Vybavení Brush-less centra ručního mytí aplikátorem vysoce aktivní pěny

Projekt roku – Čerpací stanice, Myčky, Shop a Gastro, I-Wash / Aquarama

V současnosti vyrůstají po celé republice mycí centra jako houby po dešti, ale ostrovské Eco Car Wash má kromě aplikátoru vysoce účinné aktivní pěny několik unikátních a přitom praktických vylepšení.

I1

Filosofie dokonalého mytí

V Ostrově nad Ohří, na úpatí Krušných hor v komerční zóně vedle čerpací stanice, supermarketu a obchodu s elektronikou vyrostlo na jaře nové samoobslužné mycí centrum. Majitelem a provozovatelem myčky se třemi samoobslužnými mycími boxy je pak Bořek Marek, podnikatel z jižních Čech, který má rád, když má svůj automobil pěkně umytý. "Mít čisté auto je taková moje nemoc už od mládí. Už taťka mi říkal, proč to auto myješ, když ho máš čisté. Jenže podle mě je auto čisté, až když jsou dokonale čistá kola i výfuk," vysvětluje svou filosofii Bořek Marek a dodává: "Už před 25 lety jsme měli čerpací stanice s mycími boxy, ale s klasickou technologií mytí s kartáčem. Když se ale objevilo bezkontaktní mytí, řekl jsem si, že tohle je ono."

Původně si chtěl Bořek Marek postavit myčku někde poblíž svého bydliště. Jenže události se vyvinuly jinak. Měl sice vyhlédnutý pozemek v Písku, ale ten nakonec získala konkurence. Doporučili mu však ještě jedno místo v Ostrově nad Ohří.

Volba padla na Aquaramu

I když na mytí automobilu je Bořek Marek expert, ve firmách, které myčky nabízejí, se zase tak dobře nevyznal. Obešel všechny firmy, které vybavení pro mycí provozy nabízejí. Pro výběr vhodného vybavení stanovil dvě základní kritéria. Prvním byla cena a druhým přístup dodavatelů, respektive jejich schopnost detailně informovat potenciálního klienta o nabízené technice. Nakonec si Bořek Marek vybral z nabídky firmy iWash, která na českém trhu dodává a servisuje technologie společnosti Aquarama. Byly i levnější nabídky, ale Bořka Marka přesvědčil přístup a profesionalita pracovníků dodavatele.

Na okraji Ostrova nakonec vyrostly tři mycí boxy s technologií Aqua 6 ve verzi Aqua 6.4. Ocelová konstrukce boxů je ze žárově zinkovaných nosníků, které jsou opláštěny plastovými ABS panely, které dodávají designu objektu myčky lehkost a čistotu. Technická místnost je sestavena ze sendvičových panelů.

I2

Pěna láká zákazníky

Ne zrovna obvyklou specialitou je hned první mycí program, který se nazývá Active mousse a jedná se o patentovaný program společnosti Aquarama. Po využití tohoto programu je vozidlo pokryto hustou pěnou. Jako pojistku mají zákazníci k dispozici ještě kartáč. "Ten není ve většině případů potřeba, nicméně jsou situace, kdy je výhodné kartáč použít např. pro umytí zašlé špíny," vysvětluje Marek Liška ze společnosti iWash. Právě tohle zařízení reprezentuje filosofii firmy Aquarama, která se snaží používat klasickou tekutou chemii v kombinaci s kartáčem. "Myslím, že tím docílíme lepšího efektu mytí než u práškové chemie, protože ve výsledku docilujeme nižších provozních nákladů a hlavně chemie je šetrnější vůči vozidlu i životnímu prostředí," dodává Marek Liška. V boxech a okolí myčky to příjemně voní, skoro jako v dobře udržované koupelně. "Používáme vodu z řádu a parfemovanou chemii," vysvětluje Bořek Marek.

Po nanesení pěny z pistole umístěné v držáku označené červeným terčem zákazník oplachovou pistoli umístěnou v držáku s černým terčem navolí program č. 2, zahájí oplach vysokým tlakem a začne si odmývat vozidlo. Po ukončení tohoto programu a navolení programu č. 3 tou samou pistolí přichází nanášení vosku. Jako finální krok v programu č. 4 si zákazník opláchne vozidlo osmotickou vodou, která urychlí proces sušení vozidla, při němž se eliminuje vytvoření bílých "map" po uschnutí vody. Pro hodně odolné nečistoty například mouchy či ulpělé nánosy prachu na kolech má každý box ještě třetí (žlutou) hadici s menší tryskou pro aplikaci speciální chemie. V případě, že chce zákazník tento program použít, měl by s ním jako s programem č.1 mytí auta začít ještě před prvotním oplachem.

I3         I4

Mýt se dá až do -5 °C

V podhůří Krušných hor, kde jsou zimní klimatické podmínky náročnější než ve vnitrozemí, jsou temperované podlahy mycích boxů nezbytností. To umožňuje plnohodnotný provoz mycího centra do-5 stupňů Celsia. Podlaha každého ze tří mycích stání má své teplotní čidlo, a když teplota klesne pod -3 °C, automaticky se spíná temperace. Konstrukce podlahy každého boxu je unikátním řešením podle vzoru německé firmy a skládá se ze dvou monolitických betonových segmentů - panelů, ve kterém je již z výroby zalité topení. "Nechali jsme si na to udělat vlastní formu," říká Marek a dodává: "Pokud bychom museli myčku přestěhovat na jiné místo, jsme schopni ji rozebrat a přemístit jinam včetně podlah." Technologie Aqua 6.4 je připravena na zimní provoz a to tak, že při poklesu teploty pod 3 °C se automaticky zapíná zimní okruh. V praxi to funguje tak, že při ukončení mytí se sepne kompresor a vzduch potom vytlačí veškerou vodu ze systému. Čerpadlo přes kompresor natlačí do okruhu vzduch a vytlačí z něj všechnu vodu, která pak v systému nemůže zamrznout. Jedná se o jeden ze dvou protizámrazových systémů, které Aquarama nabízí.

I5

Zloděje odrazují kamery a vysavač mincí

Placení v boxech probíhá prostřednictvím vestavěných mincovníků přijímajících mince v hodnotách 10, 20 a 50 Kč. Programy jsou nastaveny všechny stejně: 1 minuta mytí stojí 10 korun, pokud zákazník v programu č.1 nedrží spoušť pistole a myje vozidlo kartáčem, odečítá se mu 7 Kč za minutu. V případě, že zmáčkne tlačítko "STOP", sníží se odpočítávání na 3 Kč za minutu. Všechny parametry lze snadno nastavit přes ovládací panel. Bořek Marek jezdí myčku kontrolovat jednou týdně, ráno a večer je zde obsluha, která kontroluje náplně a provádí každodenní úklid v mycích boxech a přilehlém okolí. Jinak myčka běží automaticky nonstop a je hlídána kamerovým systémem, který pořizuje desetidenní záznam. Vzhledem k tomu, že dochází na některých místech k loupení hotovosti, všechny ovládací panely mají tzv. vysavač mincí. V momentě vhození mincí do mincovníků se spustí vysávací systém, který mince okamžitě dopraví do trezorového zásobníku v technické místnosti. Celý mycí servis doplňuje ještě vysavač a klepač koberců, do budoucna Bořek Marek uvažuje také o pračce koberců.

I6         I7

Komerční úspěch myčky

Že si Bořek Marek postavil myčku podle svých představ, to dokazují i věšáky na gumové koberce na stěně každého boxu. Každý zákazník si tak může perfektně vyčistit i gumové koberce v rámci mytí vozu bez toho, aby je pokládal na podlahu. "Držáky na koberce nejsou součástí zařízení od firmy Aquarama, viděl jsem je u jedné myčky v Rakousku," říká Bořek Marek. S provozem myčky je zatím spokojený. "Byl jsem docela překvapený, jaké obraty myčka generuje. Většina zákazníků je z Ostrova, ale začínají sem jezdit i z Karlových Varů a dalších okolních měst," říká a na základě půlročního provozu odhaduje návratnost své investice na čtyři roky. Kdyby nemusel nově dělat okolní zpevněné plochy, byla by celková investice ještě o něco levnější a její návratnost kratší. 

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek