23. 12. 2024
Hledání bezemisních zdrojů i nové cesty
ropy
Po roční přestávce se na koci října v hotelu Olympic Artemis
Praha opět uskutečnila konference Petrol summit pořádaná naším
vydavatelstvím Petrolmedia. Již 15. ročník tradičního říjnového
setkání moderoval spolupracovník redakce Petrol magazínu Miroslav
Petr a nosným tématem byla dekarbonizace dopravy a hledání
alternativních zdrojů. Část odborných přednášek se pak věnovala
distribuci ropy do středu Evropy po vpádu Ruska na Ukrajinu.
Jaké jsou priority ČAPPO?
Konferenci otevřel svou přednáškou generální ředitel společnosti
Čepro tentokrát v roli předsedy představenstva České asociace
petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) Jan Duspěva, který
hovořil o aktuálních prioritách nezávislého sdružení
petrolejářských tuzemských i zahraničních firem. Konstatoval, že
velké změny, způsobené ruskou agresí na Ukrajině, především změny
směrů toku surovin do Evropy, zvládl petrolejářský sektor bez
velkých cenových výkyvů a bez nedostatku pohonných hmot na
trhu.
Dále si postěžoval na legislativní smršť. "Bohužel žijeme v
době, kdy legislativa vzniká v takovém rozsahu, a v takovém časovém
prostoru, že je obtížné udržet logické systémové provázání.
Asociace plní klíčovou koordinační roli," řekl Duspěva. Klíčovými
zákony je podle něj reforma trhu s emisními povolenkami, tj.
rozšíření obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů i
na oblast silniční dopravy, budov a průmyslových činností, a také
směrnice RED III o podílu obnovitelných zdrojů
v dopravě. Převážná většina regulací (přinejmenším v
oblasti dopravy) v Green Deal/Fit for 55 podle Duspěvy nerespektuje
zásadu technologické neutrality a silně preferuje elektromobilitu,
regulace nejsou konzistentní, směrnice a nařízení jsou po krátké
době od jejich přijetí revidovány, což znejišťuje investiční a
technologická rozhodnutí. Většina regulací také nezohledňuje
regionální rozdílnost a jsou plošná pro EU.
Směrnice RED III stanovuje podstatně náročnější cíle než RED II
(úspora emisí byla zatím 6 %, cíl RED II pro OZE je v roce 2030 14
%) a současně omezuje spektrum nástrojů k jejich dosažení. Základní
cíl RED III ve variantách je (výběr je na členském státu): buď 14,5
% úspora emisí nebo 29 % podíl OZE. ČR chce jít podle Duspěvy
cestou úspor emisí, a to 11 %. Splnění cílů bude záviset na
zákazníkovi. Riziky jsou malá změna vozového parku, nedostatek
biometanu, naopak vzniká příležitost pro uplatnění ekologického
paliva HVO (hydrogenovaný rostlinný olej) a syntetických paliv
obecně.
Duspěva také zmínil, že ČAPPO odmítá zákon o vratných obalech,
který by se měl týkat i čerpacích stanic. Pumpy nechtějí skladovat
vratné obaly, protože na to nemají dostatečné prostory. I po roce
2030 budou podle Duspěvy nosným dodavatelem energie do dopravy
fosilní paliva s vysokým obsahem obnovitelných složek (benzín
E10/15, nafta B10) a pokročilých biosložek (ETBE, HVO). "Je
potřebné se zabývat i alternativními palivy typu efuels/RFNBO,
která lze bez (podstatného) omezení přimíchávat do motorové nafty i
benzínu a podpořit rozvoj jejich výroby v ČR," řekl Duspěva
s tím, že využití zeleného vodíku zatím nenaplňuje očekávání.
"Efektivní bude ten stát, který vytvoří komplexní podmínky pro
využívání palety alternativní energie v dopravě dle potřeb a
regionální výhodnosti ve vazbě na propojené trhy okolních členských
států," uzavřel své vystoupení Jan Duspěva.
Stav českého trhu s pohonnými hmotami
O vývoji trhu s pohonnými hmotami pak pohovořil výkonný
ředitel ČAPPO Jan Mikulec.Úvodem zmínil, že ho znepokojuje způsob
přijímání zákonů, kde vzniká příliš mnoho pozměňovacích návrhů,
které se vyhnou připomínkovému řízení. Neustále rostou dodávky
motorové nafty, proti roku 2023 o 5,7 %, mírně rostou i dodávky
benzinu - proti roku 2023 o 2,1 %. Stagnuje využití vodíku
v dopravě, když zatím existuje jen šest plnících stanic a 15
dalších je ve stadiu realizace, přípravy nebo záměru. V celé ČR je
přitom registrováno pouze 28 osobních automobilu s vodíkovými
palivovými články. Dobíjecích stanic pro elektromobily je už 2669,
vesměs se však jedná o stanice s nízkým výkonem. Elektromobilů
však jezdí po našich silnicích už více než 31 tisíc, vozů na
CNG 23 tisíc. Podle NAP čistá mobilita 2024 by mělo ale
vozový park v ČR v roce 2030 tvořit 17 % elektromobilů,
Jan Mikulec tomu ale moc nevěří.
Mají budoucnost syntetická paliva?
Daniel Maxa z Ústavu udržitelných paliv a zelené chemie VŠCHT
Praha poté poreferoval o aktuálních poznatcích a projektech v
oblasti syntetických paliv, což jsou látky vyrobené syntézou ze
vstupních složek, nikoli rafinací nebo biotechnologicky. Problémem
syntetických paliv je malá účinnost výroby, malá dostupnost
suroviny, technologie využitelné jen v pilotních projektech,
značné investice i enormní potřeba OZE. Použití e-paliv navíc
neřeší beze zbytku výfukové emise. Výhodou je naopak "záchrana"
spalovacích motorů po roce 2035 a řešení pro bezuhlíkovou leteckou
dopravu. Syntetická paliva mohou podle Maxy bez problémů nahradit
klasická, ale jsou drahá a na jejich výrobu se spotřebuje příliš
mnoho energie.
Ceny jsou řádově vyšší než fosilních paliv odhadem 700 euro za
tunu. "Dává to smysl jen u leteckých paliv," míní Daniel Maxa.
Elektrická energie nutná k výrobě syntetických paliv, která by
pokryla ekvivalent spotřeby klasických paliv v ČR v roce 2023, byla
spočtena na 242 TWh/rok, přičemž celková výroba elektrické energie
v ČR v roce 2023 činila jen 77,2 TWh. Elektřinu by musel poskytnout
někdo jiný, také by se musel dovážet vodík. "Tudíž bychom se stali
importéry energie ve velkém," vysvětlil Maxa. Vzhledem k nákladům a
technologické náročnosti se jako konkurenceschopná mohou podle něj
ukázat některá pokročilá biopaliva, i když zdroje biomasy jsou
omezené.
Mají budoucnost syntetická paliva?
Aktuální poznatky a projekty v oblasti syntetických paliv
představil také Jiří Hájek, generální ředitel a předseda
představenstva, ORLEN UniCRE. Nejdříve vysvětlil, že už se nemluví
o generacích biopaliv, ale o biopalivech pokročilých, živočišného
či rostlinného původu. Ta mohou být klíčová pro splnění cílů
směrnice RED III, protože značně snižují emise CO2
v dopravě. Pokročilá biopaliva rozdělujeme na několik typů.
Nejznámější jsou ta na bázi esterifikace triglyceridů, vzniklých
reakcí glycerolu či jiného alkoholu s vyšší mastnou
kyselinou.
Jde hlavně o známý metylester řepkového oleje, vyráběný reakcí
řepkového oleje s metanolem, používaný jako přísada do
motorové nafty. Kromě řepkového oleje lze použít i použitý
kuchyňský olej či živočišné tuky. Dalším typem jsou biopaliva na
bázi hydrodeoxygenace triglyceridů - HVO, která se vyrábějí za
použití vodíku. Dále existují biopaliva na bázi kvašení cukernatých
surovin, což je známý bioetanol, používaný jako přísada do
automobilových benzinů. Vyrábí se z řepy, škrobu, melasy
či cukrové třtiny. Pokročilejšími biopalivy jsou ta na bázi
celulózy, vznikající zplyňováním biomasy. Dále jsou známá biopaliva
na bázi anaerobní fermentace cukernatých surovin, vyráběné
z odpadů, ale i slámy, kejdy atd. za vzniku biometanu.
Biopaliva a legislativa
Na odbornou přednášku chemika Jiřího Hájka navázal Petr Kříž
z MPO, který zastupoval oddělení plynárenství a kapalných
paliv. Ve svém příspěvku představil aktuality z evropské
standardizace motorových paliv. Uvedl například, že druhy pohonných
hmot jsou ze zákona čtyři: motorový benzin, motorová nafta, směsné
palivo a LPG. Motorový benzin musí splňovat 18 parametrů, motorová
nafta 6 parametrů. Nafta smí nově obsahovat až 10 % FAME. Nafta B10
se tak stává standardním palivem. Zavedení benzinu E10 v ČR
proběhlo už během roku 2024. Pro vozidla, pro které to není vhodné,
jsou doporučeny prémiové E5 nebo E10 s vyšším oktanovým
číslem, které jako biosložku nepoužívají bioethanol. V Asii
jsou na trhu už běžně nafta B20 i benzin E20. I v Evropě se
ale připravuje technická specifikace pro E20. Probíhá o tom dokonce
diskuse v Evropské unii. Vyvrácen byl už mýtus o škodlivosti
biopaliv pro motory.
Od získání podílu v TAL k jeho
zkapacitnění
Před slavnostním vyhlášením cen Petrol Awards, které zakončilo
dopolední část konferenci se radikálně změnilo téma a slovo si vzal
generální ředitel MERO Jaroslav Pantůček. Ve svém příspěvku
prezentoval dokončení cesty k nezávislosti Česka na ruské
ropě. Prostředkem k tomu je intenzifikace ropovodu TAL, který vede
z Terstu do Ingolstadtu, kde na něj navazuje ropovod IKL,
mířící do tankoviště v Nelahozevsi. V roce 2012 koupila
firma MERO pětiprocentní podíl v ropovodu TAL od Shellu. Od roku
2023 pak probíhá projekt TAL plus neboli zkapacitnění ropovodů TAL
A IKL, což umožní, aby jižní cestou mohlo proudit do ČR až 8
milionů ropy ročně, což pokryje potřeby českých rafinerií
v Kralupech a Litvínově.
Na projekt TAL Plus z poloviny přispěje Orlen Unipetrol a na
konci roku 2024 bude ČR zcela nezávislá na ruské ropě. MERO bude
připraveno technicky v případě nutnosti zásobovat celou ČR
ropou z přístavu Terst. Reálně by mělo dojít ke spuštění
vylepšeného ropovodu v první polovině roku 2025. ČR má zatím
výjimku v zásobování země ruskou ropou, ale je na ní ze strany
EU apelováno, aby se o nezávislost na ruské ropě intenzivně
snažila. Rafinerie ale musí najít mix náhradních druhů rop, které
jsou pro ně vhodné...
Vhodné ropy pro české rafinerie
Tohoto problému se ujal Maroš Čunta, ředitel oddělení pro nákup
ropy a zemního plynu ze společnosti Orlen Unipetrol. V jeho
přednášce zaznělo, jak se k tomuto problému staví
v litvínovské rafinerii, kde se dosud zpracovávala ruská nebo
kazašská ropa s vyšším obsahem síry, zatímco rafinerie v Kralupech
rafinovala sladké ropy z Blízkého východu. "Unipetrol od roku
2022 zpracovává v Litvínově osm druhů rop. My jsme dosud
otestovali 80 druhů. Vyšší kontrola kvality je nutná, stejně jako
úprava smluv s partnery. Nyní už je Unipetrol schopen
zpracovávat i neruské ropy," uvedl Čunta a připustil, že zatím
bohužel nenašli ropu, která by tu ruskou ropu plně nahradila. Musí
to být vždy být směs, která se bude míchat už v Terstu.
Arabian Medium, ropa se Severního moře, z Gvajany, Iráku,
severní či západní Afriky. Většina vhodných rop pochází ze
vzdálených oblastí. Třeba z Guajany se ropa dopravuje až 18 dní
přes moře a musí se objednávat 85-90 dní předem. Dodávky ruské ropy
přitom trvají jen 2-3 týdny. Zajištění nových rop pro Litvínov je
proto výrazně náročnější, nižší je předvídatelnost dodávek a
dostupnost hlavně mořské ropy. Nutná bude také změna struktury
zásob v SSHR. V strategických rezervách, kde jsou nyní
ropy nevhodné skladby. "Čili přechod od ruské ropy je možný, ale
nebude úplně jednoduchý," shrnul Čunta s tím, že Unipetrol
bude objednávat neruské ropy z TAL už v prvním čtvrtletí
roku 2025 a ve druhém čtvrtletí ji bude zpracovávat. Úplně
odstřihnutí od ruské ropy by pak mělo nastat někdy koncem léta.
