4. 7. 2025

Malý prostor, unikátní řešení
Síť dealerství a servisů společnosti Cartec Group najdete po
celé republice a jedno také ve městě pod Ještědem.
V rámci showroomu a servisu BMW zde nedávno nainstalovali
novou mycí linku značky Washtec, která je zajímavá tím, že není
průjezdová a v rámci jejího fungování se pohybuje jak portál,
tak umývaný automobil.
Mytí jako bonus k servisu
Společnost Cartec Group provozuje v České republice celkem
pět dealerství BMW. Vedle Liberce také v hlavním městě, dále v
Olomouci, Brně a Ostravě. Kromě automobilů a motocyklů prémiové
mnichovské značky prodává a servisuje také značky Mini, Rolls Royce
a Aston Martin. Zákazníci prémiových značek jsou pochopitelně
patřičně náročně a zvyklí i na prémiový servis. Není se tedy čemu
divit, že automobil ze servisu je zákazníkovi vrácen umytý a
vyluxovaný. Cartec kvůli tomu provozuje několik mycích linek,
v libereckém servisu však dosud umývali automobily ručně.
"Všude bylo v plánu ruční mytí s boxem. Jenže při
narůstajícím počtu zákazníků už to bylo neúnosné. A tak jsme začali
instalovat do každého dealerství kartáčové mytí, abychom mohli
udržet standard mýt auto po každém servisu," říká Pavel
Svoboda, výkonný ředitel liberecké pobočky Cartec Group.
Jenže stavba reprezentativního autosalonu se servisem
z roku 2009 takový prostor, kde by bylo možné nainstalovat
standardní portálovou mycí linku, nenabízela. Nakonec se však našlo
unikátní řešení pro místnost, ve které dosud probíhalo ruční mytí.
"Hledali jsme řešení pro naše prostory a Pan Molnár
z Washtecu mi poslal video ze Slovenska, kde měli přesně to,
co by nám vyhovovalo. A tak jsme se nakonec domluvili a Washtec nám
něco podobného nainstaloval i zde v liberecké pobočce,"
vysvětluje Pavel Svoboda a dodává, že na myčku ještě dostali dotaci
na základě programu Úspora vody. Od nového roku tak v Liberci
slouží nový mycí portál, který dokáže sám umýt automobil za sedm
minut.
Zákazníci značky BMW jsou samozřejmě specifičtí, a tak nás
zajímalo, zda některým kartáčové mytí nevadí. "Obecně to pro
naše zákazníky nepředstavuje žádný problém. Odmítne to nejvýše
jeden z deseti," říká Pavel Svoboda a dodává, že mycí
linka má k dispozici stejné možnosti programů jako standardní
mycí linky na pumpách nebo mycích centrech. "Dokonce umí
rozlišit dva druhy vosku, nicméně naši zákazníci mají v ceně
servisu pouze mytí a sušení. Kdo by chtěl něco víc, musí si za to
připlatit."
Portál i auto na kolejích
Co je vlastně na mycím portálu v Liberci unikátní?
Speciální je už to, že se do portálu vjede a po umytí se
z něho musí vycouvat. Ale to není všechno. Místnost totiž není
tak velká, aby se portál mohl pohybovat okolo celého automobilu. A
tak mu jde automobil naproti. Doslova. Jak portál, tak kovové
rošty, na které najede umývaný automobil, jsou totiž na
kolejnicích. Automobil se pak dokáže pohybovat proti
pohybu mycí linky v rozmezí 1,5 m. Díky tomu se technologie
vešla do stávajících prostor, kde je délka mycí haly lehce pod 8 m
a bez problémů zde umyjí i BMW sedmičkové řady, které na délku měří
5,391 m.
Jinak se jedná o standardní model moderní mycí linky SoftCare
PRIMO, který umožňuje efektivní mytí s nízkými nároky na údržbu a
příznivou ekonomikou provozu jak z hlediska spotřeby vody, tak
energie. Celkové rozměry jsou 3050 x 3700 mm, mycí výška je 2,4 m a
mycí šířka 2,58 m. Portál samozřejmě nabízí všechny potřebné funkce
pro dokonalé vyčištění vozidel. Z použitých technologií
patentovaných firmou Washtec lze zmínit třeba mycí lištu FlexStream
pro předmytí pěnou, vysokotlaký oplach a sušení, která se dokáže
otáčet až o 270°, šikmo uchycené kartáče WheelJet, které dokáží
důkladně umýt kola až do rozměru 21 palců, nebo mycí kartáče
z mimořádně šetrného materiálu SoftTec, které se zároveň
dostanou do nejmenších prohlubní a mezer v karoserii vozidla.
Stačí jeden pracovník
Mycí linka v Liberci umývá od pondělí do pátku
v průměru 40 automobilů denně, a přitom spotřebuje
několikanásobně menší množství vody, než tomu bylo v dobách,
kdy zde automobily umývali ručně. Zařízení, které čerpá vodu
z libereckého řádu, má samozřejmě i čističku odpadních vod a
větší část vody se tak vrací zpátky do mycího procesu. Jen
závěrečný oplach probíhá čistou vodou.
O mycí linku se stará pouze jeden zaměstnanec servisu, další
technici jsou zaškoleni k jejímu užívání. "Myčka je
víceméně bezúdržbová, navíc máme od Washtecu servis 24/7… Ale zatím
ho nebylo třeba," říká Pavel Svoboda a dodává, že celá
místnost navíc byla opatřena speciální omývatelným nátěrem proti
vodnímu kameni, soli a mastným nečistotám, takže stačí ji jednou
týdně důkladně omýt vysokotlakou pistolí.
Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: Petrol magazín