Projekt roku – Čerpací stanice, Myčky, Shop a Gastro, iWash, Italmec
Pokud jedete z Brna na Hodonín,
kousek od moravské metropole se projíždí obcí Telnice. Zde si
v roce 2000 otevřel pneuservis Tomáš Kejda. Od té doby se zde
mnohé změnilo. Pneuservis nyní provozovaný pod hlavičkou firmy
Vianor, která zastřešuje evropský prodej a servis pneumatik Nokian,
se rozšířil o autoservis a koncem loňského roku vyrostla hned vedle
další budova, kde se skrývá zbrusu nová portálová myčka a box pro
ruční mytí exteriéru i interiéru vozidel.
Komplexní služba
motoristům
"Začínali jsme v roce 2000
s pneuservisem a postupně jsme své aktivity rozšířili na
autoservis. Rozhodli jsme se také pro mytí, protože jsme chtěli
zajišťovat zákazníkům kompletní služby od A až do Z. Se vším
všudy," vysvětluje Tomáš Kejda. Místo určitě nezvolil špatně,
hlavní tah z Brna na Hodonín je docela frekventovaný a o
zákazníky nemá nouzi. "Jezdí k nám lidé jak z Brna, tak
z okolních vesnic, soukromníci i firmy," říká Tomáš Kejda.
Celý servis i myčka jsou oděny do oranžových barev a loga firmy
Vianor, která patří finskému Nokianu. Ten nejen v Česku
provozuje prostřednictvím svých zástupců síť pneuservisů Vianor.
"My vůči Nokianu nemáme žádné povinnosti, jen využíváme jejich loga
a barvy a zároveň jsme součástí sítě Vianoru. Jejích služeb pak
naši zákazníci mohou využívat po celé republice."
Vedle budovy auto- a pneuservisu
s prodejnou pneumatik a autopříslušenství za půl roku vyrostla
šedooranžová krabice - nové mycí centrum. "To jsem si vymyslel celé
sám. Chtěl jsem, aby nám to tady ladilo do oranžové barvy
v kombinaci s šedou, protože v tomto duchu jsou i ostatní
prostory firmy," říká Tomáš Kejda. "S panem Kejdou se začalo
jednat koncem ledna, stavba začala někdy v červenci a my jsme
do ní zařízení instalovali koncem října. Tady to šlo poměrně
dost rychle," dodává Marek Liška z firmy iWash.
Budova skrývá dva zásadní prostory: mycí box
pro ruční mytí a tunel s portálovou myčkou. "Máme zákazníky,
kteří si chtějí umýt a vyleštit automobil sami a nechtějí, aby se
ho dotýkaly kartáče. No a pak máme zákazníky, které mytí automobilu
nebaví a je pro ně pohodlnější vjet do portálu," vysvětluje pan
Kejda filosofii svého kompaktního mycího centra. Celé je to jeho
dílo, jen technologii mytí dodala firma iWash. "Dělali jsme si
takové výběrové řízení a iWash jsme nakonec vybrali proto, že
komunikace s panem Liškou byla perfektní a jejich služby
komplexní včetně chemie," vysvětluje Tomáš Kejda.
Myčka byla otevřena loni v listopadu,
takže absolvovala svou první zimní sezonu. Ta byla letos docela
složitá, svou sílu zima ukázala poměrně důkladně a dlouho na celém
území Česka. "Všechno fungovalo tak, jak mělo. Myli jsme i
v -15 °C, chvíli tu bylo dokonce -20 °C. Ale my měli otevřeno
pořád, vůbec nebylo třeba myčku zastavovat," dodává Tomáš
Kejda.
Mytí za korunu
Myčku samozřejmě využívá také pneuservis a
autoservis. "Když servisujeme velké vozové parky, myjeme jim jako
bonus automobil symbolicky za korunu a oni to berou jako velké
plus. Když si totiž po servisu zákazník přebírá čistý automobil, je
nadšený. Tahle služba nám opravdu dává hodně," říká Tomáš
Kejda.
Jelikož žádná jiná myčka v Telnici ani
nejbližším okolí nikdy nebyla, zákazníci ji objevují postupně.
"Snažíme se dělat různé akce od letáků až po drobné dárky, jsme na
facebooku. Prostě se chceme zákazníkům dostat do podvědomí.
Nejlepší reklama ale je, když si zde někdo umyje auto, je spokojený
a řekne dalším dvěma kolegům. Počet zákazníků je samozřejmě zásadní
pro úspěch celého projektu. Bral jsem si na myčku úvěr, plánoval
jsem návratnost do pěti let. Pokud budou zákazníci jezdit jako
dosud, neměl by s tím být problém," říká Tomáš Kejda a dodává:
"Zákazníkům dáváme i dárky - vonné stromečky, občas lepší program,
než si zaplatí, a také věrnostní kartičky. Po pěti mytích pak
dostanou šesté zdarma. Když je něco zdarma, každý na to slyší,…"
Portálová myčka je zákazníkům k dispozici od pondělí do soboty
od 8 do 18 hodin, mycí box je otevřený celý týden dokonce do 20
hodin a dveře se zde netrhnou.
Italská technologie
Portálová mycí linka, kterou používá pan Kejda,
je od italské společnosti Ceccato, konkrétně se jedná o model
Hydrus Tech 260/240. Je to myčka, která je určená převážně pro sítě
autoservisů, pneuservisů se střední výtěžností, kde dochází
měsíčně k mytí asi 700 vozidel. Myčka má mycí výšku 2,6 m, aby
se do ní vešly i dodávky, a mycí šířku 2,4 m kvůli bohatší
klientele, která sem jezdí v luxusních vozidlech BMW nebo
Mercedes.
Jinak je v myčce obsluha, která automobily
předmývá vysokým tlakem, což ovšem dokáže i myčka samotná. Zákazník
si tak může přikoupit program s vysokotlakým mytím. V oblasti
kol, na bocích a ve vodorovné sušicí liště jsou vysokotlaké trysky,
které automobil zbaví před vlastním mytím hrubé nečistoty. Myčka je
vybavena šetrnými kartáči, spodní segmenty navíc mixují dohromady
pěnové a žíněné kartáče. Takové řešení si zejména v zimě lépe
poradí s hodně zasolenými a zablácenými automobily a lépe
odmývá hrubé nečistoty.
Mycí linka v Telnici je také nadstandartně
vybavena mytím podvozku. K dispozici je 16 trysek, které jsou
rozdělené do dvou sekcí po osmi tryskách. Při akci se překlápějí
zleva doprava, aby došlo ke kompletnímu pokrytí podvozku. "Auta,
která přijíždějí na servis, musí být zespodu čistá, aby nedocházelo
k většímu znečištění prostorů servisu," vysvětluje nám důvod
existence tohoto zařízení v telnické myčce Marek Liška.
Naklápí se kartáče i sušicí
lišta
Všechny mycí linky od Ceccata jsou dnes
standardně vybaveny naklápěním svislých kartáčů, což umožňuje, aby
se lépe přizpůsobily tvarům automobilů. Ty jsou často hodně
specifické, a tak je portál uzpůsoben tak, že když jede linka za
auto, kartáče se naklánějí, aby umyly horní část vozidla, při
zpátečním přejezdu se kartáče narovnají, aby se stejně kvalitně
umyla i spodní část vozidla. Pro závěrečný oplach automobilu se zde
používá změkčená voda. "Je to proto, že pan Kejda měl při zadání
vysoké nároky na kvalitu mytí. Chtěl, aby na autech po usušení
nezůstaly bílé flíčky, což zajistí demineralizovaná nebo změkčená
voda, kterou zde máme," vysvětluje Marek Liška a dodává, že sušení
je zde velice účinné i díky pohyblivé horní liště, jejíž difuzor se
při sušení vyklápí pod úhlem 30°.
Chemie na bázi mořských
řas
Myčka využívá čtyři dávkovací čerpadla
s aktivní pěnou, šamponem, sušicím a konzervačním voskem.
Firma iWash dodává do mycího centra v Telnici také chemii.
"Dnes hodně preferujeme ekologickou řadu EvoEnzymes, která je na
bázi mořských řas. Je trochu dražší oproti konvenční chemii, ale
perfektně spolupracuje s biologickými čistírnami odpadních
vod. Tyto produkty jsou navíc parfémované, takže jsou i mycí haly
krásně provoněné. O kvalitách této chemie svědčí i to, že získala
certifikát VDA ve třídě A," vysvětluje Marek Liška a my musíme
dodat, že recyklaci a čištění použité vody zajišťuje v této
myčce biologická čistírna odpadních vod Alfa od společnosti Delta
Hodonín. Mimochodem, na mytí používá myčka recyklovanou vodu a
pouze závěrečný oplach se dělá změkčenou vodou.
Mycí box se třemi
pistolemi
Do mycího boxu firma iWash namontovala panu
Kejdovi zařízení od společnosti Aquarama. "Je to technologie, která
používá celkem tři pistole kvůli tomu, že její tlakové čerpadlo má
na sobě frekvenční měnič a v každém programu je rozdílný průtok
vody. Druhým důvodem je širší tryska pro nanášení aktivní pěny a
také další tryska s pevně uchyceným kartáčem. Aby to pro
zákazníka nebylo matoucí, jsou pistole označeny výraznými barevnými
piktogramy a na ovládacích panelech jsou kompletně vypsané
postupy," říká Marek Liška a dodává, že lze v tomto boxu
kvalitně umýt automobil již za 60 korun. Placení pak probíhá přes
elektronický mincovník, který akceptuje mince o hodnotě 10, 20 nebo
50 Kč. "Panu Kejdovi jsme nastavili, že mincovník přijímá i žetony,
které tady mohou v případě potřeby využívat pracovníci
servisu."
Kromě portálové myčky a mycího boxu je zde
navíc nainstalován také vysavač a pračka koberců. I tato zařízení
pocházejí od firmy iWash, takže lze konstatovat, že zákazníci
najdou v telnickém Vianoru opravdu komplexní služby.