Bezpečnost mycích linek

Bezpečnost v Mycích Centrech

Mycí portály, mycí tunely i mycí boxy musí počítat s tím, že v nich občas dochází k nepříjemným událostem. Co dělat, když zákazník svým automobilem nebo nepřiměřenou činností poškodí mycí zařízení, a naopak myčka poničí automobil zákazníkovi kvůli nepředvídatelné poruše, nedostateční údržbě nebo chybě softwaru?

Obecně lze příčiny poškození vozu v myčce rozdělit na tři skupiny. Nejčastější jsou škody způsobené neopatrností zákazníka, na druhém místě jsou nezaviněné nehody a nakonec patří dnes už hodně výjimečné škody způsobené myčkou. Možnost nárokování případné škody se pak v každé ze zmíněných kategorií podstatně liší.

Před vjezdem do myčky by měl být zákazník maximálně pozorný, pečlivě si přečíst návod na používání a zkontrolovat, zda jsou všechna okna zavřená, zpětná zrcátka sklopená a u starších automobilů anténa odstraněná nebo zasunutá. Je dobré také zkontrolovat další doplňky automobilu, které by se mohly uvolnit po kontaktu s kartáči nebo vysokotlakou pistolí.

Portály a tunely

Mezi nejčastější poškození mycích linek zákazníky patří nesprávné najetí nebo výjezd v prostoru pro mytí vozu. Může dojít k poškození vrat nebo mycího portálu či startéru u mycího portálu. "Častou příčinou bývá i nerespektování mycí výšky nebo vandalismus na startérech mycí linky. U mycích tunelů je nejčastěji poškozen tažný modul, protože zákazník má zataženou ruční brzdu nebo zařazenou rychlost," říká Jaromír Puškáč, manažer pro klíčové zákazníky ve společnosti AutoMax.

"Často se také stává, že zákazníci nedodrží pokyny k obsluze a používají mycí linku s nosiči, zahrádkami, dokonce jsou schopni použít mycí linku s přívěsným vozíkem. Další možné poškození může vzniknou otevřením dveří během mycího procesu," poznamenává k tomu Lubomír Molnár z firmy Washtec.

Občas i samotná mycí linka poškodí umývaný automobil. "Může dojít k poškození vozu sušící lištou díky špatnému načtení profilu vozu, u kartáčů k poškození nesklopených zrcátek nebo nedemontovaných antén. Ve výjimečných případech dochází k poškození dveří, pokud je během mytí zákazník otevře," vysvětluje Jaromír Puškáč a dodává, že mycí linka se po nesprávném kontaktu s vozem sice zastaví - vše detekují přídavné senzory, ale k poškození vozu nakonec stejně dojde vlivem setrvačnosti. "Když se v prostoru mytí vyskytne překážka, myčka se zastaví… Jenže existují jisté zákony fyziky. Rozjetý mycí portál o hmotnosti několik set kilogramů se nemůže zastavit na milimetr."

K takovým případům však dochází jen ve výjimečných případech. "Mycí linka je konstruována tak, aby vozidlo primárně nepoškodila. Například mycí linky WashTec mají certifikát od společnosti Verband der Automobilindustrie e.V. "VDA QMC" (Německá asociace automobilového průmyslu pozn. red.)," vysvětluje Lubomír Molnár a dodává, že tento soubor norem přesně definuje možné síly na vozidlo. Právě podle nich se mycí linka řídí a nastavuje. "Bohužel i zde se samozřejmě může stát, že díky opotřebení na straně vozidla nebo mycí linky může dojít k poškození. Nejběžnější jsou utržené stěrače, různé krytky nebo spojlery a difuzory. Důležitá je z tohoto hlediska pravidelná údržba jak ze strany provozovatele, tak servisní organizace." Jak je pravidelná údržba mycí linky důležitá, zdůrazňuje i Jaromír Zmek z firmy Christ: "Problém může nastat třeba při znečištění fotobuněk. Zařízení pak nesprávně načte profil vozidla a neštěstí je na světě."

Mycí boxy

Relativně bezpečné jsou mycí boxy. V nich škody vznikají především provozovateli. "Časté je poškození především u hadic a jejich koncovek jejich přejetím nebo vytržením. Často se také stává, že některé části zařízení zákazníci odcizí," vysvětluje Jaromír Zmek.

Na utržené tlakové hadice, přejeté mycí pistole, vandalismus, poškození ovládacích panelů nebo platebních terminálů si stěžuje i Jaromír Puškáč, který vyjmenovává i další příklady nevhodného chování zákazníků. Ti se občas pokusí o vloupání do ovládacích panelů, měniček, vysavačů nebo technické místnosti. "Stává se také, že si někteří vychytralí zákaznici stěžují, že vysokotlaká pistole poškodila umývaný automobil. Většinou se ale prokáže, že lak byl už porušený před mytím. Zákazník se sice snaží z toho udělat pojistnou událost, ale díky kamerovému systému na myčkách je to zamítnuto," dodává Puškáč.

Lubomír Molnár zase tvrdí, že zákazníci si spíše stěžují, že jim vozidlo poškrábal kartáč, který většinou bývá v mycích boxech k dispozici alespoň na jednom stání. "Problém je v tom, že si zákazníci v rámci úspory myjí vozidlo "na sucho". V kartáči ručního mytí pak může být prach nebo písek, který následně poškodí lak automobilu."

Technika versus lidé

Konfliktní situace občas mohou způsobit moderní komfortní doplňky automobilů. Občas se otevře elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru, což může způsobit nejen neplánované umytí interiéru a předmětů v zavazadelníku, ale také poškození samotného víka případně mycího zařízení. Problémem je občas také automatická ruční brzda, která může napáchat škody v tunelových myčkách. "Zrovna řešíme jednu pojistnou událost, kdy zákazník v tunelové mycí lince ve snaze odblokovat automatickou brzdu, vyrazil skrz tunel a poškodil mycí a sušící sekci. Naštěstí se nikomu nic nestalo, ale škoda se šplhá hodně vysoko. Vzpomínám si také na případ, kdy nám nadrozměrné vozidlo doslova vyvezlo mycí linku z mycí haly," říká s ironickým úsměvem Lubomír Molnár.

Jaromír Puškáč zase upozorňuje na fenomén youtuberů, kteří se snaží získat laiky po zhlédnutí svých videí neuvěřitelnými kousky. "Nechají se například umýt nazí včetně obličeje a používají k tomu i aktivní pěnu a vosk. Nebo schválně vystupují v mycí lince z automobilů a zkouší, zda myčka umyje i je." Na webu youtube.com najdete i videa, kde si někteří lidé myjí tlakovou pistolí aktivní pěnou interiér vozidla. "Občas zákazník zapomene zavřít okénka, a protože se kouká do mobilu ani nevšimne, že mu do interiéru teče voda…"

Cílem zlodějů a vandalů pak bývají také vysavače, u nichž provozovatel často najde utržené, přejeté, nebo ukradené koncovky hadic. Často dochází také k bourání do vysavačů, do ozdobných sloupů nebo konstrukce při vjezdu či výjezdu z myčky. Hlavní příčinou podobných nehod bývá často nerespektování největší povolené výšky pro mytí.

Prokázaní viníka nemusí být snadné

Poškození automobilu v myčce a opačně nemusí mít vždy jednoznačného viníka. Pokud dojde k poškození auta v myčce například kvůli špatně seřízeným kartáčům, vadnému dopravníku nebo nečekanému zastavení či trhnutí systému, odpovědnost za škodu nese osoba, respektive společnost, která myčku provozuje. Prokázání takové odpovědnosti však nebývá snadné - často je nutné doložit kamerové záznamy nebo svědectví, že k poškození skutečně došlo v důsledku technické závady a nikoli nedbalostí řidiče.

Výrobce nebo servisní organizace je vlastně odpovědná pouze v případě, že se prokáže výrobní vada, případně špatný servisní postup. "Z velké části se nám daří prokázat odpovědnost zákazníka mycí linky, pomáhají nám k tomu i videozáznamy z provozoven. Celkově bych poškození rozdělil do tří kategorii: zákazník nedodržuje pokyny k mycí lince, provozovatel nedodržuje pravidla pravidelné údržby mycí linky a třetí skupinou jsou většinou pokusy o pojistný podvod," říká Jaromír Puškáč.

Povinností každého provozovatele i výrobce je upozornění zákazníka na bezpečnostní předpisy, které musí dodržovat. Výrobce musí dodávat výrobek v souladu s bezpečnostními předpisy dané země a výrobek musí mít potřebné certifikace. "Myčky jsou stále sofistikovanější a mají vyspělejší bezpečnostní systémy. Výsledkem je, že v případě nesprávného najetí vozu nebo neočekávaného pohybu v prostoru mytí, se mycí linka vůbec nespustí," říká Lubomír Molnár a dodává, že se s každou novou mycí linkou násobí počet monitorovacích čidel, vše je pod kamerovými systémy, alarmy hned hlásí problém vzdáleně do mobilu provozovatele. "Mycí prostory i boxy jsou vybaveny tlačítky Total Stop pro okamžité zastavení provozu. Všechny mycí linky pak musí mít bezpečnostní dveře pro možnost rychlého opuštění mycího prostoru."

Pokud se provozovatel myčky nedokáže se zákazníkem/poškozeným domluvit, nebo pokud odmítne odpovědnost uznat, může být dalším krokem řešení situace angažování právníka. Laik stejně na první pohled nemusí výši škod dobře odhadnout. Může se ukázat, že se oprava vyšplhá na několik desítek tisíc korun například při poškrábání laku nového auta starými neudržovanými kartáči.

Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: Petrol magazín č. 5

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2025/5 Téma číslaBezpečnost v mycích centrech
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek