31. 10. 2025

Mycí portály, mycí tunely i mycí boxy musí počítat s tím,
že v nich občas dochází k nepříjemným událostem. Co
dělat, když zákazník svým automobilem nebo nepřiměřenou činností
poškodí mycí zařízení, a naopak myčka poničí automobil zákazníkovi
kvůli nepředvídatelné poruše, nedostateční údržbě nebo chybě
softwaru?
Obecně lze příčiny poškození vozu v myčce rozdělit na tři
skupiny. Nejčastější jsou škody způsobené neopatrností zákazníka,
na druhém místě jsou nezaviněné nehody a nakonec patří dnes už
hodně výjimečné škody způsobené myčkou. Možnost nárokování případné
škody se pak v každé ze zmíněných kategorií podstatně liší.
Před vjezdem do myčky by měl být zákazník maximálně pozorný,
pečlivě si přečíst návod na používání a zkontrolovat, zda jsou
všechna okna zavřená, zpětná zrcátka sklopená a u
starších automobilů anténa odstraněná nebo zasunutá. Je dobré také
zkontrolovat další doplňky automobilu, které by se mohly uvolnit po
kontaktu s kartáči nebo vysokotlakou pistolí.
Portály a tunely
Mezi nejčastější poškození mycích linek zákazníky patří
nesprávné najetí nebo výjezd v prostoru pro mytí vozu. Může
dojít k poškození vrat nebo mycího portálu či startéru u mycího
portálu. "Častou příčinou bývá i nerespektování mycí výšky nebo
vandalismus na startérech mycí linky. U mycích tunelů je nejčastěji
poškozen tažný modul, protože zákazník má zataženou ruční brzdu
nebo zařazenou rychlost," říká Jaromír Puškáč, manažer pro klíčové
zákazníky ve společnosti AutoMax.
"Často se také stává, že zákazníci nedodrží pokyny
k obsluze a používají mycí linku s nosiči, zahrádkami,
dokonce jsou schopni použít mycí linku s přívěsným vozíkem.
Další možné poškození může vzniknou otevřením dveří během mycího
procesu," poznamenává k tomu Lubomír Molnár z firmy Washtec.
Občas i samotná mycí linka poškodí umývaný automobil. "Může
dojít k poškození vozu sušící lištou díky špatnému načtení
profilu vozu, u kartáčů k poškození nesklopených zrcátek nebo
nedemontovaných antén. Ve výjimečných případech dochází k poškození
dveří, pokud je během mytí zákazník otevře," vysvětluje Jaromír
Puškáč a dodává, že mycí linka se po nesprávném kontaktu s vozem
sice zastaví - vše detekují přídavné senzory, ale k poškození
vozu nakonec stejně dojde vlivem setrvačnosti. "Když se
v prostoru mytí vyskytne překážka, myčka se zastaví… Jenže
existují jisté zákony fyziky. Rozjetý mycí portál o hmotnosti
několik set kilogramů se nemůže zastavit na milimetr."
K takovým případům však dochází jen ve výjimečných
případech. "Mycí linka je konstruována tak, aby vozidlo primárně
nepoškodila. Například mycí linky WashTec mají certifikát od
společnosti Verband der Automobilindustrie e.V. "VDA QMC" (Německá
asociace automobilového průmyslu pozn. red.)," vysvětluje Lubomír
Molnár a dodává, že tento soubor norem přesně definuje možné síly
na vozidlo. Právě podle nich se mycí linka řídí a nastavuje.
"Bohužel i zde se samozřejmě může stát, že díky opotřebení na
straně vozidla nebo mycí linky může dojít k poškození.
Nejběžnější jsou utržené stěrače, různé krytky nebo spojlery a
difuzory. Důležitá je z tohoto hlediska pravidelná údržba jak
ze strany provozovatele, tak servisní organizace." Jak je
pravidelná údržba mycí linky důležitá, zdůrazňuje i Jaromír Zmek
z firmy Christ: "Problém může nastat třeba při znečištění
fotobuněk. Zařízení pak nesprávně načte profil vozidla a neštěstí
je na světě."
Mycí boxy
Relativně bezpečné jsou mycí boxy. V nich škody vznikají
především provozovateli. "Časté je poškození především u hadic a
jejich koncovek jejich přejetím nebo vytržením. Často se také
stává, že některé části zařízení zákazníci odcizí," vysvětluje
Jaromír Zmek.
Na utržené tlakové hadice, přejeté mycí pistole, vandalismus,
poškození ovládacích panelů nebo platebních terminálů si stěžuje i
Jaromír Puškáč, který vyjmenovává i další příklady nevhodného
chování zákazníků. Ti se občas pokusí o vloupání do ovládacích
panelů, měniček, vysavačů nebo technické místnosti. "Stává se také,
že si někteří vychytralí zákaznici stěžují, že vysokotlaká pistole
poškodila umývaný automobil. Většinou se ale prokáže, že lak byl už
porušený před mytím. Zákazník se sice snaží z toho udělat
pojistnou událost, ale díky kamerovému systému na myčkách je to
zamítnuto," dodává Puškáč.
Lubomír Molnár zase tvrdí, že zákazníci si spíše stěžují, že jim
vozidlo poškrábal kartáč, který většinou bývá v mycích boxech
k dispozici alespoň na jednom stání. "Problém je v tom, že si
zákazníci v rámci úspory myjí vozidlo "na sucho".
V kartáči ručního mytí pak může být prach nebo písek, který
následně poškodí lak automobilu."
Technika versus lidé
Konfliktní situace občas mohou způsobit moderní komfortní
doplňky automobilů. Občas se otevře elektricky ovládané víko
zavazadlového prostoru, což může způsobit nejen neplánované umytí
interiéru a předmětů v zavazadelníku, ale také poškození
samotného víka případně mycího zařízení. Problémem je občas také
automatická ruční brzda, která může napáchat škody
v tunelových myčkách. "Zrovna řešíme jednu pojistnou událost,
kdy zákazník v tunelové mycí lince ve snaze odblokovat
automatickou brzdu, vyrazil skrz tunel a poškodil mycí a sušící
sekci. Naštěstí se nikomu nic nestalo, ale škoda se šplhá hodně
vysoko. Vzpomínám si také na případ, kdy nám nadrozměrné vozidlo
doslova vyvezlo mycí linku z mycí haly," říká s ironickým
úsměvem Lubomír Molnár.
Jaromír Puškáč zase upozorňuje na fenomén youtuberů, kteří se
snaží získat laiky po zhlédnutí svých videí neuvěřitelnými kousky.
"Nechají se například umýt nazí včetně obličeje a používají
k tomu i aktivní pěnu a vosk. Nebo schválně vystupují
v mycí lince z automobilů a zkouší, zda myčka umyje i
je." Na webu youtube.com najdete i videa, kde si někteří lidé myjí
tlakovou pistolí aktivní pěnou interiér vozidla. "Občas zákazník
zapomene zavřít okénka, a protože se kouká do mobilu ani nevšimne,
že mu do interiéru teče voda…"
Cílem zlodějů a vandalů pak bývají také vysavače, u nichž
provozovatel často najde utržené, přejeté, nebo ukradené koncovky
hadic. Často dochází také k bourání do vysavačů, do ozdobných
sloupů nebo konstrukce při vjezdu či výjezdu z myčky. Hlavní
příčinou podobných nehod bývá často nerespektování největší
povolené výšky pro mytí.
Prokázaní viníka nemusí být snadné
Poškození automobilu v myčce a opačně nemusí mít vždy
jednoznačného viníka. Pokud dojde k poškození auta v myčce
například kvůli špatně seřízeným kartáčům, vadnému dopravníku nebo
nečekanému zastavení či trhnutí systému, odpovědnost za škodu nese
osoba, respektive společnost, která myčku
provozuje. Prokázání takové odpovědnosti však nebývá
snadné - často je nutné doložit kamerové
záznamy nebo svědectví, že k poškození skutečně došlo
v důsledku technické závady a nikoli nedbalostí
řidiče.
Výrobce nebo servisní organizace je vlastně odpovědná pouze
v případě, že se prokáže výrobní vada, případně špatný
servisní postup. "Z velké části se nám daří prokázat
odpovědnost zákazníka mycí linky, pomáhají nám k tomu i
videozáznamy z provozoven. Celkově bych poškození rozdělil do
tří kategorii: zákazník nedodržuje pokyny k mycí lince,
provozovatel nedodržuje pravidla pravidelné údržby mycí linky a
třetí skupinou jsou většinou pokusy o pojistný podvod," říká
Jaromír Puškáč.
Povinností každého provozovatele i výrobce je upozornění
zákazníka na bezpečnostní předpisy, které musí dodržovat. Výrobce
musí dodávat výrobek v souladu s bezpečnostními předpisy
dané země a výrobek musí mít potřebné certifikace. "Myčky jsou
stále sofistikovanější a mají vyspělejší bezpečnostní systémy.
Výsledkem je, že v případě nesprávného najetí vozu nebo
neočekávaného pohybu v prostoru mytí, se mycí linka vůbec
nespustí," říká Lubomír Molnár a dodává, že se s každou novou
mycí linkou násobí počet monitorovacích čidel, vše je pod
kamerovými systémy, alarmy hned hlásí problém vzdáleně do mobilu
provozovatele. "Mycí prostory i boxy jsou vybaveny tlačítky Total
Stop pro okamžité zastavení provozu. Všechny mycí linky pak musí
mít bezpečnostní dveře pro možnost rychlého opuštění mycího
prostoru."
Pokud se provozovatel myčky nedokáže se zákazníkem/poškozeným
domluvit, nebo pokud odmítne odpovědnost uznat, může být dalším
krokem řešení situace angažování právníka. Laik stejně na první
pohled nemusí výši škod dobře odhadnout. Může se ukázat, že se
oprava vyšplhá na několik desítek tisíc korun například při
poškrábání laku nového auta starými neudržovanými kartáči.
Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: Petrol magazín č. 5