Mycí centrum Dvořák, Velké Meziříčí

Projekt roku – Čerpací stanice, Myčky, Shop a Gastro, DVOŘÁK TRUCK-SERVIS s.r.o.

Jedno auto za tři a půl minuty

Když sjedete z dálnice D1 na exitu 146, přijedete do městské části Velkého Meziříčí, která si říká Karlov. Zde se na velké ploše okolo hlavní silnice rozkládá obrovský areál pro kamiony a osobní automobily a další služby všem motoristům rodinné firmy Dvořáků. Jeho součástí je mimo jiné servis i myčky pro kamiony. Právě ty přivedly před dvěma roky majitele firmy na myšlenku postavit i myčku pro osobní automobily.

Mycí centrum - příjezd

Jen další z aktivit

A tak zde u hlavní silnice vyrostla nová třípatrová budova, jejíž součástí je autosalon Hyundai se servisem a mycí centrum. Pokud o něm ale nevíte, nenapadne vás sem z dálnice vůbec zajet. Potencionální zákazníky láká k umytí kamionu a návštěvě truck-centra poutač na sjezdu, jakákoliv zmínka o myčce pro osobní automobily však chybí. Jenže řidič automobilu jedoucího po naší nejfrekventovanější rychlostní komunikaci stejně nemá šanci na takovou reklamu reagovat. Přesto myčka o zákazníky nouzi nemá. "Nejlepší reklama je spokojený zákazník. A to se nám tady podařilo. Je to hlavně tím, že obsluha auto nejdříve předmyje, a pak teprve jede do kartáčů. To se hodně zákazníkům líbí, a tak nás doporučují dál. Taková reklama je prostě nejlepší," říká jeden z majitelů firmy Daniel Dvořák.

Mycí centrum - předmytí

Mycí centrum samozřejmě využívá i prodejna a servis Hyundai, ale hlavně je tu pro příchozí zákazníky. A na velký zájem je velmi dobře připravena. K dispozici jsou hned dvě portálové linky značky Christ, obě ze špičkové řady Genius. "Pan Dvořák je náš dlouhodobý zákazník, naše nákladní myčky má už přes deset let, nyní se rozhodl provozovat i myčky pro osobní automobily," říká pan Zmek od firmy Christ a dodává, že jedna z portálových myček Genius v tomto mycím centru je ve speciální verzi Vitesse. "Tato hnědá myčka je vybavena tzv. předmývacími sloupky, což znamená, že dokáže umývat současně pohybujícími se vysokotlakými tryskami i kartáči. Díky tomu je schopná kompletně umýt auto za 3 a půl minuty včetně sušení a vosku. Jedná se o náš nejrychlejší model."

Mycí centrum - linka 1+2

Šetří čas a následně i peníze

Pro zákazníka i provozovatele to samozřejmě znamená významné ušetření času a díky tomu si zde může dovolit dát i poměrně zajímavou cenu na základní program. Hluboko pod sto korun za ruční předmytí, mytí šamponem, mytí kol, voskování a sušení opravdu není mnoho. "Je to sice velmi rychlé, ale není to na úkor kvality. V tomto ohledu je naše myčka unikátní," dodává pan Zmek. Rychlost u portálové myčky hraje v mnoha provozovnách docela významnou roli. Dvě třetiny času, kdy je myčka provozována, nemusí být zrovna správné počasí, zájem o mytí také klesá začátkem pracovního týdne. Ale pak od středy do soboty trhají počty zákazníků rekordy. Pro provozovatele je proto velmi důležité, aby byla myčka schopná umýt automobil za co nejkratší dobu, když je větší nápor netrpělivých zákazníků. Myčka Genius Vitesse je navíc vybavena i mytím podvozku, což rovněž nebývá úplně obvyklé. I tak zde nejlepší program (VIP) ze šesti v nabídce je za necelou dvousetkorunu.

