Projekt roku – Suroviny a Produkty, MBG spol. s r.o.
Z malé firmy přední evropský
exportér
Z
malé moravské firmy, zaměřené od svého založení na vybavení
prodejen čerpacích stanic, vyrostl za více než 20 let silný podnik
evropského střihu, který dnes své výrobky úspěšně exportuje do celé
Evropy
Nové výrobní
prostory
Společnost MBG se od svého založení v roce 1993
specializuje na vybavení obchodů a především prodejen čerpacích
stanic. Od devadesátých let působila v prostorách, které sousedí s
obytnou částí moravského Zábřehu na Bořinách. Úspěšný rozvoj firmy
provázený expanzí do sousedních zemí Evropy přinesl nutnost dalšího
navýšení výrobních kapacit. Stávající prostory ale územní plán
města neumožnil rozšířit, a proto v roce 2007 padlo rozhodnutí
vybudovat nové sídlo společnosti v průmyslové zóně položené
strategicky výhodně u hlavního dopravního obchvatu města.
Nová moderní hala byla dokončena v roce 2009,
kdy následovala montáž technologií a vybavení. V původních
prostorách zůstala prášková lakovna, stolárna a montáž
s expedicí. Nová hala umožnila kromě výrobní kapacity navýšit
odbyt. To firmě umožnilo se po určité době investičně nadechnout a
připravit přístavbu, která by produkci kovových regálů pomohla
intenzifikovat, zefektivnit a zároveň zvýšit její kvalitu. V roce
2014 se rozjela přístavba nové haly rozšiřující její stávající
plochu o dalších 1500 m2.
Hi-tech vybavení
Přes 800 m2 zabírá
výrobní plocha, kde je nainstalovaná moderní plně automatická
kontinuální prášková lakovací linka, v ostatních prostorách se
rozkládají přehledně uspořádané sklady a expedice, ve vnitřních
vestavbách jsou soustředěny kanceláře mistrů, příruční sklady s
výdejnami a sociální zázemí pro personál. Hodnota investice
přístavby dosáhla celkem 19,5 milionu korun, z toho 11 milionů
stálo pořízení technologie lakovny a dalšího vybavení. Nový provoz
byl spuštěn letos a plynule navázal na stávající výrobu.
Dnes tvoří výroba systému kovových regálů MBG jeden
kompaktní celek, jehož základem je hi-tech technologické vybavení.
Na vstupu se využívají CNC laserové stroje pro dělení trubkového
nebo plošného materiálu, který se následně tvaruje na CNC
ohraňovacích lisech. Odtud jde část výrobků do svařovny
s brusírnou, dále do práškové lakovny a nakonec na předmontáž,
která je posledním výrobním krokem před expedicí.
Maximální produkční
flexibilita
MBG není typickým výrobcem regálových systémů postavených
na katalogovém způsobu prodeje, kdy si zájemci objednávají díly
z řady, které jsou v základní barevnosti na skladě.
Specializace na čerpací stanice přinutila MBG organizovat výrobu po
zakázkách, protože bylo potřeba vyhovět velmi častým individuálním
požadavkům na barevnost a rozměrovou rozmanitost v důsledku
členitosti a poměrně malé velikosti prodejních prostor čerpacích
stanic. Technologie lakovny se musela přizpůsobit potřebě časté
výměny barev. Dávkové zpracování celé zakázky pro jednotlivé
čerpací stanice se MBG podařilo zavést a přínosem je efektivní
výroba bez potřeby expedičního skladu unifikovaných dílů. Z
expedice jdou vyrobené komponenty v jednom balíku společně s
truhlářskými výrobky kompletně na danou čerpací stanici. Právě
maximální produkční flexibilita umožňuje se velmi pružně
přizpůsobit často velice individuálním požadavkům klientů.
Schopnost vybavit obchod každému zákazníkovi "na míru" je jednou z
hlavních konkurenčních předností MBG.
Spokojení
zaměstnanci
MBG je jedním z důležitých zaměstnavatelů regionu.
V dnešní době zde pracuje 116 zaměstnanců a díky velkému
objemu kooperací hlavně v truhlářské výrobě a montážních činnostech
ještě navíc nepřímo dává práci desítkám dalších lidí. Stejně jako v
dopravě, kterou firma z podstatné části najímá.
MBG hodně investuje do technologií, do rozvoje a také
do lidí. O své zaměstnance se příkladně stará. Nové prostory
poskytují zaměstnancům velmi moderní a příjemné pracovní prostředí.
Firma pravidelně provádí různá měření (ať už prašnosti, hluku či
vibrací) u profesí, které jsou náročné na ochranu zdraví při práci.
Standardem je poskytování klasických benefitů, jako je příspěvek na
stravování, příspěvek na penzijní spoření na průběžné vzdělávání
pracovníků a školení odpovídající výkonu práce. Pro pracovníky
profesí, u kterých je vyžadována znalost některého z cizích jazyků
(obchodníci, projektanti, montéři, zkrátka všichni, kdo to
potřebují vzhledem ke svému pracovnímu zaměření), firma organizuje
jazykové kurzy.
Silná orientace na
export
Z malé české firmy na Moravě vyrostl za více než 20 let
silný podnik. V současné situaci, kdy je na českém retailu doslova
přepumpováno a přesupermarketováno, konkurenční tlak příliš
nesvědčí investičním projektům. Silný export firmě zajišťuje
dostatek zakázek a s nimi i existenční jistotu. Minimálně 80 %
produkce dnes směřuje mimo Českou republiku. Přijaté objednávky i
nově uzavřené kontrakty znamenají již v těchto dnech plné vytížení
výrobní kapacity až do druhého čtvrtletí příštího roku. Největším
odbytištěm je celá střední a západní Evropa v čele s Německem,
Rakouskem, Švýcarskem, dále Maďarsko, Slovensko a veškeré balkánské
země, Bulharsko, Rumunsko, Slovinsko a Srbsko. Zprostředkovaně přes
obchodní partnery znají a využívají výrobky MBG zákazníci dokonce i
na jiných kontinentech, třeba až v Austrálii nebo v
Japonsku. Dlužno dodat, že zakázky pro prodejny čerpacích stanic
tvoří letos 60 % a 40% celkové produkce směřuje do ostatního
retailu, přičemž v minulém roce to bylo v obráceném gardu.
MBG se také účastní tendrů a pochopitelně ne vždy
jsou jeho obchodníci úspěšní. Obchodní úspěch firmy spočívá v
prodeji za ceny přiměřené užitné kvalitě. Zákazníci neoceňují jen
kvalitu výrobků MBG, ale i to, že je spolehlivým dodavatelem, který
je schopen nabídnout něco víc než standardní "regálovinu".
Projektoví manažeři firmy jsou připraveni pomoci klientům při
návrhu shopu, přičemž velmi důležitou roli při realizaci zakázky
hrají kvalitní, spolehliví a jazykově dobře vybavení montéři. Ti
jsou zákazníkovi přímo na očích a jsou vlastně reprezentanty firmy,
kteří musí odvést kvalitní práci. Perfektně, rychle a bezchybně
provedená realizace obchodu zůstává zákazníkovi dlouho v povědomí.
Potěšitelným výsledkem je, že se zákazníci vrací s dalšími
zakázkami.