Čerpací stanice roku, OR Plus s.r.o.
OR plus, Jeneč
Širokou a stálou
zákaznickou klientelu čerpací stanici OR plus v Jenči tvoří kromě
místních zákazníků především řemeslníci i kutilové z širokého
okolí, které přitahuje svým sortimentem, službami a vstřícnými
cenami malý hobbymarket, který s pohlednou benzínkou tvoří
kompaktní obchodní areál.
O realizaci čerpací stanice v Jenči její majitel Libor Rajtora
začal uvažovat pár let po revoluci v roce 1992 a už v následujícím
roce ji stačil zrealizovat a uvést do provozu. Lokalita nedaleko od
Prahy těsně u hlavního tahu z Prahy do Karlových Varů slibovala
perspektivu více než slušné prosperity. Už tehdy byla čerpací
stanice příkladem důsledného, až puntičkářského důrazu na kvalitu
řemeslného zpracování do posledního detailu jejího majitele.
Ostatně velmi pozitivní vztah Libora Rajtory k řemeslům vyústil v
roce 1996 v rozšíření areálu čerpací stanice o prodejnu
železářství. Zajímavostí je, že Libor Rajtora si na základě vlastní
analýzy nechal vyvinout a dále rozvíjí vlastní informační systém
pro čerpací stanici včetně výdejních stojanů i železářství. Systém
řídí oba obchody včetně pokladen a prostřednictvím rozsáhlé
databáze na centrálním serveru spravuje dohromady 18 000 aktuálních
položek, 2 000 na čerpací stanici a 16 000 v hobbymarketu.
Synergie s
železářstvím
Se zprovozněním dálnice Praha - Karlovy Vary se přesunul tranzit
mimo Jeneč a čerpací stanice OR plus přišla o velkou část
zákazníků. Firma se musela vyrovnat s poklesem prodejů na čerpací
stanici o 35 až 40 %. Rozložení portfolia obchodních aktivit firmy
OR plus se pozitivně projevilo. Tahounem obratů firmy je dnes
železářství, které si v širokém okolí získalo rozsáhlou nabídkou,
vstřícností a kompetencí obsluhy velmi dobrou pověst a vybudovalo
si stálou klientelu. Široký sortiment nářadí, spojovacího materiálu
a výrobků pro zahradu za zajímavé ceny si oblíbili řemeslníci,
údržbářské firmy, zahradníci a zahrádkáři i kutilové z širokého
okolí.
Široký sortiment
autopotřeb
Na stejnou skupinu zákazníků se po odlivu tranzitujících klientů
na dálnici plně přeorientovala i čerpací stanice, která nabízí
slevy za nákupy v železářství. Orientace hlavně na klientelu
složenou z "velkých kluků" je na první pohled patrná hned po vstupu
do prodejny. Zde zákazníci naleznou velmi pečlivě a přehledně
uspořádanou, až neskutečně bohatou a komplexní nabídku autodoplňků,
autokosmetiky, olejů, provozních kapalin a potřeb pro motoristy.
Velmi dobře jdou na odbyt stěrače, kryty volantů, poklice, antény a
také hasicí přístroje, autobaterky, upínací popruhy a další
autosortiment, který jinde nemají. Na zbytku plochy prodejny je k
dispozici základní nabídka klasického zboží především z kategorie
food, běžně dostupného na čerpacích stanicích.
Běžný motorista, navyklý na nabídku standardních stanic, by zde
dnes možná řadu artiklů postrádal, jako například espreso či
občerstvení. Proto se tomuto trendu snaží provozovatelé přiblížit,
ale s maximální obezřetností. Prodejní kapacitu shopu nelze navýšit
a posílení kategorií z oblasti food sortimentu bude vždy na úkor
snížení sortimentu nonfood. Provozovatelé si totiž velmi dobře
uvědomují riziko dramatické redukce nabídky automotive, na jejíž
výjimečnou komplexitu si zákazníci navykli. O tom ostatně svědčí
velmi dobré prodeje, přestože nejde o typicky vysokoobrátkový
sortiment.
Firemní
cisterna
Čerpací stanice prošla rekonstrukcí v roce 2005, kdy se
instalovala nová technologie výdeje a skladu pohonných hmot včetně
náročné výměny jednoplášťových nádrží za dvouplášťové. Postupem
času se na čerpací stanici zredukovala nabídka pohonných hmot na
základní paliva - Natural 95 a naftu. Pro ty si jezdí hned několik
stálých odběratelů na fakturační karty.
Zajímavostí je, že cenové ukazatele nejsou součástí totemu, ale
jsou soustředěny na atice přestřešení. To je nadstandardně rozlehlé
a umožňuje motoristům komfortní tankování. Další specialitou firmy
OR plus je zásobování čerpací stanice vlastní cisternou. Firma vozí
pohonné hmoty z nedalekých skladů Čepra, Silmetu v Hořovicích a
kralupské rafinérie výhradně pro svou čerpací stanici. Řidič
cisterny je členem osmičlenného týmu obsluhy čerpací stanice. V
době, kdy není za volantem, obsluhuje zákazníky na čerpací stanici
za pokladnou.
Vysoká úroveň kompetence
obsluhy
Na čerpací stanici spolu s vedoucím pracuje celkem osm
pracovníků včetně řidiče cisterny. Tři muži a pět žen pracuje ve
směnném provozu, čerpací stanice jede nonstop. Přestože mezi 22. a
5. hodinou již moc zákazníků na stanici nezavítá, noční směna se
věnuje kontrolám lhůt trvanlivosti zboží, úklidu a uspořádání
nabídky. Část pracovníků čerpací stanice musí být schopna zaskočit
čas od času jako obsluha v hobbymarketu.
Rezervou u personálu je jako už tradičně na velké části českých
stanic aktivní prodej. Na druhou stranu i vzhledem k jisté
specializaci na autopotřeby a taktéž po vzoru prodavačů železářství
je i obsluha dostatečně kompetentní při poskytování rad zákazníkům
při výběru průmyslového zboží. Vysoká úroveň zbožíznalectví obsluhy
čerpací stanice je výsledkem péče samotného majitele, který sám
prodavače školí nebo případně využívá školení poskytovaná
dodavateli, ponejvíce z oblasti motorových olejů a maziv.
Čerpací stanice OR Plus Jeneč
Provozovatel: OR Plus
s.r.o.
Provozní doba: nonstop
Nabídka produktů: Natural
95, nafta
Služby: Prodejna, kompresor,
vysavač,
Počet zaměstnanců: 8
stálých, 5 žen / 3 muži
Zaujalo nás (přednosti a
pozitiva)
- Neobvykle široký sortiment kategorie automotive
- Vysoká úroveň kompetence (zbožíznalectví) personálu
- Marektingové propojení s železářstvím
Skryté rezervy
- Obchodní komunikace personálu (aktivní prodej)
- Rozsah a úroveň občerstvení
- Sortiment pohonných hmot redukovaný na základní paliva
Kvalitativní úroveň čerpací stanice:
Kvalitativní úroveň čerpací stanice byla
ověřena komplexním hloubkovým auditem v rámci sytému
CONVENIENCE externí nezávislou specializovanou firmou TOMAS
consulting. Audit zároveň potvrdil způsobilost nominace čerpací
stanice měsíce do soutěže PETROLawards 15 v kategorii Čerpací
stanice roku.