Projekt roku – Čerpací stanice, Myčky, Shop a Gastro, WashTec/IMOS facility
Komplexně vybavené mycí centrum
V blízkosti
obchodního centra na ulici Řípská v brněnské čtvrti Slatina
vyrostlo v minulém roce zbrusu nové mycí centrum Glanc, které
nabízí motoristům komplexní služby od ručního mytí exteriérů i
interiérů přes samoobslužné boxy až po dvoukomorovou portálovou
myčku.
Nejlépe splňoval představy
WashTec
Za projektem stojí akciová společnost IMOS facility a zatím ho
má pod palcem její ředitel pro správu nemovitostí Radovan Majnuš.
Firma IMOS získala svého času bývalý areál vojenských kasáren ve
Slatině a k němu i urbanistickou studii na jeho využití. Vedle
bytové výstavby a obchodního centra se v něm počítalo i
s určitými službami pro obyvatele této části jihomoravské
metropole. "Z hlediska možností tohoto místa a potřeb lidí nám
jako vhodný doplněk k celému projektu vyšlo ideální mycí centrum.
Bylo to však pro nás pole neorané a museli jsme začít úplně od
píky," popisuje Radovan Majnuš, jak to všechno začalo. Místo bylo
dané, a tak lidé z Imosu začali nejdříve hledat dodavatele
technologií. "Nízká cena pro nás nebyla prioritou, chtěli jsme
hlavně spolupracovat s kvalitními společnostmi. Nakonec nám
z toho vyšla nejlépe firma WashTec, která byla schopna dodat
veškerá zařízení a technologie a navíc nám pomohla i
s přípravou celého projektu a s celkovým nastavením
technických parametrů, vyřešením dopravní situace v rámci
obchodního centra i s optimalizací strojní části," vysvětluje
Radovan Majnuš a dodává, že lidé od WashTecu je navíc nasměrovali
na další zkušené odborníky z branže, kteří jim nakonec pomohli
s jeho realizací. "A nakonec se v rámci toho, co všechno
nám WashTec nabídl, ukázalo, že i cena byla určitě
konkurenceschopná."
Výstavba mycího centra probíhala na tzv. zelené louce,
k dispozici byly jen přípojky na vodu a elektřinu. Od hotového
projektu k realizaci uběhlo tři čtvrtě roku. "Bylo to však
komplikovanější, než jsme si mysleli a než se tvářil projekt," říká
Radovan Majnuš a dodává: "Ale zase nyní mohu říci, že všechno je
uděláno maximálně kvalitně. Doufám, že se právě tohle jednou vrátí,
i když to bude až za spoustu let." Firma WashTec mimochodem dodala
také technologii čističky odpadních vod a použitá voda se
samozřejmě v rámci oběhu přečištěná vrací do procesu mytí, i
když už nemůže být využita úplně na všechno.
Komplexní služby na jednom
místě
Když si jednotlivá zařízení centra Glanc projdete, zjistíte, že
zde nechybí opravdu nic v rámci "osobní hygieny" automobilů a
že opravdu všechno nese značku WashTec. Je to v podstatě
taková výkladní skříň tohoto německého výrobce. "Chtěli jsme jít
cestou, pokud nám to tady prostor umožní, poskytnout co možná
nejkomplexnější služby a nezaměřovat se pouze na nějaké aktuální
módní trendy, které dnes představuje třeba bezkontaktní
samoobslužné mytí," vysvětluje Radovan Majnuš. A tak v Glancu
najdete dva uzavíratelné samoobslužné mycí boxy s osmotickou
vodou pro závěrečný oplach, dvouportálovou myčku, venkovní
samoobslužné mytí, vysavač i pračku koberců a nakonec dvě stání pro
ruční čištění exteriéru i interiéru, ve kterých obsluha odborně
provádí hloubkové čištění, ruční mytí a voskování karoserie nebo
čištění interiéru suchou i mokrou cestou. Firma garantuje, že na
veškeré úkony používá výhradně značkovou autokosmetiku. "Na plný
úvazek zde pracují celkem čtyři naši zaměstnanci, otevírací a
samozřejmě i jejich pracovní doba souvisí s otevírací dobou
obchodů nákupního centra. V týdnu funguje centrum od 7 do 21
hodin, o víkendu od 8 do 20 hodin," dodává Radovan Majnuš.
Největší investicí v rámci mycích technologií byla instalace
portálové myčky WashTec SoftCare Juno Classic v designu Cyclo,
jejíž rozměry jsou 2,60 m na výšku a 2,40 m do šířky, takže se
jedná o přibližně střední velikost v nabídce tohoto
portálu. "My nechceme, aby sem jezdila velká auta, ale pouze
osobní automobily a běžné dodávky," vysvětluje Radovan Majnuš.
