Projekt roku – Suroviny a Produkty, AGROPODNIK DOMAŽLICE a.s.
Sklad pohonných hmot v Agropodniku Domažlice si
v předchozích letech prošel krizí vyvolanou podvodnými
nezdaněnými dovozy PHM ze zahraničí. Dnes ale specialista na
logistiku pohonných hmot v holdingu Agrofert plánuje do tří
let ztrojnásobení současné skladovací kapacity.
Od samozásobení k daňovému skladu
Agropodnik Domažlice příští rok oslaví 40 let od svého založení.
Původně poskytoval služby zemědělcům a mimo jiné je začal zásobovat
pohonnými hmotami. Prvním zárodkem skladu byly tři
50kubíkové nádrže používané čistě na naftu. Kapacita tanků se
postupně rozšiřovala. V roce 1994 se sklad instalací podzemních
nádrží zvětšil. Tankoviště ale zároveň fungovalo jako součást
veřejné čerpací stanice. Toto řešení se ale stále zřetelněji
ukazovalo jako méně výhodné jak z hlediska provozního, tak
především z hlediska bezpečnosti a požární ochrany. Vedení
Agropodniku naplánovalo a realizovalo investici, při které byla
vybudována samostatná čerpací stanice s vlastním úložištěm na
volně přístupné ploše před areálem. Prostřednictvím dalších
postupných investičních kroků byl vybudován klasický sklad
pohonných hmot. Hlavním impulsem pro další rozvoj skladu byla velmi
těsná spolupráce s Unipetrolem, jehož požadavky a kritéria
vedly k vybavení skladu špičkovou metrologií a technologiemi
umožňujícími přimíchávání biopaliv, podvýrobní aditivaci nebo
barvení extra lehkých topných olejů. V roce 2004 se tři
podzemní nádrže nahradily nadzemní válcovou nádrží o kapacitě 440
000 litrů.
Spolupráce s Unipetrolem
Dlouholetý partner Agropodniku společnost Unipetrol, se kterým
se úspěšná spolupráce datuje od roku 2000, přišel s požadavkem
zřízení tzv. "daňového skladu". Vyhovět všem legislativním i
technickým nárokům podle tehdejšího zákona o spotřební dani
znamenalo pro Agropodnik více než rok usilovné práce. Vynaložené
úsilí na získání statutu daňového skladu se postupně osvědčilo a
sklad díky modernímu vybavení bezezbytku splňuje současné (stále
přísnější) technicko-technologické podmínky, čímž se dostal na
úroveň nejmodernějších skladů PHM provozovaných v ČR včetně
poskytovaných služeb, což potvrdil ředitel agropodniku Ivan
Húšťava.
Problém stáčení celých vlaků
Důležité je, že sklad je napojen na vlastní vlečku, která je v
majetku Agropodniku a končí na nádraží Domažlice. "Naše skladovací
kapacita je v současnosti ve srovnání například s Čeprem
minimální. Máme ale možnost stočit a uskladnit krátkodobě dva až
tři vlaky týdně," říká vedoucí divize pohonných hmot Miroslav
Zmrzlík.
Pro operátory skladu je stáčení ucelených vlaků logistickým
problémem, který se však po letech provozu naučili bravurně
zvládat. Vlak má kapacitu 800 tisíc až milion litrů, ale pro naftu
je průměrná provozní kapacita skladu cca 500 tisíc litrů.
Agropodnik je schopen vyexpedovat denně 200-300 tisíc litrů, a tak
je jeden cyklus složení celé kapacity vlaku prodloužen na tři až
čtyři dny.
Strategický logistický uzel
Sklad je strategickým logistickým uzlem v distribuci
pohonných hmot pro tři okresy Domažlice, Klatovy a Tachov,
s efektivní působností v rozsahu celých západních Čech.
Pro rozvážku produktů disponuje Agropodnik flotilou devíti
moderních autocisteren. Ty kromě vlastních zákazníků dopravují
pohonné hmoty i pro zákazníky jiných skladovatelů. Autodoprava
Agropodniku je tak maximálně vytížena díky širokému spektru
odběratelů, mezi tradiční a dlouholeté partnery patří zavedené
středně veliké regionální obchodní společnosti západních Čech.
Provoz Autodopravy jede ve dvousměnném rytmu, kdy se na jedné
cisterně "točí" dva řidiči.
