Čerpací stanice roku, Vladimír Hrubý Autodoprava Zdibsko
Od roku 2008 funguje kousek od sjezdu
z teplické dálnice D8 na Klíčany čerpací stanice Vladimír
Hrubý Autodoprava. Její součástí je i velké bistro, několik myček
pro osobní i nákladní automobily a servis pro kamiony. V celém
komplexu je neustále živo, řidiče sem zdaleka lákají nejen kvalitní
služby, ale i více než přijatelné ceny.
Od avie k truckparkům
Pokud jedete po dálnici D8 z Prahy, sjedete na exitu 1,
podjedete dálnici směrem na Odolena Vodu a dostanete se do komerční
zóny, plné skladů a logistických center. Jezdí sem kamion za
kamionem, takže poloha čerpací stanice Vladimíra Hrubého nemohla
být lepší. Do béžových barev laděný komplex s červenými
doplňky působí, jako by tu stál mnohem déle než deset let, ale
všude je uklizeno a čisto, i když cvrkot lidí je zde občas
neuvěřitelný. Z myčky vyjíždí jeden kamion za druhým, u
čerpací stanice se často tvoří dlouhé fronty. Není se co divit,
pumpa pana Hrubého totiž určuje ceny pohonných hmot v širokém
okolí. Svého času se mu snažil přizpůsobit Lukoil, který stál přímo
u dálnice ve směru na Prahu, nyní to již všichni vzdali.
"Začínal jsem podnikat s jednou avií v roce 1990,"
začíná své povídání Vladimír Hrubý, který byl v mládí nadšeným
skautem a jeho pracovitost stejně jako srdečná a komunikativní
povaha ho dovedly až k tomu, že dnes vlastní obrovskou
dopravní firmu s více než 350 kamiony a dvěma "truckcentry" u
Prahy a Olomouce, ve které zaměstnává přes 450 lidí.
"Nic jsem nezrestituoval, nic jsem nedostal ani neukradl, já byl
v 80. letech ve Svazarmu, a tak jsem měl řidičský průkaz na
všechno. Tak mi řekli, kup si auto, budeš pro nás jezdit. A já si
půjčil finance od rodiny a začal. Tehdy to šlo úžasně, kontroly
radily, co s účetnictvím, práce bylo spousta, a tak jsem měl
brzy patnáct automobilů, zaměstnával všechny kamarády, kteří byli
ochotni pracovat, i z jiných profesí až k autodopravě, a
díky tomu se nabalovaly další činnosti. Jednu dobu jsme měli skoro
stavební firmu, protože pro nás jezdil jeden zedník…," vzpomínal
Vladimír Hrubý na začátky svého podnikání.
Začátky byly těžké
Umístění čerpací stanice do obce Zdibsko nebylo náhodné.
V roce 2001 si zde otevřela sklad společnost Ahold a firma
Hrubý byla a je jejím dvorním dopravcem. Proto vznikl celý komplex
právě tady. Kromě zázemí pro svou firmu slouží areál samozřejmě i
široké veřejnosti a díky otevřené obchodní politice pana Hrubého se
mu daří a neustále se rozvíjí. Začátky však nebyly jednoduché, což
se projevilo i na míře jeho zadlužení. "Když se tady v roce
1991 otevřel ten nový sklad, vedení Aholdu už nechtělo jen staré
avie a liazky, a tak jsem si musel půjčit stovky milionů a nakoupit
úplně nové náklaďáky. Jelikož se vozový park rozšiřoval i
modernizoval, půjčka se skoro vůbec nezmenšovala. Jednu dobu jsem
bankám dlužil okolo 350 milionů," říká Vladimír Hrubý a dodává:
"Dneska už bych do toho nešel. Dneska byl takový začátek mnohem
těžší, neboť konkurence je obrovská. Mě by dneska ostatně klidně
uživila i ta benzinka. Funguje pěkně, vytočíme 1,5 milionu litrů
ročně a to by mně na spokojený život bohatě stačilo."
Jak se rychle ukázalo, Vladimír Hrubý je také neuvěřitelně
upovídaný, takže čas strávený na jeho čerpací stanici se nakonec
protáhl na bezmála tři hodiny, ve kterých jsme se na čas vrátili do
divokých 90. let, zhodnotili současnou politickou situaci a něco
málo se dozvěděli také o tom, jak to u něj všechno funguje.
