5. 5. 2025

Už ani kapka ruské ropy neteče do Česka z východu. Ropovod
Družba ukončil provoz dřív, než se čekalo, protože zpracovatel
koncern Orlen Unipetrol měl smluvně zajištěné dodávky od ruské
Rosněfti minimálně do konce června. Orlen ale vlivem amerických
sankcí na ruskou ropu přestal začátkem března Rusům platit a v osm
hodin ráno 4. března Družba vyschla. Přesněji - přestala k nám
definitivně dopravovat ropu.
Nejprve to vypadalo jen jako dočasné přerušení dodávek, ke
kterému v minulosti došlo už vícekrát, ale nakonec se stopka stala
definitivní. Ukázalo se, že rafinérie Litvínov, která dosud byla na
ropě z Uralu závislá (druhá rafinérie v Kralupech už dávno
zpracovává jen neruské ropy), zvládne po předchozích testech
využívat i vhodnou směs neruských rop. Ty dopravuje do Česka z
námořních tankerů Transalpinský ropovod TAL z přístavu v Terstu, na
který se u bavorského Ingolstadtu napojuje český ropovod
IKL.
Dvakrát víc ropy ze západu
Stát prostřednictvím svého provozovatele ropovodů společnosti
MERO dokázal už na konci loňska díky investici do modernějších a
výkonnějších motorů a čerpadel navýšit kapacitu TAL natolik, že
umožní do IKL posílat navíc oproti současnému stavu náhradu celé
Družby. V číslech to znamená posílení dosavadního dovozu ropy ze
západu ze 4 na 8 milionů tun ropy ročně.
Do posílení kapacity ropovodu, který do Česka přivádí ropu z
Itálie, investovala státní (jediným akcionářem je ministerstvo
financí) společnost MERO 1,3 miliardy korun s cílem snížit
závislost země na dodávkách z Ruska. Majitel rafinérií Orlen
Unipetrol přispěje z těchto nákladů MERU polovinou.
Nahrazení dodávek z Ruska tak pro Česko znamenalo jen dočasnou
logistickou komplikaci. Orlen objednal hned začátkem března první
ropu po moři pro Litvínov a než začátkem druhé poloviny dubna ze
západu dorazila, překlenula litvínovská rafinérie tuto dobu
zápůjčkou ze státních rezerv.
Takže sbohem Družbo
Ropovod, vybudovaný a do Česka přivedený v půlce 60 let minulého
století jako příklad československo-sovětské "bratrské" spolupráce,
ztratil vlivem válečné politiky Putinova Ruska na
důležitosti.
Zatím hlavně pro Česko a také pro Polsko, které dovoz Družbou
dokázalo nahradit už dříve. Slovensko a Maďarsko zůstávají na
Družbě závislé dál, umožňuje to výjimka z evropských sankcí proti
Rusku, ale maďarský koncern MOL, jehož součástí je také
bratislavská rafinérie Slovnaft, už také na zajištění
alternativního dovozu ropy pracuje.
Orlen si v Česku na překlenutí doby, než do Litvínova doteče
neruská ropa z Terstu půjčil 330 tisíc tun, tedy zhruba třetinu
státních rezerv. "Díky této zápůjčce ropy z českých rezerv se i
přes zastavení dodávek na ropovodu Družba podařilo stabilizovat
zásobování českého trhu pohonnými hmotami a řidiči nic nepoznali,"
řekl k tomu předseda Správy státních hmotných rezerv Pavel
Švagr.
Ropy i paliv je dostatek
Zajištění dodávek potvrdila i rafinérská společnost. "Dodávky
ropy tankery do italského přístavu Terst a poté ropovodem TAL - IKL
máme pro obě naše rafinérie Litvínov a Kralupy nad Vltavou
zajištěny v potřebném množství. Zásobování obou rafinérii je tedy
plynulé a stejně tak plynulá je i výroba a dodávky pohonných hmot
pro český trh," uvedl pro agenturu ČTK Pavel Kaidl, mluvčí
společnosti Orlen Unipetrol.
Česko si tuhle ropnou rošádu s Ruskem může dovolit jen díky
tomu, že vláda na začátku 90. let prosadila stavbu ropovodu IKL,
který vede z Centrálního tankoviště ropy v Nelahozevsi kolem
Krušovic a Rozvadova do Bavorska, kde se ve Vohburgu poblíž
Ingolstadtu napojuje na ropovod TAL z Terstu.
Zprovozněním tohoto potrubí (je kapacitně dimenzované na větší
objemy než samotná Družba) v roce 1996 přišla Družba z Ruska o
přepravní monopol. IKL se od té doby ukázal potřebný nejen jako
trasa pro neruskou ropu pro rafinérii v Kralupech, ale i jako
záloha při různých výpadcích Družby.
Družba vznikala v letech 1961 až 1971, do Litvínova byl ropovod,
začínající na sibiřském Uralu, doveden v roce 1965. MERO nemá v
plánu Družbu zasypat nebo nějak jinak zničit. Stát by ji v budoucnu
mohl ještě využít. Mohla by například sloužit v reverzním provozu
pro dopravu ropy z Německa na Slovensko nebo po skončení války na
Ukrajině pro dopravu ropy z ukrajinského přístavu Oděsa ropovodem
do města Brody, kde se napojuje k jižní části Družby. Případně
by mohla fungovat i pro přepravu zemního plynu.
Autor: Miroslav Petr, Zdroj: PETROL magazín