Mycí linka s čerpací stanicí pro cisterny a nákladní vozy

Projekt roku, PAŠEK s.r.o. / CHRIST CAR WASH s.r.o.

Čisté zvenku i zevnitř

Mytí nákladních automobilů je problém a zvláště u cisteren a silotanků, kde je třeba vyčistit i jejich nákladový prostor, aby nedošlo ke kontaminaci převážených látek nečistotami. Unikátní zařízení na bázi stroje Christ Magnum provozuje v Kaznějově firma Pašek.

Kaznějov 1
Finální dočištění vnitřku cisterny provádí řidič kamionu, který je za perfektní vyčištění tanku odpovědný

Rodinná firma Pašek v kaolínových dolech Kaznějov a Horní Bříza provozuje od roku 2003 technologickou přepravu surovin vozidly Tatra a zároveň má necelý kilometr od hlavní brány kaznějovského areálu od roku 1994 autorizované zastoupení značky Tatra. Kvalitu odvedené práce garantuje certifikát kvality ISO 9001.
Firma otevřela v květnu letošního roku mycí linku s čerpací stanicí, která těží ze svého strategického postavení u vjezdu do areálu kaolínového dolu.

Postupně se ukazuje, že tato investice s relativně dlouhou návratností se začíná vyplácet. Samotná autodoprava Pašek totiž provozuje přes 40 nákladních automobilů Tatra. Novou myčku začali navíc smluvně využívat autodopravci, kteří mimo jiné transportují již vyčištěný kaolínový prášek na další zpracování po celé Evropě. Právě kvůli němu je myčka na cisterny a silotanky velice důležitá, neboť přepravovaný materiál se obvykle mění a před další nakládkou musí být tank perfektně čistý, aby sebemenší zrnko špíny neznečistilo náklad. I velmi malá kontaminace nákladu může vést k jeho úplnému vrácení.

Kaznějov 11             Kaznějov 6  
Soustava horizontálně natáčecích trysek na dvou otočných vertikálních rámech portálu kompletně předmyje celý povrch vozidla. Nejen boky kamionu a kabiny, ale také celý předek vozidla, zadní část kabiny i obě čela cisterny (vlevo).  Tři kartáče portálové myčky dokonale umyjí kabinu kamion (vpravo).

Autodoprava potřebuje vlastní myčku…

 "Nápad postavit myčku vznikal postupně s tím, jaké potřeby jsme měli v souvislosti s provozem autodopravy v dole, a také s potřebou mytí silocisteren před nakládkou kaolínu. Výsledkem je tunel s portálovou myčkou a  systémem vysokotlakých trysek v otočných ramenech zavěšených na balancérech ve stropě pro mytí vnitřního prostoru cisteren. Nechybí zde ani zařízení pro zimní vysoušení přepravního prostoru cisteren. Součástí myčky je ještě venkovní linka hrubého přemytí s rotačními vysokotlakými tryskami na mytí kol a spodních částí nákladních vozidel. Myčka má kapacitu 20 kamionů nebo nákladních vozidel za den a díky vytápěnému boxu funguje celoročně.

Myčku v Kaznějově si firma Pašek postavila vlastní stavební skupinou. V mycím tunelu s úctyhodnými rozměry 30 x 8 x 7 m najdete portálovou myčku Christ Magnum, která je díky svému bytelně svařenému xxx. Kompletně žárově pozinkovaný ocelový rámu zaručuje stroji dlouhou životnost. Portál je doplněn o speciální vysokotlaké zařízení Jetstream Matrix, jež je schopno zkrátit manuální předmytí celé závěsové soupravy až o 80 procent a zároveň snižuje  spotřebu vody.

Pro tlakové přemytí vnitřního pláště cisterny slouží trojice ručně vysokotlakých trysek zavěšených na otočných ramenech u stropu. Zajímavé je technické řešení vysoušení vnitřního prostoru cisteren proudem ohřátého vzduchu v zimě. Vzduch se ohřívá teplovzdušnou jednotkou GEA s ventilátorem, který se flexibilním, u stropu zavěšeným tubusem přivádí do krajního víka cisterny.

Kaznějov 2   Kaznějov 5
Horizontálně naklápěcí soustava trysek systému Jetstream Matrix na vertikálně natáčecím rámu na portálu mycího stroje ke kompletnímu předmytí
(vlevo). Dvě obří čerpadla systému Jetstream Matrix prostřednictvím  elektronicky řízené soustavy ventilů zásobují veškerá vysokotlaká zařízení venkovní i vnitřní části myčky (vpravo)

Jak se myje cisterna?

Ještě než kamion vjede do portálové myčky, může provést hrubá předmytí na venkovní lince osazené čtyřmi unikátními rotátory se třemi tryskami. Zde se kompletně očistí spodek vozidla a jednotlivá kola.
Do tunelu najede kamion s cisternou a poté se spustí trysky vysokotlakého systému Jetstream Matrix na dvou natáčecích vertikálních rámech portálu a kompletně předmyjí celý povrch vozidla. Na každém rámu je osazeno celkem po čtyřech horizontálně natáčecích soustavách osazených osmi tryskami. Rám s tryskami se natáčí tak, aby se účinně umyly nejen boky kamionu a kabiny, ale také celý předek vozidla, zadní část kabiny a obě čela cisterny. Následně se na celý kamion nanese účinná vrstva aktivní pěny, která pak chvíli působí na nečistoty. Tři kartáče portálové myčky posléze umyjí kabinu kamionu a na závěr opět vysokotlaký systém Jetstream Matrix opláchne čistou vodou celý kamion.

Vnitřní mytí silotanku probíhá prostřednictvím vysokotlakého systému zavěšeného pod střechou tunelu. Rotační ostřikovače s tryskami zavěšené na balancéru u stropu mycí haly se ručně zavedou do vrchních plnicích otvorů tanku (díky kolejnici a otočnému rameni mají akční rádius po celém prostoru myčky) a spustí se tlaková voda, která zbaví vnitřní plášť nádrže všech nánosů materiálu, který je třeba odstranit. Zbytek pak musí dočistit řidič kamionu, který je za vyčištění tanku odpovědný. Ten má v tunelu i na venkovní lince k dispozici vysokotlaké zařízení pro ruční mytí. V létě se tank vysuší na sluníčku, v zimě je pak k dispozici již zmíněný flexibilní chobot, kterým se do tanku vhání horký vzduch.

Myčka by měla fungovat celoročně i v teplotách hluboko pod bodem mrazu díky plynovým sálavým zářičům umístěným pod stropem. Ty totiž neohřívají vzduch (který se po otevření vrat stejně vyvětrá), ale primárně povrch ozařovaných předmětů a osob.

Kaznějov 3   Kaznějov 4
Rotační ostřikovače s tryskami zavěšené na balancéru u stropu mycí haly se ručně zavedou do vrchních plnicích otvorů tanku (vlevo).  Hrubé předmytí na venkovní lince osazené čtyřmi unikátními rotátory se třemi tryskami kompletně očistí spodek vozidla a jednotlivá kola (vpravo).

Oáza pro řidiče náklaďáků

Druhou částí komplexu je malá čerpací stanice s jednou refýží, na které jsou k dispozici dva oboustranné stojany na motorovou naftu, benzin Natural 95, speciální stojan pro výdej adBlue a stojan FlowControl pro tankování směsi do ostřikovačů. Nechybí zde ani tankovací automat Unicode Systems zajišťující bezobslužný provoz v době, kdy je kiosek zavřen. V shopu naleznou řidiči nutné zázemí. Menší část prodejny tvoří malý obchod s nabídkou základního sortimentu čerpacích stanic, hlavní prostor zabírá dobře vybavený gastroprovoz, kde zákazníci najdou až nečekaně bohatou nabídku čerstvých teplých i studených jídel a nápojů. Řidiči kamionů i pracovníci z okolí si občerstvení rychle oblíbili a chodí sem pravidelně nejen na dobrou kávu, ale hlavně na svačiny a obědy.

Kaznějov 10   Kaznějov 8

Hlavní prostor prodejny čerpací stanice tvoří dobře vybavený gastroprovoz, kde zákazníci najdou až nečekaně bohatou nabídku čerstvých teplých i studených jídel (vlevo). Součástí komplexu je malá čerpací stanice, na které jsou k dispozici dva oboustranné stojany pro výdej nafty, benzinu a adBlue a speciální stojan FlowControl pro tankování směsi do ostřikovačů (vpravo).

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/06 Téma číslaKonference Petrol summit 2024
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek