Projekt roku – Čerpací stanice, Myčky, Shop a Gastro, Otto Christ Wash Systems s.r.o.
Využití unikátních inovací portálových miček Primus v
autosalonech Přerost a Švorc
Základní požadavky
Volkswagen a Škoda striktně vyžadují, aby byla
perfektně čistá nejen vozidla vystavená v autosalonu či nová
předávaná při prodeji, ale i všechna auta, která se předávají ze
servisu zákazníkům. To v případě většího autoservisu vytváří silný
požadavek na zřízení vlastní mycí linky. V současné době firma
Christ realizovala v autosalonech Přerost a Švorc ve Veleslavíně a
pražské Podbabě nový model portálové myčky Primus. Ta je právě
vhodná pro provozy se střední až vysokou frekvencí mytí, což jsou
vedle čerpacích stanic právě autoservisy, servisy pro správu
velkých vozových parků a autosalony. Přestože je mytí dostupné
veřejnosti, kapacita mycí linky je vytížena především pro potřeby
provozovatele.
Při výběru a konfiguraci mycí technologie se
vycházelo z toho, že na vstupu nebudou auta extrémně znečištěná
jako například ve veřejných provozech myček u čerpacích stanic a
hlavním atributem je maximálně šetrné a přitom ve výsledku doslova
puntičkářsky dokonalé mytí.
Řada unikátních inovací
Christ v oboru strojního mytí patří mezi
největší a nejúspěšnější inovátory na světě. O tom svědčí nejen
počet ročně zaregistrovaných patentů, ale většina inovací je patrná
právě při běžném pohledu na řešení modulárních komponent mycích
strojů. Primus disponuje širokou škálou možností vybavení a v
případě autosalonů Přerost a Švorc ve Veleslavíně i Podbabě jsou
oba portály dodány v maximální výbavě.
- spodní mytí
Primus disponuje velmi účinným systémem
automatického předmytí, přičemž velmi zajímavým řešením je umístění
trysek do otáčejících se kartáčů pro mytí kol, které velmi účinně
předmyjí nejexponovanější části karoserie - zejména podběhy, prahy
a kola, kde ulpívá nejvíce nečistot. Patentem firmy Christ je také
tzv. rotační mytí podvozku. Funguje tak, že na speciální
konstrukci jsou uchyceny dvě rotující 85barové vysokotlaké trysky,
pomocí kterých je dosaženo účinného ostřiku každého záhybu spodní
části vozu.
- kartáče
Unikátním patentem firmy Christ pak jsou
kloubové kartáče, které poskytují maximální mycí efekt díky
přizpůsobení se tvaru vozidla. Z pohledu zákazníka jde o
nejmarkantnější argument z hlediska účinnosti mytí, kterým se myčky
Christ odlišují od ostatní konkurence. Primus má také přímý pohon
bočních kartáčů. Díky tomu nepotřebuje převodovku, neboť počet
otáček je řízen měničem kmitočtů.
Vzhledem k hlavnímu požadavku firmy Přerost a
Švorc se používají jemné pěnové polyetylenové kartáče Sensofil,
které jsou maximálně šetrné k laku vozidel.
- chemie
Nezbytnou součástí perfektně fungující mycí
linky je samozřejmě kvalitní mycí chemie. Christ ke svým výrobkům
dodává mycí šampony, které jsou šetrné pro čištění vozidla a
vytvářejí jemný film mezi mycím materiálem a povrchem auta, aktivní
pěnu, která s jemnými póry spolehlivě odstraní odolné nečistoty,
chemické urychlovače sušení nebo vosky pro konzervování karoserie i
podvozku.
- leštění
Obě nově instalované myčky Primus disponují
zcela novým lešticím systémem Protect Shine Xpress, který je
spojením aplikace vysoce sofistikované autochemie, kterou portál
nanese v závěrečné operaci na povrch vozidla a následně rozleští
pěnovými kartáči. Systém Protect Shine Xpress ve výsledku zajišťuje
brilantní lesk u nových laků a při trvalejším používání dokáže
regenerovat i lehce matné laky starších automobilů.
- sušení
Jedním z rozhodujících faktorů, podle nějž
zákazníci posuzují kvalitu mytí, je sušení povrchu karoserie.
Maximálního sušicího účinku se dociluje systémem pohyblivých
štěrbinových ofukovačů. Důležitá je střešní sušicí lišta, která se
při sušení automobilů naklápí až o 80 stupňů
a zajišťuje tak zejména u vozidel s kolmou zádí neustále optimální
úhel ofukování. Dále je Primus vybaven naklápěcími bočními
štěrbinovými dýzami se zvlášť vysokým sušicím výkonem, které dobře
osuší i ty nejmenší automobily.
Povrchová ochrana
komponent
Myčky Primus mají vnější opláštění z umělé
hmoty, což umožňuje individualizovat barevné řešení přímo pro
konkrétního zákazníka. Nejen variabilní design, ale především
kvalita povrchové ochrany všech komponentů je jedním z důležitých
benefitů moderních mycích strojů tradičního německého výrobce.
Vysoký stupeň odolnosti extrémně náročnému prostředí mokrého
provozu na jedné straně s vysokým obsahem agresivní chemie, na
druhé straně nečistot (v zimě navíc s vysokým podílem solí a vysoce
abrazivních materiálů) prodlužuje mycímu portálu životnost a
zvyšuje jeho spolehlivost. Nosná ocelová konstrukce portálu je
žárově pozinkována s vysoce kvalitní vrstvou krycího nátěru,
důležité součásti zařízení pak jsou z ušlechtilé oceli, hliníku a
umělé hmoty. Dlužno dodat, že podstatná část výroby mycích portálů
Christ probíhá v závodě firmy Christ v Plzni.
Obsluha
Portál stojí v polovině mycího tunelu a
umožňuje mytí i větších dodávek, nicméně k dispozici je
především pro osobní automobily. Portálová myčka je sice
samoobslužná, ale jak v Podbabě, tak ve Veleslavíně je k dispozici
po celou otevírací dobu myčky obsluha, která automobil předmyje a
připraví jej pro finální mytí portálovou myčkou. Ta zvládne jeden
automobil za méně než deset minut, v případě potřeby pak
dokáže myčka obsloužit okolo 6 - 9 automobilů za hodinu.
Zajímavě a velmi prakticky je řešen strop mycí
haly, kde se většinou vysráží vlhkost a následně se zde po delší
době rozrůstají plísně. Těmto negativním faktorům předchází
obložení stropu lehkým profilovaným polykarbonátem, který je snadno
omyvatelný a ve středu stropu je umístěno účinné odvětrání
prostřednictvím větrné turbínky.