Projekt roku, PAŠEK s.r.o. / CHRIST CAR WASH s.r.o.
Čisté zvenku i zevnitř
Mytí nákladních automobilů je problém a zvláště u
cisteren a silotanků, kde je třeba vyčistit i jejich nákladový
prostor, aby nedošlo ke kontaminaci převážených látek nečistotami.
Unikátní zařízení na bázi stroje Christ Magnum
provozuje v Kaznějově firma Pašek.
Finální dočištění vnitřku cisterny
provádí řidič kamionu, který je za perfektní vyčištění tanku
odpovědný
Rodinná firma Pašek v kaolínových dolech Kaznějov a Horní
Bříza provozuje od roku 2003 technologickou přepravu surovin
vozidly Tatra a zároveň má necelý kilometr od hlavní brány
kaznějovského areálu od roku 1994 autorizované zastoupení značky
Tatra. Kvalitu odvedené práce garantuje certifikát kvality ISO
9001.
Firma otevřela v květnu letošního roku mycí linku s čerpací
stanicí, která těží ze svého strategického postavení u vjezdu do
areálu kaolínového dolu.
Postupně se ukazuje, že tato investice s relativně dlouhou
návratností se začíná vyplácet. Samotná autodoprava Pašek totiž
provozuje přes 40 nákladních automobilů Tatra. Novou myčku začali
navíc smluvně využívat autodopravci, kteří mimo jiné transportují
již vyčištěný kaolínový prášek na další zpracování po celé Evropě.
Právě kvůli němu je myčka na cisterny a silotanky velice důležitá,
neboť přepravovaný materiál se obvykle mění a před další nakládkou
musí být tank perfektně čistý, aby sebemenší zrnko špíny
neznečistilo náklad. I velmi malá kontaminace nákladu může vést
k jeho úplnému vrácení.
Soustava horizontálně natáčecích trysek na dvou otočných
vertikálních rámech portálu kompletně předmyje celý povrch vozidla.
Nejen boky kamionu a kabiny, ale také celý předek vozidla, zadní
část kabiny i obě čela cisterny (vlevo). Tři kartáče
portálové myčky dokonale umyjí kabinu kamion (vpravo).
Autodoprava potřebuje vlastní myčku…
"Nápad postavit myčku vznikal postupně s tím, jaké
potřeby jsme měli v souvislosti s provozem autodopravy
v dole, a také s potřebou mytí silocisteren před nakládkou
kaolínu. Výsledkem je tunel s portálovou myčkou a systémem
vysokotlakých trysek v otočných ramenech zavěšených na balancérech
ve stropě pro mytí vnitřního prostoru cisteren. Nechybí zde ani
zařízení pro zimní vysoušení přepravního prostoru cisteren.
Součástí myčky je ještě venkovní linka hrubého přemytí s rotačními
vysokotlakými tryskami na mytí kol a spodních částí nákladních
vozidel. Myčka má kapacitu 20 kamionů nebo nákladních vozidel za
den a díky vytápěnému boxu funguje celoročně.
Myčku v Kaznějově si firma Pašek postavila vlastní stavební
skupinou. V mycím tunelu s úctyhodnými rozměry 30 x 8 x 7
m najdete portálovou myčku Christ Magnum, která je díky svému
bytelně svařenému xxx. Kompletně žárově pozinkovaný ocelový rámu
zaručuje stroji dlouhou životnost. Portál je doplněn o speciální
vysokotlaké zařízení Jetstream Matrix, jež je schopno zkrátit
manuální předmytí celé závěsové soupravy až o 80 procent a zároveň
snižuje spotřebu vody.
Pro tlakové přemytí vnitřního pláště cisterny slouží trojice
ručně vysokotlakých trysek zavěšených na otočných ramenech u
stropu. Zajímavé je technické řešení vysoušení vnitřního prostoru
cisteren proudem ohřátého vzduchu v zimě. Vzduch se ohřívá
teplovzdušnou jednotkou GEA s ventilátorem, který se
flexibilním, u stropu zavěšeným tubusem přivádí do krajního víka
cisterny.
Horizontálně naklápěcí soustava trysek systému Jetstream Matrix na
vertikálně natáčecím rámu na portálu mycího stroje ke kompletnímu
předmytí (vlevo). Dvě obří
čerpadla systému Jetstream Matrix prostřednictvím
elektronicky řízené soustavy ventilů zásobují veškerá
vysokotlaká zařízení venkovní i vnitřní části myčky
(vpravo)
Jak se myje cisterna?
Ještě než kamion vjede do portálové myčky, může provést hrubá
předmytí na venkovní lince osazené čtyřmi unikátními rotátory se
třemi tryskami. Zde se kompletně očistí spodek vozidla a jednotlivá
kola.
Do tunelu najede kamion s cisternou a poté se spustí trysky
vysokotlakého systému Jetstream Matrix na dvou natáčecích
vertikálních rámech portálu a kompletně předmyjí celý povrch
vozidla. Na každém rámu je osazeno celkem po čtyřech horizontálně
natáčecích soustavách osazených osmi tryskami. Rám
s tryskami se natáčí tak, aby se účinně umyly nejen boky
kamionu a kabiny, ale také celý předek vozidla, zadní část kabiny a
obě čela cisterny. Následně se na celý kamion nanese účinná vrstva
aktivní pěny, která pak chvíli působí na nečistoty. Tři kartáče
portálové myčky posléze umyjí kabinu kamionu a na závěr opět
vysokotlaký systém Jetstream Matrix opláchne čistou vodou celý
kamion.
Vnitřní mytí silotanku probíhá prostřednictvím vysokotlakého
systému zavěšeného pod střechou tunelu. Rotační ostřikovače
s tryskami zavěšené na balancéru u stropu mycí haly se ručně
zavedou do vrchních plnicích otvorů tanku (díky kolejnici a
otočnému rameni mají akční rádius po celém prostoru myčky) a spustí
se tlaková voda, která zbaví vnitřní plášť nádrže všech nánosů
materiálu, který je třeba odstranit. Zbytek pak musí dočistit řidič
kamionu, který je za vyčištění tanku odpovědný. Ten má
v tunelu i na venkovní lince k dispozici vysokotlaké
zařízení pro ruční mytí. V létě se tank vysuší na sluníčku,
v zimě je pak k dispozici již zmíněný flexibilní chobot,
kterým se do tanku vhání horký vzduch.
Myčka by měla fungovat celoročně i v teplotách hluboko pod
bodem mrazu díky plynovým sálavým zářičům umístěným pod stropem. Ty
totiž neohřívají vzduch (který se po otevření vrat stejně vyvětrá),
ale primárně povrch ozařovaných předmětů a osob.
Rotační ostřikovače s tryskami zavěšené na balancéru u stropu
mycí haly se ručně zavedou do vrchních plnicích otvorů tanku
(vlevo). Hrubé předmytí na venkovní lince osazené čtyřmi
unikátními rotátory se třemi tryskami kompletně očistí spodek
vozidla a jednotlivá kola (vpravo).
Oáza pro řidiče náklaďáků
Druhou částí komplexu je malá čerpací stanice s jednou
refýží, na které jsou k dispozici dva oboustranné stojany na
motorovou naftu, benzin Natural 95, speciální stojan pro výdej
adBlue a stojan FlowControl pro tankování směsi do ostřikovačů.
Nechybí zde ani tankovací automat Unicode Systems zajišťující
bezobslužný provoz v době, kdy je kiosek zavřen. V shopu
naleznou řidiči nutné zázemí. Menší část prodejny tvoří malý obchod
s nabídkou základního sortimentu čerpacích stanic, hlavní
prostor zabírá dobře vybavený gastroprovoz, kde zákazníci najdou až
nečekaně bohatou nabídku čerstvých teplých i studených jídel a
nápojů. Řidiči kamionů i pracovníci z okolí si občerstvení
rychle oblíbili a chodí sem pravidelně nejen na dobrou kávu, ale
hlavně na svačiny a obědy.
Hlavní prostor prodejny čerpací
stanice tvoří dobře vybavený gastroprovoz, kde zákazníci najdou až
nečekaně bohatou nabídku čerstvých teplých i studených jídel
(vlevo). Součástí komplexu je malá čerpací stanice, na které jsou k
dispozici dva oboustranné stojany pro výdej nafty, benzinu a adBlue
a speciální stojan FlowControl pro tankování směsi do ostřikovačů
(vpravo).