Projekt roku – Čerpací stanice, Myčky, Shop a Gastro, AutoMax, divize mycích linek
Ukázková ruční myčka se spodním mytím
V Brně zprovoznila společnost AutoMax unikátní
komplexně vybavené centrum ručního mytí s mytím spodků
vozidel.
Ukázkové centrum
Projekt centra bezkontaktního ručního mytí v Brně - Bystrci na
parkovišti obchodního areálu před supermarketem Uni Hobby vznikal
na základě podnikatelského záměru investora, firmy Purezza a firmy
AutoMax, která zajistila dodávku mycího provozu na klíč. Ředitel
divize mycích linek společnosti AutoMax Radek Nohel nám sdělil, že
záměrem firmy bylo vybudování vzorového reprezentativního provozu
velkého bezkontaktního mycího centra v Brně - Bystrci, kde
bude možno prezentovat kompletní program ručního mytí případným
potenciálním investorům. Ti zde mohou v praktickém provozu
vyzkoušet kompletní portfolio dodavatelského programu společnosti
pro ruční mytí na bázi technologie italského výrobce Mix, kterou na
českém trhu AutoMax zastupuje.
Unikát - spodní mytí
Centrum ručního mytí bylo vybudováno formou komplexní dodávky
AutoMaxu zahrnující kompletní technologii mytí a ČOV, nadzemní
objekt čtyř boxů včetně prefabrikovaných betonových podlah s
vytápěním uprostřed s technologickou provozní místností, skladem a
zázemím pro obsluhu. Zákazníci mají k dispozici celkem 4 mycí
boxy, jeden je unikátně vybaven podlahovým modulem spodního
vysokotlakého mytí podvozkových partií vozidel. Na mycí provoz
navazují dvě refýže osazené výkonnými oboustrannými vysavači,
pračkou koberečků a zařízením s ofukem zbytků vody po mytí. To
je utilita, která si rychle získala motorkáře, kteří nechtějí, aby
jim voda zasychala v žebroví hlavy motoru, ale naopak tím
docílí totální dokonalosti mytí respektive maximálního lesku
chromovaných částí složitých tvarů povrchu motocyklů.
Pračka koberečků je určena pro čištění jak gumových, tak i
textilních koberečků. Ty z pračky nevyjedou nasáklé vodou,
protože princip čištění je velmi šetrný, a přitom účinný. Povrch
koberečků je zkrápěn vodní mlhou a potom následné vykartáčován
suchým kartáčem.
Platba žetony nebo datovým klíčem
Zákazník si nejprve na centrálním místě v platebním
terminálu nakoupí žetony pro jednotlivá mytí, eventuálně si pro
opakované mytí může zakoupit datový klíč, který mu automat vydá.
Automat přijímá jak mince, tak i bankovky. Díky tomuto systému
nejsou zákazníci nuceni si před mytím zajistit dostatek drobných
mincí. Na datový klíč si může zákazník nabít dostatek hotovosti pro
následné mytí. Použití datového klíče zákazníkovi přináší vyšší
uživatelský komfort, ale i 10% slevu za mytí. Automat na rozdíl od
běžných mincovníků navíc vydává zákazníkům daňové doklady. To
kvitují řidiči služebních vozidel, kteří mohou náklady na mytí
uplatnit do účetnictví.
6+1 programů
V každém ze čtyř boxů je k dispozici celkem 6 mycích
programů, nebo spíše dílčích fází mytí, a v jednom boxu je
navíc přidána volba spodního mytí jako sedmá fáze. Přestože se mytí
podvozku používá jen po určité období roku (od podzimu do jara),
bylo zde nakonec instalováno. V Čechách je totiž velmi
oblíbené, zákazníci ho znají z kartáčových mycích linek a
velká většina motoristů ho využívá i v současné době nástupu
letní sezóny. Standardní volba programů začíná hlavním mycím
programem, což je vysokotlaké mytí horkou vodou ve směsi s šamponem
a mikropráškem, který zajistí kompletní umytí karoserie bez
potřeby užití kartáče. V případě velkého znečištění je před
hlavním mycím programem možno zvolit aplikaci speciální chemie,
která značně usnadní odstranění zbytků hmyzu či brzdového prachu
ulpělého na discích kol. Dalším programem je oplach čistou vodou,
kterým se připraví povrch karoserie pro další fázi - velmi kvalitní
a efektivní voskování sofistikovanými polymerními vosky MA-FRA. Pro
finální oplach je k dispozici osmotická voda, která je zbavena
veškerých minerálů, takže po zaschnutí nezbývají na povrchu
karoserie žádné stopy (takzvané mapy).
Tlak a teplota vody
Provozovatel po dohodě s dodavatelem vyšli vstříc i
konzervativnějším zákazníkům, kteří preferují tradiční metodu mytí
pomocí kartáče umístěného v každém boxu na druhém otočném
rameni. Použitím vysoce kvalitních přírodních žíní v kartáči
se účinně předchází poškrábání laku karoserie. Zákazník zvyklý mýt
kartáčem má možnost srovnání s bezkontaktním mytím a přímo na
místě se brzy přesvědčí, že bezkontaktní forma mytí odstraní
veškeré nečistoty a mytí vozidla je snazší a šetrnější.
Účinnost mytí velmi záleží na kvalitě prášku a také na teplotě mycí
vody, která je standardně nastavena na 52 stupňů. Výsledek je
naprosto bezproblémový. Podle Radka Nohela je tlak nastavený na
maximum pro samoobslužný způsob mytí, tedy na 100 barů. Na
profesionálních obslužných myčkách bývá tlak kolem 120, 130 barů,
ale jeho použití vyžaduje vyškolený personál, aby se předešlo
případnému poškození určitých částí vozidel.
Modulární systém urychluje realizaci
Veškeré prvky pojížděných podlah v boxech včetně refýží
byly na stavbu dovezeny hotové a následně byly jednoduše osazeny na
podloží. Prefabrikované panely mají obrovskou výhodu oproti lité
desce, protože jednak výrazně prodlužují stavební sezónu (dají se
pokládat i za mrazu) a za druhé jsou nepoměrně kvalitnější než litá
deska. Navíc v sobě mají integrovány některé sítě a temperační
systém zimního vyhřívání. Sestavení podlahy je hotovo během jednoho
dne, po něm může následovat našroubování veškerých nadzemních
konstrukcí a lze zahájit montáž technologie. Jednotlivé
technologické celky jako čerpadla, rozvody a ventily, osmotická
jednotka, dávkovací zásobník na prášek, vodárna či systémy řízení
jsou sestaveny do kompaktního celku v ocelovém rámu, který se
doveze na stavbu z výroby již odzkoušený, což významně urychlí
montáž a samotné zprovoznění myčky. Výrobce má ve svých zařízeních
ručního mytí zajímavě řešený systém řízení. Na každý jednotlivý box
připadá samostatný řídicí počítač. Nemůže se tak stát, že
v případě poruchy řídicího systému bude celý provoz mytí mimo
provoz.
Budoucnost bezkontaktního mytí
Od konce roku 2013 výrazně roste v Česku zájem o ruční mytí
a 80 % poptávky směřuje právě na tato bezkontaktní centra. Častý
názor, že ve střednědobém horizontu se bezkontaktní myčka
rovná konci kartáčových mycích linek, je podle Nohela nesmysl.
Podle něj je u nás stále deficit mycí kapacity vůči poptávce po
kvalitním mytí a bezkontaktní samoobslužné ruční myčky český trh
významně do budoucna dotvoří.
Myčka byla uvedena do provozu nedávno, letos 15. března. Zásadním
faktorem je perfektní čistota, o jejíž udržování se pečlivě stará
jednočlenná obsluha. Ta je samozřejmě k dispozici zákazníkům
s poradou či pomocí při samotném mytí vozidel. "Zákazníci jsou
s mytím maximálně spokojeni, protože dbáme na to, aby výsledek
mytí byl perfektní. Proto se na myčku vracejí a postupně přibývají
noví. Mnozí z nich říkají, že pro ně není problém přijet
z druhého konce města, protože jim tato myčka poskytuje
nejvyšší úroveň kvality mytí ve městě," uzavírá Radek Nohel.