19. 12. 2024
Ropovod je nejekologičtější možností přepravy
energie
V naší anketě Petrol Awards 2024 se na základě
jednomyslného hlasování odborné poroty stal "Osobností roku" Zdeněk
Dundr, místopředseda představenstva a provozně-technický ředitel
tuzemského provozovatele ropovodů, který zajišťuje distribuci
strategické suroviny pro české rafinerie a stojí za projektem
rozšíření ropovodu TAL z italského Terstu. Požádali jsme ho o
rozhovor.
Jak jste se vlastně dostal k tomu, co dnes
děláte?
Já jsem byl v mládí hodně všestranný a neměl jsem nějak
vyhraněný zájem, a tak jsem šel na gymnázium. Ale tam už jsem začal
inklinovat k přírodním vědám a začala mě bavit hlavně chemie. Po
maturitě jsem se proto přihlásil na VŠCHT, přičemž jsem cílil na
obor životní prostředí. Jeho součástí byla tehdy i energetika a
paliva… Po škole mi sice nabízeli, abych zůstal na fakultě, ale to
jsem nechtěl, snažil jsem se uplatnit v oboru. No a ze dvou
nabídek - rafinerie Unipetrol a MERO - jsem si vybral ropovody,
protože mi přišlo, že to nebude práce na jednom místě a mě tehdy
lákalo cestování.
Jaká situace tehdy ve firmě byla?
To bylo v roce 2001. V té době ještě MERO nebylo
akcionářem TALu, ale už mělo dceřinou společnost v Německu a
já nastoupil v době, kdy se rozšiřovalo tankoviště v
Nelahozevsi, protože Česká republika potřebovala pro vstup do
Evropské unie zvětšit skladovací kapacity. Intenzivně se tehdy
řešilo, jakým způsobem se budou nádrže míchat a čistit. Celé
skladovací zařízení bylo tehdy relativně nové, takže se musel
nastavit i model údržby. No a já jsem to dostal na starost. Kvůli
našemu partnerovi, který nabízel inovativní technologii na míchání
nádrží, jsem tehdy musel létat často do Kanady. Celé zařízení navíc
nebylo certifikované na evropské poměry a Kanaďané to nakonec
nedokázali dotáhnout do konce. A tak jsme to dovyvinuli sami
a pak to nabízeli v Evropě ostatním. Získali jsme dokonce
nějaké pilotní zakázky v Holandsku. Já jsem díky tomu získal
během tří let obrovské zkušenosti, naučil se mnoho nových věcí a
byla to pro mě obrovská škola života.
Mohl jste při tom vůbec využít nějaké znalosti ze školy,
nebo bylo pro vás všechno nové?
Škola mi dala hodně. Tady třeba vůbec nebyly zavedené způsoby,
jak vzorkovat úsady, jak optimalizovat míchání nádrží, jak
přepravovat složitější směsi apod. MERO nemá vlastní laboratoře, a
tak jsem musel se spoustou věcí zpátky na fakultu a vlastně
s nimi udržuji kontakt dodnes a stále pro nás dělají některé
expertízy. Ale jinak jsem se musel samozřejmě naučit i spoustu
jiných věcí i z dalších oborů - strojařinu, ekonomiku,
legislativu nebo marketing.
Takže to nebyla žádná shoda okolností. Od začátku
všechno směřovalo k tomu, co jste chtěl původně v životě
dělat?
Asi ano. V souvislosti s tím však musím zmínit i
příznivé podmínky při mém nástupu do firmy. Velkou zásluhu na tom
má tehdejší ředitel pan Tůma, který ty skvělé podmínky vytvořil a
umožnil mi rozvinout všechny mé schopnosti. Obrovskou výhodou bylo,
že mi bylo umožněno projít celou firmou zleva doprava a odshora
dolů. Dodnes z toho vlastně těžím při řízení určitých procesů
a lidí. Postupně jsem navíc zjišťoval, že v některých věcech
bych se potřeboval ještě dovzdělat, ať už to bylo finanční řízení,
controlling, práce s odpisy a podobně. Začal jsem proto přemýšlet
ještě o nějakém ekonomickém vzdělání, a nakonec jsem absolvoval
magisterské studium na Vysoké škole ekonomické. A nyní z toho
jako člen představenstva firmy samozřejmě profituji.
Projekt TAL-PLUS v současné době finišuje a pomalu
se připravuje jeho zpuštění. Ale co bylo na jeho
začátku?
To je potřeba vrátit se do 90. let minulého století, kdy se
připravovala privatizace petrolejářského průmyslu a tehdejší
političtí představitelé hledali alternativu k Družbě, abychom
nebyli ze 100 procent závislí na ruské ropě. To byla i jedna
z podmínek tehdejších zahraničních investorů. A tak se začalo
pracovat na ropovodu IKL. Je třeba poděkovat za přístup a podporu
tehdejší německé, respektive bavorské vládě, která umožnila i
vyvlastnit pozemky a vybudovat přípojku TALu, abychom mohli získat
ropu i z jiných směrů než, jaké nabízel ropovod Družba.
V té době MERO nebylo akcionářem ropovodu z Terstu,
nicméně jeho kapacita byla více než dostatečná, protože rafinerie
v Karlsruhe byla v té době z 50 procent zásobována
ropovodem z francouzského přístavu Fos Lavera. Jenže to
se postupně změnilo.
Už v letech 2008-2009 začínalo být jasné, že francouzský
ropovod nemusí být v budoucnu funkční a může se stát, že celé
zásobování rafinerie v Karlsruhe začne zajišťovat pouze
ropovod TAL. My jsme měli nějaké skladovací kapacity v Terstu
a garantované napojení za určitých podmínek, ale stále jsme nebyli
akcionářem. Tehdy bylo zásadní se jim stát a bylo jedno, jestli
získáme pět, deset nebo patnáct procent. Vyvinuli jsme proto velké
úsilí získat alespoň nějaký podíl a po třech letech také díky
společnosti Shell, která ropovod zase v takových objemech
nevyužívá a měla relativně velký podíl, se nám nakonec podařilo
v roce 2012 získat ten pětiprocentní podíl.
To ale neznamenalo, že tímto ropovodem lze nahradit
plnou kapacitu Družby…
To rozhodně ne, ale začali jsme pracovat na tom, co všechno je
třeba udělat pro zvýšení kapacity tohoto ropovodu a v letech
2014-2015 už jsme měli první studie. Celý ropovod jsme zmapovali a
popsali problematická místa omezující průtok, a zároveň definovali,
co bude potřeba udělat, aby všechny rafinerie, které TAL zásobuje,
měly zajištěno zásobování na 100 procent. V té době však
ostatní akcionáři takovou intenzifikaci neschválili, protože to
sami nepotřebovali. Projekt byl tedy připravený, ale jeho realizace
nebyla na pořadu dne. Pomalu se ale tyto změny začaly realizovat
při nutných opravách potrubí a čerpadel. Když se některé měnilo, už
se tam dávalo takové, které by v budoucnu umožnilo vyšší
kapacitu.
A přišel rok 2022 a teprve tehdy všichni pochopili, že úplné
zastavení Družby může být ze dne na den realitou. Naštěstí okolo
toho panovala atmosféra porozumění, tlak na akcionáře vyvíjeli i
naše vláda nebo politici v Bruselu, a nakonec se studie
aktualizovala. My jsme se snažili inicializovat jednání,
vysvětlovali důvody, a nakonec dali všichni akcionáři
v listopadu 2022 souhlas s realizací tohoto projektu.
