Čerpací stanice roku, MOL Česká republika
Na 96. kilometru dálnice D1 u obce Mikulášov slouží
z obou stran motoristům čerpací stanice. Zatímco ta ve směru
na Brno nese značku OMV, řidiči mířící na Prahu se mohou zastavit u
pumpy maďarské společnosti MOL. Zajeli jsme se tam
podívat.
Tři značky, jeden nájemce
Dálniční pumpa na první pohled září novotou, a tak vás možná
překvapí, že letos na podzim, konkrétně 3. září, zde oslaví 20.
výročí od jejího otevření. Před dvěma desítkami let se zde
samozřejmě neotevírala čerpací stanice MOL, ale Tamoil. Ta zde
vydržela pouze tři roky, již od roku 2002 si zde motoristé začali
zvykat na žluté barvy Agipu. Italové však v roce 2016
z českého trhu také odešli, a tak se pumpa znovu převlékala,
tentokrát do zelených barev maďarské společnosti MOL.
A zatímco petrolejářské značky se mění, nájemce zůstává. Všechny
aktivity ropných koncernů na této dálniční odpočívce totiž spojuje
jméno Jana Krpálka. Rodák z Vysočiny si zdejší odpočívku od
ŘSD pronajal krátce po sametové revoluci právě s cílem
provozovat zde čerpací stanici. S ohledem na velikost takové
investice hledal Jan Krpálek ve své době vhodného partnera a
nakonec se spojil s českým vedením italské společnosti Tamoil,
která měla tehdy plány budovat v ČR řetězec čerpacích stanic. Na
základě toho vyrostla na dálniční odpočívce zbrusu nová čerpací
stanice se solidním zázemím a restaurací. Poctivá zděná stavba zde
zůstala dodnes, ale jak se měnili majitelé, měnilo se i její
uspořádání. Dnes se jedná v rámci podobných staveb o docela
unikátní objekt, který nabízí možná trochu netradiční, ale zároveň
mimořádně praktické uspořádání.
Zázemí pro celý autobus
Není to však vidět na první pohled. Když sjíždíte
z dálnice, zdá se, že je tato čerpací stanice spíše menší.
Pouhých šest tankovacích míst u čtveřice stojanů je z hlediska
konkurence v okolí spíše málo. Když však natankujete a půjdete
zaplatit do shopu, budete jeho prostorností překvapeni. Podle
aktuálního konceptu čerpacích stanic MOL je celý interiér laděn do
příjemných světlých a tmavších hnědých tónů, což působí
v kombinaci se zářivou zelenou loga MOL uklidňujícím
dojmem.
Velmi vzdušný je už samotný vestibul od vchodu z refýže,
tím to však rozhodně nekončí. Shop totiž pokračuje a plynule
přechází do prostoru bistra. Až na pár podpěrných sloupů nikde
nenarazíte na žádnou překážku, celý prostor o ploše 320
m2 působí vzdušně, ale zároveň není neútulný. Jen
pokladny obchodu a bistra jsou od sebe vzdáleny 23 m. Zatímco
vpředu (z hlediska výdejních stojanů) mají zákazníci
k dispozici rozsáhlý chladicí box na nápoje a regály se
zbožím, postupně se vnitřní prostory mění z obchodu
v restauraci. Uspořádání jednotlivých sektorů je navíc
logické. Za regály se zbožím narazíte na kávový koutek, kde najdete
i posezení na barových židlích, pak na pult s občerstvením a
to už vstupujete do jídelní části, kde je další vstup od parkoviště
osobních aut. Jídelní část plynule přechází v zimní zahradu a
dětský koutek. Zimní zahradu lze na léto pochopitelně otevřít a
vytvořit tak sympaticky otevřený prostor. K dispozici je
v součtu okolo 50 míst k sezení, takže se sem klidně
vejde celý autobus. S ohledem na velkorysé prostory bistra
bylo dimenzováno také sociální zařízení. Dámy mají k dispozici
šest kabinek, páni tři, nechybí ani speciální sociální zařízení pro
ty nejmenší a nejen řidiči kamionů mohou využívat také sprchy.
Ke spojení shopu a bistra došlo až po rekonstrukci MOLu před
třemi lety, do té doby zde fungovaly nezávisle na sobě dva objekty
a restauraci měla v nájmu jiná firma (Autogrill, Mondo Pizza).
Jenže MOL má svou značku občerstvení Fresh Corner, kterou naplno
uplatnil také u této čerpací stanice, i když se tomu nájemci
zpočátku bránili. "Nechtěli jsme tady provozovat restauraci, ale
nakonec nám nic jiného nezbylo. I když je to někdy složité, nějak
jsme se s tím vyrovnali a dnes musíme uznat, že to má svůj
smysl," říká Jan Krpálek. Nejedná se samozřejmě o restauraci
v pravém slova smyslu, kuchaře zde totiž nenajdete. Menu je
složeno výhradně z chlazených nebo mražených polotovarů. K
dispozici jsou vedle tradičních párků v rohlíku také polévky a
hotová jídla. Každý den si zákazníci mohou vybírat ze dvou druhů
polévek a okolo šesti "hotovek". K tomu si ještě připočtěte
deset druhů plněných sendvičů (včetně teplých panini).
Sortiment čerpací stanice vychází ze standardů společnosti MOL
na českém trhu. Zákazníci mají navíc k dispozici internet
prostřednictvím bezplatného wi-fi připojení, lze si zde nabít
přenosnou elektroniku, vsadit sazku a nechybí ani základní
sortiment léků, které na čerpací stanice MOL dodává firma Dr.
Heart. Proškolená obsluha pak může v případě potřeby použít
defibrilátor.
I nabíjecí stojan a LPG
Loňská rekonstrukce čerpací stanice se nedotkla čerpacích
technologií, zákazníci zde najdou spolehlivé výdejní stojany značky
Tokheim, k dispozici zůstává i systém bezhotovostních plateb
Fuelomat, jehož zařízení však už něco pamatuje. Zákazníci zde
samozřejmě mohou načerpat všechny pohonné hmoty společnosti MOL
nabízené na českém trhu včetně vysokooktanového benzínu EVO100 nebo
aditivované prémiové nafty EVOdiesel.
Vedle toho si ještě za dob Agipu vybudoval Jan Krpálek
v areálu této odpočívky vpravo od příjezdové cesty
dvoupodlažní budovu. V jejím přízemí dnes najdete truckshop
s automotive zbožím, v patře pak apartmán, který aktuálně
využívají jeho zaměstnanci. V rámci tohoto objektu je navíc
k dispozici nabíjecí stanice pro elektromobily od ČEZ, vedle
pak stojí plnicí stojan na LPG a tank s výdejním zařízením na
AdBlue. Místo zatím působí (zvláště po zimě) trochu neuspořádaně.
Jenže tady ještě zdaleka není hotovo. Co přesně zde vyroste,
nechtěl Jan Krpálek prozradit, týkat by se to však mělo mimo jiné
rozšíření infrastruktury pro elektromobily.
Další plány
Čilý stavební ruch se začíná ozývat také z druhé strany
areálu, kde by se mělo rozšířit hlavně parkování pro kamiony. Zatím
zde nákladní automobily mají 15 parkovacích míst, autobusy dvě
místa a osobní automobily třicet míst. V budoucnu by se do
areálu této odpočívky mělo vejít až 50 kamionů a čtyři autobusy,
s rozšířením parkovacích míst pro osobní automobily se již
nepočítá.
Přestavba parkoviště letos ovlivní celou sezonu, která začala
letos o něco dříve - už v polovině března. Právě obrat pumpy
se v zimních a letních měsících zásadně liší, ostatně zima zde
bývá docela nemilosrdná. I když se to nezdá, dálnice zde leží
v nadmořské výšce 612 m, takže lze tuto pumpu charakterizovat
minimálně jako podhorskou.
Celých 20 let vede Jan Krpálek čerpací stanici společně se svou
manželkou. Sám se stará především o provozní věci, ona má na
starosti hlavně zaměstnance. Krpálkovi na "své" pumpě zaměstnávají
celkem 16 lidí, kteří se točí v dvousměnném provozu. Pětice
obsluhuje čerpací stanici přes den, tři zaměstnanci si zde vystačí
v noci. Krpálkovi zde samozřejmě tráví celé dny. Není divu,
tahle "služba veřejnosti" je totiž nejen živí, ale také
naplňuje.
Fotogalerie