Čerpací stanice Free1 Gas Rozvadov-dálnice

Čerpací stanice roku, TOP TANK s.r.o.

Když vyjedete táhlý kopec na dálnici A6 z Ambergu do Rozvadova a projedete státní hranicí mezi Německem a Českou republikou, narazíte jako první na čerpací stanici Free1 Gas společnosti Top Tank. Ta byla krátce po rekonstrukci interiéru shopu i bistra, a tak jsme se tam zajeli podívat.

Free1 Gas - úzké

Specialista na pohraničí

Čerpací stanice na hraničních přechodech mají svá specifika, daná hlavně potřebami zákazníků. Ve společnosti Top Tank o tom samozřejmě vědí všechno, vždyť již více než deset let budují síť čerpacích stanic podél české hranice s Německem od krušnohorských Petrovic až po šumavskou Železnou Rudu. Svým zaměřením se většina pump F1 Free Gas orientuje spíše na německou klientelu, kterou láká na levnější pohonné hmoty a také na nabídku tzv. freeshopů, které provozují pod značkou Global Free express. Už to sice nejsou obchody osvobozené od tuzemským daní, ty byly v EU zrušeny v roce 1999, ale stále fungují hlavně pro cizince, pro které jsou u nás výhodné ceny i s daní.

totem

To ale není úplně případ čerpací stanice Free1 Gas Rozvadov-dálnice. Doplňkové označení dálnice je důležité, protože firma Top Tank v katastru obce Rozvadov provozuje celkem čtyři čerpací stanice. Dvě jsou dokonce přímo v areálu hraničního přechodu v místech bývalé celnice z obou stran dálnice. A zatímco pumpa na výjezdu z republiky, kterou najdete pod jménem F1 Free Gas, má i výše zmíněný "freeshop" Global Free express včetně butiku s módou a parfumerie, na pumpě Rozvadov-dálnice nic takového nenajdete.

Zato se zde můžete dobře najíst i napít, vysprchovat, koupit dálniční známku nebo vyměnit peníze. Není divu, že tuto pumpu vyhledávají i řidiči kamionů. V době naší návštěvy pumpa zrovna procházela rekonstrukcí. Interiér shopu a restaurace byl již hotov, venku právě probíhala rekonstrukce zastřešení refýže, výměna atik a stojanů. Můžete ji ostatně navštívit, když jedete z ČR do Německa, neboť těsně za státní hranicí je most. Ten jsme při návštěvě benzinky F1 využili i my.

stojany

Od chvíle, kdy se pumpa v roce 2010 otevřela, má jen jednu vedoucí. Pavla Hiklová je věkem mladá, ale z hlediska své profese již velmi zkušená v provozech čerpacích stanic. "Začínala jsem původně u OMV jako pokladní a postupně se vypracovala na vedoucí," říká nám šéfka celého provozu čerpací stanice. Denně dojíždí do práce až z Plzně, kde bydlí. "Trávím skoro dvě hodiny denně na cestě, to samozřejmě není příjemné, ale práce mě jinak baví."

Rekonstrukce po sedmi letech

Pumpa se otevírala v prosinci 2010, po šesti letech náročného provozu se začátkem letošního roku rozhodlo o její rekonstrukci. "Jednak kvůli opotřebení a také proto, že firma má nový koncept designu exteriéru i interiéru čerpacích stanic," říká nám Pavla Hiklová.

Zatímco venku se ještě pilně pracovalo na nových stojanech, interiér zázemí čerpací stanice zářil novotou. Změna je patrná na první pohled. Podobně jako u čerpací stanice Free1 Gas na druhé straně dálnice byly i zde použity při rekonstrukci interiéru originální tapety s jakoby načmáranými obrázky i nápisy v nejrůznějších světových jazycích, které dobře doplňují dřevěný nábytek a tmavě šedou podlahu. Obrazy s motivy závodů Formule 1 již na čerpacích stanicích F1 Free Gas patří minulosti.

originální tapety

Služby v trojúhelníku

Pumpa má netradiční trojúhelníkový půdorys, a tak bylo rozdělení interiéru pro architekty docela oříšek. Při vstupu do shopu málem narazíte do prvního stojanu se zbožím. Tato část byla co nejvíce minimalizována ve prospěch bistra, nicméně v nabídce nechybí nic podstatného ze standardního sortimentu podobných zařízení. Zákazníci mají k dispozici dvě pokladny (obě byly v době naší návštěvy obsazené), naproti nim stojí vestavěné zavřené chladicí boxy pro nápoje. Na ně pak navazuje automat na kávu značky Dallmayr.

pokladny 2

Dallmayr, Hiklová                                                                                                                                   Pavla Hiklová

Pokud nechcete kávu sice chuťově špičkovou, ale stále jen z nápojového automatu a kelímku, poslouží vám obsluha nápojového barvu, který tvoří samostatnou jednotku v opačném koutu restaurace. Zde vám nabídnou všechny obvyklé druhy kávy tradiční italské značky Lavazza, připravované ve velkém pákovém kávovaru v příslušném šálku nebo sklenici. Pult s pokladnami od pultu bistra odděluje chladicí box na dorty a mrazák se zmrzlinou Algida.

pokladny

Specialitou této čerpací stanice je placené sociální zařízení, které je přístupné přes turnikety zvenku. WC jsou placené za 10 korun, šest minut sprchování 50 korun. Po použití toalety zákazník vyjde automatickými dveřmi přímo do shopu. "Tohle ale bude jinak, vstup do sociálního zařízení se ještě bude rekonstruovat," říká Pavla Hiklová.

Česká kuchyně, nebo gyros?