Prý nakonec složitá jednání odblokoval zástupce ruské
společnosti Rosněfti…
To bylo v okamžiku, kdy se těsně před podpisem realizační
smlouvy projektu zablokoval jeden z akcionářů, který tvrdil, že
koncept, který navrhujeme, nebude fungovat. Podle mě spíše
nepochopil, co přesně nabízíme, ale naštěstí mu to zástupce
společnosti Rosněft vysvětlil, že je to spravedlivé a výhodné pro
všechny spolupodílníky, a tím odblokoval celé jednání.
Zvládli jste jednání sami nebo byla potřeba nějaká
přímluva z nejvyšších míst?
Jednání byla docela tvrdá a v podstatě se táhla asi
třičtvrtě roku. Musím říci, že nám v tom vláda a zejména
zástupci ministerstva zahraničních věcí hodně pomohli. Pan premiér
třeba kvůli tomu jednal v Rakousku, pak to zase dlouho
vypadalo, že nikdo nehne s německými úředníky. Nakonec to
částečně vyjednal opět pan premiér s bavorským premiérem,
hodně se o to také zasadili pánové Pojar a Bartuška. Spoustu věcí
jsme také komunikovali s ministerstvem průmyslu a obchodu, kde
byla i vazba na Evropskou komisi, náš jediný akcionář ministerstvo
financí souhlasilo s financováním projektu ze strany MERO, což
bylo nezbytné pro získání souhlasu. Nechci na nikoho zapomenout…
Rozhodně nám v tom stát pomohl.
Co všechno tedy bylo potřeba udělat, aby se kapacita
ropovodu zvýšila na potřebné hodnoty?
Samotné potrubí uložené v zemi je naddimenzované dostatečně, tam
se nic měnit nemuselo. Bylo vlastně potřeba pouze zrychlit proudění
ropy ropovodem. Ropovod se z nulové nadmořské výšky šplhá přes
Alpy a v nejvyšším bodě dosahuje nadmořské výšky 1500 m. Bylo
proto potřeba posílit čerpací systém přes Alpy, což konkrétně
znamenalo nainstalovat na pěti čerpacích stanicích nová čerpadla,
na ostatních pak vyměnit lopatky a někde třeba motory. Navíc bylo
do potrubí třeba vstříknout určité množství jisté chemikálie, která
snižuje turbulenci a umožňuje stávajícím zařízením protlačit větší
množství ropy. V souvislosti s tím jsme pak na určitých
místech měnili měřící zařízení za takové, které dokáže změřit větší
hodnoty proudění. Naopak není třeba budovat nové nádrže, současná
skladovací kapacita je dostatečná. Současně s tím probíhá i
rekonstrukce terminálu v Terstu, ale tam to mají na starost
všichni akcionáři, zatímco samotný ropovod byl výhradním projektem
MERO. V tom je to celé unikátní. V celé historii ropovodu
se zatím nic podobného neudálo.
Jaký tedy bude rozdíl v tom proudění. Slyšel jsem,
že dosud se ropa v TALu pohybovala rychlostí chůze, nyní už to
bude běh…
Spíše než běh bych použil příměr lehký klus
s přechody na ostřejší běh, pokud bude potřeba čerpat na
maximální výkony. Zrychlí se i proudění v ropovodu IKL tím, že
se pojede na dvě čerpadla. Bylo to třeba 600 kubíků hodinově, nyní
to bude okolo 1100. V praxi to znamená, že TAL společně
s IKL bude moci ročně do Česka dodat až 8 milionů tun ropy,
což plně pokryje potřeby naší země.
Tím, že se zvýší kapacita ropovodu o 4 miliony tun
ročně, zvýší se i provoz na terminálu v Terstu…
Ano, mělo by to být asi o 50 tankerů ročně navíc. I to se velice
pečlivě počítalo, akcionáři dokonce chtěli udělat nezávislý
posudek, čehož se ujala jedna firma z Holandska, která se
zabývá logistikou přístavních terminálů. Ukázalo se, že potřebná
kapacita tam je, aby nedocházelo ke zdržení tankerů
v přístavišti, což pak prodražuje celý proces, protože
poplatky za kotvení v přístavišti jsou poměrně vysoké, a také
jsou tam velmi přísné podmínky kvůli bezpečnosti a ekologii.
