Vladimír Hrubý Autodoprava Zdibsko

Čerpací stanice roku, Vladimír Hrubý Autodoprava Zdibsko

 Od roku 2008 funguje kousek od sjezdu z teplické dálnice D8 na Klíčany čerpací stanice Vladimír Hrubý Autodoprava. Její součástí je i velké bistro, několik myček pro osobní i nákladní automobily a servis pro kamiony. V celém komplexu je neustále živo, řidiče sem zdaleka lákají nejen kvalitní služby, ale i více než přijatelné ceny.

Hrubý čs

Od avie k truckparkům

Pokud jedete po dálnici D8 z Prahy, sjedete na exitu 1, podjedete dálnici směrem na Odolena Vodu a dostanete se do komerční zóny, plné skladů a logistických center. Jezdí sem kamion za kamionem, takže poloha čerpací stanice Vladimíra Hrubého nemohla být lepší. Do béžových barev laděný komplex s červenými doplňky působí, jako by tu stál mnohem déle než deset let, ale všude je uklizeno a čisto, i když cvrkot lidí je zde občas neuvěřitelný. Z myčky vyjíždí jeden kamion za druhým, u čerpací stanice se často tvoří dlouhé fronty. Není se co divit, pumpa pana Hrubého totiž určuje ceny pohonných hmot v širokém okolí. Svého času se mu snažil přizpůsobit Lukoil, který stál přímo u dálnice ve směru na Prahu, nyní to již všichni vzdali.

"Začínal jsem podnikat s jednou avií v roce 1990," začíná své povídání Vladimír Hrubý, který byl v mládí nadšeným skautem a jeho pracovitost stejně jako srdečná a komunikativní povaha ho dovedly až k tomu, že dnes vlastní obrovskou dopravní firmu s více než 350 kamiony a dvěma "truckcentry" u Prahy a Olomouce, ve které zaměstnává přes 450 lidí.

"Nic jsem nezrestituoval, nic jsem nedostal ani neukradl, já byl v 80. letech ve Svazarmu, a tak jsem měl řidičský průkaz na všechno. Tak mi řekli, kup si auto, budeš pro nás jezdit. A já si půjčil finance od rodiny a začal. Tehdy to šlo úžasně, kontroly radily, co s účetnictvím, práce bylo spousta, a tak jsem měl brzy patnáct automobilů, zaměstnával všechny kamarády, kteří byli ochotni pracovat, i z jiných profesí až k autodopravě, a díky tomu se nabalovaly další činnosti. Jednu dobu jsme měli skoro stavební firmu, protože pro nás jezdil jeden zedník…," vzpomínal Vladimír Hrubý na začátky svého podnikání.

Hrubý čs4  Hurbý čs5

 Začátky byly těžké

Umístění čerpací stanice do obce Zdibsko nebylo náhodné. V roce 2001 si zde otevřela sklad společnost Ahold a firma Hrubý byla a je jejím dvorním dopravcem. Proto vznikl celý komplex právě tady. Kromě zázemí pro svou firmu slouží areál samozřejmě i široké veřejnosti a díky otevřené obchodní politice pana Hrubého se mu daří a neustále se rozvíjí. Začátky však nebyly jednoduché, což se projevilo i na míře jeho zadlužení. "Když se tady v roce 1991 otevřel ten nový sklad, vedení Aholdu už nechtělo jen staré avie a liazky, a tak jsem si musel půjčit stovky milionů a nakoupit úplně nové náklaďáky. Jelikož se vozový park rozšiřoval i modernizoval, půjčka se skoro vůbec nezmenšovala. Jednu dobu jsem bankám dlužil okolo 350 milionů," říká Vladimír Hrubý a dodává: "Dneska už bych do toho nešel. Dneska byl takový začátek mnohem těžší, neboť konkurence je obrovská. Mě by dneska ostatně klidně uživila i ta benzinka. Funguje pěkně, vytočíme 1,5 milionu litrů ročně a to by mně na spokojený život bohatě stačilo."

Jak se rychle ukázalo, Vladimír Hrubý je také neuvěřitelně upovídaný, takže čas strávený na jeho čerpací stanici se nakonec protáhl na bezmála tři hodiny, ve kterých jsme se na čas vrátili do divokých 90. let, zhodnotili současnou politickou situaci a něco málo se dozvěděli také o tom, jak to u něj všechno funguje.

