Čerpací stanice roku, TENRYU
Na obchvatu Slavkova u Brna stojí v obou směrech
mezinárodní silnice E50 dvě čerpací stanice. Směrem na Uherské
Hradiště můžete navštívit tradiční "šelku", v opačném směru
pumpu se zvláštním jménem Tenryu. Obě shodou okolností patří
místnímu rodákovi Romanu Bendovi. Jeho pumpa Shell se už
v naší rubrice objevila (6/2013), a tak jsme se zajeli podívat
na tu druhou.
Název této čerpací stanice se shoduje s názvem
česko-japonské společnosti, kterou v roce 1995 založil Roman
Benda se svými japonskými společníky. Ti právě pocházejí
z města Tenryu. V japonštině Tenryu znamená nebeský drak,
jehož silueta v červeném kolečku tvoří logo
firmy.
Potkali se v Budapešti
Proč pumpu uprostřed Moravy vlastní z části Japonci a jak
se vlastně rodák z Křenovic u Slavkova dostal k podnikání
v oboru čerpacích stanic? Otec Miroslava Bendy, tělem i duší
sokol, potkal v roce 1972 na letní dovolené v Budapešti
japonskou skupinu, jejíž součástí byl profesor Tokijské university
pan Akihiro Ishikawa. Ten zaslechl v hovoru češtinu, kterou
předtím studoval, a tak se dal s Miroslavem Bendou do řeči.
Nejdříve ho chtěl pouze požádat, zda by mu neporadil, kde najde
poštu, ale shodou okolností z toho vzešlo dlouholeté
přátelství.
Když u nás pak proběhla sametová revoluce, požádal Roman Benda
japonského profesora, zda by mu nezařídil ve své domovině pracovní
stáž. Z tříměsíční brigády si domů odvezl spoustu nových
zážitků a zkušeností, profesorovi se pak před odletem svěřil
s tím, že jeho snem je postavit si doma čerpací stanici. To
bylo v roce 1991. "Asi po půl roce mi pan profesor napsal, že
se setkal se svým přítelem, který vlastní v Japonsku několik
čerpacích stanic, a že on by rád probral můj plán. Shodou okolností
můj bývalý kolega z práce začal tehdy starostovat
v Telnici, kde si postavili za účasti obce a dvou privátních
osob čerpací stanici. Tak jsem za ním zašel a získal od něj první
informace. On mě navíc zkontaktoval s radnicí ve Slavkově, kde
se pumpa také dala postavit. Když pak dorazili Japonci, měl jsem to
již předjednané. V roce 1995 jsme pak založili firmu Tenryu a
tentýž rok se i začalo stavět…" vzpomíná Roman Benda.
Japonci byli investory, Roman Benda garantem, že vznikne
smysluplný projekt. "Byli velice nadšení. Já jsem nejdříve nevěřil,
že to můžeme zvládnout. Neměl jsem s tímto oborem žádné
zkušenosti, problém byl i najít schopnou stavební firmu. Bál jsem
se, aby peníze neskončily tam, kde nemají," vzpomíná dnes Roman
Benda, který pak investici dvanáct let splácel.
S novým shopem
Čerpací stanice Tenryu na obchvatu Slavkova stojí již 23 let a
samozřejmě si také prošla několika rekonstrukcemi. Jednou se měnila
atika, před třemi lety výdejní stojany, nově se zde objevil i
tankautomat od firmy Unicode stejně jako stojan na CNG od firmy
Bonett. "A například myčku od firmy Christ máme už čtvrtou," říká
Roman Benda. Naposledy vloni prošlo kompletní rekonstrukcí celé
zázemí čerpací stanice včetně obchodu, bistra a sociálního
zařízení.
Původní čerpací stanice v zelenomodrých barvách působila
zvláštním dojmem, vše bylo laděné v japonském stylu včetně
interiéru shopu, kde jste na stolcích bistra našli třeba lampiony.
"Na lidi to ovšem působilo tak, že si mysleli, že pumpa patří
Vietnamcům. To mě trochu popudilo, ale abychom konzervativního
českého zákazníka neodradili, museli jsme to změnit," říká Roman
Benda. Na pomoc si pozval odborníky ze společnosti MBG Zábřeh,
kteří mu nově navrhli celý interiér shopu v moderním designu,
který kombinuje světlé dřevo s šedými plochami a červenými
detaily.
"O novém interiéru shopu jsem uvažoval již od roku 2014. Bylo mi
jasné, že zde musí dojít k zásadní rekonstrukci. Nově se
dělaly například okna i dveře, elektrika nebo vzduchotechnika
včetně klimatizace, nové je také podlahové topení, plynový kotel i
rozvod vody. Shop byl kvůli tomu tři a půl měsíce zavřený a
zákazníky jsme obsluhovali ze stavební buňky. Částečně jsme také
využili toho, že se opravoval obchvat Slavkova, takže úplně zavřeno
bylo pouze 14 dní. Všechno to stálo kolem 4 milionů, jenom nový
interiér nás přišel na 1,1 mil. korun," říká Roman Benda, který
celou rekonstrukci řídil sám a zvládl bez stavební firmy pouze se
svými kamarády řemeslníky. "Nedělal jsem to proto, abych ušetřil,
ale aby bylo všechno tak, jak jsem si to představoval," dodává.
S důrazem na bistro
Nový vzhled shopu se opravdu povedl, v současnosti
připomíná Japonsko pouze silueta draka v červeném kruhu
v rohu prodejny a podbarvení některých regálů. Jinak interiér
ctí aktuální evropské trendy jak barevností, tak uspořádáním
rozmístěním regálů a uspořádáním zboží. Pochválit musíme jeho
vzdušnost i dostatek světla stejně jako citlivé oddělení obchodu od
bistra. Na ploše obchodu stojí pouze tři regály, další zboží je
uspořádáno kolem stěn a nechybí ani vestavěný chladicí box, který
pokrývá celou stěnu vlevo od pokladen.
Součástí rekonstrukce byla i nová podoba bistra. "Já jsem dříve
trochu shopem pohrdal, ale zjistili jsme, že nám to dnes hodně
zlepšuje zisk stejně jako bistro," říká Roman Benda. Zaměstnává
proto také kuchařku, která denně vaří polévku, chlazená hotová
jídla pak nakupují od firmy Grand. Skladba jídel se řídí poptávkou,
což znamená, že v nabídce jsou převážně masitá jídla. Ohledně
kávy Roman Benda spolupracuje s firmou Very Goodies, od které
má i zařízení na přípravu kávy a nabízí zde italskou značku
Lavazza.
Pohonné hmoty od OMV
Na kompletně zastřešené refýži najdete čtyři výdejní stojany od
Adastu, které nabízejí motoristům pět různých produktů. Roman Benda
odebírá dlouhodobě pohonné hmoty od OMV Česká republika s.r.o..
Kromě základní motorové nafty a 95oktanového benzínu si zde můžete
natankovat i prémiové benzíny Xtream Nat 95 a 98 a naftu Xtream
Diesel s aditivy. Častými návštěvníky čerpací stanice jsou i
kamiony, ti tu ovšem nenatankují kapalinu AdBlue, která se prodává
pouze jako balená. Nechybí ani alternativní paliva. Stojan na LPG
stojí kousek stranou mimo výdejní plochu, naopak oboustranný stojan
na CNG od Bonettu najdete hned vedle stojanu na benzín a naftu.
Z tankovacích karet zde akceptují staniční karty, CCS, VISA,
MasterCard, EDC Maestro, DFC, CNG Card a BONETT CNG.
Čerpací stanice Tenryu je otevřena nonstop a ve 12hodinových
směnách se tu střídá celkem 10 zaměstnanců, z toho je 8
pokladních, dva pracovníci se pak starají o mycí centrum,
zároveň doplňuje chemii v mycích boxech, udržuje venkovní
prostory v čistotě a ještě předmývá vapkou," říká Roman Benda.
Mycí centrum disponuje portálovou myčkou Christ Genius a dvěma
mycími boxy, které rovněž využívají technologii německé značky
Christ.
Fotogalerie