V letech 2017-2018 tam obsloužili až 570 lodí ročně, letos by
to mělo být okolo 490, takže když k tomu přidáme našich 50
lodí, pořád je to počet, který už TAL v minulosti dokázal
odbavit. Ale, jak jsem říkal, nyní i v přístavu, který je
mimochodem 60 let starý, probíhá modernizace, což umožní i
rychlejší odbavení jednotlivých lodí, než tomu bylo dosud.
Problémy však bude mít po ukončení Družby i koncern MOL,
který potřebuje zásobovat rafinerie v Budapešti a
Bratislavě?
Obě by měly být zásobovány ropovodem Adria z chorvatského
Omišalje. Ten má dostatečnou kapacitu a v přístavu je i mnohem
větší hloubka než v Terstu, takže je schopen přijímat mnohem
větší lodě.
Četl jsem, že jsou tam nějaké problémy se dohodnout
s Chorvaty…
To nevím, tam je nyní spíše trochu problém v propustnosti
ropovodu někde na půl cesty k maďarským hranicím, kde jsou
místa, která nejsou konstrukčně nastavena na vyšší tlaky, a proto
jsou tam tato provozní omezení.
A nemá proto MOL nějaké ambice vstoupit do
TALu?
O tom nevím a nemělo by to ani logiku, protože z jejich
rafinerií chybí přímé napojení na TAL.
Lze dnes vůbec v Evropě v současnosti
vybudovat úplně nový ropovod? Například Orlen převáží ropu ze
Saudské Arábie do polského Gdaňsku v Baltickém moři. Nebylo by pro
něj ekonomičtější i ekologičtější stáčet ropu například
v Terstu a pak ji posílat do polských rafinerií
ropovodem?
To by dnes bylo extrémně složité postavit nový ropovod, už jen
proto, že se jedná o fosilní látku. Na druhou stranu si nikdo
neuvědomuje, že ropovod je jedna z nejekologičtějších
možností, jak přepravovat takové množství energie… Jenže by bylo
velice složité získat k tomu souhlas, protože se jedná o
investorsky velice nákladnou věc s návratností okolo 25-30
let. A když se dnes hovoří o dekarbonizaci Evropy v roce 2050,
tak by investice do nových ropovodů nedávala smysl. Ale to se
netýká jen ropovodů. V Evropě dnes panuje nejistota
s tím, co bude za deset let, a veškerý průmysl tak má
s dlouhodobými investicemi velký problém. Většinou raději
nevznikne vůbec nic a firmám protékají příležitosti mezi prsty.
Co bude nyní s ropovodem Družba. Lze ho využít i
jinak, než pro přepravu ropy z Ruska? Funguje vůbec ropovod
Brody-Oděsa?
Ten má určitě perspektivu. Vybudovali ho Ukrajinci a jedná se o
poměrně velké potrubí, s velkým průměrem a velkou kapacitou.
Ropovod by mohl z Oděsy přepravovat ropy z Ázerbájdžánu a z
Kazachstánu a pak zásobovat rafinerie v Maďarsku, na Slovensku
nebo v České republice. Jenže to zablokovali Rusové, i když se
Ukrajinci snažili se na Družbu napojit. Nakonec to dopadlo tak, že
ruská ropa tekla naopak do Oděsy a odtud se loděmi vozila dál. Je
otázkou, v jakém stavu je to dnes, ale do budoucna by tato
cesta mohla být zajímavá.
Pokud se TAL-PLUS zprovozní do poloviny příští roku,
přestane Družbou úplně téct ropa?
To nezáleží na nás. Naše role je připravit infrastrukturu, aby
byla v budoucnosti možnost volby, jestli se bude brát ropa
zprava nebo zleva. Jestli po všech nových instalacích potvrdíme, že
v TALu vznikla nová kapacita, měly by se začít utlumovat
dodávky ropy z Družby. Ale to je věcí Unipetrolu, jak připraví
změnu logistiky a ukončí smlouvy na dodávky ropy z Ruska, a
naopak nasmlouvá nové dodávky, což je třeba udělat
s předstihem minimálně dvou až tří měsíců.