 Pumpa určuje ceny pro celé okolí

Jenom na čerpací stanici dnes pracuje devatenáct lidí, ale nejvíc se rozvíjí hlavně přilehlé bistro, které přímo navazuje na shop s pokladnami. Co se týče čerpací stanice, je mezi administrativní budovou a mycím centrem zastřešená refýž, pod kterou najdete osm výdejních míst se čtyřmi oboustrannými multiproduktovými stojany. Zde řidiči naleznou kromě standardní nabídky také výdejní stojany na adBlue a kapalinu do ostřikovačů, což je pro zákazníky stanice pohodlné a navíc odpadá likvidace neekologických obalů. Kdo si chce kapalinu do ostřikovačů koupit i do zásoby, má ji zde samozřejmě k dispozici i v plastových lahvích u vchodu do shopu. Netradiční je rozvod stlačeného vzduchu na refýži pro huštění pneumatik kamionů, což umožňuje výkonný centrální kompresor.

Benzín a naftu Vladimír Hrubý nenakupuje výhradně u Unipetrolu nebo Čepra, ale i od firmy Vendys nebo Armex. "My bojujeme o co nejmenší cenu a chceme, aby nám distributoři poslali v úterý nabídku na týden. Přitom bereme dvě cisterny denně. K ceně od dodavatele si pak nasadím přibližně korunu a za to pohonné hmoty prodávám," vysvětluje svou obchodní filozofii Vladimír Hrubý. Stanice je zařazená do programu společnosti SGS Pečeť kvality, takže na jakost prodávaných pohonných hmot se můžete spolehnout. Vladimír Hrubý nefandí současnému trendu aditivovaných paliv stejně jako kreditním a palivovým kartám. Z nich totiž musí více než polovinu své marže odevzdat bankám nebo karetním společnostem. Přestože je jeho čerpací stanice určena hlavně pro kamiony, samolepky DKV, UTA nebo euroWAG zde nenajdete. I proto jsou zde lidé zvyklí platit hotovostí.

 Víra ve stlačený zemní plyn

Další čtyři neveřejná čerpací místa jsou za budovou. Ta jsou určena pro potřeby firem pana Hrubého a jeho smluvní zákazníky, kteří mají vnitropodnikové karty. Oproti naší poslední návštěvě v roce 2010 zde přibyla plnicí stanice na CNG s osmi stáními. Vladimír Hrubý tomuto alternativnímu zdroji věří a do firmy pořídil nejen flotilu osobních automobilů na CNG, ale také několik kamionů. V Česku je v tomto ohledu průkopníkem. "Koupili jsme pár aut na plyn, Iveco Daily, Renaulty Master a teď poptáváme kamiony. Tam je problém výkon, který by měl být minimálně 400 k. Výhoda je v nižší spotřebě - skoro o třetinu - i v ceně paliva. Já mám v nákupu plyn za 10 korun přibližně stejně jako naftu, ale u plynu není spotřební daň 12 korun. Když odečtu investici do plnicí stanice 12 milionů korun, mám spotřebu za polovinu. Problém je, že zatím nevím, jakou životnost budou mít zážehové motory, protože u turbodieselů je neskutečná. A pak do toho musím započítat i pořizovací cenu. Tahač s turbodieselem stojí dva miliony, na CNG bezmála tři," vysvětlil nám svou filozofii Vladimír Hrubý. Dnes prodává 1000 kg denně (1400 m3).

Hrubý čs3

(Ne)autorizovaný servis

Drahé tankování u konkurence jej donutilo postavit si čerpací stanici, nákladná údržba spousty kamionů způsobila, že součástí čerpací stanice je i obrovský servis a mycí centrum. Ve své době měl Vladimír Hrubý dokonce autorizovaný servis značky Renault Truck. Jenže po fúzi Renaultu se švédským Volvem, které chtělo v ČR ovládat všechny autorizované servisy, o něj přišel. Jako dvorní odběratel kamionů Renault, kterých nakoupil asi 250, má i tak lepší přístup k levnějším náhradním dílům, a tak služby servisu nabízí nadále, i bez nálepky "autorizovaný". Pečlivá starost o kamiony se mu ostatně vyplácí, některé vozy v jeho vozovém parku mají najeto i 2 miliony kilometrů.

Svým způsobem je unikátní i mycí centrum, kterému dodává zařízení a technologie výhradně firma Christ. "Ahold je náročný na čistotu automobilů, ale okolní kapacity byly omezené a navíc byly služby docela drahé," vysvětluje Vladimír Hrubý, co jej vedlo k tomu, že v Klecanech vedle čerpací stanice postavil ještě dva paralelní mycí tunely s nerezovými portály Christ a vysokotlakým ručním mytím pro kamiony a jednu mycí portálovou mycí linku s pěnovými kartáči pro osobní automobily. "Součástí komplexu je samozřejmě čistička odpadních vod, technologické místnosti a prostor pro personál, protože jak u osobní, tak u obou nákladních myček je k dispozici obsluha. Hygienu automobilů pak můžete dokončit u výkonného vysavače a pračky koberců."

 Řidiči, obchodníci, cestovatelé i cyklisté

Další chloubou komplexu je samoobslužná restaurace, která plynule navazuje na shop čerpací stanice. Okolo oběda ve všední den zde bylo velmi rušno, stolů a židlí je však k dispozici dostatek, využít lze i posezení na zahrádce. Na oběd zde chodí nejen řidiči kamionů, ale i zaměstnanci přilehlých společností nebo se zde scházejí obchodníci. Během víkendu se na pumpě stavují i cyklisté, pro které je zde k dispozici zahradní posezení u fontány pod pergolou se stojany na kola. Tento prostor ovšem hodlá Vladimír Hrubý také rekonstruovat. I když to ještě nemá úplně vymyšlené, lze očekávat, že to opět bude jenom ku prospěchu jeho zákazníků.

Vladimír Hrubý nově zaměstnává mimo jiné také dva kuchaře, neboť jídel se denně prodá opravdu hodně. A není se co divit. Ceny jídel jsou tak nízké, že máte pocit, jako byste se vrátili o 10 let zpátky. Na interiéru shopu i bistra je však znát, že je otevřeno již bezmála 10 let, a tak je v nejbližší době v plánu již druhá velká rekonstrukce. Dosud si Vladimír Hrubý všechno snažil dělat sám, nyní však najal studio, aby mu připravilo nový designový koncept interiéru jeho čerpací stanice.

Hrubý čs6hrubý čs 2

Je neuvěřitelné, jak dlouho a s kolika zaměstnanci dokázal Vladimír Hrubý podnikat jako OSVČ. Okolnosti jej však donutily rozbít své impérium na několik firem s ručeným omezením. "V jednu dobu už to byl neskutečný stres. Já mám vysoký tlak, cukrovku, choresterol… Doktorka mně pohrozila, že při takovém stylu životu skončím do roka pod drnem. A tak jsem se zařídil. Dnes mám pár šikovných lidí, kterým věřím. Je mi 62 a chci firmu řídit maximálně do 65 let. Pak doufám, že to přebere syn."

Vladimír Hrubý všechny své zaměstnance původně znal, mnozí byli i jeho kamarádi. To už dnes samozřejmě nejde. "Firma už byla opravdu veliká a já všechno nestíhal. Proto jsem musel najít finančního, obchodního a provozního ředitele," říká Vladimír Hrubý. Hodně mu v jeho podnikání pomáhá i manželka a v celém komplexu je to hodně vidět. Květiny najdete v shopu i bistru, úhledně uspořádané a zasazené do zeleně je i okolí celého komplexu.

Vladimír Hrubý je zároveň pyšný na to, že všichni jeho zaměstnanci mají řádné pracovní smlouvy. "Všem zaměstnancům platím všechny finance přes pásky s odvody a pojištěním a dodnes mám na všechno schované doklady. Proto dnes za mnou chodí spíše starší řidiči, kteří potřebují mít nějaký základ pro důchod," říká. I když lidí, zvláště těch kvalifikovaných a s určitými zkušenostmi, je dnes všude nedostatek, Vladimír Hrubý si nestěžuje. Další podobné truckcentrum ostatně postavil ještě v Olomouci. "V Aholdu udělali vnitropodnikové řízení, kdo bude vozit kuřata z Polska. Já se ho nechtěl zúčastnit, ale přemluvili mě a já to vyhrál. Proto jsem musel vystavět další centrum v Olomouci, další pumpy spravuji v Lipníku, Dobřanech a Jirnech." Že to tam funguje podobně dobře jako u Prahy ve Zdibsku, je nabíledni. Vladimír Hrubý nám dokonce prozradil, že ho třeba kvůli komplexu v Olomouci navštívili i zástupci automobilky Tesla, kteří v ČR hledají vhodné lokality pro rychlonabíjecí stanice Tesla Supercharged.

AUTOR: Jiří Kaloč

FOTO: archiv

 

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek