Čerpací stanice roku, TOP TANK s.r.o.
Když vyjedete táhlý kopec na dálnici A6 z Ambergu
do Rozvadova a projedete státní hranicí mezi Německem a Českou
republikou, narazíte jako první na čerpací stanici Free1 Gas
společnosti Top Tank. Ta byla krátce po rekonstrukci interiéru
shopu i bistra, a tak jsme se tam zajeli podívat.
Specialista na pohraničí
Čerpací stanice na hraničních přechodech mají svá specifika,
daná hlavně potřebami zákazníků. Ve společnosti Top Tank o tom
samozřejmě vědí všechno, vždyť již více než deset let budují síť
čerpacích stanic podél české hranice s Německem od
krušnohorských Petrovic až po šumavskou Železnou Rudu. Svým
zaměřením se většina pump F1 Free Gas orientuje spíše na německou
klientelu, kterou láká na levnější pohonné hmoty a také na nabídku
tzv. freeshopů, které provozují pod značkou Global Free express. Už
to sice nejsou obchody osvobozené od tuzemským daní, ty byly
v EU zrušeny v roce 1999, ale stále fungují hlavně pro
cizince, pro které jsou u nás výhodné ceny i s daní.
To ale není úplně případ čerpací stanice Free1 Gas
Rozvadov-dálnice. Doplňkové označení dálnice je důležité, protože
firma Top Tank v katastru obce Rozvadov provozuje celkem čtyři
čerpací stanice. Dvě jsou dokonce přímo v areálu hraničního
přechodu v místech bývalé celnice z obou stran dálnice. A
zatímco pumpa na výjezdu z republiky, kterou najdete pod
jménem F1 Free Gas, má i výše zmíněný "freeshop" Global Free
express včetně butiku s módou a parfumerie, na pumpě
Rozvadov-dálnice nic takového nenajdete.
Zato se zde můžete dobře najíst i napít, vysprchovat, koupit
dálniční známku nebo vyměnit peníze. Není divu, že tuto pumpu
vyhledávají i řidiči kamionů. V době naší návštěvy pumpa
zrovna procházela rekonstrukcí. Interiér shopu a restaurace byl již
hotov, venku právě probíhala rekonstrukce zastřešení refýže, výměna
atik a stojanů. Můžete ji ostatně navštívit, když jedete z ČR
do Německa, neboť těsně za státní hranicí je most. Ten jsme při
návštěvě benzinky F1 využili i my.
Od chvíle, kdy se pumpa v roce 2010 otevřela, má jen jednu
vedoucí. Pavla Hiklová je věkem mladá, ale z hlediska své
profese již velmi zkušená v provozech čerpacích stanic.
"Začínala jsem původně u OMV jako pokladní a postupně se
vypracovala na vedoucí," říká nám šéfka celého provozu čerpací
stanice. Denně dojíždí do práce až z Plzně, kde bydlí. "Trávím
skoro dvě hodiny denně na cestě, to samozřejmě není příjemné, ale
práce mě jinak baví."
Rekonstrukce po sedmi letech
Pumpa se otevírala v prosinci 2010, po šesti letech
náročného provozu se začátkem letošního roku rozhodlo o její
rekonstrukci. "Jednak kvůli opotřebení a také proto, že firma má
nový koncept designu exteriéru i interiéru čerpacích stanic," říká
nám Pavla Hiklová.
Zatímco venku se ještě pilně pracovalo na nových stojanech,
interiér zázemí čerpací stanice zářil novotou. Změna je patrná na
první pohled. Podobně jako u čerpací stanice Free1 Gas na druhé
straně dálnice byly i zde použity při rekonstrukci interiéru
originální tapety s jakoby načmáranými obrázky i nápisy
v nejrůznějších světových jazycích, které dobře doplňují
dřevěný nábytek a tmavě šedou podlahu. Obrazy s motivy závodů
Formule 1 již na čerpacích stanicích F1 Free Gas patří
minulosti.
Služby v trojúhelníku
Pumpa má netradiční trojúhelníkový půdorys, a tak bylo rozdělení
interiéru pro architekty docela oříšek. Při vstupu do shopu málem
narazíte do prvního stojanu se zbožím. Tato část byla co nejvíce
minimalizována ve prospěch bistra, nicméně v nabídce nechybí
nic podstatného ze standardního sortimentu podobných zařízení.
Zákazníci mají k dispozici dvě pokladny (obě byly v době
naší návštěvy obsazené), naproti nim stojí vestavěné zavřené
chladicí boxy pro nápoje. Na ně pak navazuje automat na kávu značky
Dallmayr.
Pavla Hiklová
Pokud nechcete kávu sice chuťově špičkovou, ale stále jen
z nápojového automatu a kelímku, poslouží vám obsluha
nápojového barvu, který tvoří samostatnou jednotku v opačném
koutu restaurace. Zde vám nabídnou všechny obvyklé druhy kávy
tradiční italské značky Lavazza, připravované ve velkém pákovém
kávovaru v příslušném šálku nebo sklenici. Pult
s pokladnami od pultu bistra odděluje chladicí box na dorty a
mrazák se zmrzlinou Algida.
Specialitou této čerpací stanice je placené sociální zařízení,
které je přístupné přes turnikety zvenku. WC jsou placené za 10
korun, šest minut sprchování 50 korun. Po použití toalety zákazník
vyjde automatickými dveřmi přímo do shopu. "Tohle ale bude jinak,
vstup do sociálního zařízení se ještě bude rekonstruovat," říká
Pavla Hiklová.
Česká kuchyně, nebo gyros?
Velkým tahákem pro zákazníky je bistro, které denně nabízí
šestnáct hlavních jídel, polévku, sladké pečivo a dorty nebo
saláty. Lákají na ně barevné fotografie připravených jídel ze stálé
nabídky. Největším hitem mezi zákazníky však není guláš ani
svíčková, ale řecký gyros, podávaný s výbornými tzatziki.
"Bistro je asi největším lákadlem naší pumpy a stroj na gyros se
ukázal jako dobrá koupě," pochvaluje si Pavla Hiklová. Na plný
úvazek zaměstnaný kuchař vaří většinu jídel sám, občas se však
využívají i polotovary. Ekonomika provozu je samozřejmě hlavním
kritériem šéfkuchaře a řidiči kamionů si často dávají hlavně hotová
jídla. "Zkoušeli jsme i saláty, ale nešlo to. Možná by to fungovalo
v sezóně, kdy jezdí větší množství osobáků, ale kamioňáci
tahle jídla moc nekupují, a navíc to má krátkou trvanlivost," říká
Pavla Hiklová.
Strávníci mají k dispozici obrovský počet stolů a židlí.
Kdyby přijel autobus, bylo by plno, ale všichni by určitě seděli.
Jídelní prostor je na první pohled trochu neútulný, nezvyklé
rozestavění stolů však bylo nutné s ohledem na trojúhelníkový
tvar celého objektu. Pumpa má navíc venku dvě zahrádky, kam si
můžete jít sednout v případě teplého počasí. Je škoda, že na
nich chybí slunečníky, když je toho tepla a sluníčka příliš. "Se
slunečníky se samozřejmě počítá a jejich výměna je součástí
probíhávající rekonstrukce. Máme je již vybrané a zbývá je pouze
osadit," vysvětluje Pavla Hiklová.
Pouze nafta a benzín
Na čerpací stanici je k dispozici sedm stání. Vysoké
zastřešení a poměrně velký prostor okolo umožňuje bezproblémový
příjezd pro kamiony. Řidiči mají k dispozici tři oboustranné
multiproduktové stojany Tatsuno a jeden samostatný na naftu pouze
pro kamiony. Sortiment pohonných hmot tvoří benzíny
s oktanovým číslem 95 a 98, dva druhy motorové nafty a
kapalina AdBlue. Ta se zde původně prodávala v kanystrech,
nyní je k dispozici přímo z výdejního stojanu. Je zde i
jeden stojan značky Tokheim se dvěma výdejními místy společnosti
AS24 na naftu. Alternativní paliva ani dobíjecí stanice pumpa
nenabízí. "CNG zatím neplánujeme, bionafta zde nešla, a tak jsme ji
přestali nabízet," vysvětluje Pavla Hiklová, proč pumpa nabízí jen
základní sortiment konvenčních pohonných hmot. Pokladny pak
akceptují své vlastní palivové karty F1 a dále pak většinu běžně
používaných palivových včetně CCS, UTA a DKV a nabízí jak dálniční
známky pro osobní automobily, tak mýtné systémy pro kamiony. Pokud
řidič nemusí na spedici, zvládne veškeré činnosti pro nadcházející
průjezd Českou republikou na téhle pumpě.
Nejsou lidi
Čerpací stanice v Rozvadově má celkem 25 zaměstnanců, většinou
to jsou ženy. V provozu shopu se střídá patnáct žen a dva
muži, kteří mají na starosti hlavně úklid, údržbu a přebírání
zboží. Zbytek obsluhuje bistro a kuchyň, která na plný úvazek
zaměstnává také jednoho hlavního kuchaře a tři pomocné. "Hlavní
kuchař je tu přes den, v noci se hotové jídlo jenom ohřívá a
přípravu jídel na objednávku zvládnou ti pomocní," říká Pavla
Hiklová. Obsluha u pokladen i u pultu bistra se tvářila velice mile
a byla připravena s čímkoliv pomoci a poradit.
Pohraniční pumpa má samozřejmě minimálně polovinu i více
zákazníků, kteří nemluví česky. Nechybí proto dvojjazyčné provedení
informačních i reklamních sdělení. Nás ale také zajímalo, jak je to
s jazykovou vybaveností obsluhy. "To je velice ožehavé téma,"
říká Pavla Hiklová. "Já bych si ji ráda vybírala a kladla si
podmínky na jazykovou vybavenost, ale není z čeho. Tady když
někdo umí německy, raději jde rovnou pracovat za hranici," dodává.
Mezi požadavky při nástupu zaměstnance je navíc kromě němčiny i
angličtina, protože pumpu navštěvují nejen Němci a Češi.
V sezóně se zde pravidelně zastavují třeba italské
autobusy.
Jinak však přibližně 70 procent klientely čerpací stanice tvoří
kamiony. Tento podíl je největší mimo sezónu hlavně na jaře a na
podzim, v létě a přes Vánoce je zase více osobních automobilů.
I když parkoviště je často plné kamionů, tzv. sexuální turistika se
na rozvadovském přechodu nerozvinula. A v současnosti je
v normě i kriminalita. "Když jsme otevírali, byly újezdy
docela časté, nyní už je to klidnější," říká Pavla Hiklová. "Občas
někomu nefunguje karta, ale to se stává. Větší problém je
nepořádek. To, co tady občas zůstane po kamionech, nad tím zůstává
rozum stát."
F1 Free Gas Rozv
adov-dálnice
Provozní doba: Nonstop
Nabídka produktů: Natural 95,
Natural 98, motorová nafta, AdBlue, stojan na naftu AS24
Služby: Prodejna, bistro,
sprcha, směnárna, toalety, wi-fi, kompresor, pražená káva, automat
na kávu
Počet zaměstnanců: 25,
stálí