Projekt roku – Čerpací stanice, Myčky, Shop a Gastro, I-Wash / Aquarama
V současnosti vyrůstají po celé republice mycí centra
jako houby po dešti, ale ostrovské Eco Car Wash má kromě aplikátoru
vysoce účinné aktivní pěny několik unikátních a přitom praktických
vylepšení.
Filosofie dokonalého mytí
V Ostrově nad Ohří, na úpatí Krušných hor v komerční
zóně vedle čerpací stanice, supermarketu a obchodu
s elektronikou vyrostlo na jaře nové samoobslužné mycí
centrum. Majitelem a provozovatelem myčky se třemi samoobslužnými
mycími boxy je pak Bořek Marek, podnikatel z jižních Čech,
který má rád, když má svůj automobil pěkně umytý. "Mít čisté auto
je taková moje nemoc už od mládí. Už taťka mi říkal, proč to auto
myješ, když ho máš čisté. Jenže podle mě je auto čisté, až když
jsou dokonale čistá kola i výfuk," vysvětluje svou filosofii Bořek
Marek a dodává: "Už před 25 lety jsme měli čerpací stanice
s mycími boxy, ale s klasickou technologií mytí s
kartáčem. Když se ale objevilo bezkontaktní mytí, řekl jsem si, že
tohle je ono."
Původně si chtěl Bořek Marek postavit myčku někde poblíž svého
bydliště. Jenže události se vyvinuly jinak. Měl sice vyhlédnutý
pozemek v Písku, ale ten nakonec získala konkurence.
Doporučili mu však ještě jedno místo v Ostrově nad Ohří.
Volba padla na Aquaramu
I když na mytí automobilu je Bořek Marek expert, ve firmách,
které myčky nabízejí, se zase tak dobře nevyznal. Obešel všechny
firmy, které vybavení pro mycí provozy nabízejí. Pro výběr vhodného
vybavení stanovil dvě základní kritéria. Prvním byla cena a druhým
přístup dodavatelů, respektive jejich schopnost detailně informovat
potenciálního klienta o nabízené technice. Nakonec si Bořek Marek
vybral z nabídky firmy iWash, která na českém trhu dodává a
servisuje technologie společnosti Aquarama. Byly i levnější
nabídky, ale Bořka Marka přesvědčil přístup a profesionalita
pracovníků dodavatele.
Na okraji Ostrova nakonec vyrostly tři mycí boxy
s technologií Aqua 6 ve verzi Aqua 6.4. Ocelová konstrukce
boxů je ze žárově zinkovaných nosníků, které jsou opláštěny
plastovými ABS panely, které dodávají designu objektu myčky lehkost
a čistotu. Technická místnost je sestavena ze sendvičových
panelů.
Pěna láká zákazníky
Ne zrovna obvyklou specialitou je hned první mycí program, který
se nazývá Active mousse a jedná se o patentovaný program
společnosti Aquarama. Po využití tohoto programu je vozidlo pokryto
hustou pěnou. Jako pojistku mají zákazníci k dispozici ještě
kartáč. "Ten není ve většině případů potřeba, nicméně jsou situace,
kdy je výhodné kartáč použít např. pro umytí zašlé špíny,"
vysvětluje Marek Liška ze společnosti iWash. Právě tohle zařízení
reprezentuje filosofii firmy Aquarama, která se snaží používat
klasickou tekutou chemii v kombinaci s kartáčem. "Myslím,
že tím docílíme lepšího efektu mytí než u práškové chemie, protože
ve výsledku docilujeme nižších provozních nákladů a hlavně chemie
je šetrnější vůči vozidlu i životnímu prostředí," dodává Marek
Liška. V boxech a okolí myčky to příjemně voní, skoro jako
v dobře udržované koupelně. "Používáme vodu z řádu a
parfemovanou chemii," vysvětluje Bořek Marek.
Po nanesení pěny z pistole umístěné v držáku označené
červeným terčem zákazník oplachovou pistoli umístěnou v držáku
s černým terčem navolí program č. 2, zahájí oplach vysokým
tlakem a začne si odmývat vozidlo. Po ukončení tohoto programu a
navolení programu č. 3 tou samou pistolí přichází nanášení vosku.
Jako finální krok v programu č. 4 si zákazník opláchne vozidlo
osmotickou vodou, která urychlí proces sušení vozidla, při němž se
eliminuje vytvoření bílých "map" po uschnutí vody. Pro hodně odolné
nečistoty například mouchy či ulpělé nánosy prachu na kolech má
každý box ještě třetí (žlutou) hadici s menší tryskou pro
aplikaci speciální chemie. V případě, že chce zákazník tento
program použít, měl by s ním jako s programem č.1 mytí auta
začít ještě před prvotním oplachem.
Mýt se dá až do -5 °C
V podhůří Krušných hor, kde jsou zimní klimatické podmínky
náročnější než ve vnitrozemí, jsou temperované podlahy mycích boxů
nezbytností. To umožňuje plnohodnotný provoz mycího centra do-5
stupňů Celsia. Podlaha každého ze tří mycích stání má své teplotní
čidlo, a když teplota klesne pod -3 °C, automaticky se spíná
temperace. Konstrukce podlahy každého boxu je unikátním řešením
podle vzoru německé firmy a skládá se ze dvou monolitických
betonových segmentů - panelů, ve kterém je již z výroby zalité
topení. "Nechali jsme si na to udělat vlastní formu," říká Marek a
dodává: "Pokud bychom museli myčku přestěhovat na jiné místo, jsme
schopni ji rozebrat a přemístit jinam včetně podlah." Technologie
Aqua 6.4 je připravena na zimní provoz a to tak, že při poklesu
teploty pod 3 °C se automaticky zapíná zimní okruh. V praxi to
funguje tak, že při ukončení mytí se sepne kompresor a vzduch potom
vytlačí veškerou vodu ze systému. Čerpadlo přes kompresor natlačí
do okruhu vzduch a vytlačí z něj všechnu vodu, která pak
v systému nemůže zamrznout. Jedná se o jeden ze dvou
protizámrazových systémů, které Aquarama nabízí.
Zloděje odrazují kamery a vysavač mincí
Placení v boxech probíhá prostřednictvím vestavěných
mincovníků přijímajících mince v hodnotách 10, 20 a 50 Kč.
Programy jsou nastaveny všechny stejně: 1 minuta mytí stojí 10
korun, pokud zákazník v programu č.1 nedrží spoušť pistole a
myje vozidlo kartáčem, odečítá se mu 7 Kč za minutu.
V případě, že zmáčkne tlačítko "STOP", sníží se odpočítávání
na 3 Kč za minutu. Všechny parametry lze snadno nastavit přes
ovládací panel. Bořek Marek jezdí myčku kontrolovat jednou týdně,
ráno a večer je zde obsluha, která kontroluje náplně a provádí
každodenní úklid v mycích boxech a přilehlém okolí. Jinak
myčka běží automaticky nonstop a je hlídána kamerovým systémem,
který pořizuje desetidenní záznam. Vzhledem k tomu, že dochází
na některých místech k loupení hotovosti, všechny ovládací
panely mají tzv. vysavač mincí. V momentě vhození mincí do
mincovníků se spustí vysávací systém, který mince okamžitě dopraví
do trezorového zásobníku v technické místnosti. Celý mycí
servis doplňuje ještě vysavač a klepač koberců, do budoucna Bořek
Marek uvažuje také o pračce koberců.
Komerční úspěch myčky
Že si Bořek Marek postavil myčku podle svých představ, to
dokazují i věšáky na gumové koberce na stěně každého boxu. Každý
zákazník si tak může perfektně vyčistit i gumové koberce
v rámci mytí vozu bez toho, aby je pokládal na podlahu.
"Držáky na koberce nejsou součástí zařízení od firmy Aquarama,
viděl jsem je u jedné myčky v Rakousku," říká Bořek Marek.
S provozem myčky je zatím spokojený. "Byl jsem docela
překvapený, jaké obraty myčka generuje. Většina zákazníků je
z Ostrova, ale začínají sem jezdit i z Karlových Varů a
dalších okolních měst," říká a na základě půlročního provozu
odhaduje návratnost své investice na čtyři roky. Kdyby nemusel nově
dělat okolní zpevněné plochy, byla by celková investice ještě o
něco levnější a její návratnost kratší.