Mycí centrum - volba programu

Druhá modrá linka Genius je rovněž špičkově vybavena, nemá však sloupky Vitesse, ale tlakové boční mytí a je se dvěma rotujícími tryskami (viz. dále), má tedy jen čtyři programy v nabídce a ten základní za cenu pod sto korun zvládne jeden automobil v čase o minutu horším než myčka Genius Vitesse. Dva portály vedle sebe mají své výhody. Když je malý zájem, běží jen jeden portál. Ten druhý se využívá až v případě, že by další zákazník musel čekat. A tak zde může být co nejrychleji obsloužen.

Špičkové technologie

Mycí centrum - lišta

Obě myčky mají důležité součásti z ušlechtilé oceli, hliníku a umělé hmoty kvůli maximální životnosti. Portálový rám je žárově pozinkován s vysoce kvalitní vrstvou krycího nátěru v barvě podle přání zákazníka. Pro informační osvětlení je výhradně používána technika LED, která šetří energii, a technickou zajímavostí je i bezúdržbová mechanika pro zdvihací lano. Zajímavostí hnědé myčky Genius je osvětlení vodících lišt v podlaze řadou LED, což ukazuje řidiči, kam přesně se má koly automobilu trefit.

Mycí centrum - lišta detail

Německá firma Christ patří mezi největší inovátory ve svém oboru, každý rok zaregistruje několik nových patentů. Je to vidět i na druhé modré myčce Genius, která disponuje například mimořádně účinným systémem automatického předmytí, když jsou trysky umístěny do otáčejících se kartáčů pro mytí kol. Tím se voda pod tlakem dostane i na velmi exponované části vozidla, jako jsou prahy, podběhy a kola. Dalším patentem je chráněn systém mytí podvozku. Ten funguje na bázi dvou rotujících trysek, ze kterých stříká voda pod tlakem 85 barů.

Mycí centrum - mytí podvozku

Již více známou technickou specialitou myček Christ jsou kloubové kartáče OptiFlex, které umožnují díky speciální konstrukci využít co největší kontakt se siluetou v celé délce vozidla i v případě velmi zkosených boků jeho karoserie. Kartáče jsou navíc poháněny přímo bez převodovek a rychlost jejich otáčení je řízena měničem kmitočtů. Na kartáče byla v případě myčky ve Velkém Meziříčí použita velmi šetrná textilie. "Textilní kartáč dokáže nejlépe vmasírovat i vosk, který se zde používá. Ten je vždy rozpuštěn ve vodě a pouze textil se s tím dokáže se ctí vypořádat. Není to samozřejmě porovnatelné s kvalitním ručním leštěním, ale přece jenom i taková myčka dokáže lak poměrně dobře nakonzervovat," dodává pan Zmek.

Mycí centrum - mytí šamponem

Textilní kartáče vynikají zejména velmi šetrným a kvalitním mytím. Textilní kartáč totiž do sebe nasákne vodu, a tím působí na vozidlo trochu i odstředivou sílou. Na rozdíl od klasických kartáčů, které se destruují po asi 20 tisících automobilech, vydrží textilní kartáče více než 60 tisíc umytých vozidel. Z toho vyplývá, že za dobu provozu myčky je potřeba je jen jednou vyměnit.

Mycí centrum - vtírání vosku

O perfektním dojmu z celého mytí nakonec rozhoduje sušení karoserie. To probíhá u každého programu dvakrát, maximálního sušicího účinku se dosahuje pomocí pohyblivé sušicí lišty, která se naklání až o 80 stupňů tak, aby vzduch i na přední a zadní část karoserie dopadal pokud možno pod pravým úhlem.

Mycí centrum - sušení

Změkčená recyklovaná voda

V myčce se používá voda z řadu, ale recykluje se. Až závěrečná oplachová voda, kterou se automobil umyje před sušením, jde přímo z vodovodního řadu. "To je zodpovědné k životnímu prostředí, protože u běžného automobilu se použije 150 litrů recyklované vody a asi jen 30 litrů čerstvé vody z řadu. Jinak řečeno, k umytí jednoho osobního auta je potřeba z řadu asi dvojnásobek vody, než potřebuje jedna myčka nádobí," tvrdí pan Zmek. Na mytí se zároveň používá změkčená voda, která lépe odmývá než voda přímo z řadu. Díky tomu není třeba používat příliš koncentrovanou chemii. Christ je totiž nejen dodavatelem technologických zařízení, ale i použité chemie, která samozřejmě splňuje všechny potřebné ekologické certifikáty. "Naše chemie je vymyšlená tak, že se na konci voda, která jde do čističky, smíchá. Něco je kyselé, něco zásadité, a když se jednotlivé programy zkombinují, výsledkem je téměř neutrální reakce," vysvětluje pan Zmek.

Mycí centrum - výjezd

Počasí provoz myčky neohrozí

Byli jsme se na myčce podívat v mrazivém lednu, teplota ukazovala asi pět stupňů pod bodem mrazu a obě linky pracovaly bez problémů. Interiér myčky je temperovaný, nemusíme zavírat ani v nejtužších mrazech. Třeba i při -20 °C bude myčka fungovat," vysvětluje majitel i jednatel firmy Daniel Dvořák. "Problém je spíše na straně zákazníka, protože úplně prozmrzlý automobil by do myčky jezdit neměl. A také v době, kdy silnice je špinavá, nebude mít nikdo potřebu umývat auto. Většinou chcete, aby umytí nějakou dobu vydrželo."

Na myčce je stálá obsluha, která musí každý automobil nejprve ostříkat vodou. Účelem ostříkání obsluhou a zejména strojního tlakového předmytí myčkou je dostat ze špíny na vozidle všechny abrazivní materiály, které by mohly prostřednictvím kartáčů způsobit povrchové škrábance. Pokud na automobilu zůstane jen neškodný šlem, kartáče si s ním mistrně poradí. Obsluha se pak musí starat o to, aby byl čistý i vnitřek a okolí myčky. Když sněhu napadne moc, pomohou nám místní sypače a těžká technika, nejbližší okolí myčky si však obsluha musí v čistotě udržovat sama.

Venku byl opravdu mráz, přesto myčku obsluhovala žena. "Ze zkušenosti víme, že ženy jsou v těchto oborech poctivější než chlapi. Proto tady máme ženský. Ale je to navíc docela baví," říká Daniel Dvořák a dodává: "Ale není to žádný med. Pořád je ve styku s vodou, venku mínus osm, uvnitř plus osm. Ale jsou dva dny v práci a dva dny mají volno."

Kartou i hotovostí

Platit zde můžete kartou i hotovostí, neberou zde pouze karty CCS, firemní zákazníci pak platí na fakturu. Žádné speciální bonusy i vzhledem k příznivým cenám firma nenabízí, pouze každé sedmé mytí je zdarma. Ostatně ve Velkém Meziříčí moc konkurence není, shodou okolností myje automobily ještě firma Horácké autodružstvo, která má rovněž portál od firmy Christ.

Mycí centrum - kasa

Všechny myčky fungují roky bez větších problémů, vyměňují se jen části, které se opotřebovávají. My jsme se pro Christ rozhodli proto, že s nimi již spolupracujeme od roku 2003 v oblasti myček pro kamiony. A i zde jsme si vybrali samozřejmě ty nejdražší, protože jsou nerezové," vysvětluje Daniel Dvořák a dodává: "Vyměňují se nějaká čidla nebo pohony. Ale to je tím, že je to spotřební materiál. My s Christem spolupracujeme už dlouho a víme, kam volat, kdyby byl nějaký problém, náš vedoucí je s technikem od Christu spokojený. Víte, jak to je. Někdy je hůř a někdy lépe, ale vždycky se nějak domluvíme a někam to dotáhneme," dodává Daniel Dvořák.

Autor: Jiří Kaloč

Foto: autor

 

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/06 Téma číslaKonference Petrol summit 2024
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek