Projekt roku – Čerpací stanice, Myčky, Shop a Gastro, General Tech / W&P company
Unikátní mycí centrum zcela podle vlastních představ
Společnost W & P company Martina Wimmera realizovala
v Domažlicích mycí centrum vlastní a zcela ojedinělé technické
koncepce.
Deset let zkušeností
Martin Wimmer provozoval 10 let mycí centrum u autosalónu VW
v Domažlicích. Tuto mycí linku před 10 lety majitel nabídl do
pronájmu, protože si s ní nevěděl rady, myčka byla prodělečná.
Mycí linka Martina Wimmera vždy zajímala, vzal si ji do nájmu a
dokázal ji rozjet tak, že úspěšně fungovala. Následně po 7 letech
provozu ale viděl, že je technologie již zastaralá, je potřeba její
kompletní výměna a zároveň i prodloužení mycího prostoru. Zde byl
k dispozici pouze zkrácený tunel, který absolutně nevyhovoval
instalaci moderní linky, jež by odpovídala současným požadavkům.
Majitel budovy a staré linky ale neměl zájem do nové linky
investovat a Martin Wimmer nechtěl riskovat investici do zařízení
instalované v pronajatých prostorách.
Poslední tři roky provozu staré mycí linky Martin Wimmer se svým
týmem spolupracovníků se stále poruchovější mycí linku naučili
svépomocně opravovat, znali ji mechanicky doslova do posledního
šroubku a drobnými konstrukčními vylepšeními se snažili předejít
opakovaným technickým závadám. Nabyté zkušenosti i vlastní
technickou invenci dokázali pak později využít při plánování a
postupné realizaci vlastního Mycího centra. Dokonalá a detailní
znalost provozu a konstrukce průtahové mycí linky byla navíc
důvodem, proč se Martin Wimmer pustil ve spolupráci s bývalými
specialisty italského výrobce Ceccatto Petrem Blažkem a Václavem
Švandou za společnosti General Tech do výstavby mycí ulice vlastní
konstrukce z osvědčených technologických komponentů
s individuálně vytvořeným řídicím systémem a sofistikovaným
vodním hospodářstvím.
Vlastní technologická koncepce
Nové mycí centrum stojí na vlastním pozemku v lokalitě
průmyslové komerční zóny dobře dostupné pro místní motoristy
s perspektivou přístupu přímo z budoucího obchvatu Domažlic.
V současné době je na straně výrobců mycích technologií bohatá
nabídka klasických portálů a dvojportálových myček, které se
jednoduše dovezou na místo hotové a prakticky ihned je možné je
spustit do provozu. Přesto byl Martin Wimmer pevně rozhodnut jít
méně pohodlnou cestou budování mycí průtahové ulice vlastní
technologické koncepce. "Pro nás, kteří se mytím aut živí, je
hrozně důležité počasí. A právě období pro mytí je tak krátké, že
za pěkný den musíme umýt maximální množství aut, což na klasické
portálové nebo i dvouportálové myčce nelze docílit." Přitom
investice s druhou koncepcí není tak rozdílná a přepočtem na
počet umytých vozů za hodinu se podle Wimmera průtahová linka
stoprocentně vyplatí. Současně je ale třeba poukázat na jistý
cenový rozdíl při realizaci linky tímto víceméně svépomocným
způsobem a při dodávce celé mycí ulice na klíč.
Mycí centrum disponuje dostatečným prostorem umožňujícím pohodlný
pohyb a parkování vozidel. Dominantou je 28 m dlouhý mycí tunel
s bočně přisazenými otevřenými boxy ručního mytí a malým
objektem s technologiemi mytí, vodním hospodářstvím
s úpravou a čištěním vody a zázemím pro obsluhu. Unikátní je i
mycí výška - 2,63 metru, která je pravděpodobně nejvyšší u
mycí ulice pro osobní vozidla v České republice.
Stavební objekty jsou montované, základem je ocelová pozinkovaná
konstrukce obložená zateplenými senvičovými panely Kingspan.
Veškeré nosné konstrukce mycí technologie, jakož i rámy venkovních
mycích boxů jsou výhradně z nerezové oceli. Ta narozdíl od
pozinkované oceli jde průběžně při případných úpravách a inovacích
svařovat a vrtat bez rizika napadení korozí.
Stále vyšší účinnost a kvalita mytí
U vjezdu do mycího tunelu je obsluhující personál, který
reguluje provoz myčky, aby byla ve špičkách její kapacita maximálně
využita a zákazníci čekali co nejkratší dobu. Zároveň provádí ruční
předmytí, které přispívá k vynikajícímu mycímu výsledku. Navíc
osobní kontakt s lidmi a ruční předmytí lidé vnímají velmi
pozitivně, jelikož individualizuje a zlidšťuje jinak výhradně
automatický proces.
Technologie disponuje výkonným čerpadlem, tlakové mytí, předmytí a
automatické spodní mytí. Zatímco v mycím boxu si může zákazník
mycí proces volit dle svého uvážení, v průtahové mycí lince je
kontinuální mytí včetně dodávání chemie optimalizováno řídicím
programem, který dávkuje podle pohybu vozidla linkou aktivní pěnu,
přistříkává do kartáčů šampón a na závěr nanáší sušicí a
konzervační vosk.
Mycí ulice je osazena z důvodu větší domývací schopnosti
čtyřmi svislými a jedním střešním horizontálním rotačním kartáčem,
přičemž svislé kartáče se pohybují kontinuálně s pohybem auta,
a tím pádem mohou delší dobu omývat přední a zadní partie, což
výrazně zvyšuje účinek mytí. Na předních a zadních kartáčích navíc
bylo možno aplikovat různé průřezy materiálu a využít předností
lamel a "kostek". Lamely dobře myjí méně členitý povrch, kde kostky
mohou nechávat šmouhy, ty zase díky vyšší flexibilitě myjí prostory
u zrcátek a na podobně hůře dostupných místech. Záhy budou do
stávající sestavy doplněny dva horizontální podélné kartáče pro
dokonalé mytí prahů. Za sekcí sušení s vysoce výkonnými
ventilátory budou na výstup linky doplněny flanelové hadrové
kartáče sloužící pro dosušení a leštění karoserie vozidla.
Velkou výhodou je úzká spolupráce s místním výrobcem kartáčů
firmou BrushTech, která dodává kartáče do mycích linek celého světa
a myčka Martina Wimmera je pro ní zkušebním polygonem. Společně za
dlouhá léta spolupráce odzkoušeli desítky různých výřezů, různé
délky smetáků, přítlaky kartáčů.
Unikátní řešení do posledního detailu
Délka tunelu a rozložení technologických úseků umožňuje další
rozvoj. Je zde dostatek prostoru pro domontáž rámu tlakového
předmytí. Mezi sušákem a posledním mycím stanovištěm je poměrně
velký prázdný prostor. Důvodem je zkušenost z předchozí linky,
kdy docházelo k rozprašování vodní mlhy a nedokonalému osušení
karoserie. Proto je v plánu mycí a sušicí úsek linky oddělit
automatickou mechanickou clonou.
Unikátně je řešeno vodní hospodářství, které je doplněno o jednotku
reverzní osmózy pro výrobu demivody pro závěrečný oplach po mytí.
Pozornému návštěvníkovi neunikne překrytí podlahy v celé ploše
pororošty v ručních boxech a v místě pro ruční předmytí v mycí
lince. Není zde problém s úklidem uvolněných nánosů nečistot
z podlahy, samovolně propadnou do sběrné sedimentační jímky.
Vzhledem k velkým plochám střech a zpevněných ploch je
stahována kvalitní měkká dešťová voda do sofistikovaného systému
vodní zásoby. Díky 40kubíkovému rezervoáru je mycí centrum téměř
nezávislé na vodě z řadu, což výrazně šetří provozní náklady. Další
výraznou úsporu znamená kompletní osazení veškerého osvětlení
zdroji na bázi vysoce úsporné technologie LED.
Kvalita mytí a další služby
Pro Martina Wimmera je rozhodující výsledná kvalita mytí, ze
které nechce slevovat. Dalším faktorem posilujícím
konkurenceschopnost mycí linky její propustnost. Martin Wimmer si
vymyslel nastavení optimální mycí rychlosti podle ročního období. V
období pylů není zašpinění aut tak masivní jako na podzim, kdy je
na silnicích bláto, které navíc pevně na povrchu karoserie ulpívá.
Nyní jede myčka pomaleji a její propustnost je mezi 20 - 25 vozidly
za hodinu. Na jaře je při docílení stejné kvality mytí možno
dosáhnout díky rychlejšímu průchodu auta linkou daleko vyšší
kapacity.
Zákazníci samozřejmě hodnotí výsledný efekt mytí, ale také fakt,
jak dlouho celé mytí trvalo včetně případného čekání ve frontě.
"Zatím máme velmi dobré ohlasy a taky hodně "lajků" na Facebooku,"
pochvaluje si spokojenost zákazníků Wimmer.
"V Domažlicích a okolí mezi motoristy zájem o mytí je. Na
druhou stranu je ale znát nižší kupní síla místních obyvatel
například oproti Praze. Přes poměrně krátkou dobu od spuštění
mycího centra do provozu nouze o zákazníky není. Tvoří se tu i
fronty, když je pěkné počasí. Díky vybudování centra se rozmělnila
klientela na dvě skupiny. Jedna část šla za naší firmou do nového,
druhá to ještě možná neví nebo se někteří zákazníci nerozhodli
zkusit novou mycí linku či jen prostě nemají rádi změny. Počkáme,
co udělá čas," tvrdí Martin Wimmer.
Jeho myčka má totiž rozhodně co nabídnout navíc. Na prvním místě to
jsou boxy ručního mytí, které ve městě chyběly a byla po nich silná
poptávka. Také na refýži pro samoobslužnou údržbu je pro zákazníky
kromě pračky autokoberečků i vysavač s možností reverzního
chodu. To oceňují především motorkáři, kteří si v ručním boxu
umyjí motorku a pak si ji mohou následně proudem vzduchu osušit.
V plánu Martina Wimmera je další rozvoj mycího centra. Na
volné ploše je již vybudováno dětské hřiště, drobné občerstvení ve
formě jídelního a nápojového automatu včetně posezení pro
zákazníky.
MYCÍ LINKA VÝVOJOVÝM POLYGONEM KARTÁČŮ BRUSHTEC
Domažlická společnost BrushTec má na mycí lince jedinečnou
možnost v praxi zkoušet kartáče do sebemenších detailů.
Především si okopírují kontury aut, podle kterých následně
vyplétají tvar kartáčů tak, aby detaily na horních hranách
karoserie byly vymyté a aby paprsky efektivně dosáhly na veškerém
části mytého povrchu karoserie. Když se podíváte na tvar kartáčů
roztočeného válce, ve spodní partii zhruba 50 cm odspoda jsou
kartáče kratší a pak se délka paprsků kartáče vytáčí, přičemž
nahoře jsou nejdelší. Na vodorovném kartáči je prostředek vybraný a
boční partie jsou delší, aby přes hrany aut dosáhly. Ladí se i
detaily, jako třeba lamelová pěna na vodorovném kartáči.
Každá mycí linka, která má pěnové nebo textilní kartáče, je sice
šetrnější, ale má v létě problém s odstraněním hmyzu
z oken. Lamely při mytí zašpiněných karoserií vykazují vyšší
účinek. Na svislé kartáče se naopak hodí na horní partie osadit
profil 4x4 (kostičky), které na rozdíl od lamel lépe umyjí mezery
pod klikami, kolem stěračů nebo za zrcátky. Pěna, která má profil
3x9 a je méně poddajná, se umístila na spodek kartáčů pro mytí
exponovaných partií například kolem blatníků, které musí snést
hrubší zacházení a kde by se pěna v menším profilu
trhala.
Na myčce v Domažlicích, která disponuje velkým počtem kartáčů,
nebyly osazeny pěnové kartáče ve spodní části mixované
s žíněmi, které se osvědčují na klasických portálových
myčkách. Velmi dobré zkušenosti s mixovanými kartáči mají
například na myčkách v síti Benzina. Poskytují dobrý poměr
mezi cenou a mycím účinkem. Klasické žíně se snáze dostanou do
malých skulin a spolu s pěnou má výsledně kartáč větší
životnost než klasický žíňový. Zejména při průměrně silnějším
zašpinění vozidel v Česku je mixovaný kartáč pro standardní
portály výborným kompromisem mezi šetrností a účinností mytí.