Projekt roku – Suroviny a Produkty, SGS Czech Republic, s.r.o.
Laboratoře SGS akreditovaly v České republice zcela
unikátní motorovou metodu testování detergentních vlastností paliv
dle standardu CEC, kterou je schopna provádět v současnosti pouze
necelá desítka laboratoří po celém světě.
Stanovení detergentních vlastností paliv
Stále náročnější konstrukce nových přeplňovaných pohonných
jednotek se sníženým třením vyžadují ke spolehlivé a dlouhodobé
funkci čím dál kvalitnější palivo, které je nezanáší karbonem a
jinými nečistotami. Tuto funkci zajišťují aditiva s čisticími
(detergentními) schopnostmi. Je to podobné jako s praním oblečení:
samotná voda odstraní jistou část špíny, ale správného čisticího
účinku je dosaženo až po přidání pracího prostředku. Podobně ani
běžná paliva nedokáží vyčistit spalovací prostor motoru a potřebují
proto přídavek aditiva, které je udrží v čistotě. Jedna věc je
namíchat správnou směs detergentních látek tak, aby jejich účinek
byl maximální a druhá věc je ověřit, zda opravdu fungují. Běžný
motorista to otestovat nemůže, ten musí jen věřit, že deklarované
vlastnosti natankované palivo má, nicméně firmy, které aditiva
vyrábějí a prodávají, si jejich účinky ověřit mohou a také to
dělají.
Pro zkoušení detergentních vlastností motorových paliv byly
vyvinuty zkušební metody mezinárodní organizací The Coordinating
European Council (CEC) zabývající se vývojem zkušebních postupů pro
ověřování vlastností automobilových paliv, maziv a převodových
kapalin. Zkoušky se provádějí na plnorozměrových benzinových
a naftových motorech, CEC pak zajišťuje pro tyto testy
referenční kapaliny (paliva a maziva). Metodika testů je navržena
tak, aby bylo možné vyhodnotit náchylnost některých automobilových
paliv na tvorbu úsad ve spalovacích motorech. Jednoznačným
cílem metody je prokázat schopnost detergentních přísad omezit nebo
zabránit tvorbě úsad v motorovém prostoru.
Jen šest v Evropě
Motorová zkušebna SGS v Kolíně patří mezi šest podobně
zaměřených pracovišť v Evropě, kde je možno exaktně ověřit
detergentní účinky motorových paliv. Zkušebna má dlouhou tradici,
paliva se zde testují již od 70. let minulého století, tehdy zdejší
pracoviště spadalo pod národní podnik Benzina. Po revoluci zde
vznikl Ústav maziv a paliv, který pak přešel pod nadnárodní firmu
SGS. Vedoucím zdejšího pracoviště je Ivo Krajíček, který nás
provedl po laboratořích i zkušebnách a podrobně nám vysvětlil i
novou měřicí metodu.
"K rozhodnutí přenést tuto metodu k nám přispěl nedostatek
volných kapacit v zahraničí a také částečné uvolnění kapacit
po ukončení projektu pro TAČR zde v Kolíně. Mluvilo se o tom
ostatně již od roku 2009, že bude naše zkušebna úzce kooperovat se
zkušebnou SGS DTC ve Schwechatu, ale nakonec k tomu došlo teprve
vloni," řekl nám na úvod Ivo Krajíček a dodal, že v DTC se budou
v budoucnosti orientovat primárně na zkoušky detergentních
vlastností automobilových paliv určených pro naftové motory.
Ze Schwechatu se nic nestěhovalo, všechny přístroje a referenční
pohonné jednotky jsme pořídili nově. "My jsme jen strávili několik
týdnů v Rakousku, abychom se novou metodu měření naučili, a pak
jsme koupili motory a měřicí zařízení a vyčlenili pro tyto zkoušky
dvě stanoviště. Akreditace zkoušky na motoru M111 byla provedena
v prosinci loňského roku a poté byla v dubnu letošního
roku akreditována zkouška na druhém motoru M102E," vysvětluje Ivo
Krajíček.
Dvě pracoviště s benzinovými motory
Pro ověření detergentních vlastností automobilových benzinů byly
CEC vyvinuty dvě zkušební metody postavené na porovnání čistoty
sacích ventilů. V Kolíně se provádí na dvou brzdových
stanovištích se zážehovými motory. První metoda, Inlet Valve
Cleanliness in M102E Engine, je prováděna na atmosféricky plněném
osmiventilovém čtyřválcovém motoru Mercedes-Benz M102E o zdvihovém
objemu 2,3 l s nepřímým vstřikováním paliva do sacího potrubí
jednotlivých válců systému KE-Jetronic. Druhá metoda Deposit
Forming Tendency on Intake Valves pak probíhá na
šestnáctiventilovém atmosféricky plněném čtyřválci Mercedes-Benz
M111 o zdvihovém objemu 2,0 l s vícebodovým nepřímým
vstřikováním paliva.
Aby byl celý proces zkoušení efektivní, je mechanicky zabráněno
otáčení ventilů během zkoušky pro zvýraznění množství úsad na
jejich povrchu. Motor je provozován za přesně stanovených podmínek
po dobu 60 hodin v cyklickém režimu. Test se skládá z 800
cyklů, každý po 270 vteřinách, odpovídajících typickému zatížení
v městském provozu. Výsledek je vyjádřen jednak kvantitativně,
hmotností úsad na jednotlivých ventilech a také subjektivním
vyhodnocením množství a charakteru úsad na sacích ventilech podle
stanovené stupnice. "Kvůli sjednocení způsobu vyhodnocení jsme
absolvovali CEC M102E workshop ve zkušebně ISP v Německu,
kterého se zúčastnili všichni, kteří testy provádějí. Je to otázka
cviku a zkušeností," vysvětluje Ivo Krajíček.
