Ropovod Družba po 60 letech ukončil provoz

Ropovod Družba

Už ani kapka ruské ropy neteče do Česka z východu. Ropovod Družba ukončil provoz dřív, než se čekalo, protože zpracovatel koncern Orlen Unipetrol měl smluvně zajištěné dodávky od ruské Rosněfti minimálně do konce června. Orlen ale vlivem amerických sankcí na ruskou ropu přestal začátkem března Rusům platit a v osm hodin ráno 4. března Družba vyschla. Přesněji - přestala k nám definitivně dopravovat ropu. 

Nejprve to vypadalo jen jako dočasné přerušení dodávek, ke kterému v minulosti došlo už vícekrát, ale nakonec se stopka stala definitivní. Ukázalo se, že rafinérie Litvínov, která dosud byla na ropě z Uralu závislá (druhá rafinérie v Kralupech už dávno zpracovává jen neruské ropy), zvládne po předchozích testech využívat i vhodnou směs neruských rop. Ty dopravuje do Česka z námořních tankerů Transalpinský ropovod TAL z přístavu v Terstu, na který se u bavorského Ingolstadtu napojuje český ropovod IKL. 

Dvakrát víc ropy ze západu

Stát prostřednictvím svého provozovatele ropovodů společnosti MERO dokázal už na konci loňska díky investici do modernějších a výkonnějších motorů a čerpadel navýšit kapacitu TAL natolik, že umožní do IKL posílat navíc oproti současnému stavu náhradu celé Družby. V číslech to znamená posílení dosavadního dovozu ropy ze západu ze 4 na 8 milionů tun ropy ročně. 

Do posílení kapacity ropovodu, který do Česka přivádí ropu z Itálie, investovala státní (jediným akcionářem je ministerstvo financí) společnost MERO 1,3 miliardy korun s cílem snížit závislost země na dodávkách z Ruska. Majitel rafinérií Orlen Unipetrol přispěje z těchto nákladů MERU polovinou.

Nahrazení dodávek z Ruska tak pro Česko znamenalo jen dočasnou logistickou komplikaci. Orlen objednal hned začátkem března první ropu po moři pro Litvínov a než začátkem druhé poloviny dubna ze západu dorazila, překlenula litvínovská rafinérie tuto dobu zápůjčkou ze státních rezerv.

Takže sbohem Družbo

Ropovod, vybudovaný a do Česka přivedený v půlce 60 let minulého století jako příklad československo-sovětské "bratrské" spolupráce, ztratil vlivem válečné politiky Putinova Ruska na důležitosti. 

Zatím hlavně pro Česko a také pro Polsko, které dovoz Družbou dokázalo nahradit už dříve. Slovensko a Maďarsko zůstávají na Družbě závislé dál, umožňuje to výjimka z evropských sankcí proti Rusku, ale maďarský koncern MOL, jehož součástí je také bratislavská rafinérie Slovnaft, už také na zajištění alternativního dovozu ropy pracuje. 

Orlen si v Česku na překlenutí doby, než do Litvínova doteče neruská ropa z Terstu půjčil 330 tisíc tun, tedy zhruba třetinu státních rezerv. "Díky této zápůjčce ropy z českých rezerv se i přes zastavení dodávek na ropovodu Družba podařilo stabilizovat zásobování českého trhu pohonnými hmotami a řidiči nic nepoznali," řekl k tomu předseda Správy státních hmotných rezerv Pavel Švagr. 

Ropy i paliv je dostatek

Zajištění dodávek potvrdila i rafinérská společnost. "Dodávky ropy tankery do italského přístavu Terst a poté ropovodem TAL - IKL máme pro obě naše rafinérie Litvínov a Kralupy nad Vltavou zajištěny v potřebném množství. Zásobování obou rafinérii je tedy plynulé a stejně tak plynulá je i výroba a dodávky pohonných hmot pro český trh," uvedl pro agenturu ČTK Pavel Kaidl, mluvčí společnosti Orlen Unipetrol.

Česko si tuhle ropnou rošádu s Ruskem může dovolit jen díky tomu, že vláda na začátku 90. let prosadila stavbu ropovodu IKL, který vede z Centrálního tankoviště ropy v Nelahozevsi kolem Krušovic a Rozvadova do Bavorska, kde se ve Vohburgu poblíž Ingolstadtu napojuje na ropovod TAL z Terstu. 

Zprovozněním tohoto potrubí (je kapacitně dimenzované na větší objemy než samotná Družba) v roce 1996 přišla Družba z Ruska o přepravní monopol. IKL se od té doby ukázal potřebný nejen jako trasa pro neruskou ropu pro rafinérii v Kralupech, ale i jako záloha při různých výpadcích Družby.

Družba vznikala v letech 1961 až 1971, do Litvínova byl ropovod, začínající na sibiřském Uralu, doveden v roce 1965. MERO nemá v plánu Družbu zasypat nebo nějak jinak zničit. Stát by ji v budoucnu mohl ještě využít. Mohla by například sloužit v reverzním provozu pro dopravu ropy z Německa na Slovensko nebo po skončení války na Ukrajině pro dopravu ropy z ukrajinského přístavu Oděsa ropovodem do města Brody, kde se napojuje k jižní části Družby. Případně by mohla fungovat i pro přepravu zemního plynu.

Autor: Miroslav Petr, Zdroj: PETROL magazín

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2025/02 Téma číslaJak rychle a za kolik dobijete v Česku elektromobil
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek