Bezkontaktní ruční vysokotlaká myčka se spodním mytím

Projekt roku – Čerpací stanice, Myčky, Shop a Gastro, AutoMax, divize mycích linek

Ukázková ruční myčka se spodním mytím

V Brně zprovoznila společnost AutoMax unikátní komplexně vybavené centrum ručního mytí s mytím spodků vozidel.

Brno mycka_1

Ukázkové centrum

Projekt centra bezkontaktního ručního mytí v Brně - Bystrci na parkovišti obchodního areálu před supermarketem Uni Hobby vznikal na základě podnikatelského záměru investora, firmy Purezza a firmy AutoMax, která zajistila dodávku mycího provozu na klíč. Ředitel divize mycích linek společnosti AutoMax Radek Nohel nám sdělil, že záměrem firmy bylo vybudování vzorového reprezentativního provozu velkého bezkontaktního mycího centra v Brně - Bystrci, kde bude možno prezentovat kompletní program ručního mytí případným potenciálním investorům. Ti zde mohou v praktickém provozu vyzkoušet kompletní portfolio dodavatelského programu společnosti pro ruční mytí na bázi technologie italského výrobce Mix, kterou na českém trhu AutoMax zastupuje.

Brno mycka_3

Unikát - spodní mytí

Centrum ručního mytí bylo vybudováno formou komplexní dodávky AutoMaxu zahrnující kompletní technologii mytí a ČOV, nadzemní objekt čtyř boxů včetně prefabrikovaných betonových podlah s vytápěním uprostřed s technologickou provozní místností, skladem a zázemím pro obsluhu. Zákazníci mají k dispozici celkem 4 mycí boxy, jeden je unikátně vybaven podlahovým modulem spodního vysokotlakého mytí podvozkových partií vozidel. Na mycí provoz navazují dvě refýže osazené výkonnými oboustrannými vysavači, pračkou koberečků a zařízením s ofukem zbytků vody po mytí. To je utilita, která si rychle získala motorkáře, kteří nechtějí, aby jim voda zasychala v žebroví hlavy motoru, ale naopak tím docílí totální dokonalosti mytí respektive maximálního lesku chromovaných částí složitých tvarů povrchu motocyklů.
Pračka koberečků je určena pro čištění jak gumových, tak i textilních koberečků. Ty z pračky nevyjedou nasáklé vodou, protože princip čištění je velmi šetrný, a přitom účinný. Povrch koberečků je zkrápěn vodní mlhou a potom následné vykartáčován suchým kartáčem.

Brno mycka_4

Platba žetony nebo datovým klíčem

Zákazník si nejprve na centrálním místě v platebním terminálu nakoupí žetony pro jednotlivá mytí, eventuálně si pro opakované mytí může zakoupit datový klíč, který mu automat vydá. Automat přijímá jak mince, tak i bankovky. Díky tomuto systému nejsou zákazníci nuceni si před mytím zajistit dostatek drobných mincí. Na datový klíč si může zákazník nabít dostatek hotovosti pro následné mytí. Použití datového klíče zákazníkovi přináší vyšší uživatelský komfort, ale i 10% slevu za mytí. Automat na rozdíl od běžných mincovníků navíc vydává zákazníkům daňové doklady. To kvitují řidiči služebních vozidel, kteří mohou náklady na mytí uplatnit do účetnictví.

Brno mycka_5

6+1 programů

V každém ze čtyř boxů je k dispozici celkem 6 mycích programů, nebo spíše dílčích fází mytí, a v jednom boxu je navíc přidána volba spodního mytí jako sedmá fáze. Přestože se mytí podvozku používá jen po určité období roku (od podzimu do jara), bylo zde nakonec instalováno. V Čechách je totiž velmi oblíbené, zákazníci ho znají z kartáčových mycích linek a velká většina motoristů ho využívá i v současné době nástupu letní sezóny. Standardní volba programů začíná hlavním mycím programem, což je vysokotlaké mytí horkou vodou ve směsi s šamponem a mikropráškem, který zajistí kompletní umytí karoserie bez potřeby užití kartáče. V případě velkého znečištění je před hlavním mycím programem možno zvolit aplikaci speciální chemie, která značně usnadní odstranění zbytků hmyzu či brzdového prachu ulpělého na discích kol. Dalším programem je oplach čistou vodou, kterým se připraví povrch karoserie pro další fázi - velmi kvalitní a efektivní voskování sofistikovanými polymerními vosky MA-FRA. Pro finální oplach je k dispozici osmotická voda, která je zbavena veškerých minerálů, takže po zaschnutí nezbývají na povrchu karoserie žádné stopy (takzvané mapy).

Brno mycka_6

Tlak a teplota vody

Provozovatel po dohodě s dodavatelem vyšli vstříc i konzervativnějším zákazníkům, kteří preferují tradiční metodu mytí pomocí kartáče umístěného v každém boxu na druhém otočném rameni. Použitím vysoce kvalitních přírodních žíní v kartáči se účinně předchází poškrábání laku karoserie. Zákazník zvyklý mýt kartáčem má možnost srovnání s bezkontaktním mytím a přímo na místě se brzy přesvědčí, že bezkontaktní forma mytí odstraní veškeré nečistoty a mytí vozidla je snazší a šetrnější.
Účinnost mytí velmi záleží na kvalitě prášku a také na teplotě mycí vody, která je standardně nastavena na 52 stupňů. Výsledek je naprosto bezproblémový. Podle Radka Nohela je tlak nastavený na maximum pro samoobslužný způsob mytí, tedy na 100 barů. Na profesionálních obslužných myčkách bývá tlak kolem 120, 130 barů, ale jeho použití vyžaduje vyškolený personál, aby se předešlo případnému poškození určitých částí vozidel.

Modulární systém urychluje realizaci

Veškeré prvky pojížděných podlah v boxech včetně refýží byly na stavbu dovezeny hotové a následně byly jednoduše osazeny na podloží. Prefabrikované panely mají obrovskou výhodu oproti lité desce, protože jednak výrazně prodlužují stavební sezónu (dají se pokládat i za mrazu) a za druhé jsou nepoměrně kvalitnější než litá deska. Navíc v sobě mají integrovány některé sítě a temperační systém zimního vyhřívání. Sestavení podlahy je hotovo během jednoho dne, po něm může následovat našroubování veškerých nadzemních konstrukcí a lze zahájit montáž technologie. Jednotlivé technologické celky jako čerpadla, rozvody a ventily, osmotická jednotka, dávkovací zásobník na prášek, vodárna či systémy řízení jsou sestaveny do kompaktního celku v ocelovém rámu, který se doveze na stavbu z výroby již odzkoušený, což významně urychlí montáž a samotné zprovoznění myčky. Výrobce má ve svých zařízeních ručního mytí zajímavě řešený systém řízení. Na každý jednotlivý box připadá samostatný řídicí počítač. Nemůže se tak stát, že v případě poruchy řídicího systému bude celý provoz mytí mimo provoz.

Brno mycka_7   Brno mycka_2

Budoucnost bezkontaktního mytí

Od konce roku 2013 výrazně roste v Česku zájem o ruční mytí a 80 % poptávky směřuje právě na tato bezkontaktní centra. Častý názor, že ve střednědobém horizontu se bezkontaktní myčka rovná konci kartáčových mycích linek, je podle Nohela nesmysl. Podle něj je u nás stále deficit mycí kapacity vůči poptávce po kvalitním mytí a bezkontaktní samoobslužné ruční myčky český trh významně do budoucna dotvoří.
Myčka byla uvedena do provozu nedávno, letos 15. března. Zásadním faktorem je perfektní čistota, o jejíž udržování se pečlivě stará jednočlenná obsluha. Ta je samozřejmě k dispozici zákazníkům s poradou či pomocí při samotném mytí vozidel. "Zákazníci jsou s mytím maximálně spokojeni, protože dbáme na to, aby výsledek mytí byl perfektní. Proto se na myčku vracejí a postupně přibývají noví. Mnozí z nich říkají, že pro ně není problém přijet z druhého konce města, protože jim tato myčka poskytuje nejvyšší úroveň kvality mytí ve městě," uzavírá Radek Nohel.

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/05 Téma číslaPumpy a myčky pod vodou
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek