Projekt roku – Suroviny a Produkty, CLASSIC Oil s.r.o.
Završení pětiletého intenzivního rozvoje výroby a servisu
Přední český prodejce olejů a
zároveň lídr českého trhu v produkci vlastních antifreezů kladenský
CLASSIC Oil v minulém roce uzavřel pětileté období
intenzivního rozvoje. Během dramatického nárůstu produkce zvládl
náběh a kompletaci produktového portfolia a konsolidaci
veškerých souvisejících podpůrných činností a
služeb.
Firma na pevném
základě
Firma CLASSIC Oil s.r.o. stojí v současnosti na velmi pevném
fundamentu sestávajícím z trojice stabilních pilířů základních
činností. Historicky nejstarší je dlouholetá spolupráce se dvěma
partnery - německými rodinnými firmami, CLASSIC Schmierstoff GmbH
& Co. KG a Georg Oest Mineralölwerk GmbH & Co.KG v oblasti
prodeje, případně servisu kompletního sortimentu automobilových
olejů a průmyslových maziv. Motorové oleje a průmyslová maziva
tvoří první dvě základní nohy, na kterých kladenský Classic Oil
pevně stojí již od počátku své existence.
Třetím hlavním odvětvím je vývoj, výroba a plnění speciálních
chladicích kapalin - antifreezů, počínaje nemrznoucími kapalinami
pro automotive sektor, až po dodávky a plnění teplonosných náplní v
oblasti technických zařízení budov (TZB). Právě ve výrobě a
dodávkách antifreezů během uplynulých pěti let firma zaznamenala
obrovský progres a s loňskou produkcí dvou miliónů litrů dnes patří
mezi největší producenty v České republice.
CLASSIC Oil s.r.o. jako významný distributor a velkoobchodní
dodavatel maziv a speciálních kapalin se zaměřuje na velké
odběratele, kteří již mají vyřešenu distribuci ke koncovým
spotřebitelům a odběratelům. Výjimkou jsou pouze průmyslová maziva,
kde má několik obchodních zástupců pro jednotlivé části republiky.
Ti jsou operativně k dispozici k velkému počtu důležitých
odběratelů v jednotlivých regionech naší republiky.
Komplexní služby pro privátní
sektor
Dalším opěrným sloupem činností kladenského CLASSIC Oilu jsou
nadstandardní služby pro jeden z jeho stěžejních tržních segmentů -
privátních zákazníků. Těm kromě plnění maziv a provozních kapalin
do obalů opařených jejich firemními etiketami, poskytuje komplexní
servis. Příkladem je nedávné zajištění kompletní revize dokumentace
a etiket ke všem produktům v návaznosti na změnu legislativy, kdy
se například také měnily všechny bezpečnostní piktogramy.
Prostřednictvím servisu CLASSIC Oilu tak obdrželi dokonalou
prevenci proti případným sankcím plynoucím z případných
nesrovnalostí v povinném označení výrobků prodávaných pod vlastní
obchodní značkou.
Univerzální antifreeze je
utopií
V poslední době došlo na straně výrobců zařízení, která vyžadují
chladicí náplň, k masívnímu posunu. Ne všichni konstruktéři dnes
volí jednotné materiály strojních agregátů, potrubí, či těsnění.
Stroje a zařízení se dnes liší co do velikosti, výkonu, ale nejen
to - různé jsou především provozní teplotou. Z toho se rekrutují
zcela odlišné specifikace požadovaných vlastností chladicích
kapalin. CLASSIC Oil v současné době diverzifikuje své produktové
portfolio, a to především v kategorii antifreezů, a
soustřeďuje se na jednotlivé subsegmenty na trhu. Snahou je
maximálně vyjít vstříc požadavkům jednotlivých specializovaných
skupin zákazníků. Ti zpravidla mají dnes velmi přesně definované
požadavky na užitné vlastnosti kapalin, a tedy i na jejich
složení.
V segmentu LKW, zejména u autobusů, kde je CLASSIC Oil dobře
etablovaný, stejně jako v případě PKW, kde se opírá také o privátní
klienty, dochází k výrazným odlišnostem ve specifikacích. Například
francouzský automobilový koncern PSA má zcela protichůdné požadavky
na složení chladicí náplně oproti koncernu VW do takové míry, že v
případě jejich pouhého smíchání by některé složky působily doslova
kontraproduktivně. To vše posouvá jakékoliv snahy vyvinout
univerzální chladicí kapalinu do oblasti naprosté utopie.
Diverzifikace produktového
portfolia
I když český trh je poměrně saturovaný, zdálo by se, že není již
další prostor. Diverzifikace produktového portfolia
a antifreezy pro speciální aplikace otevírají další mezírky na
trhu, které se snaží CLASSIC Oil rychle zaplnit. Daří se i
expandovat do zahraničí. Na německém trhu se daří společně se svými
dlouholetými partnery využít synergických efektů jejich vzájemné
spolupráce k oboustrannému profitu. Němci mohou svým zákazníkům
nabídnout kromě olejů a maziv navíc i chladicí kapaliny v jednom
balíčku služeb. Již dnes v Německu prodávají zhruba 40% produkce
kladenského CLASSIC Oilu.
Nadstandardní výrobní
flexibilita
Významnou devizou CLASSIC Oilu je obrovská výrobní flexibilita.
Díky uspořádání produkce není problém uspokojit s menší zakázkou
malého partnera, stejně tak jako například velké odběratele z
oblasti privátu. Vzhledem ke stálému meziročnímu nárůstu výroby v
desítkách procent dnes vedení CLASSIC Oilu musí řešit další
navýšení kapacit výroby.
Vlastní laboratoř posiluje
konkurenceschopnost
CLASSIC Oil disponuje vlastní provozní a vývojovou laboratoří,
která je u velkých producentů na západ od Česka standardem. Zatímco
v oblasti maziv spolupracují s akreditovanými laboratořemi jako
například ALS a SGS ČR, v oblasti antifreezů se podobný partner v
Česku nenachází. CLASSIC Oil proto svoji laboratoř v uplynulém
pětiletém období postupně vybudoval a vybavil špičkovou laboratorní
technikou. Unikátní specializace a know-how umožňují výrobci
antifreezů dokonalou průběžnou výrobní kontrolu od příjmu surovin
na vstupu po výstupní kontrolu hotových produktů, kdy se kontroluje
kvalita každé výrobní dávky/šarže. Analýzy jsou pochopitelně
součástí servisu poskytovaného smluvním partnerům, pro které jsou
promptně provedené laboratorní rozbory velkou oporou při řešení
provozních problémů u zákazníků nebo také v případě řešení a
posuzování oprávněnosti případných reklamací.
Nezanedbatelnou službu plní laboratoř i v případě screeningu
produktů na trhu. V případě výběrových řízení nejsou velmi často
zejména u antifreezů přesně specifikovány požadované parametry
poptávaných produktů a pak dochází k porovnávání "hrušek s
jablky". Laboratoř dokáže ze vzorků provozních kapalin rozpoznat
nejen přesný obsah aktivních látek, ale například i místo původu
výroby glykolu u konkurence, který je základní složkou antifreezů.
Podstatou screeningu je pak eliminovat nechtěně nebo i plánovitě
uvedené chyby v deklaraci základních vlastností jednotlivých
chladicích kapalin, a umožnit tak provozovateli rozpoznat přednosti
a nevýhody jednotlivých výrobků.
Součástí sledování konkurenčních produktů na trhu je i kontrola
prodávaného množství. Jedním z celkem častých problémů, který má
významný vliv na cenu antifreezů, je takzvané nedoplnění. Některé
firmy totiž uvádí na trh produkty, u kterých neodpovídá jejich
obsah po stránce množství. Velmi často v balení chybí dvě, tři
procenta z celkového objemu náplně, které zákazník
nezaznamená. Na straně výrobce ale 3 % z celkové produkce znamenají
poměrně masivní úsporu!
Další součástí screeningu je problematika ředění antifreezů
vodou. Řada firem se snaží při mísení produktů držet
v normované toleranci u spodní hodnoty obsahu aktivní látky,
kdy velmi lehce dochází k "přešvihnutí" o jednotky procent a jako v
případě nedoplnění, v celkovém objemu se jedná o nezanedbatelnou
úsporu. V případném výběrovém řízení se kalkulují velké, například
roční objemy. Pak je ve výhodě výrobce, kterému jsou výše uvedené
techniky vlastní.
Sázka na serióznost a
poctivost
CLASSIC Oilu se vyplácí budovat dobré jméno firmy na
serióznosti, poctivosti a dodržování nepsaných pravidel
podnikatelské a obchodnické etiky, jež jsou například na německém
trhu obecným předpokladem úspěchu. To vše se ve výsledku projevuje
v dlouhodobé loajalitě stálých obchodních partnerů a vysoké míry
důvěryhodnosti u jednorázových klientů.