Kromě dopravy produktů poskytuje Agropodnik logistickou službu na
klíč, kdy je schopen zajistit podle potřeb zákazníků služby celní
(odesílání v režimu osvobození od SpD), díky tzv. samoschvalování
nemusí čekat v případě přesunů mezi daňovými sklady na
schválení CÚ, naskladňování si dělají sami s tím, že celní
kontrola proběhne zhruba jednou za měsíc.
Krize v období podvodů s DPH
Sklad Agropodniku Domažlice si prošel v nedávné době krizí
takřka existenční, kdy každý den na přilehlé státní silnici mohli
jen sledovat nekončící kolony cisteren přivážejících nezdaněné
pohonné hmoty ze zahraničních skladů. Podvodníci s DPH vzali
Agropodniku během posledních tří let zhruba 50% výtočí a samozřejmě
i obchodní marže. Rapidní zlepšení nastalo na konci loňského roku,
změnou legislativy. "Toho jsme pochopitelně využili
k obchodním aktivitám. Postupně se vracíme k bývalým
zákazníkům, kteří již nemají k dispozici zdroje přímo zázračně
levných pohonných hmot, "Jsme rádi, že nastalo normální konkurenční
prostředí. Konečně jsme se dostali do situace, kde můžeme ukázat,
že jsme schopni obstát v konkurenci, a také se nám to zatím
daří," pochvaluje si Ivan Húšťava.
Zdravě tržní prostředí napomáhá rozvoji
V dnešních plánech je další rozvoj skladu. Cílem je
zefektivnění provozu a eliminace hendykepu dlouhotrvající vykládky
zboží. Agropodnik má zpracovanou studii proveditelnosti radikálního
rozšíření kapacity skladu. Základem je dostatek prostoru pro
výstavbu. To pro Agropodnik není problémem, právě naopak:
k dispozici je dostatek volných ploch nejen v areálu
s celkovou rozlohou 5,5 hektaru, ale i na přilehlých pozemcích
mimo areál. Momentálně probíhá výběrové řízení na dodavatele
projektové dokumentace. Realizace projektu je na samém startu, čeká
jej územní řízení, stavební povolení a v případě, že vše
proběhne dle našich představ, bude mít sklad v průběhu dvou až
tří let třínásobnou kapacitu, respektive o 200 % vyšší, než je ta
stávající.
V praxi to bude znamenat, že vlak s kapacitou milion
litrů bude sklad Agropodniku za den a půl maximálně do dvou dnů
schopen naskladnit a okamžitě odeslat zpět. Realizace navýšení
skladové kapacity bude probíhat za plného provozu a nedotkne se
stávajícího skladu. V poslední fázi se nové a stávající
skladové kapacity propojí. "Navýšení kapacity skladu nám umožní
rozšířit flexibilitu v dodávkách PHM a splnit podmínku
vykládky a vrácení vlaku do 24, respektive 48 hodin," vysvětluje
Zmrzlík.
Zvýšená kapacita skladu se zajisté dotkne i navazující autodopravy,
ale v tomto případě se dá na nárůst požadavků na přepravu
reagovat pružně, až když situace nastane. Pokud bude třeba
rozšiřovat počet autocisteren, a bude to ekonomicky zdůvodnitelné,
není problém dnešní flotilu osmi autocisteren příslušně
rozšířit.
Specialista na logistiku v holdingu
Agrofert
V rámci skupiny Agrofert byl Agropodnik vzhledem ke své
činnosti a zkušenosti s prodejem a distribucí PHM vybrán jako
logický článek pro provozování vlastních, ale i pronajatých
čerpacích stanic, kterých je v současné době 15.
Prostřednictvím těchto čerpacích stanic zajišťuje dodávky PHM jak
pro sesterské společnosti zabývající se logistikou v rámci
holdingu, ale samozřejmě na většině z nich i prodej veřejnosti
a smluvním zákazníkům prostřednictvím odběrních tankovacích karet.
Ve strategických plánech Agrofertu by měl plnit funkci specialisty
pro logistiku pohonných hmot a souvisejících produktů. V
současnosti například zajišťuje přepravu biosložek z výrobních
závodů PREOL v Lovosicích a Ethanol Energy ve Vrdech do DS po
celé ČR i do zahraničí.