TENRYU - Japonský drak uprostřed Moravy

Čerpací stanice roku, TENRYU

Na obchvatu Slavkova u Brna stojí v obou směrech mezinárodní silnice E50 dvě čerpací stanice. Směrem na Uherské Hradiště můžete navštívit tradiční "šelku", v opačném směru pumpu se zvláštním jménem Tenryu. Obě shodou okolností patří místnímu rodákovi Romanu Bendovi. Jeho pumpa Shell se už v naší rubrice objevila (6/2013), a tak jsme se zajeli podívat na tu druhou.

Název této čerpací stanice se shoduje s názvem česko-japonské společnosti, kterou v roce 1995 založil Roman Benda se svými japonskými společníky. Ti právě pocházejí z města Tenryu. V japonštině Tenryu znamená nebeský drak, jehož silueta v červeném kolečku tvoří logo firmy.

Potkali se v Budapešti

Proč pumpu uprostřed Moravy vlastní z části Japonci a jak se vlastně rodák z Křenovic u Slavkova dostal k podnikání v oboru čerpacích stanic? Otec Miroslava Bendy, tělem i duší sokol, potkal v roce 1972 na letní dovolené v Budapešti japonskou skupinu, jejíž součástí byl profesor Tokijské university pan Akihiro Ishikawa. Ten zaslechl v hovoru češtinu, kterou předtím studoval, a tak se dal s Miroslavem Bendou do řeči. Nejdříve ho chtěl pouze požádat, zda by mu neporadil, kde najde poštu, ale shodou okolností z toho vzešlo dlouholeté přátelství.

Když u nás pak proběhla sametová revoluce, požádal Roman Benda japonského profesora, zda by mu nezařídil ve své domovině pracovní stáž. Z tříměsíční brigády si domů odvezl spoustu nových zážitků a zkušeností, profesorovi se pak před odletem svěřil s tím, že jeho snem je postavit si doma čerpací stanici. To bylo v roce 1991. "Asi po půl roce mi pan profesor napsal, že se setkal se svým přítelem, který vlastní v Japonsku několik čerpacích stanic, a že on by rád probral můj plán. Shodou okolností můj bývalý kolega z práce začal tehdy starostovat v Telnici, kde si postavili za účasti obce a dvou privátních osob čerpací stanici. Tak jsem za ním zašel a získal od něj první informace. On mě navíc zkontaktoval s radnicí ve Slavkově, kde se pumpa také dala postavit. Když pak dorazili Japonci, měl jsem to již předjednané. V roce 1995 jsme pak založili firmu Tenryu a tentýž rok se i začalo stavět…" vzpomíná Roman Benda.

Japonci byli investory, Roman Benda garantem, že vznikne smysluplný projekt. "Byli velice nadšení. Já jsem nejdříve nevěřil, že to můžeme zvládnout. Neměl jsem s tímto oborem žádné zkušenosti, problém byl i najít schopnou stavební firmu. Bál jsem se, aby peníze neskončily tam, kde nemají," vzpomíná dnes Roman Benda, který pak investici dvanáct let splácel.

S novým shopem

Čerpací stanice Tenryu na obchvatu Slavkova stojí již 23 let a samozřejmě si také prošla několika rekonstrukcemi. Jednou se měnila atika, před třemi lety výdejní stojany, nově se zde objevil i tankautomat od firmy Unicode stejně jako stojan na CNG od firmy Bonett. "A například myčku od firmy Christ máme už čtvrtou," říká Roman Benda. Naposledy vloni prošlo kompletní rekonstrukcí celé zázemí čerpací stanice včetně obchodu, bistra a sociálního zařízení.

Původní čerpací stanice v zelenomodrých barvách působila zvláštním dojmem, vše bylo laděné v japonském stylu včetně interiéru shopu, kde jste na stolcích bistra našli třeba lampiony. "Na lidi to ovšem působilo tak, že si mysleli, že pumpa patří Vietnamcům. To mě trochu popudilo, ale abychom konzervativního českého zákazníka neodradili, museli jsme to změnit," říká Roman Benda. Na pomoc si pozval odborníky ze společnosti MBG Zábřeh, kteří mu nově navrhli celý interiér shopu v moderním designu, který kombinuje světlé dřevo s šedými plochami a červenými detaily.

"O novém interiéru shopu jsem uvažoval již od roku 2014. Bylo mi jasné, že zde musí dojít k zásadní rekonstrukci. Nově se dělaly například okna i dveře, elektrika nebo vzduchotechnika včetně klimatizace, nové je také podlahové topení, plynový kotel i rozvod vody. Shop byl kvůli tomu tři a půl měsíce zavřený a zákazníky jsme obsluhovali ze stavební buňky. Částečně jsme také využili toho, že se opravoval obchvat Slavkova, takže úplně zavřeno bylo pouze 14 dní. Všechno to stálo kolem 4 milionů, jenom nový interiér nás přišel na 1,1 mil. korun," říká Roman Benda, který celou rekonstrukci řídil sám a zvládl bez stavební firmy pouze se svými kamarády řemeslníky. "Nedělal jsem to proto, abych ušetřil, ale aby bylo všechno tak, jak jsem si to představoval," dodává.

S důrazem na bistro

Nový vzhled shopu se opravdu povedl, v současnosti připomíná Japonsko pouze silueta draka v červeném kruhu v rohu prodejny a podbarvení některých regálů. Jinak interiér ctí aktuální evropské trendy jak barevností, tak uspořádáním rozmístěním regálů a uspořádáním zboží. Pochválit musíme jeho vzdušnost i dostatek světla stejně jako citlivé oddělení obchodu od bistra. Na ploše obchodu stojí pouze tři regály, další zboží je uspořádáno kolem stěn a nechybí ani vestavěný chladicí box, který pokrývá celou stěnu vlevo od pokladen.

Součástí rekonstrukce byla i nová podoba bistra. "Já jsem dříve trochu shopem pohrdal, ale zjistili jsme, že nám to dnes hodně zlepšuje zisk stejně jako bistro," říká Roman Benda. Zaměstnává proto také kuchařku, která denně vaří polévku, chlazená hotová jídla pak nakupují od firmy Grand. Skladba jídel se řídí poptávkou, což znamená, že v nabídce jsou převážně masitá jídla. Ohledně kávy Roman Benda spolupracuje s firmou Very Goodies, od které má i zařízení na přípravu kávy a nabízí zde italskou značku Lavazza.

Pohonné hmoty od OMV

Na kompletně zastřešené refýži najdete čtyři výdejní stojany od Adastu, které nabízejí motoristům pět různých produktů. Roman Benda odebírá dlouhodobě pohonné hmoty od OMV Česká republika s.r.o.. Kromě základní motorové nafty a 95oktanového benzínu si zde můžete natankovat i prémiové benzíny Xtream Nat 95 a 98 a naftu Xtream Diesel s aditivy. Častými návštěvníky čerpací stanice jsou i kamiony, ti tu ovšem nenatankují kapalinu AdBlue, která se prodává pouze jako balená. Nechybí ani alternativní paliva. Stojan na LPG stojí kousek stranou mimo výdejní plochu, naopak oboustranný stojan na CNG od Bonettu najdete hned vedle stojanu na benzín a naftu. Z tankovacích karet zde akceptují staniční karty, CCS, VISA, MasterCard, EDC Maestro, DFC, CNG Card a BONETT CNG.

Čerpací stanice Tenryu je otevřena nonstop a ve 12hodinových směnách se tu střídá celkem 10 zaměstnanců, z toho je 8 pokladních, dva pracovníci se pak starají o mycí centrum,  zároveň doplňuje chemii v mycích boxech, udržuje venkovní prostory v čistotě a ještě předmývá vapkou," říká Roman Benda. Mycí centrum disponuje portálovou myčkou Christ Genius a dvěma mycími boxy, které rovněž využívají technologii německé značky Christ.

 

Fotogalerie

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/06 Téma číslaKonference Petrol summit 2024
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek