Čerpací stanice roku, Mol Česká republika, s.r.o.
Čerpací stanice měsíce MOL Varvažov (D8)
Jako noc a den
Čerpací stanice MOL na 78. kilometru dálnice D8
u obce Varvažov kousek od krajského města Ústí nad Labem stojí po
obou stranách hlavního tahu na Drážďany a Lipsko. Když jsme se tam
byli podívat, byla jedna nově zrekonstruovaná a druhá na
modernizaci teprve čekala. Prohlédli jsme si obě a rozdíl byl až
neuvěřitelný. Bylo to jako noc a den…
Od roku 2006
Na rozdíl od přeplněné D1 je na D8 výrazně
menší provoz, její povrch je relativně nový a rovný a cesta na
sever ČR a dále na německá města Drážďany, Chemnitz nebo Lipsko
probíhá většinou bez problémů. Oproti D1 je zde zároveň méně
čerpaček, takže dvojice "molek" těsně za sjezdem na Ústí nad Labem
si nemůže stěžovat na nedostatek zákazníků. Ta zrekonstruovaná
navíc stojí směrem na Německo a je zároveň poslední českou čerpací
stanici před hraničním přechodem.
I
když i zde se hustota provozu mění podle sezóny, u stojanů a
v shopu je plno prakticky celý rok. "Teď 19. března jsme tady
měli za jediný den 1768 zákazníků, kteří si tady něco koupili. Od
dubna do září je to někdy i dvakrát tolik," říká Ilona Voláková,
která má obě "molky" v nájmu.
Energická dáma z Teplic, která se ve svém
volném čase věnuje také aerobiku, pracuje na obou čerpacích
stanicích již 20 let
a začínala,
jako její mnohé kolegyně, nejdříve za pokladnou jako obsluha u
čerpací stanice Aral. Nájemce si celkem brzy všiml jejích
schopností a nabídl jí práci provozní na jedné ze svých pump, což
ji moc bavilo. Nebylo divu, že se po krátké době přihlásila do
konkurzu na nájemce nově stavěné čerpací stanice Esso na dálnici
D8. Konkurs vyhrála, a tak je na obou pumpách od jejich otevření
v roce 2006.
Jak běžel čas, měnili se i majitelé obou
čerpaček. Nejdříve se nápis nad shopem "On the run" v roce
2009 změnil na "Ciao Agip" a celá pumpa se zahalila do zářivé žluté
barvy italského koncernu Eni, vloni se potom na stejném místě
objevil nápis "Fresh Corner". Maďarský řetězec navíc po 11 letech
náročného provozu čerpací stanici od základu zrekonstruoval.
Zůstaly v podstatě pouze obvodové zdi. Časem ještě dojde na
refýž, ale to se stane až poté, kdydoslouží zatím plně funkční
tankovací stojany.
Poprvé jsme zde mohli porovnat, jak zásadním
způsobem změnila rekonstrukce z roku 2017 čerpací stanici
z roku 2006. Kromě zašedlé atmosféry 11 let používaných
prostor samozřejmě u MOLu přešli na vlastní uspořádání prodejního i
jídelního prostoru a celé zázemí pojali tak, aby se zde jak
personál, tak zákazníci cítili co nejlépe. Použili k tomu
příjemnou kombinaci světlejších a tmavších odstínů hnědé barvy,
která chvílemi přecházídojemné vanilky nebo kontrastní zelenožluté.
Interiér této pumpy je obrovský, takže kromě tradičních pokladen
zbyl prostor i na velkoryse situovaný pult bistra, výrazný ostrůvek
na kávové speciality, bar a také pro dostatek stolků a židlí, kde
si návštěvníci čerpačky mohou
odpočinout, zrelaxovat
adoplnitdobítenergii.
Široký sortiment bistra
I když čerpací stanice nemá vlastního kuchaře,
nabídka jídel se neodvíjí pouze od rozličných variant párku
v rohlíku, který zde samozřejmě také mají. Vybrat si můžete
hned ze dvou druhů polévek a čtveřice hotových jídel (svíčková,
halušky, rizoto a moravský vrabec), samozřejmostí jsou balené i
čerstvé bagety. Jídelní lístek pak oživují i minutky v podobě
kuřecí
rolády
a řízku, k čemuž vám obsluha nabídne hranolky nebo
americké brambory. Kromě hotových jídel a hotdogu se zákazníci
obslouží sami a následně pouze zaplatí u pokladny. Čerpací stanice
pochopitelně akceptuje většinu tankovacích karet, které v ČR
existují.
Prodejní a relaxační nebo, chcete-li,
restaurační sekci odděluje jinak barevná podlaha, k dispozici
je dostatečný počet stolků i židlí, i když je na čerpací stanici
plno. Dlouhé, žlutozelené sofa se čtyřmi kulatými stolečky pod
výrazně vybarvenou stěnou s nápisem Fresh Corner láká
k vychutnání kávy, kterou tu mají opravdu výbornou. Zákazníci
si ji mohou sami udělat do kelímku u tří samoobslužných kávovarů
s jednoduchým ovládáním prostřednictvím dotykové obrazovky
tabletu nebo jim ji v bistru připraví obsluha klasickým
způsobem do skla nebo porcelánu v pákovém automatu. MOL
odebírá směs kávy od firmy Dallmayr. Přitom si zákazníci na
několika místech mohou dobít telefon a také se připojit
k bezplatné wi-fi a přečíst si třeba poslední novinky
z domova i ze světa na internetu.
Omezené skladovací prostory a velký počet
zákazníků nutí Ilonu Volákovou k tomu, že objednávky na zboží,
respektive potravinové produkty dělá každý den. Většinu sortimentu
shopu dodává mostecká pobočka velkoobchodů JIP, balené bagety
rozváží Crocodille a čerstvé pečivo i bagety kladenská společnost
La Lorrain. Hotová jídla, minutky i polévky pak jsou ze sortimentu
společnost Bapa z Letohradu.
Pumpa s největší
výtočí
Jedním z hlavních důvodů, proč jsme si
vybrali tuto čerpací stanici, byl fakt, že varvařovská pumpa má
podle statistik centrály největší výtoče ze všech zelenobílých pump
v republice. Tomu samozřejmě napomáhá skutečnost, že se jedná
o
poslední pumpu před Německem, i když ceny pohonných hmot tu nejsou
úplně nejnižší. Ostatně dva kilometry odsud
u
Tank Ono koupíte benzín i naftu o tři koruny na litr levněji. Jenže
pro obě dálniční "molky" není tato malá pumpa, kde frontu tvoří
hlavně automobily s německými registračními značkami,
konkurencí.
K dispozici je zde šest tankovacích stání
pro osobní automobily a dvě na naftu pro kamiony. Pumpa prodává
pouze prémiová paliva MOL nové generace, konkrétně benzín EVO95 a
EVO 100 plus, k tomu samozřejmě diesel EVO a diesel EVO plus.
LPG ani CNG zde nekoupíte, stejně jako nenajdete nabíjecí stojan
pro elektromobily. Ale řidiči dieselů zde mohou u jednoho stojanu
doplnit AdBlue a velkým plusem je, že pumpa má také centrální
kompresor, takže u jednotlivých stojanů si zákazníci čerpací
stanice mohou hned po natankování zkontrolovat a zároveň dofouknout
pneumatiky. Při nepřízni počasí asi tankující řidiče moc nepotěší,
že zde chybí zastřešení mezi shopem a refýží, ale to je jedna
z věcí, kterou tahle čerpačka zdědila po původních
majitelích.
Sází tu na zkušenost
O spokojenost zákazníků se zde kromě Ilony
Volákové stará i jejích 16 zaměstnanců, kteří mají ve dvousměnném
provozu dvanáctihodinové směny. Každý zaměstnanec dělá dvě denní a
dvě noční a pak má čtyři dny volna. Na jedné směně obsluhuje
čerpací stanici pět lidí. Pro některé je trochu problém dostat se
práce, pokud nemají vlastní auto. Jiná cesta než po dálnici sem
totiž nevede a propojeny nejsou ani obě čerpací stanice. "Občas je
musím někde ráno nabrat, ale pak je většinou problém, když tu musím
třeba zůstat, je dostat zase domů," stěžuje si Ilona Voláková. Přes
léto proto často zaměstnává i studenty-brigádníky.
Tak jako dnes každý zaměstnavatel i ona má
starosti, jak zajistit dostatečný počet zaměstnanců. "Původně jsem
zde chtěla mít kolektiv mladých lidí, ale postupem času jsem to
přehodnotila a dnes tu mám radši zaměstnance zkušenější, které už
mají něco za sebou a vědí, co chtějí," vysvětluje a dodává: "Pokud
někdo skončí, sháním za něj náhradu složitě. Ale máme domluvu
s centrálou, že mi bude v náboru nových zaměstnanců
nápomocná, mám své kontakty i na úřadu práce."
Otevřeno je samozřejmě nonstop. Zákazníky
čerpací stanice tvoří samozřejmě hlavně projíždějící cestovatelé,
autobusové zájezdy a kamiony. Ilona Voláková nicméně po
rekonstrukci zaznamenala, že si zde začali dávat schůzky i místní
lidé z Ústí a okolí, což není s ohledem na příjemné
prostředí a dobrou kávu tak velkým překvapením.
Pro kamionovou dopravu je zde k dispozici
56 parkovacích míst, přesto bývá areál o víkendech přeplněný. Kromě
dobrého jídla zde cestovatelé najdou i další potřebné zázemí
v podobě nového sociálního zařízení, v jehož vybavení
nechybí sprchový kout ani přebalovací stůl. Všechno je
k dispozici bez poplatku, jako tomu bylo u předchozího
majitele firmy Eni. Řidiči kamionů si zde navíc mohou zaplatit u
tří automatů mýtné. Podle Ilony Volákové jí zde chybí pouze
bankomat, který má pumpa na druhé straně dálnice.
Kriminální činnost je na pumpě minimální. "Úzce
spolupracujeme s místní policií, která sem zajíždí poměrně
často hlavně v noci," vysvětluje Ilona Voláková. Ale ta
například vandalismu vždy zabránit nedokáže. A tak se řeší ulomené
kliky nebo kohouty, popřípadě práce sprejerů. A občas některý ze
zákazníků východoevropské národnosti odmontuje část sociálního
zařízení…
V době naší návštěvy samozřejmě Ilona
Voláková připravovala rekonstrukci druhé pumpy ve směru na Prahu,
ale i tahle "nová" pumpa se ještě dočká vylepšení. Do léta by zde
mělo vzniknout lepší venkovní posezení, které opět zvýší
atraktivitu této čerpací stanice.