. Toto specifikum České republiky vede směrem
k evropské standardizaci k úspěšnému prosazení požadavku,
aby došlo k úpravě parametrů destilační křivky s ohledem
na nižší těkavost ETBE, které spočívá ve sjednocení bodu E70 pro
oba druhy benzinů (E5 a E10), což umožní flexibilnější výrobu
motorových benzinů v České republice za nejvyšší možné
kvality. Je třeba zdůraznit, že zavedení motorového benzinu E10 je
tak bezproblémovým krokem směrem ke snížení emisí skleníkových
plynů, které ČR musí naplňovat ve smyslu směrnice RED III.
Přípravy na benzín E20
Kapalná biopaliva hrají významnou globální roli ve snižování
emisí skleníkových plynů, proto je hlavním směřováním evropské
standardizace vytvoření normativních dokumentů pro benzin
s vyšším obsahem kyslíku specifikace E20.V současnosti
probíhají práce na finalizaci normativních dokumentů (technická
zpráva a technická specifikace) pro motorové benziny E20, které
budou mít celkový obsah kyslíku mezi 3,7 % a 8,0 % hmotnostními.
Příslušné evropské dokumenty budou přijaty a vydány během příštího
roku 2025. Nejzásadnější oblastí diskuse je možnost zavedení
povinného minima pro obsah bioethanolu na úrovni 10,0 % nebo jen
specifikace pomocí limitů pro celkový obsah kyslíku. Druhá možnost
je většinovým názorem, který je založen na principu technologické
neutrality a volného přístupu, kdy technické požadavky
zbytečně neomezují možné kyslíkaté složky a trh s nimi. Na
druhou stranu je ještě třeba pečlivě zvážit řadu technických
argumentů, které zavedení minimálního obsahu bioethanolu podporují,
jako jsou vyšší měrné skupenské teplo varu ethanolu, které přináší
určité technické výhody při spalování, jejichž důsledkem jsou mimo
jiné nižší emise CO2 a dalších polutantů nebo vyšší
účinnost a odolnost vůči klepání v moderních GDI motorech.
V zavedení benzinů E20 není Evropa průkopníkem, ale naopak
dohání náskok jiných zemí (například USA, Brazílie, Indie, Čína,
Thajsko) kde se motorové benziny E20 s úspěchem a ve velké
míře používají.
Další témata evropské standardizace
Příští rok skončí velký projekt revize normy pro motorovou naftu
EN 590, kde je hlavní událostí zavedení limitu pro obsah
mechanických nečistot, které ve formě abrazivních částic byly
klíčovou příčinou problémů se vstřikovacími čerpadly při dovozech
motorové nafty a frakcí pro její výrobu ze zemí mimo CEN do západní
Evropy, ke kterým docházelo od roku 2015. CEN (Evropský výbor pro
standardizaci) věnuje dále velkou pozornost revizím technických
norem všech alternativních paliv, která mohou přispět
k dekarbonizaci a snížení emisí skleníkových plynů. Jedná se
zejména o ethanolové palivo E85 a motorové nafty s vyšším
obsahem biosložky (B10, B20, B30 a B100). Došlo také k revizi
normy EN 589 specifikující LPG pro pohon motorových vozidel, kde
byly upraveny meze pro tlak par a limit obsahu tzv. 1,3-butadienu,
který přestavuje zdravotní riziko, neboť jde o karcinogenní
látku. Prostřednictvím normy EN 17867 je zavedena nová specifikace
pro tzv. alkylátové benziny, které představují částečně syntetické
benziny používané pro pohon malých spalovacích motorů například
v zahradní nebo komunální technice. V oblasti daní je
důležité zavedení nového značkovače pro značkování středních
destilátů na bázi tzv. butoxybenzenu, který může být stanoven
postupem specifikovaným v nově vyvinuté normě EN 18051.
Hlavním a nosným tématem evropské standardizace je revidování norem
pro alternativní paliva na základě principů technologické
neutrality, k čemuž přispívají i aktivity České strojnické
společnosti ve spolupráci s institucemi státní správy.
Environmentální specifikace pro motorové benziny podle
FQD v RED III
Vlastnosti
|
Jednotka
|
Minimum
|
Maximum
|
OČVM
|
|
95
|
|
OČMM
|
|
85
|
|
Tlak par, letní období
|
kPa
|
|
60,0
|
Destilace, odpařené množství při 100°C
|
% (V/V)
|
46,0
|
|
Destilace, odpařené množství při 150°C
|
% (V/V)
|
75,0
|
|
Uhlovodíky - olefíny
|
% (V/V)
|
18,0
|
|
Uhlovodíky - aromáty
|
% (V/V)
|
35,0
|
|
Uhlovodíky - benzen
|
% (V/V)
|
1,0
|
|
Obsah kyslíku
|
% (m/m)
|
|
3,7
|
Methanol
|
% (V/V)
|
|
3,0
|
Ethanol
|
% (V/V)
|
|
10,0
|
Isopropanol
|
% (V/V)
|
|
12,0
|
Terc-butanol
|
% (V/V)
|
|
15,0
|
Isobutanol
|
% (V/V)
|
|
15,0
|
Ethery C5+
|
% (V/V)
|
|
22,0
|
Jiné kyslíkaté sloučeniny
|
% (V/V)
|
|
15,0
|
Obsah síry
|
mg/kg
|
|
10,0
|
Obsah olova
|
g/l
|
|
0,005
|
Environmentální specifikace pro motorové nafty podle FQD
v RED III
Vlastnosti
|
Jednotka
|
Minimum
|
Maximum
|
Cetanové číslo
|
|
51,0
|
|
Hustota při 15°C
|
kg/m3
|
|
845,0
|
Destilace - 95 % (V/V)
|
°C
|
|
360
|
Obsah PAU
|
% (m/m)
|
|
8,0
|
Obsah síry
|
mg/kg
|
|
10,0
|
Obsah FAME
|
% (V/V)
|
|
10,0
|
Autor: Petr Kříž, Zdroj: Petrol magazín