Velkým tahákem pro zákazníky je bistro, které denně nabízí šestnáct hlavních jídel, polévku, sladké pečivo a dorty nebo saláty. Lákají na ně barevné fotografie připravených jídel ze stálé nabídky. Největším hitem mezi zákazníky však není guláš ani svíčková, ale řecký gyros, podávaný s výbornými tzatziki. "Bistro je asi největším lákadlem naší pumpy a stroj na gyros se ukázal jako dobrá koupě," pochvaluje si Pavla Hiklová. Na plný úvazek zaměstnaný kuchař vaří většinu jídel sám, občas se však využívají i polotovary. Ekonomika provozu je samozřejmě hlavním kritériem šéfkuchaře a řidiči kamionů si často dávají hlavně hotová jídla. "Zkoušeli jsme i saláty, ale nešlo to. Možná by to fungovalo v sezóně, kdy jezdí větší množství osobáků, ale kamioňáci tahle jídla moc nekupují, a navíc to má krátkou trvanlivost," říká Pavla Hiklová.

bistro s obrázky

Strávníci mají k dispozici obrovský počet stolů a židlí. Kdyby přijel autobus, bylo by plno, ale všichni by určitě seděli. Jídelní prostor je na první pohled trochu neútulný, nezvyklé rozestavění stolů však bylo nutné s ohledem na trojúhelníkový tvar celého objektu. Pumpa má navíc venku dvě zahrádky, kam si můžete jít sednout v případě teplého počasí. Je škoda, že na nich chybí slunečníky, když je toho tepla a sluníčka příliš. "Se slunečníky se samozřejmě počítá a jejich výměna je součástí probíhávající rekonstrukce. Máme je již vybrané a zbývá je pouze osadit," vysvětluje Pavla Hiklová. 

zahrádka

Pouze nafta a benzín

Na čerpací stanici je k dispozici sedm stání. Vysoké zastřešení a poměrně velký prostor okolo umožňuje bezproblémový příjezd pro kamiony. Řidiči mají k dispozici tři oboustranné multiproduktové stojany Tatsuno a jeden samostatný na naftu pouze pro kamiony. Sortiment pohonných hmot tvoří benzíny s oktanovým číslem 95 a 98, dva druhy motorové nafty a kapalina AdBlue. Ta se zde původně prodávala v kanystrech, nyní je k dispozici přímo z výdejního stojanu. Je zde i jeden stojan značky Tokheim se dvěma výdejními místy společnosti AS24 na naftu. Alternativní paliva ani dobíjecí stanice pumpa nenabízí. "CNG zatím neplánujeme, bionafta zde nešla, a tak jsme ji přestali nabízet," vysvětluje Pavla Hiklová, proč pumpa nabízí jen základní sortiment konvenčních pohonných hmot. Pokladny pak akceptují své vlastní palivové karty F1 a dále pak většinu běžně používaných palivových včetně CCS, UTA a DKV a nabízí jak dálniční známky pro osobní automobily, tak mýtné systémy pro kamiony. Pokud řidič nemusí na spedici, zvládne veškeré činnosti pro nadcházející průjezd Českou republikou na téhle pumpě.

stojan

Nejsou lidi

Čerpací stanice v Rozvadově má celkem 25 zaměstnanců, většinou to jsou ženy. V provozu shopu se střídá patnáct žen a dva muži, kteří mají na starosti hlavně úklid, údržbu a přebírání zboží. Zbytek obsluhuje bistro a kuchyň, která na plný úvazek zaměstnává také jednoho hlavního kuchaře a tři pomocné. "Hlavní kuchař je tu přes den, v noci se hotové jídlo jenom ohřívá a přípravu jídel na objednávku zvládnou ti pomocní," říká Pavla Hiklová. Obsluha u pokladen i u pultu bistra se tvářila velice mile a byla připravena s čímkoliv pomoci a poradit.

bistro

Pohraniční pumpa má samozřejmě minimálně polovinu i více zákazníků, kteří nemluví česky. Nechybí proto dvojjazyčné provedení informačních i reklamních sdělení. Nás ale také zajímalo, jak je to s jazykovou vybaveností obsluhy. "To je velice ožehavé téma," říká Pavla Hiklová. "Já bych si ji ráda vybírala a kladla si podmínky na jazykovou vybavenost, ale není z čeho. Tady když někdo umí německy, raději jde rovnou pracovat za hranici," dodává. Mezi požadavky při nástupu zaměstnance je navíc kromě němčiny i angličtina, protože pumpu navštěvují nejen Němci a Češi. V sezóně se zde pravidelně zastavují třeba italské autobusy.

bistro + wc

Jinak však přibližně 70 procent klientely čerpací stanice tvoří kamiony. Tento podíl je největší mimo sezónu hlavně na jaře a na podzim, v létě a přes Vánoce je zase více osobních automobilů. I když parkoviště je často plné kamionů, tzv. sexuální turistika se na rozvadovském přechodu nerozvinula. A v současnosti je v normě i kriminalita. "Když jsme otevírali, byly újezdy docela časté, nyní už je to klidnější," říká Pavla Hiklová. "Občas někomu nefunguje karta, ale to se stává. Větší problém je nepořádek. To, co tady občas zůstane po kamionech, nad tím zůstává rozum stát."


F1 Free Gas Rozv

adov-dálnice

Provozní doba: Nonstop

Nabídka produktů: Natural 95, Natural 98, motorová nafta, AdBlue, stojan na naftu AS24

Služby: Prodejna, bistro, sprcha, směnárna, toalety, wi-fi, kompresor, pražená káva, automat na kávu

Počet zaměstnanců: 25, stálí

 

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/06 Téma číslaKonference Petrol summit 2024
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek