Projekt roku – Čerpací stanice, Myčky, Shop a Gastro, E.ON Energie, a.s.
Elektromobilitaprojekt NEXT-E
Nejen 222 nových dobíjecích stanic
Evropská komise informovala koncem června o tom, že
projekt NEXT-E byl vybrán k financování z programu CEF (Connecting
Europe Facility - Nástroj pro propojení Evropy) s doporučeným
spolufinancováním ve výši 18,84 milionu euro jako dotace pro
projekt elektromobilů v rámci CEF.
Základy infrastruktury dobíjecích stanic
Projekt NEXT-E nainstaluje 222 multi-standardních
rychlodobíjecích stanic (50 kW) a 30 ultra-dobíjecích stanic
(150-350 kW) v základní síti a několika základních koridorech
TEN-T, čímž dojde k vytvoření stěžejní infrastruktury pro dobíjení
elektromobilů v České republice,na Slovensku, v Maďarsku,
Slovinsku, Chorvatsku a Rumunsku. Projekt byl vybrán jako jeden ze
152 dalších úspěšných dopravních projektů, které do užšího výběru
postoupily z původního počtu 349 dopravních projektů. Ty žádaly o
spolufinancování v rámci programu CEF v celkové výši 7,5 miliardy
euro.
Projekt NEXT-E představuje model jedinečné spolupráce 4 předních
skupin v oblasti elektrické energie, ropy a plynu, které
spojily své síly s výrobci zařízení (výrobci automobilů) za účelem
vytvoření interoperabilní a nediskriminační sítě dobíjecích stanic
elektromobilů jako alternativy ke stávající síti ICE (pro vozidla
se spalovacími motory). Sdružení se skládá ze společností skupiny
E.ON (Západoslovenská energetika na Slovensku, E.ON Česká
republika, E.ON Maďarsko, E.ON Rumunsko), společností skupiny Mol
(zastoupených dceřinými společnostmi ve všech 6 účastnických
zemích) a společností Hrvatska elektroprivreda v Chorvatsku, Petrol
(ve Slovinsku a Chorvatsku), Nissan a BMW.
Úzká spolupráce se státní správou
Sdružení NEXT-E bude podporovat národní plány elektromobility a
strategii rozšíření počtu elektromobilů v daném regionu, rozvoj
udržitelných dobíjecích řešení, přístup k integraci obnovitelné
energie a zavedení inovativních obchodních procesů
a
spotřebitelských balíčků za účelem snížení závislosti na ropě a
přispění k dekarbonizaci Evropy. Bude úzce spolupracovat s
ministerstvy dopravy, Evropskou komisí a politiky, aby bylo
zajištěno, že příslušné poznatky z projektu budou dále využity k
efektivnímu koheznímu zavedení dobíjecí infrastruktury pro
elektromobily.
Projekt nastíní nejlepší strategii a cenově nejvýhodnější
přístupy pro dobíjecí infrastrukturu elektromobilů a zavedení
služeb za účelem podpory zvýšení využívání elektromobilů v daném
regionu, které spojí západní a kohezní Evropu a napomůže k
vytvoření plynulé, pohodlné dálkové dopravy využívající 100%
elektrickou energii. Podrobné plány sítě a studie ICT budou
následovány dvoufázovým pilotním provozem rychlodobíjecích a
ultra-dobíjecích stanic, jehož výsledkem bude plán a harmonogram
konečného kohezního zavedení elektromobilů. Aktivity projektu byly
zahájeny v roce 2017 spuštěním několikaletých mezinárodních
činností, jejichž dokončení je naplánováno do 31. prosince
2020.
Pozitivní dopad
Projekt NEXT-E byl vybrán k financování agenturou INEA
(Innovation and Networks Executive Agency) Evropské komise
prostřednictvím konkurenčních výzev k předkládání návrhů
zveřejněných 13. října 2016.
V oficiálním hodnocení se lze dočíst: "Význam navrhované
činnosti v její redukované podobě je velmi vysoký, podporuje
dekarbonizaci, udržitelnou mobilitu a intermodální
konektivitu. Činnost je velmi vyspělá a očekává se její
pozitivní dopad, poskytnutí výstupů jako pevného základu pro
rozhodování a strategii pro budoucí rozvoj celé sítě dobíjecích
stanic pro elektromobily ve východní Evropě."
Investice je realizována v rámci programu CEF (Connecting Europe
Facility), což je finanční mechanismus EU podporující
infrastrukturní sítě. Komise navrhuje investovat 2,7 miliardy euro
do 152 klíčových dopravních projektů, které podporují konkurenční,
čistou a propojenou mobilitu v Evropě.