Čerpací stanice roku, EUROBIT - čerpací stanice s.r.o.
Hory, benzin a hamburgery
Když se blížíte po silnici první třídy E461 od Brna nebo
Svitav ke Krhovu, barevný totem v typických barvách sítě
Eurobit je vidět z velké dálky stejně dobře jako velký
nafukovací hamburger na střeše shopu této čerpací stanice. Jedna
z větších pump čistě českého provozovatele sítě čerpacích
stanic láká nejen na solidní ceny pohonných hmot, ale také na
stylovou americkou restauraci.
S jejím mladým manažerem, ještě ne 30letým Leošem Dupalem
jsme si povídali o tom, jaké je to spravovat dohromady hojně
navštěvovanou čerpací stanici na hlavním tahu a restauraci
zároveň.
Původně pod správou pivovaru
Čerpací stanice u křižovatky na Krhov a Lysice stojí na tomto
frekventovaném tahu z Brna na Hradec Králové přes Svitavy od
poloviny 90. let minulého století. Původně zde byla restaurace
pivovaru Černá Hora, který stojí nedaleko, a u ní fungovala čerpací
stanice. Pak objekt měnil majitele, až se k němu dostali ti z
Eurobitu, kteří pumpu v roce 2012 koupili.
Od té doby se čerpací stanice v podstatě nepřetržitě
předělává a ani v podobě, v jaké jsme ji navštívili
v půlce letošního ledna, nebyla ještě zdaleka definitivní.
"Kde teď sedíme, tam se dříve topilo, a tam, jak je kávovar, byly
dříve záchody. No a tady byla restaurace a vedle shop," popisuje
nám Leoš Dupal původní uspořádání benzinky a dodává. "My to musíme
rekonstruovat za chodu, protože taková tranzitní pumpa musí být
pořád otevřená."
Leoš Dupal dělá v oboru čerpacích stanic teprve dva a půl
roku. Má vystudované gymnázium, chvíli pracoval v reklamě, ale pak
mu byla nabídnuta pozice provozního čerpacích stanic u firmy
Eurobit. "Měl jsem původně na starost tři čerpací stanice v Krhově,
Hruškách u Břeclavi a Babicích u Uherského Hradiště, kde se čerpací
stanice kompletně rekonstruovala. Denně jsem je musel objíždět, což
znamenalo vysoký nájezd kilometrů a hodiny strávené za volantem.
Nyní už mi zbyla jen tato pumpa, restaurace a ještě některé
marketingové záležitosti, které dělám pro celou firmu," říká Leoš
Dupal a dodává, že nejvíce mu dává zabrat legislativa. Musíte toho
znát strašně moc: pohonné hmoty, technologie, obchod, respektive
maloobchod, ale také hygienické předpisy, bezpečnostní principy
nebo požární směrnice. "Naštěstí veškerou agendu týkající se těchto
věcí zajišťuje firma Ekobena, respektive pan Novák," dodává Leoš
Dupal.
Zatím pouze základní benzin a nafta
Čerpací stanice u Krhova prodává nonstop, sedm dní v týdnu,
i když od 22 do 5 hodin je otevřeno pouze tzv. noční okénko. Přes
den na to stačí dva až tři zaměstnanci. Sortiment pohonných hmot na
čtyřech oboustranných stojanech od Adastu zatím představují pouze
benzin Natural 95 a motorová nafta. Eurobit připravuje i prémiovou
naftu Diesel Zero, ale ta se zatím ještě neprodává. Stojany jsou
čisté a vypadají nově, jejich okolí je kromě zbytků zmrzlého sněhu
rovněž čisté a podobně působí i celé nádvoří čerpací stanice.
K mání je zde také automatický stojan na kapalinu AdBlue,
který ale stojí trochu stranou mimo zastřešení a na jaře bude
součástí stojan pro nákladní vozy. Řadu tankovacích stojanů
prodlužují směrem k parkovišti ještě kompresor a vysavač. "Moc
to nefoťte, tady to bude celé jinak," říká mi s úsměvem Leoš Dupal.
Ve výstavbě je totiž ještě plnicí stanice na LPG a výhledově
Leoš Dupal uvažuje také o CNG nebo nabíjecím stojanu pro
elektromobily. "Nabíjení elektromobilu nějakou dobu trvá. A já si
nemyslím, že celý proces nabíjení chce jeho majitel strávit na
parkovišti. Raději půjde do restaurace," vysvětluje svou
filosofii.
Vcházíme do zázemí čerpací stanice, po pravé ruce stojí dřevěný
stánek se slovenskými sýrovými specialitami z Těrchové. Vstupní
chodba s výraznou oranžovou stěnou působí sympaticky, stejně
jako sociální zařízení hned u vchodu. Není třeba kvůli tomu chodit
nikam daleko nebo se někde ptát, popřípadě půjčovat klíč. Čisté a
voňavé toalety s teplou vodou slouží jak návštěvníkům čerpací
stanice, tak restaurace. Vlevo se vchází už bez dalšího dělení
dveřmi do shopu, který je opět celý vyveden v bílooranžových
barvách firmy Eurobit. I když je vedle restaurace, mají i
návštěvníci shopu k dispozici koutek na posezení se dvěma
stolečky hned vedle kávového koutku, kde si mohou sami připravit
tradiční teplý nápoj v kávovaru od AG Foods nebo sníst jeden
z produktů malého bistra, které nabízí bagety, panini, sladké
pečivo nebo párek v rohlíku.
Sortiment celkem prostorného shopu je tradiční, výjimkou je
regál s produkty nealkoholických nápojů z pivovaru Černá
hora. Uspořádání regálů je na první pohled trochu chaotické,
sortiment se navíc na několika místech opakuje. Orientovat se
v nabídce vyžaduje chvíli přemýšlení, lepší uspořádání nabídky
by jistě mohlo zvýšit obrat celého shopu. Tady lze hledat jisté
rezervy, ale jinak shop plní svůj účel bez problémů, i když je na
první pohled vidět, že je vedle hýčkané restaurace spíše Popelkou.
Vedle regálu s chlazenými nápoji jsou dveře na druhou
stranu areálu, které slouží návštěvníkům čerpací stanice hlavně
v létě, neboť právě zde je venkovní posezení. "Po přeložení
stávající čistírny odpadních vod zde chystáme letní terasu pro 30
lidí," vysvětluje Leoš Dupal.
Typický americký diner
Na čerpací stanici v Krhově byla restaurace odjakživa, ale když
odešel pivovar Černá hora, byla postupně omezována, až se zavřela
definitivně. Restaurační "byznys" není pro každého. Kdo dokáže
provozovat čerpací stanici, nemusí být zároveň skvělým
restauratérem. Noví majitelé však chtěli původní koncept zachovat,
a tak se začalo přemýšlet, jak celý problém uchopit. Nejprve
samozřejmě začala rekonstrukce čerpací stanice tak, aby splňovala
alespoň základní standardy sítě Eurobit, teprve poté přišla na řadu
restaurace. Majitelé nechtěli jen obyčejné bistro se smaženým sýrem
a hranolky. Chtěli svébytný stylový podnik, do kterého se lidé
budou rádi vracet.
Díky pozici u frekventované silnice, po které denně projede
tisíce motoristů, padla nakonec volba na retro restauraci ve stylu
amerického dineru 50. let minulého století. K jejich stylu
neodmyslitelně patří výtečné jídlo, které začíná vydatnou snídaní
(zde od 7.30), hlavní položkou jsou ale obědy a končí se pozdní
večeří (do 22.00). K tomu ještě patří krásné servírky v
kostýmech, spousta chromu, výrazné barvy a osvětlení, art deco
elementy a sedačky z autobusu. Dinery jsou dnes nedílnou
součástí americké kultury, ve své době v podstatě definovaly
standard fast-foodu pro celý svět a dnes se k nim mnozí
vrací.
I když v Americe i ve státech západní Evropy je dnes
podobných podniků spousta, u nás byste je spočítali na prstech
jedné ruky. "Konceptem dineru je Česká republika celkem nepolíbená,
na rozdíl od okolních zemí. U nás jich napočítáme okolo pěti a
většinou ani nejsou koncipovány u silnice, ale pouze s tímto
tématem pracují," říká Leoš Dupal. Myšlenka celéhodineru vznikala
velice rychle. Ve spolupráci s Michalem Trkošem a Tomášem Dočkalem
tento projekt vznikl během čtyř až pěti měsíců od samotného loga až
po realizaci interiéru. "Nechali jsme se inspirovat podnikem v
Praze, Vysokém Mýtě, ale hlavní inspirace probíhala v zahraničí."
Leoš Dupal ještě dodává, že si další inspiraci přivezl také
z Kalifornie, a že má k tomuto stylu celkem blízko.
Samotný interiér restaurace pak navrhl designér Tomáš Dočkal z
Dočkal Design, který stojí i za designem celé sítě Eurobit. V
současné chvíli na projektu spolupracuje s kolegou Pavlem Medunou,
který je zároveň šéfkuchařem.
Můžete si zde objednat nejen velké americké hamburgery, ale také
tradiční steaky, grilovaná žebra, kuřecí křídla nebo třeba lívance
s javorovým sirupem, shaky a domácí limonády. Stálou součástí
menu je i vydatná fazolová polévka, nechybí dětská ani zdravá
jídla, jakými jsou třeba saláty. "Nechtěli jsme tu mít pouze
hamburgery, ale zároveň jsme nechtěli nabízet to, co mají všude
jinde. Spíš se k tomu burgeru snažíme implementovat maso. Ale
co se týče poledního menu, tam už to tak striktní není. V něm
už se může objevit i ryze české jídlo. Naučili se sem jezdit lidé
na oběd a pokaždé nemusíte mít chuť jenom na hamburger..."
Restaurace má otevřeno stejně jako čerpací stanice celý týden. Od
pondělí do pátku od 7.30 do 22 h, v pátek ještě o hodinu déle.
A víkendy jsou od 10 do 23 h. Denně si zde lidé objednají až 150
hamburgerů, což má na starosti okolo 12 lidí.
Pro každého tu něco bude
I když dva a půl roku v oboru není přehnaně dlouhá doba,
aby Leoš Dupal mohl zkušenosti rozhazovat plnými hrstmi po okolí,
rozhodně nepůsobí jako začátečník, který je rád, že je rád. Kromě
plné hlavy starostí s provozem, rekonstrukcí a zásobováním
celého areálu však ještě stále stíhá spřádat docela smělé plány, co
všechny by na této pumpě mělo ještě být. Chtěl by zde totiž během
dalších měsíců a roků vybudovat velkou automobilovou oázu, která
nabídne všechno, co dnes můžete očekávat od čerpací stanice tohoto
typu, počínaje prodejem klasických pohonných hmot přes alternativní
plynná paliva, jako je LPG (to už je v běhu), až po nabíjecí
stanici pro elektromobily (zatím je ve fázi průzkumu trhu).
Mohla by tu stát také samoobslužná myčka a ve výstavbě je velké
parkoviště pro kamióny s pořádným zázemím, kde profesionální řidiči
najdou odpovídající sociální zařízení včetně sprchy a samozřejmě
k tomu také poctivé jídlo a pití. "Loni tady byl i Truck-fest.
To bychom rádi zopakovali, ale chceme už tu mít tou dobu mnohem
lepší zázemí. Bohužel, nyní se práce kvůli mrazu zastavily, ale
hned jak se oteplí, bude se pokračovat," dodá Leoš Dupal, který by
chtěl, aby si tu každý řidič jedoucí okolo našel to, co potřebuje a
co jej donutí strávit zde určitý čas a utratit určitý obnos peněz.
Zároveň chce mít všechny služby na úrovni tak, aby se sem jeho
zákazníci rádi vraceli. Povedená restaurace mu dodává víru, že
dobře odvedená práce své ovoce nese. "Po roce a půl provozu
restauraci si myslím, že už nějaké jméno máme. Člověka zahřeje,
když nás lidé pochválí, napíšou milou recenzi nebo se při cestě
okolo rádi zastaví."
AUTOR: Jiří Kaloč
FOTO: autor
Čerpací stanice Eurobit, Krhov -
Voděrady
Provozní doba: nonstop
Nabídka produktů: Natural 95 a motorová
nafta
Služby: Prodejna, vysavač,
kompresor, automatický stojan na kapalinu AdBlue, kávový
koutek, bistro, restaurace