Při zkoušce na motoru M111 je navíc přesně definovaným způsobem
stanovováno i množství úsad ve spalovacím prostoru
jednotlivých válců. Ze spalovacího prostoru hlavy motoru,
z koruny pístu a spalovacího prostoru válce a těsnění hlavy
jsou uvolněny, za pomoci speciálního přípravku odsáty a následně
zváženy vytvořené úsady. Odstranění úsad a vyhodnocení zkoušky je
podle metodiky předepsáno provádět do 16 hodin od skončení
testu.
Dirty-up/Clean-up Test
V Kolíně ještě používají tzv. modifikovanou zkoušku
Dirty-up & Clean-up Test, která vychází z obou výše
uvedených metodik. V první části testu je motor provozován s
jedním palivem (zpravidla běžným jako referenčním) a následně s
druhým (aditivovaným). Před zkouškou se zváží nové sací i výfukové
ventily a motor se s novými těsněními smontuje. Po části
Dirty-up je motor demontován a zváží se sací i výfukové ventily,
očistí se část, která zasahuje do spalovacího prostoru (talíř a
hrana), a zase se zváží. Po opětovném sestavení motoru (s novými
těsněními) se celá zkouška opakuje s druhým palivem za použití
původních ventilů motoru. Po zkoušce se celý proces opakuje. Na
sacích ventilech se porovnáním rozdílu hmotností vzniklých usazenin
určí čisticí schopnost paliva (a případně vizuálním vyhodnocením
určí míra zanesení úsadami).
Referenční palivo pochází z Německa
Referenční paliva CEC dodává pro zkušebny německá firma
Haltermann. Jedno je palivo tvořící nízké úsady do 50 mg a
druhé naopak vysoké úsady okolo 300 mg. Pro modifikovanou
metodu "Dirty-Up & Clean-Up" pak zkušebna v Kolíně
nakupuje "referenční" benzin BA95 vyrobený v České republice.
První test "Dirty-Up & Clean-Up" provedly laboratoře v Kolíně
pro společnost Shell Česká republika. Cílem zkoušky bylo ověřit
detergentní vlastnosti benzinu Shell V-Power Nitro+ 95 v porovnání
s běžným benzinem BA95 vyrobeným v České republice. Výsledky byly
mediálně prezentovány v průběhu června.
Testy pro výrobce aditiv
V současnosti jsou obě stanoviště kolínské zkušebny plně
vytíženy testováním aditiv pro výrobce aditiv firmu VIF a lze
konstatovat, že detergentní vlastnosti jejich přísady jsou více než
srovnatelné s konkurenčními přísadami. V jednání jsou
zkoušky pro firmy, které vyvíjejí aditiva pro benzin a motorovou
naftu. "Další zakázky zatím hledáme, přeci jenom jsme v tomto
oboru úplně noví a nejdřív se musíme zaběhnout. Máme zatím odjeto
15 zkoušek na M102 a 20 zkoušek na M111," říká Ivo Krajíček a
dodává, jak dlouho třeba trvalo, než se jim podařilo proniknout do
mladoboleslavské Škody Auto. "Dva roky nás testovali, čeho jsme
schopni, a zřejmě jsme je přesvědčili, protože od roku 1997 nás
automobilka už vytěžuje poměrně výrazně. Pro Škoda Auto děláme
kromě jiných dlouhodobých zkoušek i zkoušky tepelným nárazem, pro
které máme v ČR exkluzivitu. Další zkoušky se potom odehrávají
v chladicí komoře bez zatížení motoru. Je to vlastně zkouška
studených startů při -10 °C." Díky testování motorů pro Škodu mají
v Kolíně také bohaté zkušenosti s provozem motorů na
alternativní paliva, jakými jsou CNG a E85. "Kromě dvou stanovišť
na testování paliv máme ještě další dvě stanoviště, kde provádíme
testy motorů pro Škoda Auto," vysvětluje Ivo Krajíček. Výsledky
jsou samozřejmě tajné, protože každá firma si pečlivě hlídá své
know-how. "Určitě by ale bylo pro mnoho lidí zajímavé udělat
nezávislý test třeba pěti aditivovaných paliv od pěti různých
distributorů a srovnat deklarované účinky. Musely by se na to však
sehnat prostředky. Takový test by vyšel řádově na půldruhého
milionu korun."
Kompetenční centrum SGS
Jak už bylo řečeno, v Kolíně se testují benziny, zatímco
pracoviště ve Schwechatu se soustředí na testování nafty. Pro ně
byly CEC vyvinuty dvě hlavní metody, které se rovněž zabývají
množstvím úsad na vstřikovacích tryskách. Cílem zkoušek je také
rozlišení paliv podle jejich schopností tvořit úsady ve
vstřikovačích; případně paliv s minimální tvorbou úsad oproti
palivům s tvorbou úsad, způsobující pokles výkonu motoru vyšší
než 2 %, který výrobci motorů považují za nepřijatelný.
Provoz obou motorových zkušeben společnosti SGS v Kolíně a ve
Schwechatu koordinuje kompetenční středisko SGS pro zkoušky CEC.
Specializace zkušeben na jednotlivé metody podle druhu paliva
umožňuje dosáhnout nejen významného navýšení kapacity zkoušek, ale
garantuje i příslušnou profesionalitu personálu.