Archiv aktualit

Češi jsou v zavádění alternativních pohonů hluboko pod průměrem EU

Vozové parky českých firem tvoří i nadále převážně auta na naftu a benzín. Využívání alternativních pohonů je v tuzemsku hluboko pod průměrem EU. Podle průzkumu Arval Mobility Observatory 2020 společnosti Arval, předního poskytovatele operativního leasingu, má jen 14 % českých firem ve svém vozovém parku alespoň jeden typ vozidel s alternativními technologiemi. Evropský průměr přitom činí 34 % a Česko tak zaostává i za Tureckem a Ruskem, kde je tento podíl pohonů dvojnásobný, respektive o polovinu vyšší.

Unipetrol se opět stal nejlepším Zaměstnavatelem roku v Ústeckém kraji

Péče o zaměstnance je pro Unipetrol dlouhodobou prioritou, což vyplývá i z výsledků letošního ročníku soutěže Zaměstnavatel roku 2020. Unipetrol v této prestižní nezávislé soutěži obsadil opět první místo v Ústeckém kraji. Nedílnou součástí úspěšné personální strategie je také intenzivní dlouhodobá podpora talentovaných studentů a českého školství.

Organizátoři oznamují odložení veletrhu UNITI na květen 2022

Pandemie COVID-19 nadále dominuje hospodářskému a společenskému životu a způsobuje velké potíže odborným událostem. Organizátoři veletrhu UNITI předpokládají, že virus bude i nadále vyžadovat přísná omezení, a to až do příštího roku. Pokud se situace zhorší, mohlo by to dokonce vést ke krátkodobému zákazu akcí.

Mattoni 1873 pokračuje ve sjednocování barev PET lahví svých značek

Hanácká kyselka, Poděbradka a Dobrá voda, významné značky minerálních vod na českém trhu, se v příštích měsících začnou plnit do PET lahví jedné barvy.Skupina Mattoni 1873 pokračuje na cestě k udržitelnosti podporou ekodesignu lahví svých značek. Cílem je usnadnitrecyklaci a ideálně nastartovat tumnohonásobnou „z lahve do lahve“. Kromě nižšího počtu barev PET lahví je zásadní i efektivní sběr, tedy zavedení zálohového systému. Jen tak může dojít k podstatnému snížení vlivu nápojového odvětví na životní prostředí.

Alternativa k elektromobilitě? Dekarbonizace PHM

Asociace FuelsEurope představila v polovině června strategii pro kompletní dekarbonizaci dopravních pohonných hmot do roku 2050. A dokonce vyčíslila i předpokládané náklady. Na realizaci bude třeba vynaložit finanční prostředky ve výši až 650 miliard eur. Pro paliváře je tento plán natolik závažný, že jsme se rozhodli učinit z něj i hlavní téma nadcházejícího PetrolSummitu a věnovat se této strategii budeme podrobněji i v dalších číslech Petrol magazínu.

Vývoj spotřeby pohonných hmot v Česku v roce 2020

Za první pololetí 2020 klesla celková spotřeba pohonných hmot o 9 %. Výraznější pokles byl u automobilových benzinů. Za hodnocené období klesla jeho spotřeba o 14 %, zatímco nafta pouze o 7 %. Pokles poptávky po pohonných hmotách koresponduje s poklesem HDP (minus 8,7%) a také se skutečností, že v první polovině roku 2020 klesl nákup nových osobních automobilů o 23,6 %, u nákladních automobilů dokonce o 41 %. Výrazný byl také pokles výkonů u veřejné autobusové dopravy.

Oborové svazy vyzývají k podpoře plynové mobility

Český plynárenský svaz (ČPS) vyzval komerční a veřejný sektor k intenzivnějšímu využívání plynových vozidel. Firmám, městům a obcím, které se k rozvoji plynové mobility zavážou, nabízí své služby spojené například se školením řidičů nebo s prosazováním legislativních změn. Výzvu podpořil také Svaz měst a obcí ČR, Svaz dovozců automobilů nebo sdružení autodopravců Česmad Bohemia. Zemní plyn je podle nich dnes nejdostupnějším a často i jediným řešením, jak snížit emise škodlivin v dopravě a splnit klimatické cíle Evropské unie.

Zatímco spotřebu benzínu a nafty koronavirus omezil, alternativním plynným palivům se daří

Ekonomický útlum související s mimořádnými opatřeními kvůli COVID-19 výrazně omezil spotřebu pohonných hmot. Jak již dříve uvedla Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu, výtoč benzínu a nafty letos zřejmě nedosáhne úrovně loňského roku. Odhaduje se propad 10 až 12 % u benzínu a 5 až 8 % u nafty. Jiná je ale situace u plynných paliv. Dodavatelé CNG hlásí, že i přes dočasný propad prodejů předpokládají plánované odběry nebo i meziroční růst. Segment LPG je pak vedle elektromobility jediný, který zaznamenal meziročně rostoucí počet registrací nových osobních automobilů. U obou plynných alternativ se navíc na českém trhu letos objevila jejich emisně čistá varianta v podobě bioCNG a bioLPG.

První česká „jaderná“ rychlodobíječka dodala za šest měsíců elektřinu na cestu desetkrát kolem republiky

První veřejná rychlodobíjecí stanice pro elektromobily v České republice napájená výhradně z produkce bezemisního jaderného zdroje – stojan ČEZ u dukovanské elektrárny – dodala za první pololetí do baterií e-aut více než 3 MWh elektřiny. Umožnila tak elektromobilům ujet téměř 24 tisíc kilometrů, což odpovídá cestě desetkrát kolem celé České republiky. Zapojením rychlodobíjecí stanice do systému vlastní spotřeby elektřiny v elektrárně lze stoprocentně garantovat, že dobitý elektromobil se ani zprostředkovaně nepodílí na emisích skleníkových plynů a nezatěžuje tak planetu. U dukovanské elektrárny fungují celkem 3 veřejné dobíjecí stanice ČEZ. V celém Kraji Vysočina jich Skupina ČEZ momentálně provozuje 7, v sousedním Jihomoravském kraji pak dalších 19.

Unipetrol se zaměřil na investice. Ve druhém čtvrtletí zvýšil investice meziročně o 137 % na 3,9 mld. Kč

Rafinérská a petrochemická skupina Unipetrol zveřejnila hospodářské výsledky za druhé čtvrtletí roku 2020. Unipetrol vykázal tržby ve výši 15 miliard Kč. Provozní zisk před úroky, daněmi, odpisy a amortizací (EBITDA LIFO) dosáhl výše 584,7 mil. Kč. Unipetrol se zaměřil na investice. V uplynulém čtvrtletí Unipetrol investoval 3,9 mld. Kč, což je meziroční nárůst o 137 %. Hospodářské výsledky byly ovlivněny nízkou marží v rafinérském i petrochemickém průmyslu, realizací zarážky v chemickém závodě Záluží u Litvínova a omezeními souvisejícími s opatřeními proti šíření koronaviru.

Je čas podporovat vodíkové technologie

tvrdí ministr hospodářství Slovenské republiky Richard Sulík a hovoří o velké šanci pro Slovensko. Vodík má podle něj z dlouhodobého hlediska pro Slovensko obrovský potenciál. Uvedl to na odborné konferenci "Vodíková budoucnost Slovenska".

Balíček mobility schválen – dobrá zpráva pro dopravce i řidiče

Evropský parlament schválil Balíček mobility, který se projednával skoro čtyři roky (předložen koncem května 2017). Obsah balíčku je vítězstvím kompromisní cesty podporované i českou stranou, která v první řadě znamená, že silniční dopravci nebudou spadat pod vysílací směrnici při bilaterálních a tranzitních přepravách, naopak pod směrnici bude spadat plně kabotáž. Do domovského státu se řidiči budou muset vracet vždy do čtyř týdnů a vozidla do země registrace každé dva měsíce. To by mělo omezit praxi, kdy řidič zůstává v zahraničí několik měsíců v kuse.

Petrol Magazín

Aktuální vydání2020/04 Téma číslaNáš časopis slaví kulaté výročí
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek

Reklama

  • CardManager

PETROLsummit 21

20. 5. 2021

Praha

Přihlásit se

PETROLawards

14. ročník

prestižní profesní
celooborové soutěže

Více informací