Čerpací stanice roku, E.O.C. s. r. o.
PETROLmagazín čerpací stanice měsíce - duben
Jedna z nejhezčích pump v české síti Shell
Společnost E.O.C. zprovoznila minulý rok v říjnu
novou čerpací stanici v Ostrově nad Ohří, kterou provozuje
v barvách společnosti Shell Czech Republic. V její síti jde
již o 181. stanicí v pořadí. Přestože je čerpací stanice
v těsném sousedství silné konkurence místních supermarketů,
hned od začátku se těší nečekaně velké přízni zákazníků.
Lukrativní poloha, moderní vybavení
Nová čerpací stanice v barvách společnosti Shell nabízí své
služby od října minulého roku na okraji města Ostrova nad
Ohří. Její majitelé, kteří pro ni získali od společnosti Shell CR
franchisu, zvolili pro její stavbu velice výhodnou lokalitu.
Čerpací stanice je na vjezdu do komerčního areálu místních
supermarketů Lidl a Tesco, kam jezdí nakupovat celé město i
obyvatelé širokého okolí, a zároveň je stanice lehce dostupná
prostřednictvím sjezdu z rychlostní silnice - takzvané
podkrušnohorské magistrály mezi Karlovými Vary a Chomutovem.
Stanice disponuje dvěma multistojany s výkonnými palivy Shell
V-Power Nitro+ a Shell V-Power Nitro+ Diesel i úspornými
palivy Shell FuelSave Diesel a Shell FuelSave Natural 95. Pro
plynulé odbavení kamionů je zde připraven jeden rychlovýdejní
stojan s průtokem paliva až 140 l za minutu. Výdejní technologie
Gilbarco je propojena s informačním systémem řady Shop od
třebíčské firmy Unicode Systems. Shell v Ostrově nad Ohří je
první čerpací stanice v ČR kompletně osazená LED osvětlením včetně
lednic, chladicích boxů a venkovního veřejného osvětlení.
Zajímavostí je totem v novém designu společnosti Shell, který
inzeruje pouze dva základní produkty řady Shell FuelSave, přestože
v sortimentu prodávaných paliv jsou ještě další dva prémiové
produkty.
Orientace na zákazníka a jeho potřeby
Čerpací stanice oslovuje projíždějící motoristy billboardy u
silnice ve směru od Karlových varů i Chomutova a další u cesty od
německých hranic v Jáchymově. Z rychlostní silnice láká
k odbočení obrovitý pylon. Letošní zima i díky promyšlené
navigaci přivála do čerpací stanice nečekané množství turistů
cestujících do krušnohorských lyžařských středisek. Podle obsluhy
zejména Pražáci výrazně posílili nejen výtoče pohonných hmot, ale
také pomohli rozhýbat prodeje v shopu. Provozovatelé si od své
první letní turistické sezóny po zkušenosti s tou zimní velmi
slibují. Kolem čerpací stanice projíždí i poměrně velké množství
Němců, kteří se i v Ostrově zastavují za nákupy
v sousedních supermarketech, ale jejich zájem o tankování by
mohl být podle vedoucí stanice vyšší. Pokud se přesvědčí, že i
v přepočtu na eura je pro ně cena benzinu či nafty výhodnější
než v Německu, zpravidla vždy natankují plnou nádrž.
Zatímco paliva Shell se díky celoplošnému marketingu společnosti
prodávají poměrně dobře, provozovatel stanice v prodeji
suchého zboží musí bojovat s diskontní konkurencí sousedních
supermarketů. Jejich zbraní je nápaditost při skladbě nabídky a
v marketingu. Majitelé čerpací stanice se osobně domluvili
s firmou z nedalekého Německa na přímých dodávkách
kvalitní značkové kávy, kterou si zákazníci okamžitě velmi
oblíbili. Standardní sortiment nového konceptu občerstvení
"deli2go" na stanicích Shell je zde obohacen o nabídku chlebíčků,
zákusků, polévky či rozpékaného pečiva. Protože si hned po rozjezdu
bistro velice rychle našlo své zákazníky, už se flexibilně plánuje
v průběhu sezóny další rozšíření sortimentu o teplá hotová
jídla, pro jejichž přípravu je gastropovoz čerpací stanice
dostatečně dimenzován. Překvapivý je zde zájem zákazníků i o
sortiment autopotřeb, jejichž nabídka je oproti obdobným stanicím
velkých společností neobvykle široká.
Dětské chyby v dispozici a
merchandisingu
Prostředí čerpací stanice, která ještě "voní" novotou, je velice
příjemné a troufám si říci, že po stránce designu interiéru se
jedná o jednu z nejhezčích stanic v síti Shell
v Česku. Přesto se ale provozovatelé dopustili poměrně
zásadních chyb při dispozici regálových gondol ve střední části
shopu, které jsou natočeny akčními čely obráceně vzhledem
k pohybu zákazníků a ti nabídku na akčních čelech zaznamenají
až při odchodu z obchodu. Výsledkem je podstatné omezení
nabídky v impulsní zóně. V čelech regálů je navíc
umístěno nevhodné zboží. Autopotřeby a vína rozhodně do impulsní
zóny nepatří. Přestavení gondol společně s redispozicí nabídky
rozšíří impulsní zónu a přinese zvýšení prodejů.
Další rezervou je prezentace části nabídky zboží. Některé
sortimentní kategorie v gondolách se vzájemně prolínají a to
vylučuje intuitivní orientaci zákazníků při nákupu v prodejně.
Personál se nevyvaroval také poměrně časté chyby, kdy nabídka zboží
na regálech je nedostatečná a to je kompenzováno aranžováním
jednotlivých balení v pravidelných rozestupech. Ve výsledku
tak regál s příslušnou kategorií působí poloprázdně. Zásadou
je, že plné regály prodávají. Merchandisingové neduhy typické pro
čerstvě zprovozněné stanice se ale dají poměrně rychle
odstranit.
Kreativní marketing
Dalším příjemným překvapením je marketing stanice a zejména
snaha podnítit loajalitu zákazníků. Velmi profesionální obsluha
nezapomene všem novým zákazníkům nabídnout vstup do Shell
SmartClubu, o který je údajně mezi lokálními zákazníky velký zájem.
Důkazem, že kreativita v marketingu se vyplácí, je vlastní
systém podpory prodejů, který si u tankujících řidičů získal
nebývalou oblibu. Čerpací stanice nabízí běžným motoristům za
natankování více než 10 litrů kávu zdarma, řidiče kamionů láká zisk
poukázek na odběr zboží v shopu. Pokud natankují nad 200
litrů, získají kupón v hodnotě 100 Kč, nad 300 litrů kupon 200
Kč a při tankování nad 500 litrů 300korunový kupon. Přes uvedené
nedostatky je výsledný subjektivní dojem z čerpací stanice
velice pozitivní a v objektivním hodnocení prostřednictvím
hloubkového auditu řadí čerpací stanici v Ostrově do kategorie
nadstandardních stanic (i když jen velmi těsně). Ještě stále široký
potenciál ke zlepšení mohou provozovatelé využít k dalšímu zvýšení
počtu věrných zákazníků a následnému zvyšování prodejů.
Na slovíčko s vedoucím
Eva Urbanová (1971), vedoucí čerpací
stanice
Jak rychle si našla zcela nová čerpací stanice
zákazníky?
Já bych řekla, že velmi rychle, protože hned v říjnu a
listopadu jsme měli docela velkou výtoč. Okolo Vánoc se to trochu
snížilo, ale teď zase máme velmi dobré výtoče.
Co považujete za vaši největší konkurenční
výhodu?
Určitě obsluhu, ta je tady bezkonkurenční. V Ostrově jsou
čtyři čerpací stanice a myslím si, že zde máme velmi milou a
profesionální obsluhu. Já mám v obsluze prostě skvělé
lidi.
Převažují v obsluze muži nebo ženy?
Já jsem ráda, že jsme se dohodli s panem Havlíčkem,
jednatelem společnosti, které patří naše čerpací stanice, že směny
složíme z dvojic muž - žena. Pracovala jsem předtím deset let na
Benzině a vedla s manželem hned 4 čerpací stanice. Vím, že
ženy jsou pedantky na prodejnu, na úklid a muži na techniku a
zastanou venkovní údržbu. Máme to takto krásně rozdělené a bezvadně
to funguje.
Myslíte si, že značka Shell láká hodně
zákazníků?
Určitě, protože Shell je vyhlášený kvalitou pohonných hmot a hodně
lidí už nám tady potvrdilo, že na nádrž ujedou i o desítky
kilometrů víc než na běžná paliva od neznačkových pump. Také je
velký zájem o věrnostní karty Shell ClubSmart. Obsluha pořád
vypisuje nové přihlášky.
Co si přejete do letní sezóny?
Aby k nám jezdilo hodně klientů, aby měli v dnešní době
všichni dobrou náladu, protože se úplně jinak pracuje se skvělými
zákazníky, než když jsou naštvaní a neusmívají se.
Shell Ostrov nad Ohří
- Provozovatel: E.O.C.
s. r. o.
- Provozní doba:
nonstop
- Nabídka produktů:
Shell FuelSave Natural 95 / Shell FuelSave Diesel a prémiová paliva
Shell V-Power Nitro+ / Shell V-Power Nitro+ Diesel
- Služby: Shop + gastro,
vysavač, kompresor
- Počet
zaměstnanců/stálých: 9 (z toho 9 stálých)
Zaujalo nás (přednosti a pozitiva)
- Orientace na potřeby
všech kategorií zákazníků
- Dvouproduktový totem
při sortimentu čtyř produktů
- Navigace
k čerpací stanici
- Nápaditá marketingová
podpora nákupů PHM prostřednictvím benefitů v podobě suchého
zboží
- Oživení nabídky
kategorie gastro standardu deli2go o čerstvé chlebíčky, zákusky a
rozpékané pečivo
Skryté rezervy
- Uspořádání gondol ve
středu shopu
- Nevhodné rozmístění
kategorií zboží v shopu / vyloučení intuitivní orientace a
působení impulsů
- Nezaplněnost regálů
zbožím
- Chyby
v prezentaci některých kategorií zboží
- S ohledem na
konkurenční čerpací stanice v lokalitě chybí služba mytí
vozidel
PETROLaudit