V následné panelové diskusi mimo jiné zaznělo, že
bratislavský Slovnaft slovy generálního ředitele Marka Senkoviče
nechce být závislý jen na jednom zdroji ropy jako nyní bude ČR.
K tomu Jaroslav Pantůček z Mera vysvětlil, že ropovod
Družba se zatím nezavře definitivně a že již dnes existují různé
plány na její využití. Jedním z nich je například napojení na
ropovod Oděsa-Brody, který by mohl do ČR přepravovat ropu
z Kazachstánu a Azerbajdžánu.
Pumpa roku stojí na Moravě
Před obědem následovalo vyhlášení výsledků ankety Petrol Awards
24. V kategorii "Pumpař/ka roku" putuje vítězství do
středočeských Hostivic, kde na čerpací stanici Eurooil pracuje Hana
Ježková. V rámci "Projektu roku" byla odbornou komisí podle
očekávání oceněna společnost MERO za realizaci projektu TAL+ a
"Osobností roku" se stal místopředseda představenstva společnosti
MERO Zdeněk Dundr, který se výrazně zasadil právě o realizaci
projektu TAL+.
Na závěr byla vyhlášena "Čerpací stanice roku 2024". Z deseti
nominovaných obdržela od odborné poroty nejvíce hlasů čerpací
stanice MOL z odpočívky Osek nad Bečvou na dálnici D1. Cenu
převzali společně nájemkyně čerpací stanice Jarmila Husáková a
generální ředitel společnosti MOL Česko Ľuboš Dinka.
Elektromobilita na čerpacích stanicích OMV
Po dobrém obědě se účastníci vrátili do sálu absorbovat
odpolední blok přednášek. Zahájil ho Peter Vyšný, viceprezident
eMobility&Retail Innovation firmy OMV, který si připravil
referát o realizaci konceptu eMobility OMV. Rakouská společnost se
totiž chce stát leaderem na trhu s dobíjením. Ostatně téměř 20
% nových vozidel v Rakousku je elektrických, což je zajímavá
příležitost. eMobility je blízko telekomunikacím a IT,
samotné dobíjení pak zdrží provozovatele elektromobilů minimálně na
15 minut, což představuje zajímavou příležitost pro prodej
nepálivého zboží a také gastrokoutky na čerpacích stanicích. OMV
chce proto nabídnout rozšířenou paletu služeb a věrnostní karty.
Čerpací stanice OMV se tak stanou spíše servisními stanicemi.
V Česku OMV vytvořila joint venture se společností PRE a
společně tak budou instalovat dobíječky u modrozelených
pump.
Trendy ve vozovém parku Česka
Tradičním přednášejícím na Petrol Summitu je Josef Pokorný,
tajemník Svazu dovozců automobilů, který tentokrát představil
trendy ve vývoji vozového parku a infrastruktury v ČR. Po
českých silnicích se aktuálně pohybuje 7 milionů osobních
automobilů, jejich průměrné stáří je 16 let. Z toho 51,4 %,
jezdí na benzinový pohon, 43,9 % na naftu a 0,47 % na elektřinu.
Letošní registrace nových automobilů tuto statistku trochu mění,
když se podíl elektromobilů zvýšil na 4,2 procenta a podíl modelů
s dieselovým motorem se snížil na 25,8 %. Mezi značkami má
největší podíl na trhu značka Škoda s 33,88 %, následuje Hyundai s
9 %, Toyota s 8,33 %, VW s 6,57 % a KIA s 4,56 %. Čistokrevných
elektromobilů u nás jezdí 40 tisíc a jejich podíl podle Pokorného
závisí na státní podpoře.
HVO, TME, Umělá inteligence a greenwashing
Už v dopoledních přednáškách hodně rezonovala zkratka HVO,
v přednášce Dávida Halászez firmy Eurowag pak tato
alternativní pohonná hmota pro vznětové motory dostala maximální
prostor. V Evropě dnes produkují HVO, neboli hydrogenizovaný
použitý rostlinný olej společnosti NESTE, Preem, Repsol a ENI Tuto
obnovitelnou naftu lze mísit se standardní motorovou naftou v
jakémkoliv poměru. Ale lepší je tankovat čistý HVO. Je vhodný pro
téměř všechny motory, které plní emisní normu Euro 6. Eurowag
nabízí HVO s certifikátem ISCC na šesti vlastních čerpacích
stanicích, ale hodlá ji zavést všude. V ČR se zatím nevyrábí,
ale v Rakousko je osvobozeno od spotřební daně a připravuje se
zavedení této PHM v Polsku a Maďarsku.
Zcela odlišnému tématu se naopak věnoval Robert Kouba, manažer
plánování logistiky společnosti Čepro, který prezentoval využití
umělé inteligence při řízení logistiky skladování a distribuce
pohonných hmot ve skladech Čepro. Umělá inteligence již dnes řídí
čerpání produktů mezi 15 sklady PHM. Vývoj programu trval rok a na
vývoji této aplikace, která optimalizuje zásobování skladů, pohyb
produktovodem či vlakovými cisternami, spolupracovalo Čepro
s firmou Blindspot Solutions z ČVUT. Aplikace byla
nominována na cenu AI Award a měla by uspořit náklady na energie a
dopravu. Její přínos však zatím nebyl vyhodnocen.
I další téma se jen na první pohled netýkalo petrolejářského
průmyslu. Jana Bábiková z poradenské frmy CIRA Advisory totiž
hovořila na téma komunikace udržitelnosti a nástrahy greenwashingu.
Tento termín vyjadřuje jistou formu reklamy, která klamavě využívá
ekologické zabarvení svých marketingových aktivit, aby přesvědčila
veřejnost, že její produkty, cíle nebo politika je šetrná
k životnímu prostředí. Podle průzkumu Evropské komise
z roku 2020 přes 50 procent produktů vyrobených v EU
nebylo ve skutečnosti ani ekologických ani recyklovaných, i když to
jejich výrobci na obalu či v reklamě zdůrazňovali. Proto EK
v současnosti připravuje směrnici EU Green Claim o posílení
postavení spotřebitelů při ekologické transformaci. Za klamavé
informace typu greenwashing budou hrozit přísné sankce, mluví se až
o čtyř procentech z ročního obratu společnosti.
Liberecká firma Temperatior nabízí naftu s názvem Tallow
Methyl Ester (TME), která ve směsi s HVO vytvoří naftu
prémiových vlastností. Osazenstvo sálu se o tom snažil přesvědčit
jednatel společnosti Lukáš Marek. Podle něj bylo nové palivo
testováno ve výzkumných laboratořích Centra vozidel udržitelné
mobility (CVUM), které patří pod ČVUT po dobu dvou let. TME se
vyrábí z odpadních živočišných tuků (kafilátu), které by jako
výstupní produkt z jatek neměly jinak už žádné uplatnění. Výsledky
zkoušek nejednoho motoristu překvapí, možná i zaskočí. "Opakované
testování potvrdilo čistící účinky námi vyráběné biosložky při
jejím poměrném přimíchání do nafty v dieselových motorech. Navíc se
ještě prokázala i úspora paliva, která při jejím využití činila 3-5
%," uvedl k souhrnným výsledkům testů v CVUM Michal Fišer,
generální ředitel společnosti Temperatior.
Kam s nimi?
Závěr konference obstaral ředitel společnosti Unicode Systems
Miroslav Stříbrský, který rozebral plánované zavedení zálohování
pro plastové a hliníkové obaly od nápojů na čerpacích stanich. Tato
iniciativa je placena výrobci nápojů. Navrženy jsou 4 Kč zálohy pro
PET lahve i plechovky. Prodejny nad 50 metrů musí PET lahve i
plechovky povinně vykupovat, a to včetně čerpacích stanic, které
přitom lahve nemají kde skladovat. Za 5 mld. Kč by měly být
nakoupeny automaty na lisování PET lahví, provozní náklady se pak
budou pohybovat okolo 1- 1,5 mld. Kč ročně, ale podle odborníků
budou náklady minimálně dvojnásobné. Kompenzační poplatky by měly
obcím, které tak přijdou o sběr plastových obalů vyplácet správce.
Profitanty této ekologické aktivity budou jednoznačně výrobci
nápojů, kteří dostanou čistý materiál, plus správce systému, který
nebyl dosud ustanoven. Prodělají na tom obce, kterým zůstane jen
neprodejný plastový odpad. Správce bude vyplácet 15 %
z nevybraných záloh. Pro obce 46 Kč/ osobu a rok. Zákon se
nelíbí Svazu měst a obcí, Asociaci krajů, Hospodářské komoře,
Konfederaci zaměstnavatelských a podnikatelských svazů, ani ČAPPO.
Platit by měl od 1. července 2025, ale zatím leží ve sněmovně.
Autor: Alena Adámková, Zdroj: Petrol magazín