5. 10. 2020
Země EU by měly do roku 2030 snížit emise skleníkových plynů o
55 procent proti stavu z roku 1990. Navrhla to předsedkyně Evropské
komise Ursula von der Leyen ve středu 16. září ve svém poselství o
stavu Evropské unie. Dosavadní plán přitom počítal se 40 procenty.
Našim veřejnoprávním médiím, v minulých dnech úplně
zaměstnaným nezbytnými senzačními titulky o druhé vlně Covid-19,
však tato, pro naše občany velmi zásadní informace, zdá se opět
zcela unikla. Mnoho ekonomů, politických komentátorů, ale i
odborníků z našeho oboru, se přitom shoduje v názoru, že elita
Evropské komise tím prokazuje už jen svou totální nekompetentnost a
absolutní ideologickou zaslepenost. Na nereálnost tohoto plánu
upozornil v bezprostřední reakci dokonce i vicepremiér Karel
Havlíček.
Už jde opravdu do tuhého
Ideologickou masáž zahájila Evropská komise už 11. prosince
2019, kdy byl poprvé zveřejněn Zelený úděl pro Evropu.
Předsedkyně Von der Leyen tehdy prohlásila: "Musíme usilovat o víc:
o 50 %, ne-li o 55 %". Aby se tak stalo, slíbila předložit v
prvních 100 dnech ve své funkci návrh unijního předpisu o klimatu,
"díky němuž se cíl pro rok 2050 stane právně závazným". A tak se
tedy i stalo, ovšem schváleno bylo "jen" kompromisní snížení o 40
%, což byl až doposud dosavadní plán.
Reálně uvažující ekonomové očekávali, že v reakci na
pandemii COVID-19 budou tyto plány EU poněkud rozvolněny. Omyl!
Během léta byl schválen návrh Fondu obnovy EU, který je jen
důkazem urputného lpění elit EU prosadit svou zelenou utopii bez
ohledu na reálný stav ekonomik členských států, zdevastovaných
pandemií. Více než třetina (37 %) ze 750 miliard EUR budoucího
dluhu EU bude, jak známo, směřovat výhradně do zelených
projektů.
Tím ovšem prosazování zelené ideologie EU zdaleka neskončilo,
což nám paní von der Leyen předvedla předložením ještě
ambicióznějšího plánu právě před několika dny ve svém poselství o
stavu Evropské unie. Nový plán dokonce slovy paní předsedkyně
připouští ještě drastičtější omezení: "Uznávám, že zvýšení ze 40 na
55% je pro některé příliš vysoké ale pro jiné naopak
nedostatečné…." ( celý projev v českém jazyce je
k dispozici v textové podobě ZDE)
Vyjádření Ministerstva průmyslu a obchodu ČR: NEREÁLNÉ!
Snížit emise
skleníkových plynů do roku 2030 o 55 % proti stavu z roku 1990 tak,
jak navrhla předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyen, je
podle vicepremiéra a ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka pro
ČR nereálné. Pokud si má ČR zachovat energetickou soběstačnost,
bude to o něco později. "Rozumíme ekologickým ambicím EU,
podstatné je, jak to dopadne na jednotlivé země. Každá má jinou
průmyslovou, energetickou a dopravní infrastrukturu. Vize nesmí být
pouze ideologie a přání, ale musí být podložena konkrétními
opatřeními v jednotlivých zemích, která musí mít reálný základ i s
ohledem na aktuální situaci, kdy celá Evropa řeší dopady
pandemie", uvedl Havlíček v bezprostřední reakci MPO ZDE: tisková zpráva MPO ze 16. 9. 2020
Kdo je v pozadí?
Zdá se, že zelená ideologie a napohled naivní přání elit EU
nejsou tak zcela motivovány ušlechtilou snahou zachránit planetu.
Vše nasvědčuje tomu, že jde o účelovou manipulaci evropskými
politiky prostřednictvím agresívní lobby, vystupující pod
nenápadným názvem Transport& Environment.
Tato
velmi mocná asociace sdružuje několik desítek ekologických
neziskovek, velkých firem a korporací, jejichž nesporným zájmem je
profitovat z budoucí zelené ekonomiky EU, a to bez ohledu na
ekonomické důsledky pro obyvatelstvo. Při hlubším studiu zdrojů EU
a dalších dokumentů, které jsou veřejně k dispozici, lze
získat i jednoznačné důkazy o působení této bohulibé lobby na
evropské politiky. Sama paní předsedkyně se ve svém projevu
k zelené lobby hrdě hlásí: "Včera mi 170 vedoucích
představitelů podniků a investorů - z malých a středních podniků i
některých největších světových podniků - napsalo, že vyzývají, aby
Evropa stanovila cíl alespoň na 55 %". Naše redakce má jeden
z takových dopisů k dispozici. V tuto chvíli postačí
název dopisu, který odeslala Evropské komisi lobby Transport &
Environment 5 dní před tímto projevem: Výzva předsednictvu
Evropské komise, aby pro celou EU stanovila rok 2035 jako konečné
datum ukončení prodeje osobních automobilů a dodávek se spalovacími
motory.
Ostatně samotná asociace T&E se prohlašuje za evropského
leadera v oblasti čisté mobility a výsledky své činnosti se
zcela otevřeně chlubí na svých webových stránkách: "Donutili
jsme EU, aby stanovila nejambicióznější standardy CO2
pro osobní a nákladní automobily na světě, ale také jsme pomohli
odhalit skandál dieselgate…". Viz ZDE odkaz na web Transport &
Environment.
V Evropském parlamentu má tato lobby skvělého zastánce a
hlásnou troubu, a sice předsedu Výboru EP pro životní prostředí a
veřejné zdraví Pascala Canfina (Zelení), který se jednou
zapíše do pohnutých dějin Evropy svou letošní březnovou výzvou
Evropské aliance pro zelenou obnovu, jejíž 200 signatářů se jakoby
náhodou většinou shoduje se zájmovou skupinou Transport &
Environment. Právě tato výzva byla zásadním impulzem ke spuštění
výše zmíněného Fondu obnovy EU se silně zeleným zabarvením…
Téma zelené lobby ve strukturách EU je natolik závažné,
že mu věnujeme v nejbližší době další příspěvek.
Petrolejáři Evropy se brání, ale jejich hlas v EU je programově
ignorován
Už
v polovině roku 2018, kdy Evropská komise připravovala
současná drakonická opatření k omezení emisí pro osobní a
dodávkové automobily, zahájila evropská petrolejářská asociace FuelsEurope
kampaň, ve které se snažila prokázat, že jsou i jiné cesty
k dosažení uhlíkové neutrality, především v dopravě. Vznikla
tak celá řada materiálů, kterou lze shrnout pod společným názvem
Vize 2050 - cesta k vývoji rafinérského průmyslu a
nízkouhlíkatých kapalných paliv.
V dokumentech se stručně řečeno poukazuje na fakt, že
celospolečenské náklady na masívní elektrifikaci dopravy budou do
roku 2050 mnohem vyšší než cesta k bezuhlíkatým palivům,
kombinovaná s dalším rozvojem čistých spalovacích motorů. Vize 2050
zároveň předkládá zcela jiný, realistický scénář budoucí
mobility, který počítá s daleko nižším podílem bateriových
elektrických vozidel.
Křik zelených aktivistů však tuto zcela konstruktivní
argumentaci nejen přehlušil, ale v podstatě na půdě Evropské
komise zcela zablokoval. V reakci na stále nepříznivější
situaci iniciovala letos petrolejářská asociace FuelsEurope tuto
kampaň znovu, tentokráte vyzvala k podpoře i národní asociace
členských států EU. Vizi 2050 se tak připravuje v nejbližších
dnech podpořit i Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu
(ČAPPO).
Nebuďme na pochybách, 55 % půjde příští rok do legislativy
EU
Když ocitujeme příslušnou část projevu paní předsedkyně,
pochopíme vážnost situace, ovšem poněkud jinak, než vidí vážnost
situace Evropská komise: "Bude-li tento nový cíl splněn, sníží
se tím naše závislost na dovozu energie, vytvoří se miliony dalších
pracovních míst a více než o polovinu se omezí znečištění ovzduší.
Abychom však tohoto cíle dosáhli, musíme začít hned. Do příštího
léta přepracujeme veškeré naše právní předpisy v oblasti klimatu a
energetiky tak, aby mohlo být dosaženo cíle snížit emise o 55
%." A paní předsedkyně pokračuje obligátním socialistickým
receptem, jak na to: "…posílíme obchodování s emisemi,
podpoříme obnovitelnou energii, zlepšíme energetickou účinnost,
zreformujeme zdanění energie…". Každý uvažující občan EU si
jistě dokáže představit, jaká další daňová zátěž nás čeká například
pod slovy "reformujeme zdanění energie"…
Podle jásavého komentáře Williama Todtse, výkonného ředitele
lobby Transport & Environment, může EU kupříkladu zahrnout
automobilová paliva do obchodu s emisními povolenkami, což by
mohlo znamenat zvýšení cen pohonných hmot až o cca 3 Kč na
litr.
Také vám to připadá jako nereálné? Nedělejme si iluze, Evropský
parlament tohle vše pod vlivem zelené lobby dozajista schválí!
Na závěr si neodpustíme glosu klasika: "Když zasedá parlament,
nikdo si nemůže být jistý majetkem ani životem." To prohlásil
Oliver Cromwell už v roce 1653, když rozpouštěl Anglický
parlament….
Rekapitulace odkazů na dokumenty a webové stránky:
Autor: Ing. Miroslav Stříbrský,
Petrolmedia
S poděkováním za pomoc Ivanu Indráčkovi, SČS
Zdroje:
- Evropská komise
- ČTK
- Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR
- Asociace FuelsEurope
- Transport Environment
- IDnes
Související články