3. 11. 2025
                    
                        

Už skoro půl roku se cena pohonných hmot drží na hranici 34
korun za litr benzínu a 33 korun za litr nafty. S různými
sezónními výkyvy postupně zlevňují paliva už rok a půl, což také
přibližně odpovídá vývoji cen ropy a kurzu koruny k dolaru a
změnám na burze v Rotterdamu.
Stát na ceny u čerpacích stanic vliv nemá, pokud nepočítáme
výjimečné případy změny sazby spotřebních daní. Jenže každá
příznivá situace, v tomto případě pro řidiče, se politikům hodila
v  předvolebním čase. Dosluhující vláda Petra Fialy, která
předá po prohraných volbách žezlo hnutí ANO a zřejmě i Motoristům a
SPD, prezentovala jedny z nejnižších cen pohonných hmot v Evropě
jako do určité míry zásluhu státu.
Skutečností je, že Česko je už řadu měsíců pumpařským lowcostem
Evropy. Podle nejnovějšího srovnání Evropské komise máme šestý
nejlevnější benzín a  čtvrtou nejlevnější naftu ze zemí EU.
Diesel má levnější už jen Estonsko, Malta a Bulharsko. V případě
benzínu je levnější jen Litva, Polsko, Kypr a opět Malta a
Bulharsko. O poznání dražší, než české pumpy jsou ty na Slovensku.
Dosluhující premiér Petr Fiala (ODS) i ministr průmyslu Lukáš Vlček
(STAN) to opakovaně prezentovali na veřejnosti.
Slováci platí víc
Udělali jsme hodně pro to, aby se ceny pohonných hmot držely
nízko," pochválil se Fiala v  březnu na síti X. Ministr Vlček
dal Česko do souvislosti se Slovenskem. "Strašili u  nás
benzínem za 60 korun, pokud se odstřihneme od Ruska. Realita? Dnes
natankujete i za necelých 32 korun. A Slováci, kteří na ruských
surovinách zůstali závislí, si pěkně připlatí. Na Slovensku se od
Ruska neodpojili. A  platí víc. Strašit umí kdekdo, ale
odpovědnost a  odvaha rozhodnout, to je něco jiného. My jsme
se postavili k závislosti na Rusku čelem a ukázalo se, že je to
správná cesta. ," napsal na X krátce před volbami ministr
Vlček.
Ekonom společnosti Finlord Boris Tomčiak však upozorňuje, že
vláda Petra Fialy neměla na nižších cenách žádný podíl. "Pro Českou
republiku je příznivá nižší sazba DPH 21 procent versus 23 procent
na Slovensku a také silná koruna vůči euru. Ale to by na uvedený
rozdíl se Slovenskem nestačilo. Důležitý je i  fakt, že
velkoobchodní marže na Slovensku jsou vyšší. Slovnaft je víc
zatížen takzvanou solidární daní a taky jsou vysoké náklady na
modernizaci rafinérie, aby mohla zpracovávat zejména neruskou ropu.
Solidární daň i náklady na modernizaci Slovnaft promítá do svých
velkoobchodních cen. Ale pro nás je tento stav výhodný, jelikož se
řidičům v osobní a nákladní dopravě vyplácí tankovat na našem
území," komentuje Tomčiak rozdíl oproti Slovensku a důvody nízké
ceny u nás.
Podle mluvčí Slovnaftu Lucie Čorbové nehraje žádnou roli ani
fakt, že slovenská rafinérie Slovnaftu, která patří do skupiny MOL,
bere nadále většinu ropy z  Ruska. "Klíčovou složku finální
maloobchodní ceny tvoří daně a  poplatky, které se v 
jednotlivých zemích liší. Právě rozdílná daňová zátěž je hlavním
důvodem rozdílu mezi cenami na pumpách na Slovensku a v České
republice. Na Slovensku je navíc ještě v ceně paliva započítaný i
poplatek za skladování a udržování nouzových zásob státu,"
vysvětluje Lucie Čorbová.
Daň snížili, ale zas zvedli
Ve prospěch českých čerpacích stanic v  celém evropském
měřítku hraje roli kromě nízkých sazeb daně i to, že u nás stát
zatím nevybírá od prodejců paliv žádnou ekologickou daň. Určitý
vliv má i obrovská hustota čerpaček, a tedy silná konkurence, která
je u  nás mnohem větší než na Slovensku i jinde v Evropě. Na
Slovensku má z celkového počtu 1045 čerpacích stanic podíl přes 20
procent Slovnaft, u nás nejpočetnější síti Orlen patří zhruba 10
procent ze čtyř tisíc čerpacích stanic.
Stát má tak na ceny jen jednu jedinou páku - mohl by snížit
sazbu spotřební daně. Ale to se za vlády Petra Fialy stalo jen
dočasně, když v červnu 2022 ministerstvo financí pod tlakem
vysokých cen snížilo spotřební daň o 1,5 koruny, ale u benzínu po
pár měsících (u nafty po roce) sazbu zvýšil zas na původní částku
12,84 koruny.
Vláda si může připsat jako velkou zásluhu odstřižení od ruské
ropy a  politickou podporu projektu státního provozovatele
ropovodů firmy Mero na posílení dovozu ze západu ropovodem IKL.
Částky na cenových totemech to však nijak neovlivnilo.
Velkoobchodní a  maloobchodní ceny benzínu a nafty se totiž
stanovují v celé Evropě podle ceny na burze v Rotterdamu a nemá na
to vliv, zda je rafinérie v té či oné zemi vyrobila z neruské nebo
levnější ruské ropy a 9,95 koruny z litru.
Nižší náklady na surovinu, respektive vyšší marže zvyšují zisk
rafinérii. Řidiči totiž nakupují po připočtení rozdílných daní
a  různých poplatků v dané zemi u čerpacích stanic za ceny
podle Rotterdamské burzy. Ta se sice mění denně, ale v závislosti
na více faktorech - vývoji ceny neruské ropy Brent, na stavu zásob
vyrobených paliv nebo vlivem různých událostí ve světě. 
Naposled se zlevňovalo v roce 2021
Stejně tak neměla a nemají na ceny v Česku vliv ani další
uskutečněná vládní opatření. Zrušení silniční daně snížilo náklady
na provoz dopravcům a firmám, ale nikoliv běžným řidičům. Zrušení
povinného přimíchávání biosložky do benzínu a nafty cenu nesnížilo,
protože petrolejáři drahý líh a  řepkový olej přidávají dál
a  dobrovolně v co nejvyšším množství, jaké jim normy
umožňují, protože jinak by nesplnili povinné emisní úspory a
platili stamilionové pokuty.
Na zlevnění pohonných hmot neměly žádný vliv ani dočasně
zavedené kontroly marží v retailu a distribuci v roce 2022, jelikož
se neprokázalo, že by si petrolejáři tehdejšími vysokými cenami
neúměrně "mastili kapsy" a nedošlo tak na hrozbu zastropování marží
z moci úřední.
Poslední změna, kterou kdy minulé vlády přispěly ke snížení ceny
paliv, konkrétně nafty, je tak dílem předchozí vlády ANO a ČSSD.
Stát totiž v roce 2021 snížil daň o jednu korunu jako ústupek
lobby dopravců, kteří v  té době čelili levné konkurenci z
Polska. V případě benzínu je dnešní sazba stejná už od roku
2010.
                        Autor: Miroslav Petr, Zdroj: Petrol magazín č. 5