Projekt roku – Suroviny a Produkty, Shell Czech Republic a.s.
Revoluce ve výrobě motorových olejů
Společnost Shell v loňském roce uvedla na český trh
inovovaný motorový olej vyrobený zcela unikátní technologií
založené na zkapalnění zemního plynu a svým zákazníkům nabídla
zcela nový pohled na plně syntetický olej.
Unikátní technologie výroby základového
oleje
Technologie pod názvem Shell PurePlus mění zemní plyn na
průzračný, vysoce čistý základový olej prakticky bez nečistot běžně
obsažených v ropě. Zemní plyn se nejprve převede na syntézní plyn,
který se poté zkapalní za využití takzvané Fischer-Tropschovy
syntézy. Následnou rafinací vzniknou různé finální výrobky. Tato
chemická přeměna zemního plynu na kapalné produkty se také nazývá
Gas-to-Liquids (GTL).
"Shell pracoval na vývoji této technologie od 70. let minulého
století a vlastní spolu se svými dceřinými společnostmi velmi
rozsáhlé know-how zahrnující mimo jiné i více než 3 500 patentů.
V současné době je Shell jediným producentem maziv na světě,
který je schopen v takovémto rozsahu vyrábět tyto velmi čisté
základové oleje na bázi zemního plynu," upřesňuje Václav Král,
Shell Lubricants Technical Coach. Vývoj technologie GTL byl zahájen
v laboratořích Shell v Amsterodamu, kde byl po deseti
letech spuštěn pilotní provoz s produkční kapacitou 3 bbl za
den. V roce 1994 byla zahájena výroba v jednotce GTL
v malajsijském Bintulu s produkcí 14 700 bbl/d a
v roce 2011 se v Kataru uvedl Shell do provozu největší
GTL rafinérii na světě s kapacitou 140 000 bbl/d.
"Nová generace Shell Helix Ultra je náš nejpokročilejší motorový
olej vůbec a nabízí nejmodernější průmyslové specifikace a
schválení OEM od různých výrobců automobilů. Byl také důkladně
testován jako součást dlouhodobé technické spolupráce společnosti
Shell s Ferrari. Vyrábí se za použití unikátní kombinace
technologie Shell PurePlus s technologií aktivního čištění
(Active Cleansing Technology), čímž se získá motorový olej, který
poskytuje ještě vyšší úroveň čištění a ochrany. Navrhli jsme Shell
Helix Ultra tak, že žádný jiný motorový olej nečistí motor lépe,"
charakterizoval atributy nové generace olejů Shell Helix Ultra
technický ředitel Shell Helix Global, Robert Sutherland.
Všechny motorové oleje Shell Helix se podrobují přísnému testování,
aby bylo zajištěno, že splňují všechny významné mezinárodní
průmyslové normy a normy výrobců vozidel. Všechny musí projít řadou
testů v různých typech motorů a při různých podmínkách, a dále
řadou dalších laboratorních testů. Každý test se zaměřuje na určité
oblasti výkonu, jako je například teplota, oxidace a opotřebení. I
když to není vyžadováno průmyslovými standardy, v Shellu
provedli testování finálních produktů Shell Helix Ultra, které
obsahují základové oleje vyrobené technologií Shell PurePlus, na
mnoha miliónech kilometrů v rámci vozových parků a vozidel
taxi.
Díly motoru po ukončení testu EP6CDT, při němž byl použit olej
Shell Helix Ultra 5W-40
Zvýšení provozní efektivity
Klíčovou složkou každého prémiového maziva jsou základové oleje,
které tvoří až 90 % celkového objemu oleje. Základové oleje
používané při formulaci produktů Shell Helix Ultra mají velmi
stabilní viskozitu, vysokou oxidační stabilitu a výjimečně nízkou
míru odparnosti. Základový olej Shell PurePlus je ideální pro
výrobu produktů tříd SAE 0W-30, 0W-20 či 0W-16, jejichž použití
přinese blízká budoucnost.
Nízká hodnota odparnosti základového oleje (méně než 10 %) zaručuje
menší spotřebu motorového oleje a snižuje tím potřebu dolívání
během výměnného intervalu. Technologie Shell PurePlus
zajišťuje nižší opotřebení při studeném startu díky
vynikající tekutosti při nízkých teplotách (-25 až -40 °C).
Tato unikátní technologie PurePlus výrazně přispívá k úspoře
paliva. Shell PurePlus byla využita při formulaci oleje 0W-10 pro
mini-vůz T.25 Gordona Murrayho, dosažená úspora paliva 6,5 % v
porovnání s referenčním olejem 10W-30. Technologie Shell PurePlus
je srdcem nového produktu Shell Helix Ultra SN 0W-20 vykazující
úsporu paliva 2,5 % (M111 FE test s referenčním olejem 5W-30).
Maximální čisticí schopnost
Lepší stabilita viskozity v porovnání s konkurenčními oleji při
náročném testu oxidace v ASTM D7528 "ROBO" prokazatelně napomáhá
udržet výkonnost oleje Shell Helix Ultra i při extrémním namáhání a
zabraňuje vzniku škodlivých úsad. Shell Helix Ultra vyrobený
s použitím technologie Shell PurePlus uspěl ve velmi náročném
testu na motoru PSA EP6CDT Euro 5 - 1.6 l s přímým vstřikováním
benzinu. Test (vycházející z ACEA A3/B4-10) zahrnuje mimo jiné
provoz při nízkých teplotách, start/stop provoz v celkové délce 170
hodin a použití paliva s vysokým obsahem biosložky E10. Zaměřuje se
na extrémně zatížené konstrukční skupiny motoru - písty, turbo,
ložiska, sací ventily, měří se opotřebení pístních kroužků,
ložisek, rozvodového řetězu. Navíc test zahrnuje analýzu mnoha
parametrů motorového oleje. Shell Helix Ultra dosáhl v testu
čisticích schopností takové čistoty motoru, kterou nelze dosáhnout
za použití jiného běžného motorového oleje - čistota je srovnatelná
s čistotou motoru z výroby.
Lepší péče o motor
Motoristé se s výsledky nové technologie mohou seznámit
v rámci inovovaného portfolia řady Shell Helix Ultra, která
představuje vrchol vývoje v oblasti motorových olejů. Shell
Helix Ultra je jako jediný olej doporučován pro použití ve vozech
Ferrari.
Provozovatelé autoparků, fleetové společnosti i jednotliví majitelé
vozidel si v případě olejů většinou kladou základní otázku,
zda použití nového, plně syntetického oleje povede k prodloužení
intervalu výměny oleje. Interval výměny je jedním
z rozhodujících faktorů nákladů na provoz vozidla. Výrobci
maziv však intervaly výměny oleje nestanovují, tato doporučení
pocházejí od výrobců motorů. Shell proto i v případě
substituce stávajícího oleje za nový Shell Helix Ultra
s technologií Shell PurePlus doporučuje vždy dodržovat
intervaly výměny stanovené výrobci vozidel. Výhodou použití
syntetického oleje je, že poskytuje lepší péči o motor, a tedy
ochranu investic zákazníka do svého vozidla. Například řada Shell
Helix Ultra pomáhá zajistit vynikající odolnost vůči degradaci
oleje vysoko nad poslední průmyslové standardy, a to i při těch
nejdelších výrobcem doporučených intervalech výměny oleje. To ve
výsledku přispívá k nižšímu opotřebení motoru a jeho lepší
kondici.
Porovnání tekutosti Shell Helix Ultra vyrobený technologií Shell
PurePlus s konkurenčním olejem SAE 5W-20 při -35 °C
Budoucí perspektivy technologie Shell
PurePlus
Přísnější limity emisních plynů nutí přední výrobce
automobilů k výrobě motorů spalujících stále menší množství paliva.
Snaha maximalizovat jeho úsporu vede k doporučování a využívání
olejů s nižší viskozitou. Autorizované servisy proto od roku 2015
přecházejí na plně syntetické oleje třídy 0W-30, které jsou výrobci
vozidel doporučovány. Předpokládá se, že ve střednědobém horizontu
se spotřebitelé a trh budou výrazně posunovat k používání
novějších motorových olejů této třídy, a to v souladu s
požadavky výrobců motorových vozidel.
Technologie Shell PurePlus v tomto směru na trhu otevírá
budoucí příležitosti pro další rozvoj. "V současné době pracujeme
na rafinaci a dalším vývoji procesu GTL za účelem vytvoření maziva
příští generace. Motorový olej 0W-20 je nejnovější verze
technologie ILSAC GF-5, doporučené ve většině moderních vozů od OEM
v USA a Japonsku. Stejně tak produkty Shell Helix Ultra 0W-30 a
0W-40 jsou špičkové produkty viskozitního stupně se schváleními od
evropských OEM výrobců včetně Ferrari. Tyto oleje nabízejí nejvyšší
kombinaci ochrany motoru, čistoty a úspory paliva v našem
portfoliu. Všechny tyto události byly možné díky vyvinutí
technologie Shell PurePlus," uzavírá Sutherland.
Oficiálním dovozcem a distributorem olejů a maziv Shell pro Českou
republiku je společnost Walmsley enterprises international, spol.
s r.o. (AutoMax)