Každý program této portálové myčky s pěnovými kartáči počítá
s tím, že zde automobil obsluha nejprve předmyje a na
exponovaná a kartáči obtížně dostupná místa aplikuje mycí
prostředek. Kromě standardních programů myčka využívá k závěrečnému
oplachu změkčené vody, která na čisté karoserii nezanechává skvrny.
Zákazníci navíc mohou v některých programech využít tekutý
nanovosk a nakonec si nechat automobil ručně dočistit. Pokud u toho
zákazník nechce být a chce si místo čekání nakoupit v blízkém
obchodním centru, lze se domluvit s obsluhou centra, která
automobil portálovou myčkou protáhne sama. Základní mytí myčka
zvládne těsně pod deset minut, nejdražší program pak trvá okolo 16
minut.
Otevřeno je, i když
mrzne
Zimní provoz u těchto center bývá problémový, ale samoobslužné
boxy centra Glanc jsou kompletně uzavíratelné a celá stavba je
koncipována tak, aby měla v rámci možností minimální tepelné
ztráty a provozovatelé ji byli schopní vytemperovat na určitou
teplotu. "Tohle je pro nás první zima, zatím jsme rušit provoz
nemuseli, jedeme i v těch mrazech nonstop a neměli jsme žádný
zásadní problém, To je samozřejmě výhoda, protože většina
venkovních boxů to není schopná zajistit," říká Radovan
Majnuš.
Taková výhoda se určitě hodí, protože centrum Glanc není
v rámci ulice Řípská jediným mycím centrem, ale je tu
nejkratší dobu a potřebuje se prosadit. "Lidé se k nám nejprve
museli naučit jezdit, a tak do půlky léta to byl takový náběh,
zákazníci přibývali pomalu. Začínali jsme na 120 korunách za
základní mytí i s ručním předmytím, a zpočátku k nám jezdili
lidé s dražšími auty a kupovali si i nejdražší programy. Jenže
objemově myčka vytížená nebyla. Časem jsme přišli na to, že nám
chybí nějaký levný mycí program, a právě proto jsme na podzim
nabídli základní mytí za 80 korun. A najednou se to zlomilo,"
pochvaluje si aktuální situaci Radovan Majnuš a dodává, že
v zimě byl tento program z hlediska vyšších nákladů
zdražen na 90 korun. Pravda je, že jsme zde byli okolo desátého
hodiny dopoledne ve všední den a všechny mycí prostory byly
obsazeny. Před portálovou myčkou pak byla stále fronta asi tří
automobilů.
Kamery nejsou
potřeba
Co se týče platby, v boxech je třeba používat desetikoruny,
které si lze rozměnit v měniči mincí, v portálové myčce
se pak platí před vjezdem přímo obsluze stejně jako u ručního mytí.
"Z jiných mycích center máme vysledováno, že placení konkrétní
služby má být co nejblíže obsluhy, aby nemuseli naši zákazníci
chodit daleko od automobilu, což pak také zdržuje celý provoz
myčky," vysvětluje Radovan Majnuš. Firma samozřejmě nabízí i
možnost bezhotovostní platby nebo množstevní slevy pro firmy, jejíž
zákazníci s flotilovými vozy zde neplatí a vše se pak hradí
třeba jednou měsíčně fakturou.
Mimochodem, peníze zde po pracovní době nezůstávají, všechno je
uzamčeno, a tak se pouze demontuje pistole z venkovního boxu.
Celý areál proto zatím nesledují kamery, není to totiž podle
Radovana Majnuše nezbytné. "Měli jsme z toho obavu, ale
protože všechno máme chráněno a nikde nenecháváme peníze, tak zatím
nebyl v tomto ohledu žádný problém."
Zatím se zdá, že nové mycí centrum funguje ke spokojenosti
zákazníků i provozovatelů, a tak možná zbývá poslední otázka, zde
se mělo něco udělat jinak. "To zatím ještě nevím, rozbíhalo se teď
šest sedm měsíců, laborovali jsme s cenami. V první fázi
jsme se soustředili na portálovou myčku a nyní hledáme rezervy u
ostatních provozů. Pokud už nic nenajdeme, a přesto provoz centra
nebude splňovat naše ekonomické plány, budeme řešit, jak by se to
dalo udělat jinak," přemítá Radovan Majnuš a dodává: "Otázka zní,
zda nebylo nakonec lepší udělat jen ty samoobslužné mycí boxy.
Určitě by s tím bylo výrazně méně práce, a bylo by to daleko
jednodušší z provozního hlediska. Jenže v kontextu toho,
že jsme chtěli lidem nabídnout něco opravdu kvalitního, tak je
tahle naše služba určitě dobrá."