Zaujalo mě, že jste Českou republiku, respektive MERO
zastupoval loni na mezinárodní konferenci v Kanadě, která se
koná jednou za tři roky. Nové ropovody se už nebudují, tak o čem
tak velké konference pro provozovatele ropovodů vlastně
jsou?
Ono se to moc neví, ale tohle pořádá celosvětová organizace,
která má poměrně dlouhou historii a sdružuje asi 60 zemí. MERO je
jejím dlouholetým členem. Tím, že se tenhle obrovský kongres koná
jednou za tři roky, tak to má pro nás podobný význam jako pro
sportovce olympiáda. Myslím, že na té poslední konferenci zanechala
významnou stopu i Česká republika, kterou zastupuje česká národní
organizace WPC Energy, jejíž jsme členy. Měli jsme tam dvě zajímavé
prezentace a pan Souček potom dokonce moderoval jednu odbornou
sekci. Je to prostě jedinečná příležitost, kdy můžete vystoupit
z našich řekněme lokálních problémů a vyslechnout si, jaké
problémy se řeší celosvětově a kam se to všechno posouvá. Strašně
zajímavé jsou výsledky některých analýz, kdy vidíte, že globálně se
vytěží miliardy tun ropy do roku 2050 a spotřeba energie neklesne.
Vzhledem k tomu, jak se dnes investuje do těžby je jasné, že
se produkce ropy do pěti ani deseti let neutlumí. A naopak,
vystoupil tam třeba ministr hospodářství Saudské Arábie, který mimo
jiné prezentoval, jak jeho země investuje do výroby zeleného
vodíku. Saudové tuto energii nabízejí i Evropanům a jsou schopni
produkci zeleného vodíku klidně zdvojnásobit. A nyní se zvažují
projekty, jak tento vodík k nám přepravovat.
Existuje nějaká možnost pro využití ropovodu, kterým už
nebude proudit ropa?
Právě běží pilotní projekt v Japonsku nebo ve Skotsku. Jedná se
o to, že látku určenou na přepravu hydrogenujete a v cílovém
místě dehydrogenujete, čímž z ní dostanete právě vodík jako
nosič energie. A přesně pro tenhle typ media je v podstatě
použitelná i naše infrastruktura, ať to jsou ropovody, čerpadla,
skladovací nádrže nebo produktovody. Na druhou stranu se zatím
většinou jedná právě o pilotní projekty bez nějakého komerčního
backgroundu. Právě v těch odborných sekcích kongresu pak
zjistíte, jakou to má účinnost, efektivitu a provozní komplikace
nebo jaké to má potencionální zákazníky. No, a na základě toho
pochopíte, že ty vize, jak za 10 let nebude třeba ropy, jsou úplně
liché.
Vy si dokážete představit, že bude ropa něčím
nahraditelná?
Co se týče kapalných paliv, tak k tomu chybí zdroje. Není
k dispozici dostatek přírodních obnovitelných olejů, tolik
odpadů, štěpků, plastu apod. aby se to množství ropy, které se dnes
zpracuje dokázalo nahradit. Na druhou stranu to není jen o
pohonných hmotách. Věřím tomu, že jsou případy, kdy dává smysl
používat elektromobily. Třeba ve městech. Jestli budou
k dispozici dostatečné a spolehlivé zdroje zelené energie a
elektřina se nebude vyrábět pálením uhlí, pak taková doprava smysl
dává. A další věc je, že ropa se nepoužívá pouze pro výrobu
pohonných hmot. Bez ropy například nevyrobíte asfalt a další látky.
40 procent produkce rafinerií se netýká pohonných hmot a ten podíl
ještě poroste.
Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: Petrol magazín