Pumpa určuje ceny pro celé okolí
Jenom na čerpací stanici dnes pracuje devatenáct lidí, ale
nejvíc se rozvíjí hlavně přilehlé bistro, které přímo navazuje na
shop s pokladnami. Co se týče čerpací stanice, je mezi
administrativní budovou a mycím centrem zastřešená refýž, pod
kterou najdete osm výdejních míst se čtyřmi oboustrannými
multiproduktovými stojany. Zde řidiči naleznou kromě standardní
nabídky také výdejní stojany na adBlue a kapalinu do ostřikovačů,
což je pro zákazníky stanice pohodlné a navíc odpadá likvidace
neekologických obalů. Kdo si chce kapalinu do ostřikovačů koupit i
do zásoby, má ji zde samozřejmě k dispozici i
v plastových lahvích u vchodu do shopu. Netradiční je rozvod
stlačeného vzduchu na refýži pro huštění pneumatik kamionů, což
umožňuje výkonný centrální kompresor.
Benzín a naftu Vladimír Hrubý nenakupuje výhradně u Unipetrolu
nebo Čepra, ale i od firmy Vendys nebo Armex. "My bojujeme o co
nejmenší cenu a chceme, aby nám distributoři poslali v úterý
nabídku na týden. Přitom bereme dvě cisterny denně. K ceně od
dodavatele si pak nasadím přibližně korunu a za to pohonné hmoty
prodávám," vysvětluje svou obchodní filozofii Vladimír Hrubý.
Stanice je zařazená do programu společnosti SGS Pečeť kvality,
takže na jakost prodávaných pohonných hmot se můžete spolehnout.
Vladimír Hrubý nefandí současnému trendu aditivovaných paliv stejně
jako kreditním a palivovým kartám. Z nich totiž musí více než
polovinu své marže odevzdat bankám nebo karetním společnostem.
Přestože je jeho čerpací stanice určena hlavně pro kamiony,
samolepky DKV, UTA nebo euroWAG zde nenajdete. I proto jsou zde
lidé zvyklí platit hotovostí.
Víra ve stlačený zemní plyn
Další čtyři neveřejná čerpací místa jsou za budovou. Ta jsou
určena pro potřeby firem pana Hrubého a jeho smluvní zákazníky,
kteří mají vnitropodnikové karty. Oproti naší poslední návštěvě
v roce 2010 zde přibyla plnicí stanice na CNG s osmi
stáními. Vladimír Hrubý tomuto alternativnímu zdroji věří a do
firmy pořídil nejen flotilu osobních automobilů na CNG, ale také
několik kamionů. V Česku je v tomto ohledu průkopníkem.
"Koupili jsme pár aut na plyn, Iveco Daily, Renaulty Master a teď
poptáváme kamiony. Tam je problém výkon, který by měl být minimálně
400 k. Výhoda je v nižší spotřebě - skoro o třetinu - i
v ceně paliva. Já mám v nákupu plyn za 10 korun přibližně
stejně jako naftu, ale u plynu není spotřební daň 12 korun. Když
odečtu investici do plnicí stanice 12 milionů korun, mám spotřebu
za polovinu. Problém je, že zatím nevím, jakou životnost budou mít
zážehové motory, protože u turbodieselů je neskutečná. A pak do
toho musím započítat i pořizovací cenu. Tahač s turbodieselem
stojí dva miliony, na CNG bezmála tři," vysvětlil nám svou
filozofii Vladimír Hrubý. Dnes prodává 1000 kg denně (1400
m3).
(Ne)autorizovaný servis
Drahé tankování u konkurence jej donutilo postavit si čerpací
stanici, nákladná údržba spousty kamionů způsobila, že součástí
čerpací stanice je i obrovský servis a mycí centrum. Ve své
době měl Vladimír Hrubý dokonce autorizovaný servis značky Renault
Truck. Jenže po fúzi Renaultu se švédským Volvem, které chtělo v ČR
ovládat všechny autorizované servisy, o něj přišel. Jako dvorní
odběratel kamionů Renault, kterých nakoupil asi 250, má i tak lepší
přístup k levnějším náhradním dílům, a tak služby servisu
nabízí nadále, i bez nálepky "autorizovaný". Pečlivá starost o
kamiony se mu ostatně vyplácí, některé vozy v jeho vozovém
parku mají najeto i 2 miliony kilometrů.
Svým způsobem je unikátní i mycí centrum, kterému dodává
zařízení a technologie výhradně firma Christ. "Ahold je náročný na
čistotu automobilů, ale okolní kapacity byly omezené a navíc byly
služby docela drahé," vysvětluje Vladimír Hrubý, co jej vedlo
k tomu, že v Klecanech vedle čerpací stanice postavil
ještě dva paralelní mycí tunely s nerezovými portály Christ a
vysokotlakým ručním mytím pro kamiony a jednu mycí portálovou mycí
linku s pěnovými kartáči pro osobní automobily. "Součástí
komplexu je samozřejmě čistička odpadních vod, technologické
místnosti a prostor pro personál, protože jak u osobní, tak u obou
nákladních myček je k dispozici obsluha. Hygienu automobilů pak
můžete dokončit u výkonného vysavače a pračky koberců."
Řidiči, obchodníci, cestovatelé i
cyklisté
Další chloubou komplexu je samoobslužná restaurace, která
plynule navazuje na shop čerpací stanice. Okolo oběda ve všední den
zde bylo velmi rušno, stolů a židlí je však k dispozici
dostatek, využít lze i posezení na zahrádce. Na oběd zde chodí
nejen řidiči kamionů, ale i zaměstnanci přilehlých společností nebo
se zde scházejí obchodníci. Během víkendu se na pumpě stavují i
cyklisté, pro které je zde k dispozici zahradní posezení u
fontány pod pergolou se stojany na kola. Tento prostor ovšem
hodlá Vladimír Hrubý také rekonstruovat. I když to ještě nemá úplně
vymyšlené, lze očekávat, že to opět bude jenom ku prospěchu jeho
zákazníků.
Vladimír Hrubý nově zaměstnává mimo jiné také dva kuchaře, neboť
jídel se denně prodá opravdu hodně. A není se co divit. Ceny jídel
jsou tak nízké, že máte pocit, jako byste se vrátili o 10 let
zpátky. Na interiéru shopu i bistra je však znát, že je otevřeno
již bezmála 10 let, a tak je v nejbližší době v plánu již
druhá velká rekonstrukce. Dosud si Vladimír Hrubý všechno snažil
dělat sám, nyní však najal studio, aby mu připravilo nový designový
koncept interiéru jeho čerpací stanice.
Je neuvěřitelné, jak dlouho a s kolika zaměstnanci dokázal
Vladimír Hrubý podnikat jako OSVČ. Okolnosti jej však donutily
rozbít své impérium na několik firem s ručeným omezením. "V
jednu dobu už to byl neskutečný stres. Já mám vysoký tlak,
cukrovku, choresterol… Doktorka mně pohrozila, že při takovém stylu
životu skončím do roka pod drnem. A tak jsem se zařídil. Dnes mám
pár šikovných lidí, kterým věřím. Je mi 62 a chci firmu řídit
maximálně do 65 let. Pak doufám, že to přebere syn."
Vladimír Hrubý všechny své zaměstnance původně znal, mnozí byli
i jeho kamarádi. To už dnes samozřejmě nejde. "Firma už byla
opravdu veliká a já všechno nestíhal. Proto jsem musel najít
finančního, obchodního a provozního ředitele," říká Vladimír Hrubý.
Hodně mu v jeho podnikání pomáhá i manželka a v celém
komplexu je to hodně vidět. Květiny najdete v shopu i bistru,
úhledně uspořádané a zasazené do zeleně je i okolí celého
komplexu.
Vladimír Hrubý je zároveň pyšný na to, že všichni jeho
zaměstnanci mají řádné pracovní smlouvy. "Všem zaměstnancům platím
všechny finance přes pásky s odvody a pojištěním a dodnes mám
na všechno schované doklady. Proto dnes za mnou chodí spíše starší
řidiči, kteří potřebují mít nějaký základ pro důchod," říká. I když
lidí, zvláště těch kvalifikovaných a s určitými zkušenostmi,
je dnes všude nedostatek, Vladimír Hrubý si nestěžuje. Další
podobné truckcentrum ostatně postavil ještě v Olomouci.
"V Aholdu udělali vnitropodnikové řízení, kdo bude vozit
kuřata z Polska. Já se ho nechtěl zúčastnit, ale přemluvili mě
a já to vyhrál. Proto jsem musel vystavět další centrum
v Olomouci, další pumpy spravuji v Lipníku, Dobřanech a
Jirnech." Že to tam funguje podobně dobře jako u Prahy ve Zdibsku,
je nabíledni. Vladimír Hrubý nám dokonce prozradil, že ho třeba
kvůli komplexu v Olomouci navštívili i zástupci automobilky
Tesla, kteří v ČR hledají vhodné lokality pro rychlonabíjecí
stanice Tesla Supercharged.
AUTOR: Jiří Kaloč
FOTO: archiv