Čerpací stanice roku, BORS Břeclav, a.s.
Návrat ke kořenům
Čerpací stanice Bors Břeclav se soustředí primárně na
bezobslužný prodej kvalitních pohonných hmot, mytí automobilů, ruší
prodejnu, kde základní sortiment kromě cigaret a alkoholu bude
prodáván také bezobslužně prostřednictvím automatů.
Komfortní tankování
Pokud zákazníci hledají v Břeclavi a okolí čerpací stanici
s širokým sortimentem pohonných hmot se zaručenou kvalitou,
zpravidla jsou znalými místními obyvateli navigováni k čerpací
stanici jedné z největších moravských dopravních společností
Bors Břeclav. Čerpací stanice se nachází u staré bratislavské
výpadovky v jižní části města v těsném sousedství
bývalého ČSAD. Hned u vjezdu vítá zákazníky nový cenový totem
potvrzující širokou nabídku produktů. Vedle klasické nafty a
naturalu 95 jsou zde k dostání moderní vysokoobjemová
biopaliva - BioDiesel B100 a Ethanol E85, která si zde našla celou
řadu zákazníků a jdou poměrně velice dobře na odbyt.
Nabídka plynných paliv čítá zatím LPG, jehož stojan je součástí
hlavní výdejní plochy. Na totemu je v seznamu produktů i CNG,
u kterého zatím místo ceny svítí 0. Dle informací je jeho zavedení
v plánu, záleží na tom, zda se dopravnímu podniku podaří
naplnit dlouhodobý záměr a rozšířit žlutomodrou flotilu autobusů o
vozy s pohonem na CNG. Výdej všech produktů je zabezpečen
prostřednictvím zcela nových výdejních stojanů Adast. Ty zde byly
v rámci nedávné rekonstrukce čerpací stanice nově osazeny.
Kapacita čerpací stanice je úctyhodná, rozměrným přestřešením je
před nepřízní počasí ochráněno všech devět výdejních stání - jedno
jednostranné pro LPG a 8 stání podél čtyř refýží pro výdej
ostatních produktů.
Pokud zde tankuje prakticky celá především autobusová flotila
dopravce, pak je samozřejmou součástí výdeje i tankování provozní
kapaliny adBlue. Nadstandardem je možnost tankovat kapalinu do
vstřikovačů, stojan Flowcontrol je na každé refýži
k dispozici.
Unikátní obchodní model
Obchodní model čerpací stanice lze bez nadsázky označit za
unikátní. Jakoby se stanice chtěla vrátit ke kořenům, kdy byl
obchod s palivy dominantní, doplněný úzkým sortimentem
nejžádanějších motoristických potřeb a drobného občerstvení. Vše
vychází z nastavení nového způsobu tankování, které je možné
po zaplacení. Platit je možno sice u obsluhy v kiosku, ale pro
rychlé odbavení jsou na refýžích a před kioskem hned tři
tankautomaty Unicode Systems přijímající karty i hotovost.
Zákazníci si na ně rychle přivykli také proto, že při bezobslužném
prodeji prostřednictvím tankautomatu je litr pohonných hmot bez
rozdílu hned o 50 haléřů levnější.
Při naší návštěvě jsme zůstali u vytržení, když se otevřely dveře
do kiosku, ve kterém kromě automatu na kávu a cukrovinky nebylo
zhola nic. Veškeré regály byly odvezeny a vše je připraveno pro
instalaci nového vybavení. Po levé straně byla vybudována prosklená
stěna, za kterou se nachází pracoviště obsluhy. Na
místo původní prodejny zde bude pohodlný a designově zajímavě
řešený otevřený prostor s posezením v pohovce a u
barových stolků pro odpočinek a konzumaci kávy a drobného
občerstvení. Jejich prodej stejně jako v případě pohonných
hmot bude bezobslužný prostřednictvím automatů. Zatímco postupnou
modernizací prošly veřejné sociální prostory, v další vlně
bude opravena fasáda celého objektu, stejně tak čeká na svůj
facelift i mycí centrum, jehož fasády nesou stigma dlouholetého
provozu v náročném prostředí.
Těžištěm je bezobslužný prodej
Zajímala nás filosofie změny prodeje suchého zboží. Jeho část,
kterou tvoří nápoje a zpravidla impulsní cukrovinky, bude převedena
do prodejních automatů. Druhou část sortimentu tvoří produkty jako
cigarety a alkoholické nápoje, které prakticky nelze zajistit
prostřednictvím automatů. Ty ale mají omezenou kapacitu, a tak se
sortiment optimalizuje na nejprodávanější položky. Zejména těžké je
rozhodování v kategorii balených baget, které obecně jdou na
odbyt, ale jejich výběr bude nutné zúžit. I zde však platí něco za
něco.
Ztráta v obratu shopu je podle propočtu provozovatelů bohatě
vynahrazena provozní úsporou v položce mzdové náklady.
Přechodem na bezobslužný provoz se redukoval počet pracovníků na 6
plus vedoucí. Zaměstnanci (výhradně muži) se starají o chod čerpací
stanice a mycího centra, kde v uzavřených boxech provádějí
ruční mytí a čištění karosérií a interiéru vozidel.
V prodeji nejsou ani balené vody do ostřikovačů. Tuto
v zimě tolik potřebnou provozní náplň zde řidiči mohou
natankovat přímo do nádrže v rámci tankování pohonných hmot.
Provozovatel stanice takto podstatně redukoval (ne-li zcela
eliminoval) problém s likvidací použitých obalů. Hlavním
motivátorem pro zákazníky je ale mnohem výhodnější cena než za
balené vstřikovače i v supermarketech, kterým drobný obchod u
čerpací stanice nemohl konkurovat.
Unikátní koncept obchodu a provozu na čerpací stanici Bors Břeclav
stojí za pozornost. Zejména bude zajímavé sledovat, jak se bude
vyvíjet a popřípadě modifikovat a nakolik se dopravní společnosti
osvědčí.
NA SLOVÍČKO S VEDOUCÍM
Radim Grebeníček (1966)
Jak jste se dostal k provozování čerpací
stanice?
V roce 1989 jsem nastoupil do firmy jako řidič. Po nějakém
čase jsem postoupil na místo dispečera nákladní dopravy a ještě
později na místo vedoucího nákladního servisu a vedoucího na osobní
dopravě. Při zaměstnání jsem si dodělal vysokoškolské vzdělání.
Následně se uvolnilo místo v divizi čerpací stanice a od března
2012 pracuji v Břeclavi na této čerpací stanici, kterou mám na
starosti.
Jak motivujete zaměstnance?
Zatím největší motivací je mzda. Do budoucna bychom chtěli
dosáhnout toho, aby byli zaměstnanci více zainteresovaní na
hospodářském výsledku. Hlavně tedy ve vztahu k myčkám, protože
samozřejmě nemohou ovlivnit, kolik se prodá pohonných hmot, to není
v jejich náplni práce. Naproti tomu jakou odvedou práci na
myčce, v ručním mytí, při čištění interiérů automobilů, to už je
v jejich kompetenci. Pokud s kvalitou jejich práce budou
zákazníci spokojeni, budou se vracet. A na tom by měla být závislá
i pohyblivá složka mzdy.
Jaké vaše čerpací stanice nabízí zákazníkům
přednosti?
Předností po rekonstrukci bude možnost automatického bezobslužného
tankování a také kvalita pohonných hmot. U nás má zákazník 100%
jistotu, že nakoupí kvalitní pohonné hmoty.
Slyší zákazníci na kvalitu?
Zákazníci spíš slyší na cenu. To, co říkám já o kvalitě, tak dnes
může říci kterýkoli pumpař, ale u nás je to podtržené tím, že jako
autodopravci sami tytéž pohonné hmoty používáme. Logicky si
nebudeme do svých vozidel nakupovat a tankovat nekvalitní produkty.
A to už je něco, co každý pumpař říci nemůže.
BORS BŘECLAV, A.S.
- Provozní doba: Čerpací stanice, ruční mytí a mycí linka -
nonstop, shop 5 - 21, ruční mytí+interiéry 6 - 18
- Nabídka produktů: Nafta, Natural 95, E85, B100, LPG, adBlue,
kapalina do ostřikovačů
- Služby: Portálová myčka, ruční mytí (obsluha), ošetření
karoserie a čištění interiérů (obsluha), kompresor a vysavač
- Počet zaměstnanců ČS: 7 lidí včetně vedoucího, výhradně
muži
Zaujalo nás (přednosti a pozitiva)
- Široký sortiment pohonných hmot
- Důraz na kvalitu prodávaných paliv
- Komfortní bezobslužné tankování za zvýhodněnou cenu - 3
tankautomaty
- LPG součástí hlavní výdejní plochy
Skryté rezervy
- Fasáda mycího centra je výrazně opotřebovaná
- Nečistý mycí prostor boxu ručního mytí
- Omezení prodeje suchého zboží
- Profesionalita obsluhy zejména v oblasti obchodní
komunikace
Kvalitativní úroveň čerpací stanice: