Čerpací stanice roku, MOL Česká republika, s.r.o.
Čerpací stanice MOL na 35. kilometru D1
u obce Bělčice směr Brno musela být během rekonstrukce nejstarší
české dálnice v loňském roce zavřena. Noví majitelé proto
rovněž nelenili a zmodernizovali tuto pumpu podle nového konceptu
maďarského řetězce s efektním i luxusním pojetím shopu a
bistra Fresh Corner.
Začalo to Essem
Tato čerpací stanice je první v řadě, když
vyrážíte z Prahy směr Morava nebo Rakousko či Slovensko. Když
navíc pojedete od Plzně z D5, je zelený MOL první čerpací
stanicí od Benziny v Rudné po celkem 57 kilometrech. Její
historie je podobná jako u pumpy KM Prona v Liberci, kterou
popisuje předchozí reportáž. Původně byla postavena jako čerpací
stanice Esso, pak ji dlouhou dobu provozoval Agip. Rozdíl je
v tom, že tato byla rekonstruována před dvěma lety po akvizici
celého italského řetězce v Česku maďarským koncernem MOL,
respektive jeho českým zastoupením, a žluté barvy italského Agipu
nahradily zelené MOLu. V tomto případě se ovšem neměnil pouze
totem a atika, kompletní rekonstrukcí prošly všechny vnitřní
prostory včetně zázemí, sociálních zařízení, shopu a restaurace.
Poprvé bylo po rekonstrukci otevřeno 23. listopadu loňského roku,
takže nyní je pumpa v provozu přes čtyři měsíce.
Nájemcem čerpací stanice MOL je Pavel Zdvihal.
Původně pracoval pro společnost Crocodille, která na čerpací
stanice dodává například bagety, a možná i díky tomu dostal chuť
podnikat právě v tomto oboru. V roce 2008 si vzal proto
do nájmu svou první čerpací stanici Agip na Evropské ulici
v Praze 6 a nyní již má na starosti celkem tři čerpací stanice
MOL. Dvě stojí proti sobě u severojižní magistrály na pražském
Chodově, třetí je právě dálniční pumpa u Bělčic na Benešovsku.
Pavel Zdvihal celkem zaměstnává 32 lidí,
z toho 18 jich pracuje na bělčické čerpací stanici. Většina
z nich přišla až po rekonstrukci a všichni jsou
z nejbližšího okolí pumpy. Do práce zaměstnanci musí dojíždět
autem, alternativa hromadné dopravy zde neexistuje. I přes
náročnější provoz v nočních hodinách a složitější zimní
podmínky zde dělají pouze dva muži, zbytek obsluhy tvoří zástupkyně
něžného pohlaví. Střídají se po 12 hodinách ve dvousměnném provozu.
Čtyři lidé zajišťují provoz čerpací stanice přes den, tři
v noci. Dva zaměstnanci se pak starají o čistotu toalet a
venkovního prostoru nebo doplňují zboží.
Vydařená rekonstrukce
Rekonstrukce, která probíhala kompletně
v režii pražské centrály podle maďarského konceptu, se
vydařila: "Opravdu to bylo dobře rozvržené, všichni si pochvalují
gastro koutek, občerstvení i posezení pro zákazníky." Kdo to tady
znal předtím, byl novým prostředím velice mile překvapen.
"Z toho máme radost. Máme jen pozitivní ohlasy. Opravdu už se
těším, až budou předělané také ostatní pumpy podle tohoto konceptu.
A těší se i zaměstnanci," dodává Pavel Zdvihal.
Moderní interiér navozuje velmi pozitivní
pocity hned při vstupu, decentní osvětlení úspornými "ledkami"
umocňuje tu správnou atmosféru. Sofa s dvěma stolky láká
k vychutnání kávy, kterou tu mají opravdu výbornou. Zákazníci
si ji mohou sami udělat do to-go kelímku u dvou samoobslužných
kávovarů nebo jim ji v bistru připraví obsluha klasickým
způsobem v pákovém automatu. V levé části shopu se
nachází restaurace, kde si může zákazník koupit čerstvé toasty,
bagetu nebo panini, popřípadě teplou polévku. Každý den jsou
v nabídce minimálně čtyři, k nim samozřejmě rozpékané
pečivo. Samostatnou kapitolou bistra jsou párky v rohlíku a
také pět hotových jídel, která na pumpu dodává jako polotovar
externí firma a obluha je zde pouze ohřívá. "Také tady testujeme
nová jídla. Kuřecí řízek s hranolky, crispy s hranolky,
roláda se špenátem nebo s pečenými brambory," dodává Pavel
Zdvihal.
Tuny odpadků
Dálniční pumpa je pro pana Zdvihala novou
zkušeností. Jiný je provoz, jiní jsou i zákazníci. "Ve městě máte
ze 60 až 70 procent stálou klientelu, tady většinou zastavují
zákazníci na cestě. Kvůli tankování, toaletě nebo občerstvení.
Velkou část zákazníků tvoří řidiči kamionů, paradoxně však zde
nejméně utrácejí. "Oni mají většinou všechno s sebou a maximálně
nám tady vyhodí odpadky. Je to ale běžná praxe na tranzitních
stanicích," komentuje situaci Pavel Zdvihal, který chápe, že řidiči
kamionů jinou možnost nemají, a kdyby všechny diety utratili za
dražší zboží čerpací stanice, nic by si nevydělali. Kamiony
vzhledem k obecnému nedostatku parkovacích míst na dálnicích
stojí potom všude, takže volných parkovacích míst je zde někdy
méně. "Chápu, že se s kamionem nedá jen tak někde zastavit a
oni si musí dělat povinné pauzy. V tu chvíli nic neřeší a
prostě zaparkují, kde je volné místo, ale jinak neberou ohledy na
nikoho. Nedoboucháte se na ně. Nikdo s nimi nehne. Raději
zaplatí pokutu, než by si porušili kolečko," dodává na adresu
nákladní dopravy Pavel Zdvihal. Jinak je čerpací stanice na
klientelu z kamionů samozřejmě připravena. Kromě jiného je zde
k dispozici také teplá sprcha, což mnozí oceňují.
Oproti městu je dálniční pumpa obrovský rozdíl.
"V počtu lidí, v obratech ve všem. Tady to žije nejen
přes den, ale občas je shop plný i v noci a ani tu nemusí
zastavit autobus," říká Pavel Zdvihal a dodává: "Kupodivu je zde
daleko menší kriminalita než u městských pump. V tomto ohledu žádné
problémy nejsou. Kradou se pouze zabudované splachovače Geberit na
rekonstruovaných toaletách. Už jsem jich musel koupit asi sedm.
Mysleli jsme, že se kradou jen ty chromované, a tak jsme začali
kupovat bílé, ale mizí i ty."
Stojany na rekonstrukci ještě
čekají
Zatímco zázemí září novotou, refýž čerpací
stanice a výdejní stojany se dočkají nové tváře v nejbližší
době. Pavel Zdvihal již počítá dny, kdy se s dokončením
rekonstrukce začne. "Stojany zde jsou ještě od Essa, staré snad
více než 15 let, na nové nyní čekáme," říká Pavel Zdvihal. Nabídka
paliv se však od původních nájemců liší, natankovat si zde můžete
jak standardní benzin a motorovou naftu, tak prémiová paliva MOLu
s označením Evo včetně nového Evo Diesel+. CNG zde
z pochopitelných důvodů není a možnost doplnění kapaliny
AdBlue se objeví až s novými výdejními stojany. Do té doby si
motoristé musí vystačit s baleným AdBlue stejně jako
v případě kapaliny do ostřikovačů.
Nájemce čerpací stanice velkého řetězce nemá
příliš možností, co si na pronajaté čerpací stanici vymyslet
nového. Centrála určuje prakticky všechno počínaje sortimentem
shopu a konče pohonnými hmotami. Výhodou tohoto řešení je, že na
všech čerpacích stanicích MOLu je zboží, na které jsou jeho
zákazníci zvyklí a už dopředu počítají s tím, že si to právě u
MOLu koupí. Došlo k sjednocení sortimentu a nabídky pro
zákazníky. Na druhou stranu vás tato čerpací stanice ničím
nepřekvapí, což je samozřejmě míněno v dobrém i špatném slova
smyslu. V tom dobrém má nájemce méně starostí a centrála
všechno více pod kontrolou, centrála si na druhou stranu uvědomuje,
že jednou z cest, jak vyjít vstříc části zákazniků, je i
rozšíření nabídky lokálních dodavatelů, která pomůže nabídku
zpestřit.
Pavel Zdvíhal je však ze své nové
"akvizice" nadšený: "Pumpa na dálnici je oproti té městské
diametrální rozdíl. V počtu lidí, v obratech, prostě ve
všem," říká spokojeně a již netrpělivě vyhlíží nadcházející letní
sezonu, která bude u této čerpací stanice jeho vůbec první. Mimo
jiné se těší, že bude konečně využita také venkovní zahrádka,
z hlediska bistra pak chystá rozšíření nabídky o stále
populárnější fresh džusy.
Čerpací stanice MOL 35. km D1 (Bělčice
u Benešova)
Provozní doba: Nonstop
Nabídka produktů: Aditivovaný
Natural 95, Evo Natural 100, aditivovaná motorová nafta, Evo
Diesel+
Služby: Prodejna, restaurace,
parkoviště, venkovní posezení, wi-fi, toalety, sprcha, kompresor,
automat na kávu, káva z pákového automatu
Počet zaměstnanců: 18,
stálí